Moore's samling

Det er jeg enig i, Mathfjeld!

Det kunne absolutt vært morsomt å forevige det på film.
Er jeg i posisjon til det, så skal jeg forsøke fange øyeblikket. :cool:

Vet urverk med samme funksjon ofte skifter over en periode på et par timer. Vet du hvordan dette gjør det? Skulle ikke forundre meg om IWC har gjort noe magisk med skiftingen også. :p

Hei.
Gratulerer med klokke i verdensklassen:):).....samt det og få møte "ur"-menneske bak hele ideen må jo i sum bli nærmest en komplett opplevelse for en hard kokt horologist som deg ?

Lykke til med klokken og dens komplikasjoner.....
Ser frem til bilder...
Mvh
Timebandit;)

Jeg takker så mye!
Ingen tvil om at møtet og historien om uret av Kurt Klaus gjør eierskapet av uret til noe spesielt.
Bilder vil komme.
;)

Vet urverk med samme funksjon ofte skifter over en periode på et par timer. Vet du hvordan dette gjør det? Skulle ikke forundre meg om IWC har gjort noe magisk med skiftingen også. :p

Jeg har fått dette demonstrert i rikt monn hos AD (og av Kurt Klaus himself).

Først og fremst har jeg fått en særdeles tydelig presisering om å pugge manualen ("den røde" - what not to do) ift justering av tiden (ref. tidligere innlegg).
Generelt gjelder jo for dette uret som de fleste andre, at du aldri skal stille tiden mellom (ca) kl 2100-0300 - når viserne er på urets øvre halvdel.
Årsaken er at datoskiftprosessen da har startet, og tannhjul og øvrige deler er i en inngripende posisjon. Denne mekaniske prosessen avsluttes heller ikke før godt over midnatt. Justering i denne tidsperioden (og inngripen i prosessen) kan derfor skade urverket.

Utenpå uret ser man jo ikke denne prosessen før eventuelt datohjul (og andre indikatorer) er i bevegelse. På noen ur skjer datoskiftet som quick-set, på andre en mer glidende overgang - gjerne over et par timer.

Under gjennomgang av prosessen på tilsvarende mitt ur, kunne jeg se konturene av tidsskiftet starte ca 10-15 minutter før midnatt, for deretter å se alt klikke på plass ved passering 2400.
Nå har jeg til gode å se mitt eget ur i denne prosessen (for kort tid til det), men i morges var alt pent på plass; - dag, dato (som gikk direkte fra 30 til 1), og månedsskiftet.
Passer det i natt, tar jeg sannelig en sjekk.:cool:

Det stemmer det, var jo mye spennende som skjedde på denne skiven i natt også.

Liker denne klokken bedre og bedre for hver gang jeg titter på bildet av den. Gleder meg stort til å se de neste :)

Det stemmer det, var jo mye spennende som skjedde på denne skiven i natt også.

Liker denne klokken bedre og bedre for hver gang jeg titter på bildet av den. Gleder meg stort til å se de neste :)

Hyggelig, Mathfjeld!
Innholdsrikt ur på alle måter. Kan ikke si annet. ;)
Supplerende bilder kommer - litt for hektisk dag i dag til sådan sysler. Kommer sterkt tilbake i morgen, formoder jeg.

Jeg har fått dette demonstrert i rikt monn hos AD (og av Kurt Klaus himself).

......

Liker det!

Den jeg så tok det gradvis, ting begynte å bevege seg litt før midnatt og var vel ferdig i tretiden på natten med alle visere og indikatorer.

Og om noen skulle lure: Ja, jeg har brukt tid på youtube og sett en timelaps en eller annen har laget til. :p

Liker det!

Den jeg så tok det gradvis, ting begynte å bevege seg litt før midnatt og var vel ferdig i tretiden på natten med alle visere og indikatorer.

Og om noen skulle lure: Ja, jeg har brukt tid på youtube og sett en timelaps en eller annen har laget til. :p

Flott, rousp!
Men umiddelbart synes jeg det høres lenge ut, om ikke alle indikatorer på en Perpetual var relativt synkrone og noe raskere på plass. Urene kan åpenbart løse dette ulikt, så tiden får vise hvorledes min responderer etterhvert. Spennende.;)

Speaking of You Tube....
Denne kjekke videosnutten fra årsskiftet 2009-2010 er fin.

[video=youtube_share;fe8CFzCpSMA]http://youtu.be/fe8CFzCpSMA[/video]

Oj, hvor har jeg vært? Fikk ikke med meg dette før nå!

JUBA JUBA! Jeg er ingen stor IWC-fan, men det der er et mesterverk. Stående ovasjoner fra Kolbotn!

Denne IWC klokken er min absolutte favoritt bladt alle IWC ur! Har siklet lenge på en slik selv. Skulle du hatt samme type urverk fra Patek så kunne du vel ganget prisen på 2.5. Det som ellers er litt å tenke på at et så utrolig komplisert urverk i en flott tykk WG kasse, koster rundt det samme som en ny hel-gull Rolex! Valget for meg ville da vært enkelt IWC!

Ellers så er også skiven på denne bare stunning, den titan grå litt børstet finish, gjør seg så utrolig godt på denne! I tillegg til til matchen mot WG kassen :)

Knall klokke!

AW:)

Oj, hvor har jeg vært? Fikk ikke med meg dette før nå!
JUBA JUBA! Jeg er ingen stor IWC-fan, men det der er et mesterverk. Stående ovasjoner fra Kolbotn!

Oh-la-la...

Smellvakker er den!
Kudos, og gratulerer så mye med nyervervelsen!

Denne var utsøkt. Muligens på høyde med det beste fra utlandet.

Gratulerer!

Gratulerer med en fantastisk tilvekst på en fantastisk klokkesamling. Gleder meg til flere bilder av vidunderet :)

Ord blir rett og slett fattige, gratulerer så mye:D

Denne IWC klokken er min absolutte favoritt bladt alle IWC ur! Har siklet lenge på en slik selv. Skulle du hatt samme type urverk fra Patek så kunne du vel ganget prisen på 2.5. Det som ellers er litt å tenke på at et så utrolig komplisert urverk i en flott tykk WG kasse, koster rundt det samme som en ny hel-gull Rolex! Valget for meg ville da vært enkelt IWC!

Ellers så er også skiven på denne bare stunning, den titan grå litt børstet finish, gjør seg så utrolig godt på denne! I tillegg til til matchen mot WG kassen :)
Knall klokke!
AW:)

Jeg takker og bukker, karer!
Uret er direkte forførende, jeg kan nesten ikke si annet. Så veldimensjonert og visuelt vakkert konstruert. Det er så absolutt blant mine favoritter.
Skal prøve få på plass noen bilder som forhåpentligvis kan få frem noe av dette.
:D

(Gårs-)Dagens tilvekst – IWC Portuguese Perpetual Calendar

Det ble altså denne.
Joda, noen av dere klokkevenner luktet lunten. Men nå er den kommet. Ventetiden har vært ….. som den pleier å være….

Hvorfor Perpetual Calendar?
Da interessen for ur tok seg opp, definerte jeg raskt mine kriteria for fremtidige ur: Klassisk, gjerne understated, design. In-house urverk. Ur og brands med historikk. Komplikasjoner. Unikhet.
Etterhvert følte jeg sterkt for å eie et ur med kanskje den mest ekstreme og komplekse komplikasjon av dem alle; - en Perpetual Calendar. For meg ble det IWC Portuguese Perpetual Calendar som møtte mine kriteria. Etter mitt skjønn – smak – den vakreste Perpetual Calendar i markedet.

Denne Portuguese Perpetual Calendar ble introdusert i 2006.

Det tok IWC over 5 år å utvikle uret. Et horologisk masterpiece.
Dette er IWC´s kanskje mest fremragende innovasjon, skapt av den legendariske Kurt Klaus – “The Einstein from Schaffhausen”. Hr Klaus er en legende innen horologien, og gikk sin urmakerlære i IWC hos Albert Pellaton, hans mentor og læremester. Klaus konstruerte Perpetual Calendar-verket til Da Vinci-kolleksjonen (som da var verdens første Perpetual i sitt slag), og videreutviklet det senere til Portuguesens runde kasse.

IWC og Klaus’ drivkraft lå i å skape en helautomatisk Perpetual Calendar som mestret den Gregorianske kalender til fulle. Og det på en mer funksjonell og enklere måte enn verden noen gang hadde sett tidligere. De lyktes til fulle. Denne Perpetual Calendar har kun èn justeringsmekanisme; - kronen. Ingen øvrige pushers som enkelte andre har. Det sier mye om urets unikhet og enkelhet, - i all sin kompleksitet.

Dette er det optimale ur i kjeden av klassikere fra IWC. Uret er “top notch”. Punktum. I tillegg til dette eksepsjonelle urverket, preges det visuelt av en utsøkt symmetrisk dial og uovertruffen komposisjon. Jeg har sjelden sett en mer forseggjort og detaljrik dial og subdials. Uret har en ekstrem presence, og er både moderne og klassisk. Kort sagt tidløs eleganse på sitt beste.

Portuguese Perpetual Calendar er en ekstrem komplikasjon av et urverk. Logisk nok er kalenderen kjerneelementet i uret:
Kalenderåret varer 365 dager, 5 timer, 48 minutter og 46 sekunder.
Tilllegget – 5.48:46 - tilsvarende ¼ av et døgn, kompenseres som kjent med en ekstra dag i februar hvert fjerde år. Perpetual Calendar hensyntar selvsagt alt dette.
Om måneden har 28, 29, 30 eller 31 dager, så starter neste måned på 1 uten behov for manuell justering. I 100 år. Da tar du det til din AD for en liten justering for de neste 100.

Månefasekalenderen er om mulig enda mer ekstrem.
Etter 577,5 år vil kalenderen avvike ca 1 dag ift månefasens reelle syklus i perioden. Da må du igjen ta deg bryderiet med å stikke innom din IWC-urmaker for nok en liten justering. Men mest sannsynlig gjør etterslekten det for deg.
Firesifret årstallsindikator er unikt på et ur. Men samtidig helt naturlig på en Perpetual Calendar.

“The beauty of the deal” - 1:
19.10.11 fikk jeg møte urets opphavsmann, Kurt Klaus, for en særdeles lærerik samtale med ham om bakgrunnen for dette unike uret.
Klaus – 77 år – delte sin fantastiske historie på en beundringsverdig måte. Jeg visste selvsagt intet om at jeg skulle møte ham da jeg satte mitt eksemplar i bestilling, da jeg oppholder meg utenlands. Men hyggelige omstendigheter ville det altså slik, og møtet med ham står som en definitiv “peak” på min horologiske reise.
Jeg tar det som en bekreftelse på at dette uret var ”meant to be” for meg.

Denne versjonen av Portuguese Perpetual Calendar ble discontinued i 2010/tidlig 2011, da det ble avløst av en større versjon på 44mm. Helt greit – jeg er bare umåtelig happy med å ha fått kloa i 42mm-versjonen.

“The beauty of the deal” - 2:
Min IWC Portuguese Perpetual Calendar kommer rykende ferskt direkte fra fabrikken i Schaffhausen. Fordi min AD gjorde hva den kunne. Fordi IWC gjorde det samme; - tok en back-order (som det ofte er tatt høyde for) og jeg fikk en flunke ny, som aldri har ligget i noe monter i en butikk. Hvilket betyr at jeg eier det aller nyeste – og sannsynligvis aller sist produserte – eksemplar av denne IWC Portuguese Perpetual Calendar.

Dette gjør både uret som sådan og mitt forhold til IWC enda mer spesielt.

Uret er i hvitt gull. Mørk grå dial.
Håndsydd brun crocodile strap med clasp også i hvitt gull holder den stødig på hånden.
Dimensjonen er 42,3mm i diameter og 15,6 mm høyt, hvilket gjør det til et kraftig ur. Men dressy. IWC in-house Calibre 51613 tikker til 21.600 vph – 64 jewels. Power reserve 168h – 7 Days.

Nok prat.
Her et dagsfersk bilde med iPhone. Jeg kommer tilbake med flere når jeg får et skikkelig kamera for hånden.

IMG_1522a.jpg

Edit:
Supplerende bilder!

Disse skulle selvsagt fulgt med under presentasjonen på side 95 for et par dager siden, men forsinkelser må man regne med innimellom. Av praktiske årsaker er denne nå redigert inn ovenfor, slik at presentasjonen er komplett - både i ord og bilder.

Nærmere beskrivelse og facts & figures er også oppdatert på side 1 i tråden, så ytterligere ord og tekst anser jeg derfor som rent tidsspille denne gangen.;)

Her følger bilder av nyervervelsen - IWC Portuguese Perpetual Calendar - i diverse vinkler.

DSC_0221.jpg

DSC_0219.jpg

DSC_0217-1.jpg

DSC_0247.jpg

DSC_0250.jpg

DSC_0231.jpg

DSC_0234.jpg

DSC_0224.jpg

DSC_0216-1.jpg

DSC_0227.jpg

DSC_0229.jpg

DSC_0230.jpg

DSC_0231-1.jpg

DSC_0232.jpg

DSC_0233-1.jpg

DSC_0243.jpg

DSC_0223.jpg

DSC_0248.jpg

DSC_0240.jpg

DSC_0238.jpg

DSC_0239.jpg

DSC_0238-1.jpg

DSC_0240-1.jpg

DSC_0222-2.jpg

DSC_0231-3.jpg

DSC_0240.jpg

DSC_0227-1.jpg

DSC_0248.jpg

DSC_0221-2.jpg

DSC_0223-3.jpg

DSC_0226.jpg

DSC_0225-1.jpg

DSC_0223-4.jpg

DSC_0221-3.jpg

DSC_0220-2.jpg

DSC_0219-3.jpg

DSC_0218-2.jpg

DSC_0217-4.jpg

DSC_0244.jpg

DSC_0231-2.jpg

Obligatorisk sveitsisk vannmerking på alt edelt metall:

DSC_0237-1.jpg

DSC_0242.jpg

DSC_0241.jpg

DSC_0236.jpg

DSC_0235.jpg

DSC_0252.jpg

DSC_0233.jpg

DSC_0250.jpg

Denne er fiffig.
Som den Perpetual dette er, er det meningen at uret skal gå et stykke inn i fremtiden. Medfølgende ligger denne disken, i plombert og forseglet kapsel, i fullstendig vakuum, for å hindre slitasje på farve og materiale.

Disken som er i uret strekker seg med andre ord "kun" til år 2199. Deretter må du ta det med til IWC-urmakeren for et lite skifte av århundredisken.
Denne bringer uret videre fra år 2200 til 2499.;)

IMG_1527.jpg

Supplering:
Nå med OEM sort croc skinnrem

DSC_0243-1.jpg

DSC_0251-1.jpg

DSC_0244-2.jpg

DSC_0253.jpg

DSC_0243-2.jpg

DSC_0251.jpg

Og til slutt sammen med sin like forførende, sensuelle partner - Portuguese Atomatic, LIMITED EDITION...

DSC_0246.jpg

DSC_0245.jpg

Gratulerer med en helt fantastisk klokke :) Nærmere perfekt skal du lete lenge etter. Utrolig bra bilder, som virkelig får fram de fantastiske detaljene i klokken. Igjen, gratulerer! :)

Fantastiske bilder av et fantastisk ur. Drømmer at noe så vakkert engang får pryde mitt eget håndledd. I mellomtiden må jeg bare få takke for at du deler dine mesterverk med oss her inne.