Her skjer det ting!
I dag ble det en lang dag på jobb. Hadde satt meg som mål å bli ferdig med både skive og kasse i dag. Det gikk nesten.
Som Krille så smart påpekte har jo 6497 urverket tre visere, men mitt design skal kun ha to. Det vil si at jeg måtte kvitte meg med sekundviseren. Viseren sitter på en aksling som igjen sitter på et tannhjul. Dessverre kan man ikke bare ta vekk tannhjulet. Jeg måtte altså kappe akslingen med 0,7 mm. Ettersom en avbiter ville klemt akslingen oval ble jeg nødt til å slipe ned akslingen. Var såpass skjelven da dette ble gjort med diamantskive under mikroskopet, men det gikk fint og klokka tikker igjen.
Så, til det morsomme! Etter at akslingen var kappet begynte jeg å lage en ny skive, jeg beholder designet fra den forrige skiven, men det er gjort en del andre endringer.
Spent opp en ny messingbit.
Finner frem et litt spesielt dreiestål, dette stålet er ment for å dreie spor innvendig i akslinger, til o-ringer eller segerringer. Jeg bruker det til noe annet.
Jeg bruker det til å dreie en krage på skiven.
Og slik ble det, jeg kommer nok ikke til å skrive "ROLEX ROLEX ROLEX..." rundt hele veien
Så må jeg ha hull til viseren. Kjører på med samme diameter som på Inex skiva, 2,6 mm.
Der var det på plass.
Spenner ut biten og spenner den opp i fresen. Måler meg inn til senter.
Freser ut de 60 minutt markeringene.
Freser så ut timemarkeringen. 4,5 mm lange for 3-6-9-12 og 2,5 mm lange for resten av de hele timene.
Skiven ferdig i fresen for denne gang. Skal opp igjen til neste uke.
Så kan vi begynne med det som er gøy, selve kassen.
Oppspenning er noe alternativ, men det som teller er at biten sitter fast!
Freser først oversiden så jeg får et plant utgangspunkt
Begynner så på selve utfresingen til urverket.
[video]http://s982.photobucket.com/albums/ae304/mathfjeld/Klokke/?action=view¤t=c001c983.mp4[/video]
Prøver urverket.
Litt trangt, må åpne hullet litt.
Der ja!
Her håper jeg at fresingen er ferdig.
Skiva passer hvertfall der den skal.
Hmmm, var det her jeg skulle ha et hull?
Jaja, her ble det hvertfall. Sikkert noen som skjønner hvorfor det er et hull her, skrik gjerne ut!
Så var det frem med det minste boret jeg kommer til å bruke under denne produksjonen, 0.7 mm. Jeg skulle egentlig hatt 0.75 mm bor for å bore M1 hull, men det hadde jeg ikke. Får håpe hullet blir litt større enn boret skulle tilsi.
Borer to hull som senere skal gjenges. Dette er altså hullene som verket skal festes i.
Så kommer et kjent hullbilde.
Zzzz, på tide å komme seg hjem snart?
Her er biten spent ut igjen av fresen. Begynner å likne på en kasse dette.
Montasje.
Inn med tikktakk.
Så på med skive.
Så kommer plexi og bezel.
Tror jeg må sy om skjortene mine.
Her ligger klokken over en grønn natorem. Dog 2 mm for smal.