Her må jeg si meg uenig, hvis det du mener er at ting går treigt på Gardermoen på grunn av snø? Sitter i den spisse enden av flyene der, og for oss som er ute og ratter i vintervær er Gardermoen en fantastisk flyplass! Det er faktisk den flyplassen i Europa som er mest effektiv når det gjelder å rydde unna snø - 12 minutter for å rydde en 3000m lang rullebane og tilknyttede taxebaner er i verdenstoppen. Når det gjelder deicing av fly går det også utrolig raskt på Gardermoen, sjelden vi står mer enn 5 minutter pr fly, og i forgårs tok det 45 sekunder! Husk at det i verste fall er to steg med deicing: først rundt 900 liter varmt vann, og så 2-300 liter glykolholdig væske som skal dekke en hel 737/A320, og mye mer for de større flyene.
Det er nå engang slik at det blir vinter her til lands. Selv om snørydding, deicing osv går usedvanlig fort på OSL, tar ting tid når samtlige fly må innom deicingplattformen, og kanskje vente på at banen må ryddes, for snøen legger seg ganske fort på 3000x45m. Forsinkelser er rett og slett uunngåelig på vinteren. Vi kunne sikkert gitt beng i å deice flyene, men da risikerer vi å falle ned etter avgang. Trenger sikkert ikke å måke banen så nøye, men da sklir vi av banen hvis vi må avbryte avgangen, eller ved landing, siden bremseeffekten ikke er god nok..
Jeg tror du skal være glad for at vinteroperasjoner blir tatt seriøst her til lands. Tenk litt på dette neste gang du klager på noe som du tydeligvis ikke har så god innsikt i. Prøv deicing på Heathrow, eller i Paris eller Frankfurt. Sist tok det 25 minutter i FRA, fem ganger så lang tid som på OSL...