Lag dine egne reimer ...

@adamskater å lage nato/zulu er forsåvidt ganske rett fram og jeg har laget noen til meg selv med godt teknisk resultat. Problemet mitt har vært å finne det rette læret/skinnet og tykkelsen på dette. Men har sett at fnusnu99 har laget noen så han har kanskje noe egnet lær. Jeg sydde om en zulu (til nato) for Iveland og det læret var av en annen verden. Den var kjøpt hos crown and buckle for ca. 30 amerikanske gullpenger noe som er sykt bra kvalitet/pris!

Redigert av en moderator:
@adamskater å lage nato/zulu er forsåvidt ganske rett fram og jeg har laget noen til meg selv med godt teknisk resultat. Problemet mitt har vært å finne det rette læret/skinnet og tykkelsen på dette. Men har sett at fnusnu99 har laget noen så han har kanskje noe egnet lær. Jeg sydde om en zulu (til nato) for Iveland og det læret var av en annen verden. Den var kjøpt hos crown and buckle for ca. 30 amerikanske gullpenger noe som er sykt bra kvalitet/pris!

Jeg har lekt med tanken om å få noen (any takers?) til å sprette opp en av Zulu'ene jeg nettopp har fått med bronzeringer og sy en skinn-Nato/Zulu til bronse Helsonen.
Jeg tror det kunne blitt skikkelig tøft.
y975.jpg

@Trulle75 marker-straps? Fikk likens som den du har i midten levert i går. Skal til Kreta om et par uker og der er det visstnok en egen skinngate som jeg har planer om å boltre meg litt i. Hvis jeg finner noe egnet lær og du ikke har fått fikset i mellomtiden kan jeg gjøre det for deg når jeg kommer hjem.

@Olando Dette er remmer fra The Nato Strap Co. Som flere her inne la jeg inn en pre-order tidlig i sommer og fikk de levert forrige uke.
God ide du har der! La oss holde på den ideen. Lurer på om det går an å bytte hardware på en lærrem jeg har, eller om læret vil bli for svakt når jeg rakner sømmen for å få ut de "gamle" hardwaren...

@Trulle75 har gjort det før hvis det er å bytte på en nato/zulu du mener. Var ikke noe problem men den reimen var ganske ny og derav lite slitt i læret. Jeg snittet den forsiktig opp og brukte de samme hullene når jeg sydde igjen

En bestilling fra en TS´er. Vært stille på produksjonsfronten en stund nå, men klemmer igang igjen

Imponerende og inspirerende arbeid her @FnuSnu99 og @Olando !!

Nå får jeg fint spørre fruen om jeg får skjære opp noen av de 1000 beltene som flyter rundt her.

Kjapt spørsmål... Hvor får dere tak i spenner?

@Layersman Ja det er bare å starte opp:) Jeg har laget noen reimer nå men er langt fra utlært (er det ikke noe som heter at det tar 10000 timer å bli virkelig god på et felt?) så hvis det er noe du lurer på er det bare å fyre meg en pm! Spenner kjører jeg litt over alt på nett men mest fra ebay og panatime.com

Kjapt spørsmål... Hvor får dere tak i spenner?

Trenger du spenner, som likner på bead-blasted (sandblåst), er watch-band-center.com meg bekjent et av de få stedene, hvor du får tak i disse. Inne på siden søk på 'buckle titan XXmm', hvor xx er lug width.

Jeg er fortsatt ikke igang:/ hvor tykt lær var det optimale å kjøpe igjen?

Kommer an på hvor tykk reim du skal lage og litt på hvilken måte du lager reimene. Om man bretter læret dobbelt eller om man legger innside i et annet skinn. Pleier å se etter 2 til 3mm lær men jeg liker best å lage kraftige reimer så det er ingen fasit:)

Første forsøk - som har generet en fin handleliste for helgen. Ser det er noe utstyr som kan være hensiktsmessig å ha. Jeg startet med det jeg hadde tilgjengelig i skrinet, for å helle kjøpe etter behov. Vanligvis er det motsatt! :D

Forsøkskaninene er noe fra nederst i skuffen, før jeg starter på det som ligger i boksen.

Tissot PR100 før:

Tissot PR100 etter:

Legacy Titanium før:

Legacy Titanium etter:

Har man ikke spenner - får man være litt kreativ:

Forsøk nr 2 etter en god runde på diverse butikker - inkludert fretex for å finne lær av diverse sorter.

Stort sett fornøyd i og med at dette er andre forsøk. Ikke helt fornøyd med keeperen (hvis det er det det heter), da denne ble for stor - så denne skal lages ny.

Uansett så var det Baumen som skulle få ny reim i dag. Låsen er donert fra en annen klokke inntil jeg mottar

@Olando eller @FnuSnu99 - Har dere noe til hvordan man kan få til en god avslutning på den remmen man trer gjennom låsen? Endte med tvers-over-snitt, da jeg aldri fikk til en god avslutning. Slet med å få det beint, og kuttet meg bare lenger og lenger ned på remmen.

Ellers må jeg takke for en utrolig lærerikt innlegg fra deg @FnuSnu99 !!

@Layersman Dette er jo rett og slett bare imponerende for å være den spede begynnelse! Aner great things ahead;)
Ang avsluttningen så kan du enten bruke en end-punch som Olando nevner, eller bare gjør som meg. Finn en annen reim du har som har en "spiss" du er fornøyd med, legg den over og tegn rundt. Og så er det bare å forsiktig skjære det til. Alternativt om du vil ha en rett avsluttningen som du laget over her, er jo noe som er 90 grader en fin start, og bare streke opp, og kutte. Jeg bruker min vinkel-linjal i stål hele tiden, så en grei investering:)
Gleder meg til å se fortsettelsen her. Akkurat derfor jeg laget tråden i sin tid:D