Moore's samling

Fantastisk flotte bilder av et sjeldent vakkert ur.
Jeg hadde vel i grunn ikke noe særlig forhold til PP, før turen til Geneve.
Dette er kunsthåndverk i en helt egen klasse!
:D:D:D


Tusen takk, Frodo!
PP tok sin modningstid hos meg også, men når den først var gjennomført var det bare en ting å gjøre.
Det er i sannhet tikkende kunst.
:D


Nok en gang fantastiske bilder...av en sinnsykt fin klokke.

Takk for titten, denne er det ikke mange av i Norge ?


Stor takk, nautilus!
Hvor mange er jeg usikker på, men det er få......
;)


milde perlotte for en samling klokker. Patek'en er min grail. Det er ett fantastisk ur rett og slett. I mine øyne en perfekt blanding eleganse og sportslighet. Dette er brukskunst på høyt nivå. Gratulere så mye


Jeg takker så mye, aircooled!
Denne var min grail, ingen tvil om det.
Nå er det "hvetebrødsdager" som gjelder. Og når sant skal sies har jeg en mistanke om at de dagene vil vare lenge.....
;)
 
Gratulere med Fantastisk flott ur, PP Nautilus er jo bare helt sinnsyk flott da :)
enda et flott tilskudd til en av forumets desidert flotteste samlinger
 
Gratulere med Fantastisk flott ur, PP Nautilus er jo bare helt sinnsyk flott da :)
enda et flott tilskudd til en av forumets desidert flotteste samlinger


Takk for de rosende ord, tikk takk!
Hyggelig å høre samlingen faller i smak.
En PP Nautilus er jo et ikon i seg selv, men jeg er - må tillates å sies - spesielt fornøyd med denne versjonen av en 5712/1A.

;)
 
I svarte helvete for en samling du har fått nå...

Unnskyld østlandsken min, det bare fallt ut av meg!
 
I svarte helvete for en samling du har fått nå...

Unnskyld østlandsken min, det bare fallt ut av meg!


Thanks, adio!

Så lenge sensuren (les: moderator) ikke har slått til enda og/eller blokkert deg for videre kommunikasjon på forumet, tror jeg vi med letthet aksepterer litt friskt språk og de mer impulsive uttrykksformer.
;)
 
Et lite Patek Philippe-supplement.

Som den siste tilveksten det har vært, har dets mange detaljer nærmest hver dag vist nye sider av seg. Slik er det vel med alle våre ur, der de nesten er mer egnet for å bli studert som de vakre smykker de er, og ikke for å vise noe så uvesentlig som hva tiden er....

Her min Patek Philippe Nautilus 5712/1A.
Hyppig med armtid.
Forståelig nok.


PP2.jpg





Vedlagt også en aldri så liten - høyst relevant - "ad" av en commercial for samme uret.
Patek Philippe har så definitivt sin særegne og velformulerte måte å formidle sine "verdier" og den emosjpnelle faktor for hvorfor kjøpe en PP.

;)

3179518839_d97e37158d_b.jpg
 
Speaking of "commercials"....

Elle MacPherson som Rolex Daytona-ambassadør.
Ikke ueffent.
Rolex har utvilsomt en noget høyere "celeb-factor" enn Patek Philippe.
Men det gjør ingenting.
Synes uret kler henne.
I den grad det er synlig....

;)

Elle-Macpherson-Rolex-Daytona.jpg



Brad Pitt likeså.
Fiffig å registrere Daytona funker som unisex ur.

Men pytt; - når kvinner bærer PAM på 44mm, er det vel ikke mange "oppleste sannheter" man trenger ta så mye hensyn til...

:)

B_pitt1.jpg



PS!
La det for ordens skyld være presisert; - det er ingen sammenheng med ovennevnte og det faktum at jeg kjøpte min.
;)
 
Den Nautliusen likte jeg ikke mye sist jeg så den...

Du sa du hadde følt det samme første gang..

At den vokste på deg...

Du lærte deg å like den..

Før du nå elsker den..



Det er med en skjelvende uro i stemmen...

bekymret for min framtidige økonomi...

At jeg nå må meddele deg..

Nautilusen...

Den er søren ikke så dum den..! :???::)
 
Den Nautliusen likte jeg ikke mye sist jeg så den...

Du sa du hadde følt det samme første gang..

At den vokste på deg...

Du lærte deg å like den..

Før du nå elsker den..



Det er med en skjelvende uro i stemmen...

bekymret for min framtidige økonomi...

At jeg nå må meddele deg..

Nautilusen...

Den er søren ikke så dum den..! :???::)



Thanks, rousp!
Poetisk, og vakkert "to the point".;)

Slik er det gjerne med enkelte av våre "utvalgte"; - man skal ikke helt undervurdere at de krever sin modningstid. Og når den er ferdig, så ser man seg ikke tilbake.

Men så dukker det plutselig opp en ny.
Et sted.
Der fremme.
;)
 
En fantastisk flott samling du har Moore's.
Det er noen rålækkert urverk du har.

Rett å slett RÅTT :)


Jeg takker så mye, skjerpings!
Veldig hyggelig å høre den faller i smak.

Noen justeringer har det blitt, men innretningen i dress/klassisk og sport ligger nå engang fast.
Og slik vil det nok bare fortsette......
:D
 
Dette er som mange allerede har sagt, helt rått :D

Men når kommer det en Panerai i samlingen din? ;)


Tusen takk, dafho!
Jeg er relativt komfortabel med samlingen slik den er, men du stiller et veldig betimelig spørsmål.

En Panerai har jeg gått svanger med lenge. Egentlig altfor lenge.
Det er bare det litt kjipe faktum - eller rettere sagt "følelse" jeg har - at en 44mm blir hakket for stor for meg.
Men i denne bransjen skal vel intet sies å vare evig, så tiden får vise.
En PAM-variant med 1950-kasse står høyt i kurs.
Fortsatt.
;)
 
Prøvde en Panerai 1950 regatta rattrapante hos Bjerke i Bergen da de hadde visning nå nylig. Den var litt stor for håndleddet mitt, men ikke mer enn at jeg klarte å overbevise meg selv om at det ikke så helt dumt ut.... :p


Skal dog ikke se bort i fra at det er rattrapante komplikasjonen jeg elsker, og ikke selve uret... :rolleyes::D
 
Prøvde en Panerai 1950 regatta rattrapante hos Bjerke i Bergen da de hadde visning nå nylig. Den var litt stor for håndleddet mitt, men ikke mer enn at jeg klarte å overbevise meg selv om at det ikke så helt dumt ut.... :p


Skal dog ikke se bort i fra at det er rattrapante komplikasjonen jeg elsker, og ikke selve uret... :rolleyes::D


Den der følger jeg deg på, rousp!
Her gjelder det egentlig bare finne de gode argumenter som forsvarer og bygger opp under investeringslysten.
Ikke det motsatte.

Jeg har prøvd 1950-ur en rekke ganger.
Jeg nærmer meg stadig.
Men fortsatt er det litt for stor avstand til at jeg kjøper.
Men bare litt.
;)
 
Et elegant ur,- svært så elegant!
Kasse, skive og lenke utgjør en total opplevelse!

Gratulerer med enda en lekkerbisken i samlingen din.


Jeg takker så mye, BRIO1368!

Den er i sannhet en "grail", det må sies.... og forøvrig de betegnelser jeg ellers kan finne.
Dette uret fremstår i et særdeles vakkert integrert hele, og sitter urimelig godt på hånden.
(Muligvis noe feil bruk av superlativ i slutten av den setningen der, men jeg lar den passere..)
;)
 
Den der følger jeg deg på, rousp!
Her gjelder det egentlig bare finne de gode argumenter som forsvarer og bygger opp under investeringslysten.
Ikke det motsatte.

Jeg har prøvd 1950-ur en rekke ganger.
Jeg nærmer meg stadig.
Men fortsatt er det litt for stor avstand til at jeg kjøper.
Men bare litt.
;)

Argument:

Samlingen din tyder på at du samler litt på komplikasjoner ved siden av selve urene. En dragning jeg godt forstår... Facinerende funksjoner en kan få til kun med mekanikk...
Såvidt jeg kan se "mangler" du et rattrapante (og en retrograde?).

Du har mye flotte ur, felles for de fleste er at de er ganske konservative og pyntede. De kler best en brun/sort rem eller lenken de kom på. En Panerai vil gi deg muligheten til å slenge på et mer casual ur (ved siden av SD'en). Det vil også åpne opp muligheten for å matche, prøve og bytte forskjellige remmer etc. Kanskje åpne en ny dimmensjon i samlingen?

Du får muligheten til å kalle deg en paneristi, selvom jeg håper og tror at du er for takfull (stilful?) til å falle for den. :rolleyes: :grin: (Jeg kommer vel til å bli skutt nå...)
 
Argument:

Samlingen din tyder på at du samler litt på komplikasjoner ved siden av selve urene. En dragning jeg godt forstår... Facinerende funksjoner en kan få til kun med mekanikk...
Såvidt jeg kan se "mangler" du et rattrapante (og en retrograde?).

Du har mye flotte ur, felles for de fleste er at de er ganske konservative og pyntede. De kler best en brun/sort rem eller lenken de kom på. En Panerai vil gi deg muligheten til å slenge på et mer casual ur (ved siden av SD'en). Det vil også åpne opp muligheten for å matche, prøve og bytte forskjellige remmer etc. Kanskje åpne en ny dimmensjon i samlingen?

Du får muligheten til å kalle deg en paneristi, selvom jeg håper og tror at du er for takfull (stilful?) til å falle for den. :rolleyes: :grin: (Jeg kommer vel til å bli skutt nå...)


Hehe...
Frykt ikke skudd fra meg. Jeg aksepterer lett en god og saklig (faglig) diskusjon, jeg. Og det er alltids velkomment med tips og råd ift innretning og eventuelle suppleringer på samlingen.

Du er relativt "spot on" antakelsen om mine preferanser.
Jeg erkjenner det lett; - den mer typiske "hverdagsbeateren" mangler. Det er derfor jeg lukter på en PAM.
Men som vi vet; - size matters.
Jeg kjøper ikke uten at det føles riktig, så den krever litt mer modning.
Men kanskje bare litt..;)

Det er ikke et "mål" ha rattrapante-funksjon. Ei heller retrograde, hvilket bare er en fiffig liten detalj som ikke betyr noe.
Fokus går i retning Perpetual og muligvis et noe annet metall i kasse enn stål.
IWC og Jaeger-LeCoultre har et par nydelige Perpetual-varianter, mens Breguet og Vacheron Constantin har vakre chronograph'er.
Fordelen (eventuelt ulempen, alt etter som man ser det....), er at ingen av disse varianter produseres i stål.

Derfor avventer jeg enda litt, så får tiden vise hva og hvem som kjemper seg fremst i køen.
Kanskje en Panerai klarer snike seg imellom...?
;)
 
Dagens tilvekst – Officine Panerai, PAM270

Jeg sikret meg – omsider – en typisk ”hverdagsbeater”.
Årets siste tilvekst ble altså denne, en PAM270 av et stort lite beist. Det var nok ikke til å unngå; - en PAM måtte inn i samlingen. Og det ble denne.
Luminor 1950 10 Days GMT.

Jeg har lenge vært i tvil, men etter lang tids overveielse ble det til slutt et slags ”ekteskap” med Panerai også for meg. Forholdet har vokst over tid, og nå får bare fremtiden vise hvordan vi vil fungere sammen. Etter snart 5 timer ser det bra ut…

Officine Panerai.
Manufakturen er rikelig omtalt og vel kjent blant Tidssonens adskillig hardere Paneristis enn meg. Italiensk opprinnelse fra 1860, året da Giovanni Panerai etablerte urmerket. Senere ”konvertert” til sveitsisk manufaktur, da det ble kjøpt opp av Richemont S.A. i 1997.

I denne ”klassikeren” sitter et Panerai in-house urverk fra OP, Calibre P.2003 – tikkende til 28.800 vph og 25 jewels. Power reserve?
10 dager, selvsagt.

Luminor.
Et aldri så lite ikon innen Panerai-linjen. Muligens også blant urverkene ”der ute” generelt.
Den spede begynnelse går tilbake til den italienske navy, hvor Panerai fikk i oppdrag å produsere ur som kunne fungere under vann for sine spesialstyrker. Den store kommersialisering av Officine Panerai kom vel egentlig ikke før en viss skuespiller på 90-tallet lot seg produktplassere en Panerai. Siden har det bare gått en vei, og Panerai så seg aldri tilbake.
Det store ”opprykket” kvalitetsmessig kom vel med lanseringen av egen in-house produksjon i 2007, som denne PAM270 er en del av.

Om man horologisk sett liker det eller ikke; - Panerai er en manufaktur på høyt nivå nå, og absolutt ”to be counted for”.
Store ur, ja vel. Oversized mener noen.
Men det er nå engang slik innen horologien; - alle ur kan ikke – og skal ikke – være like. Heldigvis.

Dette uret blir min ”hverdagsbeater”.
Den er cool, sporty og classy.
Litt alt på en gang, liksom.
Den vil bli brukt deretter.


DSC_0181.jpg


DSC_0227.jpg


DSC_0218.jpg


5de1cded.jpg


a2a79330.jpg


DSC_0060.jpg


46bc27bd.jpg


c25ce326.jpg


b11cdb03-1.jpg


ad6645a8.jpg


DSC_0225.jpg


DSC_0226-1.jpg


DSC_0227-1.jpg


60c58c81-1.jpg


3def37e7-1.jpg


4e4f3600.jpg


op10bmp.jpg


a568b641.jpg