Medlemspresentasjon – ny på Tidssonen.no?

Etter litt mas fra erik har jeg regget meg, det kuleste jeg har er vel per nå denne, men en deep sea kommer vel på plass snart også, så skal vel få bygget god klokkesamling etterhvert, har fra før ymse biler og andre dyre hobbyer, så da var jo ur en naturlig oppfølger ;)

Tror ikke så mange har denne i norge? correct me if Im wrong, men kul sak og jeg er happy, kjenner 3 andre med lik, men ikke møtt og hatt klokkemismatch på fest enda.

tag-heuer-36-rs-caliper-chronograph-ti2-watch.jpg

tag-heuer-36-rs-caliper-chronograph-ti2-dial-detail.jpg
 
Hei folkens.

Er ny på forumet, og tenkte jeg skulle starte med å presentere meg her. Jeg er en kar i midten av tretti årene, opprinnelig fra Larvik, men har bodd utenlands i snart ti år. Først fem år i London, og de siste fire og et halvt årene har jeg befunnet meg i Shanghai.

Interessen for klokker har jeg i mange år delt med min Fætter, som forøvrig også er aktivt medlem her på sonen. Han ligger noen mil foran meg med samlingen hans, så med tanke på at jeg akkurat har kommet meg ut av startblokka er det på tide å begynne å handle, dersom jeg skal ha noen håp om å ta ham igjen ;) . Kommer tilbake med detaljer og bilder av hva jeg har på armen etterhvert, når jeg har lært meg hvordan dette fungerer :)

Ellers er jeg glad i å reise, og da helst "off the beaten track". Gjerne til et sted der jeg kan kombinere kultur og historie med vakker natur og aller helst fjell. Har reist en hel del rundt i Asia de siste årene, og har også nådd toppen av endel velkjente fjell her ute. Å se solen stå opp over Japan fra toppen av Mt. Fuji er noe jeg kan anbefale for de som er interessert i friluftsliv og slikt, bare ikke forvent å ha toppen for deg selv ;) .

De siste årene har jeg gått med *kremt..* ulike Suunto altimetere på armen og de fungerer jo fint til trening og friluftsliv. Men jeg så at behovet var tilstede for et mer anstendig ur, og inspirert av min Fætter gikk jeg derfor ifjor høst til innkjøp av en Rolex GMT Master mod. 16700 med "Pepsi" bezel, og det er denne som får mest wrist time for øyeblikket.

Jeg har allerede lest endel tråder her inne på sonen, og føler meg heldig som får lov til å dykke ned i denne skattekisten av informasjon og inspirasjon :) .

Gleder meg til fortsettelsen.

Takk for oppmerksomheten.
 
Er en svenske på rett over 30 som forvillet seg over grensen til det forlovede land i vest (les: Norge).
Mitt forhold til klokker har lenge vært alt eller inget - sist klokke jeg eide var en GUL med nylonband til 399 SEK.

Lenge tenkt at jeg en dag når jeg blir voksen "burde" ha en Rolex, men i vente på å arve svågerns two-tone Rolex så har jeg etter kort tid på forumet, Finn.no og eBay så endelig fått lagt noen bud, lest noen (mange) hjemmesider endelig gått vinnende ut på en Omega SM600, 1966 som jeg nå håper kommer tryggt hjem fra det store utland.

Er ellers imponert (og min samboer stikk motsatt) for hvor kjappt det går ann å bli helfrelst klokkenerd på 48 timer og hvor mange forumer og Omega Vintage Watch-lists man kan lese på så kort tid.
Er plutselig blitt redd for å dra på meg uheldige rykter nå siden jeg begynt å sjekke inn håndleddene til passerende kollegaer på jobben.

Gleder meg til å få ur i hus og bli bedre kjent med folket her og klokkene deres :)
 
Får skrive nokre ord her eg og. Fulgte med på dette forumet ei lita stund før eg meldte meg inn i aug 2011.

Heiter Jørn og bur i Bergen. 31 år, gift og 1 unge. Har for tida pappaperm.
Har lenge hatt sansen for klokker, og når eg skulle gifta meg i fjor høst så fann eg ut at eg fortente eit skikkelig ur.
Valet falt på TH Aquaracer 300m, som eg er svært fornøgd med. (Kjøpte eit i morgengave til kona også).
Har i ettertid og kjøpt ein Longines til dressen og ein Seiko til "grovarbeidet".

Målet er å få nokre få keepers, der IWC Portugese 7 days heng høgt på lista. Er ikkje så begeistra for Rolex enda, men om det skulle dukke opp ein Sub eller Explorer frå 1980 - så er eg ikkje så vanskelig.

Ser og at eg er ein av dei få (einaste??) som skriv på nynorsk...
For nokre år sidan på jobb så tok eg meg sjølv i å ha problem med å forfatte ein mail på nynorsk - som tross alt er morsmålet mitt. Vart litt skremt og bestemte meg for å heilt droppe bokmålet og køyre hardt på nynorsken, slik at det ikkje går i gløymeboka.
 
Etter å ha blitt lokket ut av ett og et halvt år i skjul av en tråd om tatoveringer, er det vel betimelig å presentere seg selv.

I all hovedsak har jeg benyttet Sonen som en enorm kunnskapsressurs etter at klokkeinteressen har kommet snikene.
Til å starte med var det Omega som var mest interessant, men nå må jeg innrømme å ha pådratt meg et ubegrunnet behov for en Rolex GMT. Min flyinteresse har en viss påvirkning på valgene av ur.

Jeg gleder meg til å delta i diskusjoner og fortsette å dra nytte av all kunnskapen.


Ztrem
 
Fersk på forumet

Men ikke helt fersk ellers...

40-ish, mann, Oslo, gift, far til to.

Etter en mange år som klokkeinteressert very light har jeg de siste par årene endt opp med å bli noe over gjennomsnittlig interessert i klokker og tar meg nå alt for ofte i å se etter hva andre har på håndleddet.

Min klokkehistorikk:
Det startet en gang rundt 1990 da jeg bestemte meg for at jeg skulle ha en Tag Heuer. Ikke veldig dyrt og fancy, men likefullt noe mer en det folk som ikke var så opptatt av klokker gikk med. Jeg falt for 4000-serien og gikk for grå urskive. Klokken har tjent meg usedvanlig trofast i nesten 20 år, helt til jeg tok livet av den med bading uten å sjekke at kronen var tilstrekkelig skrudd fast. Da jeg innså fadesen ble jeg oppriktig lei meg, det var som en kjær venn var gått bort. Jeg har dessverre ingen bilder av den fra før ulykken, men den var lik denne:

nqp9a0.jpg


Ca midt i livet til 4000'en fant jeg ut at jeg skulle ha en litt mer "finklokke", og hva var da mer naturlig en å se til hva Tag Heuer, eller Hauer, kunne tilby. Jeg fikk en knakende god deal på en Heuer Carrera GMT Automatic i Praha og slo til. Den har vært fast tilbehør til dressen siden den ble innkjøpt i ca 2001. Jeg har byttet rem et par ganger og holder meg til den originale perforerte sorte. Det fulgte med en brun rem som jeg fortsatt har og nå vurderer å sette på igjen siden jeg har fått meg et annet ur jeg bruker til dress. Det eneste som er synd med Carreraen er at den har plexiglass, som ikke holder seg helt ripefri... Her er uansett et bilde at mitt eksemplar:

2a851z6.jpg


Da 4000'n tok kvelden oppsto det et behov for en dagligklokke som kunne brukes til alt og ingenting. En jeg kunne bade med og ikke være så redd for. Under en tur til Florida og Tag Heuer outlet på Sawgrass Mills fant jeg uret som gjør denne jobben nå. Et litt skrikende uttrykk har den kanskje, men jeg liker den godt og den gjør jobben med glans. Prisen var så god at det rett og slett ikke kunne unngå å kjøpe den, her er "the beast":

mnug.jpg


Aquaraceren var egentlig ment som en "ventepølse" på noe mer skikkelig. Jeg følte for et par år siden at det var på tide å bli voksen og komme meg vekk fra masseproduserte Tag Heuers. Jeg hadde lenge siklet på Explorer II med hvit skive, og jeg så frem til det åpnet seg en økonomisk mulighet. Da jeg for ca ett år siden var veldig, veldig nær kjøp av Exploreren fikk jeg en mail fra en klokkeinteressert venn som skrev "denne skal du ha!". Jeg hadde ikke hørt om merket, men ble umiddelbart bergtatt av det jeg så. Jeg søkte, leste og fant ut at, jo – strekker jeg meg litt mer en hva Exploreren koster, så skal dette gå seg til. Men hvordan skal jeg få tak i den, det er jo en limited edition som sikkert ikke finner veien til her på berget. Jeg så for meg en flybillett og en hotellovernatting hvis den kunne fremskaffes nedover i Europa – det gikk rett og slett en faen i meg at den der, den skal jeg ha!

Plutselig ble jeg gjort oppmerksom på at det var en forhandler i Oslo som førte merket. Jeg tok turen dit for å forhøre meg. Jeg trodde ikke noe særlig på at de faktisk kunne skaffe meg klokken, men jeg kunne i det minste slå av en prat. Da jeg troppet opp hos Tidemann og nevnte hva jeg var på jakt etter fikk ekspeditøren et stort smil midt i ansiktet. Han sa at han hadde en i bestilling og at han hadde sett en prototype som var "helt rå". Den som var i bestilling kunne jeg få kjøpe, hvis jeg bestemte meg ganske fort. Jammen slo han av litt på veiledende pris også, som gjorde det hele enda enklere. Han forklarte at han var veldig glad at akkurat denne, som var så vanskelig å få tak i, skulle ende opp hos en norsk kunde. Vel, vi ble enige og jeg betalte et forskudd som var like stort som alle mine andre klokkekjøp til sammen – og så startet ventingen... Jeg har i ettertid skjønt at forespeilet leveringstid på denne typen varer kun er et estimat, ikke harde fakta. Jeg ventet og ventet, gledet meg som et barn, og ventet litt til. Når jeg i perioder synes jeg hadde ventet nok gikk jeg innom Tidemann og spurte hvordan det gikk med leveransen. Jeg tror nok de på et tidspunkt var litt lei av meg, men jeg ble uten unntak tatt vel i mot og det ble ringt til distributøren for Nord-Europa mens jeg var i butikken. Etter 4 mnd var det endelig tid for overlevering. Artig nok akkurat da jeg hadde vannkopper(!) og så helt for j*vlig ut, men jeg var ikke smittefarlig og hoppet på trikken ned til sentrum. Endelig skulle flaksen jeg følte jeg hadde hatt i februar løses inn i ekte hardware! Når jeg ser trådene om unboxingen skulle jeg ønske jeg hadde festet åpningsseremonien til minnebrikken via en god kameralinse, men det skjedde dessverre ikke. Bildet under er med mobilkamera fra i dag, mens bildet i boksen er tatt med samme mobil på åpningsdagen. Sånn, nå har jeg vel skrevet alt for mye, det er på tide å vise hva jeg var/er så gira på:

Breguet Type XX Aéronavale Limited Edition

10wqg5l.jpg


og i boks:

o8dhf8.jpg


Jeg liker tanken om at det kun er 1.000 eks av denne i verden og at jeg med stor sannsynlighet ikke vil treffe på andre med samme klokke. Jeg er også sjeleglad tipset fra kompisen kom i rette tid så jeg ikke gikk for Exploreren. Bevares, Rolex'en er fortsatt nydelig, men jeg føler denne har mer sjel og historie. Jeg er stadig på ebay og ser etter brukte Explorere, så muligheten for en dag å ha begge er til stede, om enn noe frem i tid.

Som dere skjønner er jeg ikke den store samleren. Jeg bruker til daglig Breguet'en, og Aquaraceren i situasjoner jeg ikke vil bruke Breguet'en. Jeg har med dette kjøpet tatt et sjumilssteg inn i klokkeinteressen, og nå var det på tide å registrere seg her og følge med på hva som rører seg. Det er ikke sikkert jeg kan bidra med så mye, men jeg satser på å lære enda mer i tiden som kommer.

Til de som har lest hele avhandlingen, håper det ikke ble for langtekkelig! :D
 
Får skrive nokre ord her eg og. Fulgte med på dette forumet ei lita stund før eg meldte meg inn i aug 2011.

Heiter Jørn og bur i Bergen. 31 år, gift og 1 unge. Har for tida pappaperm.
Har lenge hatt sansen for klokker, og når eg skulle gifta meg i fjor høst så fann eg ut at eg fortente eit skikkelig ur.
Valet falt på TH Aquaracer 300m, som eg er svært fornøgd med. (Kjøpte eit i morgengave til kona også).
Har i ettertid og kjøpt ein Longines til dressen og ein Seiko til "grovarbeidet".

Målet er å få nokre få keepers, der IWC Portugese 7 days heng høgt på lista. Er ikkje så begeistra for Rolex enda, men om det skulle dukke opp ein Sub eller Explorer frå 1980 - så er eg ikkje så vanskelig.

Ser og at eg er ein av dei få (einaste??) som skriv på nynorsk...
For nokre år sidan på jobb så tok eg meg sjølv i å ha problem med å forfatte ein mail på nynorsk - som tross alt er morsmålet mitt. Vart litt skremt og bestemte meg for å heilt droppe bokmålet og køyre hardt på nynorsken, slik at det ikkje går i gløymeboka.

Velkomen til forumet! Trur faktisk du er den einaste ja, så då får eg heidre deg med å svare på nynorsk. Eg har alltid skrive på begge målføre, litt etter innfall og humør. På eit forum blir det gjerne slik at eg byrjar med bokmål og då vert det lett til at eg fortset med det. Kanskje på tide å mikse opp litt, spesielt med tanke på utdanningsdirektoratet sitt idiotiske framlegg om å fjerne sidemålskarakteren. Kulturlause nissar! Eller kanskje vitlause er rette ordet.

Lukke til med klokkeinteressa!
 
G'aften godtfolk..

Mann, 42 fra Østfold. Har en stund interessert meg for klokker, men de siste årene har interessen ligget mer eller mindre død, helt til jeg byttet jobb og interessen ble vekket fra tornerosesøvnen av en god kollega og hans U-boat.

Egne klokker er ikke så mye å snakke om, men mandag kan det endre seg da jeg skal se på en Panerai:p
 
Lukáš Vencálek - Czech Republic

Hello everyone,
I would like to introduce myself. My name is Lukas Vencalek and Im from Czech Republic. Im 19 years old and Im in Norway like a working guest, but Im enjoing everything here, so maybe rather enjoing guest :). Im here to five months and probably like everyone here I love a watches. Especially digital watches, I had probably all models of Suunto, and most of Casio models. Now I have only a Casio PRG-40b, because it is a classics :), but I, if you let me, would like to buy some here.
In my country we have watches forum like that too, and Im member quite a long time, so if somebody wants, for example during shopping, know something about me, its absolutely no problem. If I could help to somebody in a decision about digital watches, I would like to help.
So, thank you, that, I hope, can be there and Im looking forward to know something new about watches.

PS: I hope, it doesnt matter that Im writting english, but Stein, my friend and employer, said you all can speak English, so I hope it isnt a problem. Otherwise, I cant speak Norwegian :).

Thanks Lukas
 
Hej hej

Jeg er i 30'erne har kone og tre børn og bor i Trondheim. Jeg jobber i oliebranchen. Har interesseret mig for klokker en stund, men jeg har ikke haft anledning til at gøre noget ved det før de sidste par år. Jeg ønsker gennemgående at bruge de klokker jeg køber. Er ikke interesseret i en stor samling, da jeg ikke har noget glæde af at have et fint ur liggende i skabet. Det er glædesløse penge ud af vinduet, medmindre man har flaks eller er meget dygtig. Jeg køber det JEG vil ha og ikke det MAN bør købe. Det vigtigste med samlingen som sådan er, at jeg har en klokke til enhver andledning.

Mine ure pt:

- Casio Protrek 1300Y: uundværligt til eskapaderne med småungerne i marka.

- Baume et Mercier Classima Executives Chronograph GMT: Jobbrejse og dress-klokke

- Breitling Navitimer 806: Det vakreste ur der findes. Klassisk som bare pokker og hverken over eller underspillet.

- Fortis B-42 Cosmonaute Chronograph Ti LE: Veldig brukbart ur. I titanium, så ikke så tungt som Breguet'en, selvom den er like stor. Limited Edition med Lemania 5100 verk.

- Breguet XXI Transatlantique: Flott, eksklusiv og sporty. Jeg fikk få mig at jeg skulle ha en high end klokke, men den skulle kunne brukes til jeans og dress, hverdag og fest. Havde en shortlist med Rolex Daytona, Blancpain Leman og Breguet XXI. Rolex udelukkede jeg af principielle grunde. Faldt over Breguet'en og købte den...

- Omega Speedmaster 3575.20: Den med hvid skive, månefase og 18K WG bezel.

- Panerai PAM 74: 40 mm Panerai med el primero verk. Panerai design og zenith mekanik.... det er som Messi og Ronaldo på samme lag.