Moore's samling

Gratulerer med Speedmaster!

Velskrevet innlegg, gleder meg til å se makrobilder!

Har selv tenkt en del på denne klokken, siden jeg har en Seamaster trenger jeg vel en Speedmaster også?

Gratulerer. Herlige bilder og en flott presentasjon som vanlig.:D
Ser ut til at du har en egen evne til å gi andre lyst på klokka du tar bilde av.

Jeg takker så mye, UJU!
Veldig hyggelig å høre mine skarve bilder gir slik effekt, og faller i smak. Det skal suppleres med litt mer presentable bilder så snart tiden strekker til, og jeg får både montert og innstilt makro-objektivet.
Det er bare stay tuned, så vil de nok dukke opp om ikke så lenge.;)

Gratulerer - og velkommen etter!

Kan vel koste på meg den kommentaren ettersom jeg "slo deg" med en drøy uke :D
Spøk til side.
Din beskrivelse av klokken gjør meg enda tryggere på at jeg har valgt den rette. The One and Only Moon Watch.

Stor takk, Minuteman!
Joda, denne kommer jeg mer eller mindre elegant slentrende etter med, men i denne bransjen er det aldri for sent. Heldigvis. ;)
Speedmaster er jo en klassiker som alltid vil ha sin solide posisjon innen horologien. Det er jo tross alt - påstås det - verdens mest berømte chronograph.
Skal man først ha en chronograph, bør denne ligge først i køen. Et ikon.

Gratulerer. :D
Flott ur og kjempe bra info om uret. Utsøkt som vanlig. :D

Takk så mye, tudor!
Suppleringer kommer - både i tekst og bilder. Og ur. :cool:

Gratulerer med Speedmaster!

Velskrevet innlegg, gleder meg til å se makrobilder!
Har selv tenkt en del på denne klokken, siden jeg har en Seamaster trenger jeg vel en Speedmaster også?

Thanks, Vidar!
Speedmaster fra OMEGA er et must. Og en keeper.
Hyggelig tekst og bilder faller i smak.

Jeg synes du skal tenke enda mer på å skaffe deg en slik.
OMEGA Speedmaster Professional er i sannhet "bang for bucks".
Jeg kan ikke se andre ur som med ratio'en brand-pris-historie-calibre gir bedre score enn denne. Anbefaler den virkelig, så får du muligheten til å skaffe deg et ikon som dette, er det bare slå til.
:cool:

Gratulerer med Speedmaster. :D Som alltid hyggelig å lese gjennom dine poster. Flotte bilder og ein fin presentasjon.

Gratulerer Moore! Har lenge lurt på når du fikk din Speedy pro. Regnet med at det var et tidsspørsmål mtp din interesse for klokker og historien bak. Nå gjenstår det bare å handle inn en sort alligator på foldespenne. Tror ikke du vil angre om du prøver ;)

Dette er forresten den eneste klokken vi har felles, men vent litt.... å nei, jeg har jo nettopp solgt min :sad: 1992-modell ble litt for kjedelig. Har sett etter en straight lugs en stund, men det blir rett og slett for dyrt. Vesentlig dyrere enn Alaska Project faktisk. Så jeg må nok nøye meg med en pre-moon, aller helst 1969. En ting er i alle fall sikkert. Det MÅ en sort speedy inn igjen i samlingen ASAP!

Gratulerer med speedmasteren, moore! Mtp at dette er ventepølse gleder jeg meg virkelig til det du har i bestilling dukker opp ;)

Gratulerer med Speedmaster. :D Som alltid hyggelig å lese gjennom dine poster. Flotte bilder og ein fin presentasjon.

Stor takk, Bromle!

Det er jo en liten opplevelse i seg selv - med mye ny kunnskap - å gjøre litt research om både manufaktur og modellvariant når et nytt ur trer inn i samlingen. Veldig fint å høre både tekst og bilder faller i smak.
;)

Gratulerer Moore! Har lenge lurt på når du fikk din Speedy pro. Regnet med at det var et tidsspørsmål mtp din interesse for klokker og historien bak. Nå gjenstår det bare å handle inn en sort alligator på foldespenne. Tror ikke du vil angre om du prøver ;)

Dette er forresten den eneste klokken vi har felles, men vent litt.... å nei, jeg har jo nettopp solgt min :sad: 1992-modell ble litt for kjedelig. Har sett etter en straight lugs en stund, men det blir rett og slett for dyrt. Vesentlig dyrere enn Alaska Project faktisk. Så jeg må nok nøye meg med en pre-moon, aller helst 1969. En ting er i alle fall sikkert. Det MÅ en sort speedy inn igjen i samlingen ASAP!

Takk så mye, Tore!
Joda, det har lenge vært et tidsspørsmål, men tid og anledning har ikke vært til stede før nå. Det er rart med det, men visse ur vokser over tid. Dette er ett av dem jeg har hatt på radaren lenge, men alltid blitt borte underveis. Men denne gangen var det ingen vei utenom.
Det er jeg glad for, da uret både estetisk og historisk representerer ett av mine store høydepunkter. ;)

Jeg skal vurdere rem. Tanken har ikke slått meg før du nevner det, men jeg skal så definitivt gjøre en sjekk på det alternativet. Takk for tips!

Ellers så støtter jeg deg på å få inn en Speedy.
Kjører du vintage og pre-moon, vil jo det være en fantastisk tilførsel med virkelig sjel. Den jakten ønsker jeg deg lykke til på - tenker de henger høyt blant den harde kjerne av samlere/eiere. Når du er så bevisst hva du søker, så er det vel egentlig ingen vei utenom..... :cool:

Gratulerer med speedmasteren, moore! Mtp at dette er ventepølse gleder jeg meg virkelig til det du har i bestilling dukker opp ;)

Thanks, sjuli_123!
Speedmaster er egentlig et must for meg - men det irriterer meg det har tatt såpass tid. Anyways; - nå er den endelig "kommet hjem", så da ser vi oss ikke tilbake lenger.

Jeg gleder meg særdeles til den nye kan hentes.
Den vil jeg tro faller i din smak også....
;)

Takk så mye, Tore!
Joda, det har lenge vært et tidsspørsmål, men tid og anledning har ikke vært til stede før nå. Det er rart med det, men visse ur vokser over tid. Dette er ett av dem jeg har hatt på radaren lenge, men alltid blitt borte underveis. Men denne gangen var det ingen vei utenom.
Det er jeg glad for, da uret både estetisk og historisk representerer ett av mine store høydepunkter. ;)

Jeg skal vurdere rem. Tanken har ikke slått meg før du nevner det, men jeg skal så definitivt gjøre en sjekk på det alternativet. Takk for tips!

Et tips til inspirasjon: Se filmen "the American". En fin film som er en avveksling fra alle de heseblesende actionfilmene. En stilfull George Clooney som alltid (ja.. bortsett fra filmene der han er klovn da, noe han også behersker med glans). Noe av grunnen sitter rundt venstre håndledd.

Stor grattis Moore!

Nydelig klokke, jeg kommer aldri til å selge min!
Gøy at du valgte den historisk korrekte 3570.50 fremfor den mer "anvendelige" 3573.50...

Et tips til inspirasjon: Se filmen "the American". En fin film som er en avveksling fra alle de heseblesende actionfilmene. En stilfull George Clooney som alltid (ja.. bortsett fra filmene der han er klovn da, noe han også behersker med glans). Noe av grunnen sitter rundt venstre håndledd.

Den er god, og behørig notert!

Måtte selvsagt gjøre en liten sjekk på traileren til filmen i går, og sannelig avdekker den ikke et visst ur med sort alligator. Det ble litt for korte "moments" til å kunne få et ordentlig inntrykk, men det lille jeg fikk sett var høyst oppløftende. Mulig veien er kort til nærmeste sjappe som kan levere litt "spare parts".

Forøvrig kan jo filmen i seg selv vise seg å være god, hvilket bare vil gjøre det hele til enda hyggeligere opplevelse.
Bra tips, Tore! ;)

Stor grattis Moore!

Nydelig klokke, jeg kommer aldri til å selge min!
Gøy at du valgte den historisk korrekte 3570.50 fremfor den mer "anvendelige" 3573.50...

Stor takk, boenna_69!

Når en klassiker som dette først er kommet inn, så bør den bli.
Derfor: IKKE selg!
Etter min formening er det som tidligere nevnt få ur som kan måle seg med denne hva angår ratio'en pris-brand-historie-calibre. Uansett hva man vektlegger, så ligger dette ikon helt der oppe.
For min del var det ikke aktuelt å gå for en av de mange andre Speedmastere. Intet galt sagt om disse - de er alle flotte ur på sin måte.

De mest opplagte forskjellene mellom 3570 og 3573 ligger mindre i urverket, men mer visuelt - med tanke på valg av glass.
Begge versjonene er manuelle - og historien forteller jo det var en helt spesiell grunn til at disse kom med manuelt opptrekk og ikke automatisk. Ellers har 3573.50 (Calibre 1863) en metalldel som originalt var i plast, - mest av estetiske hensyn.
(Takk til "reim" for nyttig innspill)
3570.50 har jo både den originale solid caseback, men også hesalite glass, istedetfor saphir. Det liker jeg. Uret bærer jo også sin egen historie ift også glasset, tatt i betraktning de påkjenninger uret skulle utsettes for.

Jeg står derfor på å være historisk korrekt, og være en del av den.
Da tar jeg selvsagt med meg den største "ulempen" med å trekke uret etter ca fire dagers armtid.
- "Such a small effort for such a great feeling"......:cool:;

Gratulerer!

Utfallet ble (nesten) forventet. Hadde trodd du skulle gå for utgaven med innsikt til urverket.
Sitter å lurer på om Speedmaster må bli neste uret for meg også.. Vanskelig vurdering det med baklokket.. Innsikt til et flott urverk, eller historisk korrekt? hmmm...

Den mest opplagte funksjonelle forskjellen mellom 3570 og 3573 ligger jo i urverket; - manuelt versus automatisk.

correct me if i am wrong, men har ikke de klokkene samme urverk? Og forskjellen ligger i Hesalit vs Safir.
Uansett et meget godt valg Moore, sportslig og stilig på en gang. Gratulerer så mye!

Gleder meg til fortsettelsen :D

Gratulerer!

Utfallet ble (nesten) forventet. Hadde trodd du skulle gå for utgaven med innsikt til urverket.
Sitter å lurer på om Speedmaster må bli neste uret for meg også.. Vanskelig vurdering det med baklokket.. Innsikt til et flott urverk, eller historisk korrekt? hmmm...

Rousp, sørg for å få til en sammenligning av de to side ved side. Innsikt til urverket er flott, men for min del var det det buede pleksiglasset på originalen som gjorde utslaget. Smaken er som baken ;) Ellers hadde jo Omega tidligere modellen 3572.50, som hadde hesalite og gjennomsiktlig baklokk - hadde jeg bare funnet en sånn.

Moore, gratulerer med enda et fantastisk tilskudd til samlingen. Gleder meg stort til å få se hva det er du sitter og venter på!

correct me if i am wrong, men har ikke de klokkene samme urverk? Og forskjellen ligger i Hesalit vs Safir.
Uansett et meget godt valg Moore, sportslig og stilig på en gang. Gratulerer så mye!

Gleder meg til fortsettelsen :D

Stor takk, flyback!

Og joda, det er riktig med tanke på urverket. Min kildelitteratur var meget upresis hva gjelder 3573. Ikke bra!
:eek:
Jeg fikk samme innspill fra fellow enthusiast "reim". Forskjellen i valg av hesalit versus safir, er jo også en viktig del av historien.

Fortsettelse følger, men dessverre tar den litt tid.
I mellomtiden blir det å nyte denne klassikeren, og som du sier; - den er både sportslig og stilig. Vel egnet til hverdags som til de mer formelle happenings. Om man vil.
;)

Gratulerer!

Stor takk, rousp!

For meg var valget opplagt, ingen tvil om det. Innsikt i urverket setter jeg generelt stor pris på, men jeg lot meg fascinere av den mer historisk korrekte versjonen. I tillegg er jo glasset på uret et vesentlig poeng, med hesalit og ikke saphir. Dette er også en viktig del av historien til uret, og i sum ble derfor valget relativt enkelt.

Jeg holder derfor - selvsagt - alle fingre på èn knapp; - 3570. ;)

Rousp, sørg for å få til en sammenligning av de to side ved side. Innsikt til urverket er flott, men for min del var det det buede pleksiglasset på originalen som gjorde utslaget. Smaken er som baken ;) Ellers hadde jo Omega tidligere modellen 3572.50, som hadde hesalite og gjennomsiktlig baklokk - hadde jeg bare funnet en sånn.

Moore, gratulerer med enda et fantastisk tilskudd til samlingen. Gleder meg stort til å få se hva det er du sitter og venter på!

Stor takk, reim!

Og først som sist; - stor takk for viktig innspill mht urverket på Omega Speedmaster!
Denne versjonen av Speedmaster var mitt eneste alternativ, og jeg er svært tilfreds med å inneha en av disse klassikerne. Det blir en tro tjener i lang tid, dette.

Hva som kommer inn, ja....
Den blir en "høydare" for meg personlig, da jeg har lenge siklet etter en slik. Og nettopp det uret har fått en historie med seg også, så den vil ha en viss symbolverdi for meg. Litt kryptisk den der, men slik får det være pt. Jeg må først ha uret "på hånden" før jeg kan tillate meg - og tørre - å slippe nyheten.
:cool:

Stor takk, rousp!

For meg var valget opplagt, ingen tvil om det. Innsikt i urverket setter jeg generelt stor pris på, men jeg lot meg fascinere av den mer historisk korrekte versjonen. I tillegg er jo glasset på uret et vesentlig poeng, med hesalit og ikke saphir. Dette er også en viktig del av historien til uret, og i sum ble derfor valget relativt enkelt.

Jeg holder derfor - selvsagt - alle fingre på èn knapp; - 3570. ;)

Var ikke klar over at en kun fikk hesalitt med stålbaklokket nå. Da er jo, som du sier, valget lett! :p

Nyt den. :)