Gratulerer, Moore. Dette var helt fantastisk. Er så fascinert av mekaniske perpetual calendars. At det er mulig å lage det.
Kan jeg spørre om to ting:
1) Hvor lang tid tar det å stille uret til korrekt settings?
2) Kan vi få noen smukke bilder av baksiden?
Stor takk, Sponon!
Perpetual-komplikasjonen har fascinert meg også. Lenge. Jeg har imidlertid også vært litt i "tvil" - på en måte - om hvilken det skulle bli.
Valget ble dog enkelt etterhvert som jeg gikk inn i nærmere research. Det stod mellom denne og Jaeger-Lecoulte Master Control Perpetual Calendar. Men JLC er manuell. Og i tillegg kommer den ikke i hvitt gull. Da ble det IWC. Estetisk er de begge nydelige, dog.
Uret er usedvanlig enkelt å stille.
Kronen sørger for alt. Som for hvilket som helst annet ur. Man skal imidlertid være forsiktig, ettersom det ikke er noe "point of return" ifall du stiller for langt frem. Da er det ikke annet å gjøre enn å sette det i stoppfunksjon, og vente til tiden tar uret igjen...
Alminnelige finjusteringer av tiden som minutter og noen timer, går imidlertid helt fint. Vel og merke kun innenfor "sikkerhetssonen" fra 0300-2000.
Supplerende bilder kommer så snart jeg får kameraet tilgjengelig, og for min egen del går inn for landing mellom fly og møter.
I morgen tenker jeg ta meg tid til en hyggelig fotosession, så da kommer bilder i alle vinkler.
Man har vel ikke noe annet valg enn å plassere en perpetual calendar i en winder for evig antar jeg? En fantastisk komplikasjon, men personlig tror jeg nesten jeg ville være redd for at jeg ikke kunne ta vare på den i tilstrekkelig grad
På en måte er det eneste løsning, Anders!
Men samtidig; - det er jo den velkjente 7-dagers power reserve, så det tåler å ligge litt. Men normalt er det optimalt å la det gå i winder. Generelt selges dem gjerne med winder på kjøpet, noe min AD også tilbød meg.
Fantastisk, Moore!
Denne sklir IMO rett inn på toppen av en allerede utrolig flott samling! Det er min absolutte favoritt blant kompliserte ur og et sant mesterverk i alle ordets betydninger. Et enestående urverk pakket vakkert inn.
Gratulerer!
Edit: Håper denne gjerrigheten på bilder går over snart
Stor takk, Mogens!
Vi deler åpenbart smaken for IWC og Portuguese, og denne har lenge vært min utkårede. Det var litt derfor også jeg lot Automatic (7 Days) gå for en stund siden, men den skal nok inn igjen for å komplettere IWC Portuguese-linjen min.
Bilder kommer i rikt monn i morgen.
Er på reise for øyeblikket, og må få ristet av meg litt jet-lag, så skal jeg innta fotomodus.