Moore's samling

Ikke til forkleinelse for de andre lekkerbiskenene du besitter, men det der er ditt vakreste ur. Så helt ufattelig vakkert er det, foran som bak.

Men dette uret (som Omegaen, uten sammenligning for øvrig) er altså opptrekk, kan jeg anta at det er en nytelse å trekke opp?

Stor takk, reim!
Jeg er tilbøyelig til å være enig. Det er en særdeles hyggelig opplevelse å se hvor komplett og gjennomført uret er. Det formelig oser kvalitet og unikhet av den, uansett hvordan jeg ser på den. Intet er overlatt til tilfeldighetene, og enhver detalj inngår så åpenbart i sin store helhet.

Den er meget behagelig å trekke opp. ;)
Gangreserven er jo relativt anstendig på +72h, så jeg "slipper" å gjøre det altfor ofte. Der er det hakket dårligere stilt med OMEGAn, som ligger på ca halvparten. I praksis "står den" - dessverre - det meste av tiden.

Gratulerer så mye, dette er brukskunst i sin vakreste og reneste form. Og som alltid når du skriver dine innlegg Moore så lærer jeg mye nytt. Takker igjen for det. Gratulerer så mye.

Selv takk for de hyggelige ord, Chronodiver!

Takker for mer siklemateriale!

Ble sittende en stund å glo på bildene av baksiden, og på de håndgraverte delene som er unike for klokken. Helt utrolig nydelig. ALS har virkelig klart å få en så omfattende komplikasjon som tidssonevisningen til å se utrolig smidig og lekker ut på urskiven. Dette er virkelig kunst og mekanikk smeltet sammen til et nydelig stykke tidløst brukskunst. Kan tenke meg det blir en herlig sommer med denne på armen!

Jeg takker, Kohe321!

Hyggelig bilder faller i smak.
En ting er det jo at uret fremstår designmessig fullkomment (OK, alt er relativt og smaken er som baken), men jeg er fristet til å hevde det er fullkomment. Jeg kommer heller ikke utenom de mange vakre detaljene i uret, hvor dekorasjonene er et spesielt vakkert skue. Spesielt er det også - jfr. filmen nedenfor - at ethvert ur har sin helt unike gravering og "kunstneriske utforming".

Man får i sannhet enorm respekt for det utsøkte håndverk og den tid som ligger bak et ur som dette, - i alle ledd i produksjonskjeden. Det er imponerende. Og det gjør en "entusiast" rørt...

[video=youtube;_AnyED9ark0]http://www.youtube.com/watch?v=_AnyED9ark0[/video]

Himmel og hav for et ur :D
Mine hjerteligste gratulasjoner, Moore! Takk for at du deler dine ur og kunnskap!

Regner med det er vanskelig å ta blikket bort fra håndleddet nå he he ;)

Som de sier på andre galehus... gabba gabba gabba gabba gabba gabba gabba.... gabba.

Kan erstattes med; Jolly x 8.

Jeg håper, virkelig, og ment i aller beste mening at du aldri tar det du har for gitt. Med det mener jeg først og fremst din evne til å velge ur som passer i din samling, besluttsomheten til å få kloa i godbitene og uten forkleielse for deg... midlene til å få dem realisert.

Det er deg vel undt å kunne sette deg i godstolen, og klappe deg selv mang en gang på skulderen over det du har klart å få til med din samling, og antageligvis i løpet av ditt liv.

Gratulerer.

Takk for meget hyggelig tilbakemeldinger, karer!

Og jeg følger deg i dine kloke ord, Entropy.
Det er jo definitivt grenser for hvor langt jeg strekker denne interessen/hobbyen, men det er uansett veldig hyggelig å kunne realisere den.
Men så er det litt med blikket for samlingen også, som jeg gjerne ser får sine justeringer underveis. Og den spennende sonderingen og letefasen etter "den ene". Den litt spesielle.

Ikke vet jeg her og nå hva som er "rundt neste sving". Det blir nok en stund til. Men uansett blir det nok en og annen justering i fremtiden. Det gjelder jo for oss alle når vi først har valgt denne hobbyen.
Den er så til de grader dynamisk, og ikke statisk. Heldigvis.
;)

Bedre sendt enn aldri, gratulerer så mye med et fantastisk stykke kunst!

Jeg er glad for at dette smykket havnet i dine hender så du kan dele både bilder og historie til oss på en måte som kun du klarer.

Takk og gratulerer!

Stor takk, Mathfjeld!
Veldig hyggelig å kunne dele litt - og på TS er det jo plass for alle typer ur. Her er døren høy og porten vid, som det vel heter...;)

Du var jo inne på det i ditt tidligere innlegg. Og mitt svar ga løsningen, sånn passelig fordekt mellom skribleriene...
;)

Jeg håper på en "Laaaang" unboxing :p Selvom jeg stoler på deg og tror at det blir noe høyt oppe på den horologiske stigen.

Hør, hør....

Liker tenkningen din, Mathfjeld!
Antar det knytter seg en viss interesse til denne, ja.;)
Nå skal det sies at jeg er svært så spent selv. Går denne "inn" anser jeg meg nesten "i mål" på min horologiske reise. Egentlig. 1'ern - ja, kanskje sågar selve "grailen" (her er alt relativt, men dog) - er i boks med denne; - uten at jeg med det skal bidra til å skru forventningene altfor høyt opp.
Tror imidlertid det kan være en god anledning for en aldri så liten time-out etter denne. Ikke det at jeg ikke vil søke nye alternativer. Men, rett og slett bare nyte de bestående for en stund. Ettertanken slår en jo litt, når man omsider har tatt en beslutning.
Zoomfunksjonen på kameraet skal ihvertfall få sin tilmålte tid med den som nå ligger klar.

Ok, kanskje legger jeg ikke jakten helt bort. Nok er likevel nok for en stund, siden realiseringen kanskje har hatt et vel høyt tempo nå, 2011 og 2012 samlet sett.

Eventuelt går jeg for de to siste på min lille wish-list i løpet av året, slik at samlingen kanskje kan kompletteres en gang for alle, og jaktrifla omsider kan legges på hylla.
(Men jeg ser - allerede - at den påstanden der ikke falt helt troverdig ut...., så vi får se hva tiden bringer. Snart) ;)

Du er en detaljorientert feinschmcker helt ned til siste, eller skal vi si første, bokstav, du Moore.
Heretter skal jeg ta frem den store, tykke boken jeg har - Koder - når jeg leser dine innlegg ;)

Gratulerer!! Og ikke minst, takk for at du deler med slik entusiasme :)
Et såpass spesielt ur fortjener å være i platina.

Kan jeg være så freidig og be deg om en aldri så liten beskrivelse av gløden i metallet? Har ikke sett fryktelig mye platina i real life, så det kunne vært moro med en liten sammenlikning mot feks hvitt gull :)

Kort innom med en aldri så liten reply på denne fra Boro...

Og samtidig et aldri så lite forsøk på å forevige de tre metaller.
Har nemlig kvittert ut mine 3 "precious" for helgen. Og med det; - hvitt gull, stål og platina i relativt skjønn forening.

Spotting the difference?
Vanskelig å få frem på bilde, det må sies.
Men "hovedregelen" er nå engang slik den er beskrevet for metallene; - stålet er hardere og "kaldere". Hvitt gull er "varmere", mens platina er mer sølvpreget.
Det er nok den korte versjonen, om jeg skulle gjøre et slags forsøk på en beskrivelse. Ut fra hva jeg kan se. I kveld.

Men det kommer nok bedre bilder etterhvert.

Her et par shots i kveldingen. :p

DSC_0243.jpg

DSC_0244.jpg

Takk for at du deler disse helt nydelige mesterverkene med oss. Er innom tråden din opptil flere ganger i uken og nyter bildene! .... og kudos til deg Moore for gode poster og tanker knyttet til hvert mesterverk.

En liten misunnelig hilsen fra
tigergutt :)

Mange takk, Moore!

Ser ut som om det hvite gullet er noe mer gyllent ja. Kan uansett, levende forestille meg at de edle metallene tar seg fantastisk bra ut i det fine været om dagen!
Litt vanskelig å se på bilder ja, men syns det virker som om det er større synlig forskjell mellom stål pg hvitt gull, ifht. stål og platina?

Forøvrig er det jo et fascinerende og lekkert skue av de tre klokkene der. Er jo noe av det beste klokkeverden har å by på :)

Etter min mening får stålets polerte sider en litt mer kald "chrome" glans, hvor platinaet har en litt mer diffus, varm og sølvaktig glans. Subtile forskjeller, men som så mye annet kommer det nok sterkere frem om man får se dem "live", og ikke minst om man har dem på armen og kjenner vektforskjellen. ;)

DSC_0243.jpg

DSC_0244.jpg

Hahaha...for en samling klokker. Kunne strengt tatt klart meg veldig fint med de tre kunstverkene der :p
Fine bilder, moore, keep'em coming!

Takk, takk, sjuli_123!
Strengt tatt hadde jeg nok også klart meg lenge og vel med denne trioen, men så var det jo det med å være "samler" da...

Satser på å skyte noen mer presentable bilder så snart dagslyset inviterer til det. Rettere sagt; - kveldslyset, slik været er nå for tiden...;)

Ahhh.... Slutt! Dette blir rett og slett for meget:)

For et trekløver!!!

Takker, Kawatching!
Må nok erkjenne disse tre får mest armtid for tiden....:cool:

Takk for at du deler disse helt nydelige mesterverkene med oss. Er innom tråden din opptil flere ganger i uken og nyter bildene! .... og kudos til deg Moore for gode poster og tanker knyttet til hvert mesterverk.

En liten misunnelig hilsen fra
tigergutt :)

Takk så mye, tigergutt!
Hyggelig at ord og bilder faller i smak. Det er bare å "stay tuned", så vanker det nok oppdateringer med de litt ujevne mellomrom fermover.
;)

Mange takk, Moore!

Ser ut som om det hvite gullet er noe mer gyllent ja. Kan uansett, levende forestille meg at de edle metallene tar seg fantastisk bra ut i det fine været om dagen!
Litt vanskelig å se på bilder ja, men syns det virker som om det er større synlig forskjell mellom stål pg hvitt gull, ifht. stål og platina?

Forøvrig er det jo et fascinerende og lekkert skue av de tre klokkene der. Er jo noe av det beste klokkeverden har å by på :)

Bare hyggelig, Boro!
Du har veldig rett med hensyn til fargenyansene, men det er ikke like enkelt å få frem forskjellene gjennom fotos.
Desto enklere er det å se IRL, når man ser dem sammen.
Og de gjør seg absolutt veldig bra utendørs for tiden - lyset gjør så definitivt en forskjell når metallene får sin velfortjente tid i solen.

Du har helt rett med hensyn til de mer synlige forskjeller versus de litt mindre synlige. Platina har samtidig en klarere sølvaktig look, der stålet er noe kaldere. Hvitt gull er hakket mattere og mer gyllent.

De er uansett alle vakre på sine måter.
Enig med hensyn til rangeringen du gir. Jeg er fascinert. :D

Etter min mening får stålets polerte sider en litt mer kald "chrome" glans, hvor platinaet har en litt mer diffus, varm og sølvaktig glans. Subtile forskjeller, men som så mye annet kommer det nok sterkere frem om man får se dem "live", og ikke minst om man har dem på armen og kjenner vektforskjellen. ;)

Helt enig, Kohe321!
Det er grei oppsummering, det der.

Samtidig er det jo som du sier, tildels subtile forskjeller for det noe mer "utrenede øye". Men jo mer jeg studerer disse tre vakre objektene og metallene, jo mer føler jeg å ane distinkte forskjeller.

Og joda, vekten er et kapittel for seg.
Der det visuelle ikke gir de store intuitive forskjellene, så føler man det så til de grader når man har det på hånden.
Stål er lett.
Hvitt gull har derimot så definitivt sin egenvekt og er adskillig tyngre enn stål, mens platinaen har tilnærmet det dobbelte av gullet i vekt.
Det er i sannhet en massiv rugg som hviler på håndleddet. Enda uret isolert sett ikke er spesielt "massivt" i størrelse. Bare det gjør det til en helt spesiell opplevelse å både bære det og holde det.
Fascinerende.:cool:

Og så kommer plutselig tankene om rosé gull sigende.....
Fascinerende. Det også.

Kort innom med en aldri så liten reply på denne fra Boro...

Og samtidig et aldri så lite forsøk på å forevige de tre metaller.
Har nemlig kvittert ut mine 3 "precious" for helgen. Og med det; - hvitt gull, stål og platina i relativt skjønn forening.

Spotting the difference?
Vanskelig å få frem på bilde, det må sies.
Men "hovedregelen" er nå engang slik den er beskrevet for metallene; - stålet er hardere og "kaldere". Hvitt gull er "varmere", mens platina er mer sølvpreget.
Det er nok den korte versjonen, om jeg skulle gjøre et slags forsøk på en beskrivelse. Ut fra hva jeg kan se. I kveld.

Men det kommer nok bedre bilder etterhvert.

Her et par shots i kveldingen. :p

DSC_0243.jpg

DSC_0244.jpg

Brutal trekløver fra absolutt øverste hylle. OMG, det er så close opp til min ultimate trio som det går ann. Strengt tatt trenger en ikke mer enn de 3. Hvordan klarer man å bruke de andre når en vet at disse ligger og venter i boksen?

Brutal trekløver fra absolutt øverste hylle. OMG, det er så close opp til min ultimate trio som det går ann. Strengt tatt trenger en ikke mer enn de 3. Hvordan klarer man å bruke de andre når en vet at disse ligger og venter i boksen?

Uten å fremstå altfor "biased", så er jeg veldig enig, Timekeeper!
Akkurat denne trioen ligger nok - isolert sett - på en hylle litt for seg selv.
Men så har vi vel konstatert tidlig at vi har mange av de samme preferanser mht ur, erindrer jeg. ;)

Disse 3 forhindrer meg likevel ikke fra å nyte de 7 andre. Noe jeg gjør.
Uansett har jeg nok nådd min "kritiske masse", med de 10 samlingen nå utgjør. I antall. Justeringer vil nok garantert komme, men jeg går neppe over 10. Da blir det å praktisere enten "oppgrader"-prinsippet, og/eller "en-ut-og-en-inn"-prinsippet for fremtiden.

Men jeg nyter dem alle.
Fordi de er spesielle på hver sine måter, og at de alle som en fortsatt får frem god-følelsen i meg når jeg bærer dem.
Og det er jo det viktigste, uansett hvilket ur man har. ;)

• Liker
Reaksjoner: thomasf
Kamera-check....

Slenger inn et par tre versjoner av det som er dagens ledsager.

Og så falt jeg for fristelsen å testkjøre "henne" på Nikon i både makro- og mikromodus (i all enkelthet, that is), for så å toppe heile driden med det fantstiske innebygde kameraet til iPhone4s.
*ironi*
Ja, nettopp. Den gadget´en som er så mye meeeeer enn bare en telefon....

Ellers er det en veldig fin dag.

Nikon Makro
DSC_0244.jpg

DSC_0243-1.jpg

Nikon Mikro
DSC_0245.jpg

DSC_0243.jpg

iPhone4s
IMG_0011.jpg

IMG_0010.jpg

Oi, helt sykt lekkert. Den pateken er en estetisk nytelse. Utrolig flotte bilder, ble spesielt sittende å glo på de to siste en god stund. Er de tatt med Nikon kameraet eller iphonen? De var spesielt skarpe og fine IMO.

Takk for at du deler! :)