Da kommer det en liten bilde oppdatering. Jeg har som jeg skrev møtt på noen små designfeil, disse håper jeg nå er løst. Det eneste jeg nå trenger å løse er hvordan jeg skal feste skiven i verket, men det ordner seg
Det er først nå i kveld jeg har funnet ut av de andre problemene, så dagens arbeid kan egentlig gå søpla, men nå har jeg hvertfall begynt å lage en skive så da blir neste lettere. I utgangspunktet ville jeg ha en skive i kopper, da jeg ikke hadde en passende bolt liggene prøver jeg å lage en skive i messing. Tror det også kan bli kult.
Her kommer hvertfall bildene.
Her har jeg begynt å skrive et enkelt program for utfresing av minutt-indexer. CNC-maskinen har ferdig skrevne programmer som gjør at jeg bare kan skrive inn antall hull, dybde mating, rpm ++. Enkelt og greit.
10 av 60 indexer ferdig.
Alle minutt indexene ferdig og begynt å frese timeindexene. Freser enkelt og greit et spor for å så snurre rundmatingsbordet 30 grader for å frese et nytt spor.
Etter å ha frest 4 spor ser jeg at noe er alvorlig galt... Sporene skal jo ta utgangspunkt i senter av biten.
Feilsøking; sjekke bakkene på chucken.
Og der har vi problemet, da jeg byttet bakker på chucken klarte jeg på utrolig vis å ikke sette de inn rett. Noe som medfører at chucken ikke klemmer rundt senter.
Tar ut biten, setter den i dreiebenken og dreier vekk det jeg akkurat gjorde.
Freser ut minuttindexene igjen. Flytter de også noen mm lenger ut på skiven, synes det ser bedre ut.
Begynner å frese 12-3-6-9 indexene
Har her skrevet tre linjer som forteller maskinen hvor den skal frese.
Freser resten av indexene.
Og ferdig.
Her gjennom plexiglasset.
Litt usikker på om dette blir designet jeg ender opp med, må nesten se ann når jeg får viserne jeg har bestilt.
Takk for titten.