Løping/løpesko-tråden

Medlem
11. juli 2010
Sted
Oslo
Flere her som liker å løpe?

De siste årene har jeg begynt å utvikle en løpestil som er mer "naturlig", det vil si at jeg lander mer på midt/forfot, pluss at jeg liker å ha god kontakt med underlaget. Derfor hev jeg meg på Vibram FiveFingers-bølgen. Syns disse er morsomme å løpe med, men likevel har de blitt overskygget av det andre paret jeg kjøpte på Löplabbet da jeg også kjøpte FiveFingers'ene: Jeg kjøpte nemlig et par terreng-løpesko, da jeg liker best å løpe i terrenget, fra den engelske produsenten Inov-8. Skoene heter X-Talon 212, og de er rett og slett helt latterlig bra! Tallet på slutten refererer til vekten. 212g pr sko i str 42, det er ikke dårlig! Mine veier litt mer, da jeg bruker str 45.

Skoene har minimalt med demping, og liten forskjell i høyde mellom hæl- og tåparti, så de passer løpestilen min perfekt. Det beste med disse skoene er imidlertid sålen. Den er laget av myk gummi, og har noen skikkelige knaster, så grepet er rett og slett helt sinnsykt! Har løpt med noen kompiser av meg, og jeg parkerer dem fullstendig når underlaget er litt sleipt! Man kan løpe ned vått fjell uten problemer, noe som var livsfarlig i de gamle Asics-skoene mine. Jeg kommer til å holde meg til Inov-8 fremover, da dette er de beste skoene jeg noen gang har vært borti!

Slik ser de ut:

Inov_8_X_Talon_212_13.jpg

Er selv på denne "bølgen" til ny løpeteknikk. Jeg startet faktisk med å løpe barbeint som jeg engentlig syntes var helt fantastisk deilig! Føttene holdt riktignok ikke noe særlig lenger enn noen kilometer, men følelsen av våt mark, skog og sti under føttene er ganske ur-digg. :)

Har gått til innkjøp av Vibram Fivefingers og er forøvrig fornøyd med disse. Problemet jeg har med fivefingers er mine lilletær som er ganske krølla under neste tå (For mye fotballspilling går jeg ut ifra). Kommer nok til å gå til innkjøp av noe a lá dine etterhvert!

Til sist må jeg bare anbefale å jogge barbeint! :D

Jepp, elsker å løpe! :) Løper mellom 3-5 ganger i uken. Planlegger å trene meg opp til en halv-maraton neste år, og så kanskje en MARATON.... Men det får vi se på... 42 km er langt.

"X-talon" virker spennende, må kanskje sjekke de ut på Løplabbet!

Blir desverre mest løping på asfalt for meg. Ingen planer om å hive meg på "five-fingers" bølgen.. Holder meg fremdeles til Nike løpesko, men kanskje på tide å prøve noe annet?

Personlig har jeg de siste 10-15 årene utviklet en løpestil som er svært unaturlig;)

Men jeg har svært gode erfaringer med Löplabbet...

Hørtes ut som gode sko det der, men hva koster det å få denne komforten under beina?

1300kr.. Vanlig pris for løpesko det :)

Kommer nok til å gå til innkjøp av noe a lá dine etterhvert!

Det bør du virkelig gjøre..de er helt fantastisk bra!

"X-talon" virker spennende, må kanskje sjekke de ut på Løplabbet!

Blir desverre mest løping på asfalt for meg. Ingen planer om å hive meg på "five-fingers" bølgen.. Holder meg fremdeles til Nike løpesko, men kanskje på tide å prøve noe annet?

Du bør svinge innom Inov-8, om det ikke akkurat blir X-Talon. Skoene deres er rett og slett helt fantastiske! Siden du løper mest på asfalt kan du jo prøve deg på disse, for eksempel: F-Lite 220.

Images%5CProduct-Large-Images%5Cf-lite-220.jpg

Eventuelt noe sånt som disse: Road-X Lite 155.. de er helt LATTERLIG lette! 155 gram pr sko!

Images%5CProduct%20Images%5Croad-x-lite-155-large.gif

Personlig har jeg de siste 10-15 årene utviklet en løpestil som er svært unaturlig;)

Men jeg har svært gode erfaringer med Löplabbet...

Löplabbet er en genial butikk for de som liker å løpe :) Jeg har store vanskeligheter med å ikke legge igjen penger der når jeg er innom!

Prisen var langt mer normal enn jeg så for meg:) Kanskje noe å prøve neste gang jeg skal ha et nytt par med joggesko!

Prisen var langt mer normal enn jeg så for meg:) Kanskje noe å prøve neste gang jeg skal ha et nytt par med joggesko!

Absolutt! Prisene til Inov-8 ligger midt i bølingen, så det er ingen grunn til å IKKE prøve ihvertfall ;)

Jeg kjøpte meg et par Asics Gel Kayano 17 til ca. 1000 kr. i Singapore tidligere i sommer. De har utrolig god demping.

Morsomt å se at det er flere som liker jogging her. :D Noen som skal løpe nordmarkstravern på lørdag?

Jeg kjøpte meg et par Asics Gel Kayano 17 til ca. 1000 kr. i Singapore tidligere i sommer. De har utrolig god demping.

Det er gode sko! :) Bruker selv et par Gel-Kayano til utendørsbruk og et par Gel-Kinsei til innendørsbruk.

Ble litt nysgjerrig på X-Talon 212 og siden jeg er på utkikk etter et par sko til som jeg kan bruke utendørs så tror jeg at jeg skal svinge innom Löplabbet i helgen :)

Takk for tipset, semmern!

Hei, jeg stiller på Stryken i morgen tidlig.

Flott løp og god stemning i fjor, men blir selsagt noe våtere i år.:p

Første gangen jeg prøver meg, men et usikker på om jeg skal glede eller grue meg ;) Våtere, ja! Hørte at deler av løypa står under vann!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Klart du skal glede deg dafho.....dette blir skikkelig gøy.

Er jo bare halve strekningen som er på stier, resten er fine skogsveier.
Som guttungen ville ha sagt det " er du mann eller mus ":p

Lykke til i morgen, og husk å spare litt krefter til de siste kneikene før Sognsvann.

Ble litt nysgjerrig på X-Talon 212 og siden jeg er på utkikk etter et par sko til som jeg kan bruke utendørs så tror jeg at jeg skal svinge innom Löplabbet i helgen :)

Takk for tipset, semmern!

Tøft! Rapportér tilbake her med resultatet av besøket på Löplabbet da ;)

Nå fikk jeg lyst på nye løpesko, flaks jeg får 35% på löplabbet gjennom jobben :) Har et par Nike+ Bowman (?) series, men kan jo ikke få for mange sko :)

Hvordan gikk det med deg i går Heuer? Jeg synes det var en flott tur selv om det var veldig glatt og mye gjørme på visse partier der. Var vitne til at flere gikk regelrett på snørra i nedoverbakkene. Det ble ikke noen vinnertid på meg, men jeg kom meg i mål med kramper i alt av beinmuskelatur og generelt vondt i resten av kroppen :D Håper ganglaget forbedrer seg til arbeidsdagen i morgen hvis ikke blir det mange hyggelige kommentarer fra kollegaene mine ;)

selv om det var veldig glatt og mye gjørme på visse partier der. Var vitne til at flere gikk regelrett på snørra i nedoverbakkene.

Dette hadde garantert vært unngått ved bruk av Inov-8 sine sko ;)

Nordmarkstraver'n hørtes ut som et løp jeg må melde meg på til neste år! :) Så forresten gjennom bildene på Koll sine hjemmesider, og det var jammen meg en del X-Talon 212 på farten i marka i går.. ;)

Grattis, tøft bare å gjennomføre dette.

Brukte selv et par Adidas Riot m/continetal såle. Fungerte meget bra.