Consigliere
Støttemedlem
- Medlem
- 7. mars 2014
Mulig det er noen grunnleggende mangler i min forståelse her, men synes du blander litt. Tror jeg. Så da slenger jeg ut noen påstander som er åpne for korrigering.
Hva som er riktig spenn for meg avgjøres av min vekt og teknikk, muligens også styrke og utholdenhet.
Jeg kan ikke helt skjønne at min lengde har noen påvirkning på hva som er riktig spenn for meg.
Hvordan spennet er i skien avgjøres av lengden og stivheten.
Hvis man ønsker en kortere eller lengre ski må den være stivere eller mykere for at spennet fortsatt skal være riktig.
Lengden på skien har ikke isolert sett noe å si, det er kombinasjonen av lengde og stivhet som betyr noe.
Her har jeg da sett bort ifra at det er vanskelig å holde balansen på 1m lange ski, og klønete å dra rundt på 3m lange ski.
Glid har jeg sett bort ifra, for det vet jeg ikke hva som avgjør. Kanskje det er her hullet ligger?
Så spørsmålene:
1. er teoriene mine någenlunde rikitge?
2. hvis ja, er det for teoretisk og simplifisert og det fungerer ikke sånn i virkeligheten?
Du har for så vidt helt rett, i teorien. Problemet er at ingen (?) produsenter lager ski for absolutt alle - det er som med klær. Er du liten og tjukk, eller lang og tynn, så havner du utenfor "normalen".
Din kroppshøyde har selvsagt ikke noe med spennet å gjøre, men korte ski må som beskrevet over være ekstremt stive for at en tung person skal få glid. Har skien lite spenn presses hele skien ned når du skal ha glid, og fellen bremser farten. Når skien er kort trenger du mindre press for å sette hele sålen nedi, og motsatt når skien er lang - det er ren fysikk.
Jo lengre skien er, jo tyngre skigåere er de i utgangspunktet beregnet for. Det er jo stort sett en sammenheng mellom vekt og høyde, men igjen - som med klær, treffer ikke dette alle.
En kort ski vil i utgangspunktet være beregnet for en lett løper, med andre ord ha mindre spenn enn tilsvarende ski som er lengre - og vice versa. Spennet har like mye å si for gliden som festet, poenget er å finne en ski der begge disse egenskapene kombineres optimalt. I tillegg kommer ferdighetselementet, har du god teknikk kan du gå på stivere ski fordi din tyngdeoverføring er optimal.
Det finnes ikke noe fasitsvar på hvilken ski som passer til akkurat deg, men en dyktig butikkansatt skal kunne finne noe som passer enhver.