Lag dine egne reimer ...

Pusset overflatene, grovtilpasset, limt og skal lime inn fast keeper stjålet fra ei Zulureim. Satser på dette blir bra.

Og - lytt til Nessuno79 sitt tips: IKKE kapp læret 22mm til ei klokke med 22mm lugs. Når man bretter blir det for bredt. Så, jeg fant en aluminiumsprofil (L-form 15mm x 15mm) som gir meg 21.2 mm bredde (Pytagoras) og det var en god løsning og når læret brettes så er jeg på 22mm. :)

20140314_142638_zps458ae643.jpg


20140314_142902_1_zpsf83bac96.jpg
 
Fast keeper på plass og "hullstang" - ingen av dem limt fast; de er løse da de er snurret under herdeprosessen.

2014-03-14171158_zpsa2c12fec.jpg
 
Anbefaler flere å hoppe i dette med DIY-reim. Hadde ikke trodd dette var SÅ gøy. :) Hvem gidder kjøpe klokker når man kan få ny klokke med egen reim som ingen andre har. Klokka har jo "alle" andre allerede. ;) Men ingen har den kombinasjonen DU lager.


Fra dette:

20140312_170354_zps0f4f072e.jpg




Til dette:

20140314_175601_1_zpsb7943a4e.jpg
 
Har likt såkalte curved ends á-la Hirsch en stund og med litt bevisste tilpasninger under DIY-prosessen så er det ikke langt unna. Satser på å være der om ikke så lenge. :)

20140314_203906_1_zps434d71bd.jpg


249138d1394829827-ny-klokke-20140314_211305_1-1.jpg
 
Redigert:
Har likt såkalte curved ends á-la Hirsch en stund og med litt bevisste tilpasninger under DIY-prosessen så er det ikke langt unna. Satser på å være der om ikke så lenge. :)

20140314_203906_1_zps434d71bd.jpg


249138d1394829827-ny-klokke-20140314_211305_1-1.jpg

@Loevhagen sagt det før, men gjentar det gjerne ...IMPONERT! Veldig bra arbeid for å være i startgropen indeed, og om ikke lenge gir du Olando og undertegne a run for our money;)

Ang curved ends, så er det et aldr så lite HÆL$%% å få helt likt på begge sider. Men det som funker best, er å væte skinnet (altså bare gjøre endene helt våte) og presse dem over tid inn mot feks kassen på klokken den skal. Du kan feks legge begge to oppå hverandre, og sette kassen inn mot noe så den ikke forskyves, så presse de to remmene mot siden av den ene kassen, og legg noe tungt (bøker feks) oppå remmen så de ikke forskyver seg andre veien. Og så er det bare å la det ligge å tørke ... Da skal det i teorien ha formet seg fint, og likt;) Men det kan "draes" ut igjen siden springbaren ikke er bøyd (det kan du jo selvsagt og gjøre enkelt, bare gå opp en str i springbar, og bøy den forsiktig. Alternativt må du legge godt med lim inni endene som skal presses, og sette inn en rett sprinbar, og så gjøre det som står over.
 
Redigert av en moderator:
Også mtp å gjøre skinnet "slitt" så synes jeg at sandpapir gir et for homogent og jenvt slipe lag. Så det som gir et mer autentisk preg er en kombinasjon av grovt havsalt (ja faktisk;)) og sand/fin grus. Gni det over skinnet gjenntatte ganger, og du får en mer naturlig slitasje. Flekk også litt skokrem eller fett (olivenolje) her og der på remmen, før du sliper den, da blir det enda mer patina også.
 
Flotte tips. :) Takk for disse - og alle som leser denne tråden bør legge seg disse på minnet og prøve ut hva som fungerer best.

Har en teoretisk idé om å få til perfekt bue ved å:

a) legge klokka som skal ha reima på skinnet og avtegne kurven og skjære ut ditto
b) drille hull der sprinbar skal være
c) alternativt la en mal være grunnmuren med supertynt skinn over
 
Neste forsøk til min 3dje reim er reim med profil / bue. Spent om jeg får det til UTEN søm.

Det som er litt kult er at jeg nå vil be min gamle mor om å lære meg og bruke symaskin / søm. Hun levde av dette - og jeg levde opp uten å vite om dette. Litt nostaligisk - men litt kult også å finne et tema der man kan finne felles arena. :)
 
@Loevhagen symaskin fungerer fint, men håndsøm er utvilsomt best. Både mtp holdbarhet (du låser stingene med å bruke en nål i hver ende, så om ett sting skulle ryke, går ikke sømmen opp) Men syr du med maskin og noe ryker, da går hele sømmen. Har anskaffet en gammel manuel singer symaskon for dette formålet, men droppet det da det ikke blir like bra rett og slett.

Og for å få fine sting, er det 100% hvor fine hull du lager som dikterer hvor pen sømmen blir.
 
Redigert av en moderator:
Også mtp å gjøre skinnet "slitt" så synes jeg at sandpapir gir et for homogent og jenvt slipe lag. Så det som gir et mer autentisk preg er en kombinasjon av grovt havsalt (ja faktisk;)) og sand/fin grus. Gni det over skinnet gjenntatte ganger, og du får en mer naturlig slitasje. Flekk også litt skokrem eller fett (olivenolje) her og der på remmen, før du sliper den, da blir det enda mer patina også.
Litt avhengig av type skinn/lær og hvordan det er innfarget, vil også litt forsiktig bruk av vasketynner gjøre "underverker".

Så finnes det jo narvsværte i ulike farger man kan bruke for å endre/justere farge.
 
Tar enten den gule - eller under middagen så kom jeg på at å benytte skinn er jo et alternativ også. :)

20140316_141444_zps43876a0d.jpg
 
Parallelt så lages ei Natoreim av bunnranden på veska. Har slått, bøyd og pusset ned og skåret. Lovende utgangspunkt nå.

20140316_141149_zps7417a2c9.jpg



Slakter ei el-cheapo Natoreim kjøpt på nettet som ikke var formstabil men strekker seg og blir nesten halvparten så smal. :confused:

Den jeg lager er derimot formstabil så keepere og spenne tas fra el-cheapo. :)

20140316_141108_zpse91e9b7d.jpg
 
Bund-reim a`la Ranger

Jeg skulle jo egentlig bidratt litt til denne tråden tidligere, men det har blitt dårlig med innspill, selv om jeg sikkert har lagd 20-30 reimer og begynner å få tak på håndverket. Beklager det.

For noen uker siden kjøpte jeg en Tudor Ranger. Den kom på lenke, noe som for så vidt var best, for jeg kan jo ikke lage lenker selv. Men jeg syntes den så veldig bra ut på Tudors egen Bund-reim, så jeg prøvde å lage noe lignende selv. Det var ganske vanskelig, men etter mye prøving og feiling ble resultatet ganske bra. Her er noen bilder: