Jeg må jo innrømme at jeg er svært misunnelig på Moores samling. Her ligger mange av de klokkene som jeg absolutt har mest lyst på.
Det som slår meg i samlingen er jo din definitive interesse for urmakerfaget sammen med -etter min mening- svært god smak rent estetisk.
Etter hvert som jeg har følgt med i TS så har jeg tatt det nesten som en "selvfølge" at du til en hver tid har det absolutt råeste og fineste på markedet. Akkurat derfor synes jeg nesten litt synd på deg - hva har du å se frem til videre?
For min del så er jakten, bestemmelsen, følelsen, lysten, misunnelsen - og ikke minst gleden, som gjør dette til en spennende hobby.
Så Moore - hva gjør du nå? Du har antageligvis Norges desidert flotteste samling. Hva er neste skritt og hva er ditt begjær?
Hilsen,
....en svært ydmyk og misunnelig
"The Player"
Jeg takker så mye for dine rosende ord, The Player!
Det er svært så hyggelig å lese at mine ur faller i så god smak.
Retningen på samlingen har over tiden hatt en relativt klar kurs. Jeg har erkjent for meg selv hva jeg liker, og går utelukkende for det.
Hva neste skritt blir, det vet jeg faktisk ikke. Akkurat nå.
Da jeg fikk min IWC Portuguese Perpetual Calendar og A. Lange & Söhne, Grand Lange 1 i løpet av kort tid, var tanken å nyte urene og legge videre "jakt" på is for en stakket stund. Og samtidig bruke tiden til å tenke nøye gjennom hva neste supplering skulle bli. "Der" er jeg nå.
Jeg har uansett ingen tanker om å "toppe" min IWC PPC eller A. Lange & Söhne GL1, hverken på den ene eller den andre måten. Det er så definitivt ikke noe mål i seg selv. Veien videre vil rett og slett bestå i å finne et ur som jeg ........”liker”.
Det kan bli hva som helst. Bare det er manufaktur, klassisk, en anelse unikt og estetisk vakkert. For meg.
Edlere metaller appellerer mer og mer til meg, og WG er for tiden det jeg liker best.
Her er det et par manufakturer jeg absolutt kunne tenkt meg inn; - som eksempelvis Breguet og Vacheron Constantin. Fantastiske ur, begge to. Jeg nevner disse spesielt, da jeg jo har avslørt dem i en annen tråd tidligere. Begge er ur som er classy, dressy og sporty på en gang.
Så har livet her ute på TS (blant annet) gjort sitt til at også RG har begynt å modnes.
Dette er et materiale som er godt utbredt, og alternativene kan nesten virke å være flere innenfor RG enn WG. Rent visulet liker jeg gullfarven bedre og bedre, og det finnes svært mange vakre alternativer i denne kategorien.
Går jeg den veien åpner det seg jo en helt ny urverden. Foreløpig har jeg ikke "funnet åpningen", men famler jeg lenge nok så kanskje den også dukker opp.
Og, så er jeg ikke på noen måte "ferdig" med stål.
Her har jeg en og annen under radaren, men så kan det selvsagt dukke opp noe annet også. Alternativer jeg pt ikke ser. Eller vet om.
Jeg har også (foreløpig) erkjent for meg selv at jeg ikke har "behov" for mer enn 10-11 ur. Der går på en måte grensen for en jevn sirkulasjon. Går jeg over dette, blir det lite armtid, og urene blir liggende altfor lenge i banksafe kun for oppbevaring. Det fortjener de ikke.
Og jeg er ikke "der", at jeg ønsker å samle flere ur enn jeg strengt tatt kan bruke. Tenker jeg. Nå.
Så hva blir konklusjonen....?
- Jo, fortsatt en lett famlende og søkende sjel på jakt etter "noe som smiler". Men, der lite eller intet er bestemt.
Jeg er ikke "dead set" for hverken det ene eller det andre, og tar det litt som det kommer. Jeg vil ikke si begjæret er fraværende, men all den tid jeg ikke har letet ferdig og konkludert, så er det vel litt "på vent".....
Muligens et kjedelig svar, men jeg nyter ihvertfall søkefeltet på nettleseren for alt hva det er verdt. For det er jo researchen og "jakten" som er "the fun part".
Uansett hva man måtte ha i samlingen.
Kanskje jeg skulle åpne for forslag på innspill til hva som burde inn....