- Medlem
- 10. aug. 2013
- Innlegg
- 99
Forstår meget godt at Næss blir provosert.
Prøving av klokker i butikk for deretter å kjøpe fra f.eks. gråmarkedsforhandler på nett, gjøre brukthandler i lokalene til ADs osv. er atferd som vel neppe kan omtales som annet enn lite taktfullt. Klassisk freeloading hvor man på frekt vis oppnår en fordel uten bli konfrontert med kostnadene... Ikke akkurat gentleman-atferd.
Enhver aktør i varehandelen med et fast utsalgssted og varer i hyller og stativ er utsatt for dette. Prøving av sportsklær og annet utstyr f.eks som så bestilles fra en netthandler er i ferd med å ta knekken på mange lokale forhandlere i landets mange små og mellomstore steder. Den kompetanse man har brukes for så å gjøre handelen et annet sted. Hvordan skal man møte dette? Hvordan bygge lojaliteten som gjør at kunden velger å betale litt mer? Går vi mot butikker som er showroom for noe som egentlig er en nettbutikk (se Bolia)? Ikke vet jeg, dessverre.
Er i prinsippet enig. Er villig til å betale litt mer for å ha en butikk å gå til i garantisaker, noen å kunne spørre om diverse, noen som yter litt ekstra service, etcDette må jo løses ved å redusere prisforskjellen mellom fast utsalgssted og div nettbutikker. Det er eneste grunnen til at dette skjer.
Noe prisforskjell vil man ha uansett og den får man bare akseptere at genererer noe "utro kunder", men er det så rart når kunden skjønner på 5 sekunder at den hjelpsomme mannen i butikken akkurat forsøkte å lure dem for 10-15 lapper over urverket feks?
Jeg synes nemlig ikke det er så rart og har selv kun handlet klokker nye hos AD når disse har justert prisene nedover mot et nivå jeg kan leve med.
Problemet er jo at prisen på prislappen til tider er 30% unna det en gråmarkedsbutikk kan levere. Klarer butikken da å slå av 15%, så gir jeg gjerne differansen i tryggheten og den gode følelsen av å handle fra en butikk.
Når det gjelder pris hos AD er vel det en litt mer komplisert diskusjon enn å si at de bare må skru ned prisene. For, som i mange andre bransjer, sier ofte leverandøren at AD må forholde seg til veiledende priser som annonserte priser og at de i tillegg får en maksimumsrabatt de må forholde seg til. Dersom butikken gjør det for vane å gi større rabatter enn leverandøren aksepterer risikerer de å ikke lenger få selge det merket. Mange merker er interesserte i å holde prisene høye nettopp for å skape et mer eksklusivt bilde av produktet sitt.
For å ta et eksempel fra en bransje jeg her litt mer "inside information" om:
Gaggenau er et av de mer eksklusive hvitevaremerkene. De gir klar beskjed om at fohandlerne skal forholde seg til veiledende prislister. I tillegg får forhandlerne en liten slingrinsmon-rabatt som de kan gi i enkelte tilfeller. Dersom Gaggenau får fatt i at en forhandler selger produktene deres til billigere priser enn de aksepterer er det fare for at de velger bort denne forhandleren og heller går til andre forhandlere.
Derfor ligger nok ofte ansvaret for prisene mer hos leverandør enn butikk.
Har alltid tenkt at det er derfor man betaler fra 3000 og oppover for service av en klokke, men dette dekker kanskje ikke disse kostnadene?Det mange glemmer er at flere av ADene blir konfrontert med kostnader relatert til å kunne tilby teknisk service som ikke gråmarkedsforhandlerne forholder seg til. Det kan være store kostnader tilknyttet videreutdanning/kurs/opplæring, verktøy og maskiner etc.
Det mange glemmer er at flere av ADene blir konfrontert med kostnader relatert til å kunne tilby teknisk service som ikke gråmarkedsforhandlerne forholder seg til. Det kan være store kostnader tilknyttet videreutdanning/kurs/opplæring, verktøy og maskiner etc.
Det handler derfor ikke bare om "godfølelsen" man får ved å handle over disk, men også om at man bidrar til å sikre at en viss faglig kompetanse kan opprettholdes i den norske klokkebransjen og kanskje også bli enda bedre.
Det mange glemmer er at flere av ADene blir konfrontert med kostnader relatert til å kunne tilby teknisk service som ikke gråmarkedsforhandlerne forholder seg til. Det kan være store kostnader tilknyttet videreutdanning/kurs/opplæring, verktøy og maskiner etc.
Det handler derfor ikke bare om "godfølelsen" man får ved å handle over disk, men også om at man bidrar til å sikre at en viss faglig kompetanse kan opprettholdes i den norske klokkebransjen og kanskje også bli enda bedre.
Har alltid tenkt at det er derfor man betaler fra 3000 og oppover for service av en klokke, men dette dekker kanskje ikke disse kostnadene?
Nå har AD høyere kostnader som må dekkes inn, det er ikke akkurat de rimeligste lokalene, ei heller inventar og belysning.
En bekjent som driver rørleggerforretning merker samme problem. Kunder ser og spør om råd til innredning, vasker og annet. Rett og slett for å i etterkant bestille på nett. Skremmende!