Episode 13: OMEGA – Speedmaster Professional (Moon watch)
Tradisjonen tro; - siste ankomne ur må selvsagt utsettes for en litt mer detaljert gjennomgang med kameraet. Det er duket for nyervervelsen itself; - OMEGA Speedmaster Professional. The Moon watch. Og litt lett blanding av stilstudie og makroer.
Historikk og gjennomgang av denne er rikelig omtalt – både på side 1 og side 84 i denne tråden. Men en god sak tåler å gjentas. Litt facts er på sin plass i dag også:
OMEGAs ikon. Verdens mest berømte chronograph.
Speedmaster ble første gang introdusert i 1957.
Det er produsert flere variasjoner av Speedmaster, men denne – 3570.50.00 – er den originale og historisk korrekte; - manuelt opptrekk, Calibre 1861, solid caseback og hesalite crystal.
Baksiden preges av den legendariske teksten “Flight-qualified by NASA for all manned space missions. The first watch worn on the moon”.
Denne baksiden har preget alle disse urene siden 1971.
Det er minst 11 ulike Speedmasterversjoner på markedet i dag, men det finnes kun èn ekte Moonwatch. Denne.
OMEGA Speedmaster Professional er i sannhet "bang for bucks".
Jeg kan ikke se andre ur som med ratio'en brand-pris-historie-calibre gir bedre score enn denne.
Det er et usedvanlig vakkert konstruert ur, med mattsort dial og hvite visere i en nydelig kontrast. Polert og børstet stålkasse, og en lenke av de peneste og forseggjorte jeg sjelden har sett. Glasset er perfekt buet i hesalite.
(I motsetning til 3573.50, som har saphir glass og åpen bakside).
Det var på tide denne fant veien inn i samlingen. Den har stått på inn-listen min altfor lenge. Nå er den endelig “kommet hjem”.