Forsovelse suger.
Da går det slik:
Gratulerer! Og kondolerer...
Forsovelse suger.
Da går det slik:
Om du har koblet deg mot nettet over wifi bør du prøve kablet mot tvn, på min Samsung er alt annet krise.
Dette er en Samsung. Kanskje jeg burde få på plass en kabel.
Bruker Fiber fra Telenor og har faktisk telefonkontakt rett bak tven. Men vet ikke om det er flere enn en kontakt der. Og den bruker jeg jo til fiberboksen.
Vent litt så skal jeg sjekke om det er to kontakter på veggen.
...
Det var kun en kontakt. Kan jeg bruke en splitter?
Dette er en Samsung. Kanskje jeg burde få på plass en kabel.
Bruker Fiber fra Telenor og har faktisk telefonkontakt rett bak tven. Men vet ikke om det er flere enn en kontakt der. Og den bruker jeg jo til fiberboksen.
Vent litt så skal jeg sjekke om det er to kontakter på veggen.
...
Det var kun en kontakt. Kan jeg bruke en splitter?
Hvis du har en fiberboks har du altså fiber inn i huset som termineres på den. Og ut av boksen går det nok en Ethernet-kabel bort til den trådløse routeren din (eventuelt via en veggkontakt). På routeren har du i tillegg til den porten som er koblet mot fiberboksen (gjerne kalt "Uplink" eller noe lignende) et antall andre ethernet-porter (ofte 4 stk, gjerne merket "LAN"). TVen din skal kobles til en av disse portene.
Takker for tips, men all datagreier er montert i boden.
Bak tven er det kun et telefonuttak hvor det går en ledning inn i tvkanal-boksen.
He He... Jeg liker sol-skillet du har der klokken skulle vært...Forsovelse suger.
Da går det slik:
Da tipper jeg at det du kaller telefonkontakt er et Ethernet-uttak som er kablet til boden (og sannsynligvis koblet til en av de nevnte fire portene på den trådløse routeren din). I så fall er jeg enig i at signalet kan "splittes", og måten man gjør det på er ved hjelp av en switch.
Jeg ville kjøpt meg en slik switch, så kobler du en port til uttaket i veggen og TV-boksen og TV'en til to av de andre portene. Da har du fortsatt to porter igjen til andre ting i TV-benken som eventuelt kunne ha fordel av en mer stabil internett-forbindelse enn trådløs. Switchen er bitteliten og lydløs.
Disclaimer: Jeg har en slik switch selv, men jeg har fiber fra Canal Digital, som er del av Telenor men som distribuerer TV på en litt annen måte. Men jeg mener at dette skal fungere helt fint for deg, switchen støtter IGMP snooping og bør være finfin til multicast (som Telenor benytter). Ikke bry deg så mye om det siste jeg sier her, det er bare min måte å si "bruk de 199,- på eget ansvar"
Marijuanakjeks på forhandlingsbordet?Å på én dags varsel måtte stå opp klokken 04:00 i morgen for å rekke 06:00-flyet til et møte i Amsterdam hvor jeg står i spissen mot en haug advokater og kranglevorne og svært fiendtlig innstilte motparter med veletablert historikk for psykopatisk atferd, inkludert overdrevet høylydthet og bruk av profaniteter, når jeg i mitt stille sinn hadde frydet meg over å slippe å delta på dette tiårets aller verste forhandlingsmøte. Jeg får ta på meg GSARen min. Og jeg er hjemme igjen 22:30 i morgen
Å på én dags varsel måtte stå opp klokken 04:00 i morgen for å rekke 06:00-flyet til et møte i Amsterdam hvor jeg står i spissen mot en haug advokater og kranglevorne og svært fiendtlig innstilte motparter med veletablert historikk for psykopatisk atferd, inkludert overdrevet høylydthet og bruk av profaniteter, når jeg i mitt stille sinn hadde frydet meg over å slippe å delta på dette tiårets aller verste forhandlingsmøte. Jeg får ta på meg GSARen min. Og jeg er hjemme igjen 22:30 i morgen