Løping/løpesko-tråden

Takk for tips @semmern
Løp litt over 5 km i dag selv, men på mølla.

Tror jeg må kjøpe meg et par med forfotsko også. I dag løp jeg vanlig på helen en merker ikke noe stølhet i leggene. Tydelig at det var andre boller når jeg løp mer på forfot. Hvor mye drop anbefaler du til å begynne med? Kommer til å løpe mest inne på Bislett.

Fikk også stresstestet iPhonen min da jeg mistet den på båndet i 16 km/h. Den forsvant ganske effektiv bakover.

Redigert av en moderator:
@Mathfjeld

Er nok lurt å begynne med rundt 6mm drop, kanskje 3 etter hvert.

Hvis vi skal holde oss til Inov-8, som jeg kjenner ganske godt nå, ville jeg gått for Road-X 233 (6mm), eller Road-X Lite 155 (3mm) først.

Road-X 233

Road-X Lite 155

Kjøpte det siste paret mitt på Wiggle.co.uk, og fikk dem etter fire dager, med toll på 210kr, så de kostet meg totalt rett under 600 spenn. De har det meste av Inov-8, og mange, mange andre merker. Anbefaler på det sterkeste å kjøpe sko derfra! Man kan også returnere/bytte hvis størrelsen er feil, uten noen som helst problemer.

Inov-8 har en "transition guide" til forfotløping på hjemmesiden sin. Se her.

8.5km på de nye skoene i dag, på asfalt. Var ikke så aller verst støl i dag etter 5.3km i går, men vi får se om jeg kan gå i morgen.. :) Skal rapportere tilbake.

Fankern ta dette forumet, og deg spesielt Semmern;) vibram fivefingers incoming, så får vi se da, om jeg endelig kan sette pris på løping.

Fankern ta dette forumet, og deg spesielt Semmern;) vibram fivefingers incoming, så får vi se da, om jeg endelig kan sette pris på løping.

Sitter i tråden og googler (les: netthandler) like efter jeg trykket bestill så ser jeg dette innlegget.
Ikke nok med at du fikk meg på electric blue @semmern - nå skal du visst inn i skohylla med ...

Ser ut til at Komodosport/KSO hadde flest 'X' i denne - skuffende få størrelser igjen på Wiggle så blev fra x-life:
vibram-usage.jpg
, 520 NOK kan vel ikke være gærnt

Det dreier seg alltså om et par av disse på vei inn:
komodo.jpg

Ja. Har en kompis som tripper rundt med dette. Løpt helmaraton i det og greier. Han skal få trent meg opp litt, og har løs treningsavtale med Adam. Tenker taktikken er å starte hyppige korte turer og gradvis øke lengde men forsøke å beholde intensitet. Støle dager skal forhåpentligvis bli benyttet til sykling.

Adam; jeg kjøpte forøvrig Bikila:)

Redigert:
Digresjon og status, Semmern. På samvittigheten din har du nå; speedy, barberutstyr for ca 6k og disse løpeskoene på samvittigheten!

Alltid en glede å bidra med folkeopplysning, hva gjelder essensielt gentlemans-tilbehør ;)

5000 meter i dag på Bislett. Havnet på 24.12.

Første 3000 gikk på 14.17.

Her er det five finger hysteri ser jeg;) En rase som jeg ser hyppig på fysio kontoret, gjerne ekstemt inspirert av BarefootTed i Born To Run;) Skoa er jo tross alt laga for bruk på båt. Vil anbefale dem som kjøper fivefinger til å ha en solid innkjøringsperiode, og eller holde seg unna asfalt i starten..

Løper en del selv og har endret mye på løpssteg siste åra. Favorittskoen er en Nike Streak 3, en forholdsvis flat maraton sko. Ellers har jeg funnet ut at skal jeg holde mil etter mil på asfalt trenger jeg variasjon. Har derfor 3 par som jeg varierer mellom. Disse varierer fra helt flat men med litt såle, til ca 8 mm drop på de med mest hæl. Dette passer utmerket for meg!

Til dere bergensere, er det noen fine løperunder i byen? Skal 3 dager til byen i slutten av måneden, så tips mottas med takk;)

Josef; Ja. Jeg er ihvertfall innstilt på en lang læretid og har allerede ordnet meg læremester som har løpt en del fivefingers-marathon. Jeg får rett og slett vondt i hoftene av å løpe på hel/lange skritt så for min del er jeg sterk i troen.

Om ikke det virker må jo dette være ypperlige badesko/båtsko:)

Her er det five finger hysteri ser jeg;) En rase som jeg ser hyppig på fysio kontoret, gjerne ekstemt inspirert av BarefootTed i Born To Run;) Skoa er jo tross alt laga for bruk på båt. Vil anbefale dem som kjøper fivefinger til å ha en solid innkjøringsperiode, og eller holde seg unna asfalt i starten..

Løper en del selv og har endret mye på løpssteg siste åra. Favorittskoen er en Nike Streak 3, en forholdsvis flat maraton sko. Ellers har jeg funnet ut at skal jeg holde mil etter mil på asfalt trenger jeg variasjon. Har derfor 3 par som jeg varierer mellom. Disse varierer fra helt flat men med litt såle, til ca 8 mm drop på de med mest hæl. Dette passer utmerket for meg!

Til dere bergensere, er det noen fine løperunder i byen? Skal 3 dager til byen i slutten av måneden, så tips mottas med takk;)

En runde i Isdalen i kombinasjon med Fjellveien er en sikker vinner. Da får du også fin utsikt :)

Konge-innspill!

@Entropy - ser du tar foreredelsene til Oslos bratteste til nye nivåer

Ninja:

Fant denne på Vibram sine sider:
eESSKoy.jpg

Skal jeg løpe 10% av hva jeg vanlighvis løper blir dette veldig korte turer

Hehe, jeg gleder meg til å ta på disse, legge meg på sofaen med bena høyt og si, se nå kjære. Nå trener jeg.
10% av null meter må da være å ligge på sofaen? Merker jeg liker disse Vibram sokkene bedre og bedre.

Josef; Ja. Jeg er ihvertfall innstilt på en lang læretid og har allerede ordnet meg læremester som har løpt en del fivefingers-marathon. Jeg får rett og slett vondt i hoftene av å løpe på hel/lange skritt så for min del er jeg sterk i troen.

Om ikke det virker må jo dette være ypperlige badesko/båtsko:)

Er sterk i troen her også, men det finnes mange mindre ekstreme veier. Tanken min er at de som driver med dette på absolutte toppnivå vet hva de holder på med, så da heller jeg mot den type sko som dem bruker.

Jeg har i de siste år kjøpt skoene mine fra enten Sneakers, Casual Shoes, Athletic Shoes Online | Eastbay.com eller Best Running Shoes: ASICS, Nike, Brooks, Mizuno, Saucony, New Balance - Running Center
Er jeg usikker på størrelse sjekker jeg med shoefitter programmet på Men's running shoes and apparel, running shoe reviews: Nike, Brooks, adidas, Mizuno, Asics, Saucony & New Balance

Happy running, regner med å se dere på Oslo hel/halvmaraton:cool:

Dette høres litt ut som meg.. har sko med 9mm, 6mm og 0mm dropp. Man må ta det

LANGSOMT

i starten for ikke å overdrive! Det er fristende å løpe en tur på 5km første gang man drar på seg FiveFingersene sine, men da går man som en krøpling i flere dager etterpå!

Har løpt tre turer denne uken med de nye 0mm drop Inov-8-skoene mine, og er mildt støl i leggene nå, siden det er lenge siden jeg har løpt med helt flate sko. Den første turen på mandag var på 5.3km, den andre på 8.5, og den siste i kveld var den samme på 8.5, men med intervaller på rundt 80% av max tempo i 1min, så gåing/rolig jogging i 1min, de første 4.5km, og så rolig løping (pace på rundt 5:30 pr km) siste 4km.