Dagens tilvekst – Officine Panerai, PAM270
Jeg sikret meg – omsider – en typisk ”hverdagsbeater”.
Årets siste tilvekst ble altså denne, en PAM270 av et stort lite beist. Det var nok ikke til å unngå; - en PAM måtte inn i samlingen. Og det ble denne.
Luminor 1950 10 Days GMT.
Jeg har lenge vært i tvil, men etter lang tids overveielse ble det til slutt et slags ”ekteskap” med Panerai også for meg. Forholdet har vokst over tid, og nå får bare fremtiden vise hvordan vi vil fungere sammen. Etter snart 5 timer ser det bra ut…
Officine Panerai.
Manufakturen er rikelig omtalt og vel kjent blant Tidssonens adskillig hardere Paneristis enn meg. Italiensk opprinnelse fra 1860, året da Giovanni Panerai etablerte urmerket. Senere ”konvertert” til sveitsisk manufaktur, da det ble kjøpt opp av Richemont S.A. i 1997.
I denne ”klassikeren” sitter et Panerai in-house urverk fra OP, Calibre P.2003 – tikkende til 28.800 vph og 25 jewels. Power reserve?
10 dager, selvsagt.
Luminor.
Et aldri så lite ikon innen Panerai-linjen. Muligens også blant urverkene ”der ute” generelt.
Den spede begynnelse går tilbake til den italienske navy, hvor Panerai fikk i oppdrag å produsere ur som kunne fungere under vann for sine spesialstyrker. Den store kommersialisering av Officine Panerai kom vel egentlig ikke før en viss skuespiller på 90-tallet lot seg produktplassere en Panerai. Siden har det bare gått en vei, og Panerai så seg aldri tilbake.
Det store ”opprykket” kvalitetsmessig kom vel med lanseringen av egen in-house produksjon i 2007, som denne PAM270 er en del av.
Om man horologisk sett liker det eller ikke; - Panerai er en manufaktur på høyt nivå nå, og absolutt ”to be counted for”.
Store ur, ja vel. Oversized mener noen.
Men det er nå engang slik innen horologien; - alle ur kan ikke – og skal ikke – være like. Heldigvis.
Dette uret blir min ”hverdagsbeater”.
Den er cool, sporty og classy.
Litt alt på en gang, liksom.
Den vil bli brukt deretter.