Løp noen kilometer på framfot her om dagen, leggene mine er helt krise støle nå. Byttet du mellom løpestil i starten eller dro du rett på framfot?
Man blir støl i begynnelsen, for man bruker muskler som ikke aktiviseres med dempede løpesko med stor høydeforskjell på hæl- og tåpartiet..gikk som en gamling de første dagene jeg også
Det kan være lurt å ta en titt på noen teknikkvideoer og å lese litt på nettet før man setter i gang for fullt. Et godt tips er også å løpe noen meter barbeint. Da vil man se at kroppen automatisk kompenserer for mangelen på sko: Man vil ta kortere steg, og begynne å lande på midt/forfot, med utsiden av forfoten først, og deretter en rullende bevegelse ned på resten av foten. Stegfrekvensen ligger på 150-180 steg i minuttet. Et annet godt tips er å tenkte at man ikke skal løpe slik man er vant til, men "falle forover": Grunnposisjonen for forfotløping er å stå med lett bøy i knærne, og mer fremoverlent enn man er vant til. Knærne skal rett over tåspissene når man ser ned. Så lener man seg forover, og i stedet for å strekke hoftene bakover skal man konsentrere seg om å løfte leggene rett oppover, over knehøyde, slik at man nesten sparker seg selv bak. Ikke konsentrere seg om bevegelse fremover, den kommer av seg selv, og heller ikke konsentrere seg om å strekke bena så langt frem.
Så på skoene dine på Löplabbet sin hjemmeside nå. Regner med at det er Brooks Adrenaline GTS du har. De har 13mm forskjell på hæl- og forfothøyde, og ganske mye demping. Dette er litt i overkant når det gjelder å trene forfot effektivt. Det føles rett og slett mer naturlig å løpe på forfot i tynnere sko. Jeg har tre par Inov-8-sko, med 9mm, 6mm og 0mm høydeforskjell.
Over- eller underpronerer du? Litt av tanken bak forfotløping med tynne sko er at det ikke har noe å si når man løper på forfot, for man lander ikke på hælen, og da får man ikke vridningsbevegelsen som assosieres med pronering.
En ganske god video som viser litt av det jeg nevnte:
[video=youtube;z2nZlKKgOAQ]http://www.youtube.com/watch?v=z2nZlKKgOAQ[/video]
Også en bra video, av en av de fremste forskerne på området:
[video=youtube;l12MAyBO5Vc]http://www.youtube.com/watch?v=l12MAyBO5Vc[/video]