Moore's samling

ENDELIG! Endelig en oppdatering fra @Moore! Dette har jeg sett frem til en stund og du skuffer som vanlig ikke :)

Fantastisk lesing og fantastiske bilder. Som alltid! Gratulerer så mye med nok et tilskudd til en samling som er helt enestående :)

+1! Og gratulerer med et flott ur som fint forsvarer en plass i "stallen" din :)
 
Redigert av en moderator:
Gratulerer med et flott ur! Snuste på denne selv, men som Entropy sier; det må (foreløpig) en måloppnåelse til for at et nytt ur kan anskaffes.
 
Gratulerer så mye med flott nyanskaffelse @Moore. Og takk for nok en utsøkt presentasjon :)
Et tonneau-formet ur står også på min ønskeliste, men det må nok vente litt...
 
Redigert av en moderator:
Gratulerer @Moore med en fantastisk GP og igjen flott lesning!:)

Takk for det, @Raymond75!
Klokken vil få den armtid den fortjener. Morsomt med en GP - en manufaktur som er altfor lite representert her på TS...

Se der ja. Den eneste grunnen til at du eier dette uret, og ikke jeg, er at jeg ikke enda har nådd et mål som kunne forsvaret anskaffelsen. Ikke økonomisk, men symbolsk.
Et lekkert ur, som jeg er helt enig med deg at ble solgt for en vanvittig hyggelig pris. Ikke nødvendigvis sammenlignet med det internasjonale markedet, men i forhold til kvalitet, og value for money.

Om du senere i din reise finner ut at du vil skifte ut et tonnau mot et annet, kan du ha meg i bakhodet mtp. mulig kjøper.
Gratulerer med nok et flott ur.

Takk - hyggelig, @Entropy!
Jeg var overbevist om at dette var et ur som flere ville kjenne sin besøkelsestid på, så jeg er ikke overrasket om du snuste på den.
Men som du sier; - man skal være "comfy" med stil, form, design, look... alt til sin tid, er det vel det heter.
Har deg i tankene om den går ut.
Det er vel bare en Franck Muller som kan endre på det - uten at jeg er sikker på om det vil representere noe "opprykk" rent horologisk, om jeg gjorde det en gang...

ENDELIG! Endelig en oppdatering fra @Moore! Dette har jeg sett frem til en stund og du skuffer som vanlig ikke :)

Fantastisk lesing og fantastiske bilder. Som alltid! Gratulerer så mye med nok et tilskudd til en samling som er helt enestående :)

Takk for det, @acnorway!
Har benyttet tiden til å konsolidere samlingen de siste måneder, og ikke vært så sterkt "på søken" etter noe nytt. Dette er jo en hobby med fokus etter "on/off"-prinsippet. Vi får se - kanskje oppdatering kommer litt hyppigere fremover.

Gratulerer med nyanskaffelsen! Jeg må innrømme at dette var en annonse jeg stadig vekk var innom, jeg forstår ikke hvorfor den ikke ble revet bort. Bra at den fant et godt hjem!

Takk så mye, @Solli!
Samme herfra, egentlig; - jeg var stadig innom - vektet og veiet, for og imot. Men jo mer jeg leste meg opp og interessen for Tonneau-kasse økte, jo mer overbevist ble jeg om at denne var riktig valg.

Godt at du plukket opp denne! Flott klokke, som komplimenterer din allerede fantastiske samling.

Stor takk, @Trymulf!
Hyggelig samlingen faller i smak. Og, når denne først kom under radaren, så ble den der. Da var ikke valget så vanskelig.

+1! Og gratulerer med et flott ur som fint forsvarer en plass i "stallen" din :)

Takker, @reim!
Jeg synes Girard-Perregaux er en svært så interessant manufaktur, og jo mer jeg satte meg inn i den, jo mer falt brikkene logisk på plass. Denne fortrenger så definitivt ingen ur. Dette er et supplement som står fjellstøtt på egne ben.

Se der du, det var presentasjonen sin det.
Godt den blir satt pris på.

Blåfargen er magisk.

Takk igjen, @dab!
Både for hyggelig møte og en smidig og vel gjennomført handel!
Klokken har et lys- og fargespill i dial som er helt unikt, ingen tvil om det. Akkurat dette gjør jo denne klokken til det flotte uret det er.
Dette blir nok en keeper.

For et trivelig gjensyn med Moore igjen. Og grattis med nok et smykke i samlingen:)

Takk for det, @Timekeeper!
Har vært litt "off" en stund, men dette er jo en hobby som ikke kan ha fullt fokus til enhver tid. Fint å kunne svippe innom manesjen igjen med en liten oppdatering som dette.

Grattis med nytt!
Og som tidligere nevnt, fint at noen tok "ansvar" og slog til på denne,
har vært fristet jeg med

Thanks, @adamskater!
Ja, det er pussig at den fikk ligge så lenge.
Og, på et tidspunkt må man jo bare si at "nok er nok"....

Gratulerer med et flott ur! Snuste på denne selv, men som Entropy sier; det må (foreløpig) en måloppnåelse til for at et nytt ur kan anskaffes.

Takk, @Skug!
Ja, jeg ser den.
Dette er nok et ur som krever sin modning. Tid og sted.
Tonneau har sitt særpreg, ingen tvil om det. Fanbasen er så definitivt noe lavere for disse enn de mer tradisjonelle chronograph´ene i markedet.

Historikk, presentasjon og bilder - alt i god, gammel Moore-ånd - utsøkt!

Gratulerer så mye!

Stor takk, @Minuteman!
Hyggelig at ord og bilder faller i smak!

Gratulerer så mye med flott nyanskaffelse @Moore. Og takk for nok en utsøkt presentasjon :)
Et tonneau-formet ur står også på min ønskeliste, men det må nok vente litt...

Takk for det, @Dr. Fiddy!
Tonneau er undervurdert - må nesten si det, etter å hatt denne en drøy uke. Den blir så definitivt et godt supplement og alternativ til de "litt" mer sporty versjonene av chronographer jeg har.

Fabelaktig "artikkel" om GP og en fabelaktig klokke @Moore
Gratulerer!

Takker, @Dingle!
Hyggelig min lille presentasjon falt i smak - såvel som selve klokken!

Gratulerer Moore, med et svært pent ur!

Jeg takker, @Callahan!
Og så sant, det er et pent ur, som tar seg enda penere ut i dagslys på en hånd, enn bilder klarer illustrere.

Tusen takk for nydelig presentasjon og gratulerer med et fantastisk ur! :D

Stor takk, @Torjus!
Hyggelig det falt i smak!
 
Redigert av en moderator:
Fasinerende at du fattet interesse for dette uret som i full fart var på vei mot 10K etter utallige bumper :confused:
Uret har nå fått en ny renessanse etter din presentasjon @Moore ,-og ikke minst er prisen sikkert 3 dobblet etter at ditt bumerke er etset inn i 'prosjektet' :)......Men du er jo ikke på flippe pallen pt. slik at når du evt ruller ut en annonse,-blir vel det under KS Vintage:mrgreen:

Som flere poengterte var også jeg ofte innom denne annonsen,men fikk liksom en slags 'vegring' pga den lave prisen og antall bumper :confused:.....Så feil kan mann ta.

Ellers takk for nok en knallsterk presentasjon av et meget flott ur.

Mvh
Phenix
 
Redigert av en moderator:
Grattis med en flott klokke, og ikke minst hyggelig å høre fra deg igjen!

Du har vært savnet. :)

Takk for det, @boenna_69!
Hyggelig å høre den falt i smak. Ellers er "engasjementet" generelt litt on/off på klokkefronten, og da begrenser det seg litt med aktiviteten også her ute.
Men, jeg skal absolutt holde galleritråden oppdatert, for plutselig dukker det kanskje opp noe igjen. Som med den Girard-Perregaux´en. :rolleyes:
 
Redigert av en moderator:
Fasinerende at du fattet interesse for dette uret som i full fart var på vei mot 10K etter utallige bumper :confused:
Uret har nå fått en ny renessanse etter din presentasjon @Moore ,-og ikke minst er prisen sikkert 3 dobblet etter at ditt bumerke er etset inn i 'prosjektet' :)......Men du er jo ikke på flippe pallen pt. slik at når du evt ruller ut en annonse,-blir vel det under KS Vintage:mrgreen:

Som flere poengterte var også jeg ofte innom denne annonsen,men fikk liksom en slags 'vegring' pga den lave prisen og antall bumper :confused:.....Så feil kan mann ta.

Ellers takk for nok en knallsterk presentasjon av et meget flott ur.

Mvh
Phenix

Thanks, @Phenix!
Hyggelig at ord, bilder og ur falt "innafor".:)

Kan jo nevne at tanken om Vintage 1945 fra GP også har streifet meg. Det ble med tanken. Foreløpig er jeg ikke helt "der" mht rektangulære ur. Men, noe i den retning - i en eller annen form/variant - kan jo plutselig dukke opp.

Denne versjonen av en Richeville krevde likevel sin modning, må si det. Men, den har så mye særpreg og god historie, samtidig som Girard-Perregaux som sådan er vel verdt å eie, at det egentlig ikke ble så vanskelig.
Og; - til en såpass rimelig pris som det til slutt ble, så er dette god "value for money".

Min eneste bekymring på denne K/S-annonsen var..... meg selv. I betydningen at klokken skulle bli solgt før jeg rakk å overbevise meg selv om at dette var et ur jeg burde kjøpe.
Nettopp det har dessverre skjedd et par ganger tidligere.
:cool:
 
Redigert av en moderator:
Hvis interessen er dalende @Moore skal du vite at jeg når som helst sier meg villig til å gi samlingen din et nytt hjem for en symbolsk sum, oss venner i mellom.
Skal vi si 100k? ;)

Håper dog at du fortsatt vil dele dine perler (klokker & innlegg) med oss lenge :)
 
Redigert av en moderator:
Hvis interessen er dalende @Moore skal du vite at jeg når som helst sier meg villig til å gi samlingen din et nytt hjem for en symbolsk sum, oss venner i mellom.
Skal vi si 100k? ;)

Håper dog at du fortsatt vil dele dine perler (klokker & innlegg) med oss lenge :)

Nice one, - og takk, @Callahan! :cool:

Det er ikke mangel på interessen for urene det står på, men det er nok mer tiden til å engasjere meg utover å bare ha dem på armen, ....og å knipse et bilde i ny og ne.
Uansett; - ved anledning "lurker" jeg innom TS i det stille, og setter veldig stor pris på å lese de gode, morsomme, smågale diskusjoner som er så unik i denne sjappa.

Jeg skal dele så snart noe faller meg inn. Både i ord og bilder. :)
 
Redigert av en moderator:
"Gårsdagens" tilvekst - Officine Panerai, Radiomir PAM337

Da ble det en relativt rask supplering av samlingen, etter at Girard-Perregaux kom inn for et par uker siden.

Men, denne har egentlig vært et noe etterlengtet objekt.
Jeg har nemlig "siklet" på en PAM337 lenge. (Sågar erindrer jeg å ha opprettet egen tråd om denne for et par år siden. Hvilket bare bekrefter at i denne hobbyen tar ting tid.)

Officine Panerai representerer en så altfor sterk historie, og en ditto tiltrekningskraft på meg, at jeg ikke kan unngå å ha en ”klassiker” som en Radiomir i samlingen.

Dette er jo manufakturen med en av horologiens kanskje mest fascinerende historie.
Opprinnelig italiensk produsent etablert allerede i 1860, lokalisert på Piazza San Giovanni i Firenze, av Giovanni Panerai. Senere ”konvertert” til sveitsisk manufaktur. Oppkjøpt av Richemont S.A. i 1997. Og, ikke før i 1972 endres navnet fra ”G. Panerai & Figlio” til ”Officine Panerai S.r.L.”

Forretningen på Piazza San Giovanni er den dag i dag en Officine Panerai Boutique – Bottega d´arte – og gjenstand for all mulig historie om manufakturen, modeller og annen fascinerende kunnskap om Panerai. Og det er et yndet besøkssted for hardcore Paneristis.
Det er en helt spesiell forhistorie som preger Officine Panerai.
Officine Panerai er et fenomen. Ja, nærmest en sosialantropologisk studie verdt.
Over hele verden inngår den harde kjerne av eiere i et sterkt fellesskap i fascinasjon for urene og i dyp respekt for den unike historie urene skapte og var en del av. Og ikke minst; - de verdier historien hviler på. Modellseriene er klassikere, det vil si tidløse og universelle. Det er kun to hovedmodeller det hele tiden har dreiet seg om; - Radiomir og Luminor.

Men, jeg tar det fra begynnelsen.
Officine Panerai er tuftet på tre pilarer; - italiensk design, sveitsisk teknologi og maritim dedikasjon. Maritimt i betydningen sjømilitært. Fordi Officine Panerai startet nærmest som ”hoffleverandør” av avanserte instrumenter og ur til det italienske sjøforsvaret.
Under ledelse av grunnleggerens sønnesønn Guido Panerai, inngikk Officine Panerai i 1900 samarbeidsavtale med Marina Militare (Det italienske sjøforsvaret). Leveransen var hovedsakelig avanserte optiske og mekaniske presisjonsinstrumenter til fartøy og undervannsbruk, kjennetegnet ved solid ytelse og optimal visibilitet. Sistnevnte takket være det unike rhadium-baserte kjemikaliet Radiomir. I 1916 tar Officine Panerai patent på Radiomir.
Samarbeidet og produktutviklingen for det italienske forsvaret økte disse årene, og ga stor fremgang for begge parter.

I 1936 – ved opptakten til Den andre verdenskrig - ba den italienske marinen Officine Panerai om å utvikle en klokke for armen, som kunne tåle ekstrem påkjenning og var lett å lese under vann og i mørke. Officine Panerai skulle nå bistå Italias mest profesjonelle kommandodykkere – deres elitestyrke - i ”First Submarine Group Command of the Royal Italian Navy”.
Resultatet kom i 1938, med historiens første Radiomir. Vi kjenner den igjen i dag; - 47mm kasse, dial med 3, 6, 9 og 12 i arabiske numerals, ingen sekundviser og urverk i samarbeid med Rolex.
Et ikonisk ur var skapt.
Officine Panerai leverte Radiomir til Marina Militares fulle tilfredshet, og den preget hånden til Italias beste dykkere når de opererte ”Submersible” under ekstreme oppdrag. To år senere - i 1940 - produseres en mer robust versjon av Radiomir; - Radiomir 1940. Det var behov for et ur som tålte enda sterkere påkjenninger og lengre opphold under vann. (Vi kjenner modellen i dag som Radiomir 1940 Special Edition - lansert under SiHH i 2012. Uret er en ”tribute” til den opprinnelige 1940 og dens historie).

I 1943 presenterer Officine Panerai Mare Nostrum - en chronograph. Denne prototypen var spesielt designet for dekksoffiserene på fartøyene. Det påstås at det bare ble laget 2-3 av disse prototypene, og at en av dem ble funnet i 2005. Men, innovasjon og utvikling stod uansett sentralt i OP på denne tiden, og 40-tallet ga ideen om den unike kronebeskyttelsen som til slutt skulle bli ett av de tydeligste Officine Panerai-DNA.

I 1949 endret Panerai det radioaktive materialet Radiomir til det Tritiumbaserte Luminor, og tok patent på Luminor 11. januar 1949. Som for Radiomir gir Luminor navnet på det som skulle bli den nye modellen i portefølje.
Etter Den andre verdenskrig, på slutten av 40-tallet, utvikles Luminor. I 1950 produseres Luminor med den ikoniske kronebeskytteren. Luminor har da klare likhetstrekk til Radiomir 1940, men skiller seg ved en enda mer robust kasse, lugs og ikke minst kronebeskyttelsen. Luminor kom som resultat av sjøforsvarets kravspesifikasjoner om et enda mer robust ur.
Dette er bakgrunnen for at Luminor i nyere tid fikk navnet ”1950”-kasse, etter dette viktige årstallet. Som 1940 var for Radiomir.
I 1956 signeres avtale med den Egyptiske marine, om leveranse av Radimoir-modellen ”Egiziano” – en 60mm rugg av et dykkerur. Dette året tar Panerai også patent på den ikoniske kronebeskytteren på Luminor, og for all fremtid er selve DNA´et i Officine Panerai som merkevare sikret.

En naturlig transformasjon – og konsolidering - følger nå for Officine Panerai. Forsvarsfokuset tones ned, og modeller utvikles med tanke på andre markeder. Etter en sped begynnelse skulle det gå ekstremt raskt når det først "tok av".
I 1993 ser de første ”sivile” modeller dagens lys – alle i ”Limited Edition”; - Luminor, Luminor Marina og Mare Nostrum Chronograph. Alle modeller med klar historisk kobling til de tidlige leveransene til elitestyrkene i det italienske sjøforsvaret.

Det hjalp også på salg og markedsføring at en viss skuespiller i 1995 ønsket en spesialversjon av Submersible til filmen ”Daylight”. Officine Panerai produserte deretter en egen serie med Sylvester Stallone´s signatur; - Slytech. En boost for Panerai, ”fersk” manufaktur som de på denne tiden var i det kommersielle markedet.
Panerai var imidlertid – muligvis på grunn av dette - mer ”fashion & hype” med høy Hollywood-faktor og Sly-effekt, enn anerkjent for de mekaniske egenskaper. Officine Panerai posisjonerte seg uansett beundringsverdig sterkt i et meget krevende marked.

Richemont S.A. (da Vendome Group) ser potensialet, og kjøper Officine Panerai i 1997. Dette gir Officine Panerai muskler, både økonomisk og horologisk. Overgangen fra å være produsent for italiensk marine og levere små kvantum ”spesialbestillinger” til å bli lansert world-wide i 1998 går over all forventning.
Når man i 2002 også samlokaliserer all produksjon i nye lokaliteter i Neuchatel i Sveits, bidrar dette ytterligere i utviklingen av manufakturen. Og ikke minst; - det oppfyller Panerais egen ambisjon om å bli en 100% in-house manufaktur.

Det første in-house kaliber (Calibre P.2002) ser dagens lys i 2005. Kaliberet gis benevnelsen P.2002 som minne om årstallet for samlokaliseringen i Neuchatel, som muliggjorde dette første in-house kaliberet. Den horologiske anseelse økte. Ytterligere nye in-house kalibre lanseres de påfølgende år. I 2007; - Calibre P.2003, P.2004 og P.2005. I 2008 lanseres P.9000 og P.2006, for så i 2010 å levere verket til blant annet denne Radiomir 337; - P.999.
I 2011 lanseres P.3000, og i 2013 de foreløpig siste med P.9100, P.9100/R og P.5000. Panerai samarbeidet i starten lenge med andre manufakturer om baseverk, da oftest ETA. Av manufakturer kan nevnes Rolex (jfr. den første Radiomir i 1938), mens man i 2004 lanserer Radiomir med JLCs verk. OP har også benyttet rent Zenith-verk (Elite).

Radiomir og Luminor er fordelt i to hovedserier; - Historic og Contemporary. Forskjellen mellom dem er viktig.
Historic-linjen representerer….. ja, riktig; historien. Modellene søker å være mest mulig historisk korrekt tuftet på originalen, og har likhetstrekk som; - manuelt urverk, sandwich dial og innsyn, og av dette fremstår noe mer ”eksklusive”/unike da de er produsert i ”Radiomir 1938-ånd”. Ingen/minimale komplikasjoner.
Contemporary-linjen derimot inkluderer de mer ”moderne” modellene, tilpasset ”nåtidens” marked og behov; - de er mer eksperimentelle i fargevalg, innehar en rekke komplikasjoner, automatiske urverk, ikke sandwich dial. Dette er viktig for noen. Mindre viktig for andre.

Personlig har jeg alltid vært svak for Officine Panerai, uavhengig av linje.
Luminor og 1950-kassen fascinerte meg imidlertid først (ja, jeg har hatt en PAM270). Men, irritasjonen over en oversized kasse ga ikke slipp. Jeg solgte. At Panerai etter hvert ga svar på tiltale og produserte Luminor i 42mm, hjalp lite. Jeg revurderte mitt forhold til Officine Panerai.
Hardcore purister mener nok en PAM under 44 ikke er ”en ekte PAM”. Jeg vil si Panerai ”har skjønt det” når modeller lanseres i ulike størrelser for å dekke andre preferanser og man evner å se nye markeder og kundegrupper.

Revurderingen ga følgende erkjennelse:
- Dette er en historie og manufaktur jeg vil være en del av.
- 42mm er ideelt.
- Radiomir fremstår ekstremt tiltalende.

Radiomir har dessuten historisk vært produsert i både 42, 45 og 47mm. Min søken etter Radiomir 42mm viste meg raskt at de tidlige 42mm-modellene ikke var ”interessante nok”. Men så kom en ny serie på banen. I 2010. Radiomir PAM337 (sammen med de tilhørende 336 og 338) ble dette året lansert ved SIHH. Og, "the beauty of the deal"; - PAM337 blir utstyrt med et nyutviklet 100% manuelt in-house Calibre P.999/1.
Dette er det første in-house produserte urverk i en Radiomir 42mm.

Modellen er særdeles stilren og klassisk. Alt ved uret appellerer til meg. At den tilhører Historic-linjen og av den grunn også bygger på originalen fra 1938 er selvsagt bare et utsøkt pre for PAM337.
Jeg mener Radiomir er som mest tiltalende når den fremstår ukomplisert. Som originalen var. PAM337 funker i alle settinger, til casual like godt som til dress. Der sistnevnte muligvis er nåtidens definisjon på en Radiomir for majoriteten av eierne. Dress-ur. Det er da det er kult å vite historien bak uret, og at dette var et ur eliten av italienske kampdykkere benyttet i ekstremt krevende operasjoner for over 70 år siden.

Å bære en PAM337 med det første 100% in-house OP Calibre P.999/1 og manuelt opptrekk er horologisk sett også ganske kult. En ting er at dette er en Panerai ”per se”. En annen at dette er en Radiomir med det ”riktige” Officine Panerai-DNA med tanke på historien.
I tillegg har denne en velplassert seconds-dial kl 0900 – den velkjente Officine Panerai-signaturen alle modeller med seconds-counter har. Tar vi med at jeg er stor ”fan” av bevegelse på dial, passer det meg utmerket at Panerai la inn en seconds-dial på den.

PAM337 sitter perfekt på hånden, og den bærer akkkurat så mye "større" som et ”rektangulært” ur gjerne gjør ift sine runde kolleger.
Det er samtidig et meget elegant ytre som møter deg når du studerer det. Den vakre Radiomir-kassen, blankpolert sådan (vakkert, men en brutal ”hairline-magnet”), sandwich dial og en utsøkt krone utstråler et meget classy inntrykk.
Ledsaget som den er med en matchende mørk brun strap med tang buckle, gravert ”Panerai”. I sum et meget tiltalende ur pent plassert på horologiens høye hylle. Og på den øverste av dem i Officine Panerai.

En PAM337 er samtidig en utmerket ”base-PAM”, i all sin enkelhet og historiske korrekthet. Typisk nok for Officine Panerai er denne modellen produsert i et begrenset antall eksemplarer. Det er likevel ikke en "Special Edition".
Officine Panerai har bare en sær tradisjon for å produsere et visst antall eksemplarer av de ulike modeller. En småsmart markedsførings- og salgsstrategi.
PAM337 ble produsert i perioden 2010-2012 og er da M, N og O årgang, i et totalt opplag på 1500. Min er nummer N789/800.

Nok om det. Bottom line er at jeg trives utmerket med en Radiomir.
Muligens så godt at jeg etter noe tid vil vurdere den i mer edelt metall.
Det får tiden vise.

Noen bilder:























 
Redigert:
Congrats fra en som nettopp fikk en Radiomir i hus også!

Som vanlige fantastiske bilder og lærerik tekst!
 
Gratulerer så mye igjen @Moore .......Velger denne gangen og trekke frem dine fantastiske bilder med en lyskontroll som gjør ethvert ur tiltalende :rolleyes:
En glede i kjent stil og lese seg igjennom dine betraktninger og faktabaserte utsagn,ispedd horologisk romanse.
Klokken er også fantastisk:) bare så det er nevnt.

Mvh
Phenix.
 
Redigert av en moderator: