Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Forsovelse suger.
Da går det slik:

McpVcxB.jpg

Gratulerer! Og kondolerer...
 
Kjøpt meg ny tv. So far, so good.
Fikk det ut av esken og montert med bordstativ. Bar vekk det "gamle" som skal degraderes til sigar-annekset utenfor.
Satte det nye på plass og åpnet esken med fjernkontroller (2 stk) og ledninger og styr.
Slo på tven og den satte i gang en konfigureringsprosess.
Trinn 9 av 10: "Ønsker du installere siste programvare?" Tja, hvorfor ikke, tenkte jeg og klikket "ja".

Her sitter vi altså uten tv.
44% Tid igjen: 27 min, 36 sek

DET kan vi ikke like!
 
Om du har koblet deg mot nettet over wifi bør du prøve kablet mot tvn, på min Samsung er alt annet krise.
 
Om du har koblet deg mot nettet over wifi bør du prøve kablet mot tvn, på min Samsung er alt annet krise.

Dette er en Samsung. Kanskje jeg burde få på plass en kabel.
Bruker Fiber fra Telenor og har faktisk telefonkontakt rett bak tven. Men vet ikke om det er flere enn en kontakt der. Og den bruker jeg jo til fiberboksen.
Vent litt så skal jeg sjekke om det er to kontakter på veggen.
...
Det var kun en kontakt. Kan jeg bruke en splitter?
 
Har en 50" Pioneer plasma som jeg er fornøyd med - men vil ha en 65", og da er LED eneste fornuftige valg. Bestemmer meg for en Samsung 65" og tar en sjekk før jeg bestiller. Og "alle" nevner bandingproblem / clouding. Dritt. Orker ikke å kjøpe en halv fotballbane med vertikale striper. :mad: Trodde ærlig talt LCD / LED apparatene i storformat var blitt bedre, men nei.
 
Dette er en Samsung. Kanskje jeg burde få på plass en kabel.
Bruker Fiber fra Telenor og har faktisk telefonkontakt rett bak tven. Men vet ikke om det er flere enn en kontakt der. Og den bruker jeg jo til fiberboksen.
Vent litt så skal jeg sjekke om det er to kontakter på veggen.
...
Det var kun en kontakt. Kan jeg bruke en splitter?

Det burde la seg gjøre, ja, men som nevnt i en annen tråd; dette er ikke min favoritt hobby.
 
Dette er en Samsung. Kanskje jeg burde få på plass en kabel.
Bruker Fiber fra Telenor og har faktisk telefonkontakt rett bak tven. Men vet ikke om det er flere enn en kontakt der. Og den bruker jeg jo til fiberboksen.
Vent litt så skal jeg sjekke om det er to kontakter på veggen.
...
Det var kun en kontakt. Kan jeg bruke en splitter?

Hvis du har en fiberboks har du altså fiber inn i huset som termineres på den. Og ut av boksen går det nok en Ethernet-kabel bort til den trådløse routeren din (eventuelt via en veggkontakt). På routeren har du i tillegg til den porten som er koblet mot fiberboksen (gjerne kalt "Uplink" eller noe lignende) et antall andre ethernet-porter (ofte 4 stk, gjerne merket "LAN"). TVen din skal kobles til en av disse portene.
 
Hvis du har en fiberboks har du altså fiber inn i huset som termineres på den. Og ut av boksen går det nok en Ethernet-kabel bort til den trådløse routeren din (eventuelt via en veggkontakt). På routeren har du i tillegg til den porten som er koblet mot fiberboksen (gjerne kalt "Uplink" eller noe lignende) et antall andre ethernet-porter (ofte 4 stk, gjerne merket "LAN"). TVen din skal kobles til en av disse portene.

Takker for tips, men all datagreier er montert i boden.
Bak tven er det kun et telefonuttak hvor det går en ledning inn i tvkanal-boksen.
 
Takker for tips, men all datagreier er montert i boden.
Bak tven er det kun et telefonuttak hvor det går en ledning inn i tvkanal-boksen.

Da tipper jeg at det du kaller telefonkontakt er et Ethernet-uttak som er kablet til boden (og sannsynligvis koblet til en av de nevnte fire portene på den trådløse routeren din). I så fall er jeg enig i at signalet kan "splittes", og måten man gjør det på er ved hjelp av en switch.

Jeg ville kjøpt meg en slik switch, så kobler du en port til uttaket i veggen og TV-boksen og TV'en til to av de andre portene. Da har du fortsatt to porter igjen til andre ting i TV-benken som eventuelt kunne ha fordel av en mer stabil internett-forbindelse enn trådløs. Switchen er bitteliten og lydløs.

tp-link-tl-sg105(201909)-Large.jpg


Disclaimer: Jeg har en slik switch selv, men jeg har fiber fra Canal Digital, som er del av Telenor men som distribuerer TV på en litt annen måte. Men jeg mener at dette skal fungere helt fint for deg, switchen støtter IGMP snooping og bør være finfin til multicast (som Telenor benytter). Ikke bry deg så mye om det siste jeg sier her, det er bare min måte å si "bruk de 199,- på eget ansvar" ;)
 
Da tipper jeg at det du kaller telefonkontakt er et Ethernet-uttak som er kablet til boden (og sannsynligvis koblet til en av de nevnte fire portene på den trådløse routeren din). I så fall er jeg enig i at signalet kan "splittes", og måten man gjør det på er ved hjelp av en switch.

Jeg ville kjøpt meg en slik switch, så kobler du en port til uttaket i veggen og TV-boksen og TV'en til to av de andre portene. Da har du fortsatt to porter igjen til andre ting i TV-benken som eventuelt kunne ha fordel av en mer stabil internett-forbindelse enn trådløs. Switchen er bitteliten og lydløs.

tp-link-tl-sg105(201909)-Large.jpg


Disclaimer: Jeg har en slik switch selv, men jeg har fiber fra Canal Digital, som er del av Telenor men som distribuerer TV på en litt annen måte. Men jeg mener at dette skal fungere helt fint for deg, switchen støtter IGMP snooping og bør være finfin til multicast (som Telenor benytter). Ikke bry deg så mye om det siste jeg sier her, det er bare min måte å si "bruk de 199,- på eget ansvar" ;)

Mange takk. Da er den bestilt.
Blir spennende
 
Å på én dags varsel måtte stå opp klokken 04:00 i morgen for å rekke 06:00-flyet til et møte i Amsterdam hvor jeg står i spissen mot en haug advokater og kranglevorne og svært fiendtlig innstilte motparter med veletablert historikk for psykopatisk atferd, inkludert overdrevet høylydthet og bruk av profaniteter, når jeg i mitt stille sinn hadde frydet meg over å slippe å delta på dette tiårets aller verste forhandlingsmøte. Jeg får ta på meg GSARen min. Og jeg er hjemme igjen 22:30 i morgen :(
 
Sikkert blitt nevnt mange ganger i løpet av disse 164 sider, men like fullt irriterende, de som sitter ved siden av deg med en helt åpenbart FAKE og som påstår de har samme klokka som deg! Toppen av frekkhet er når en av disse genier melder den stjålet til forsikring og forlanger å få erstatning for en ekte fordi "det er egentlig ingen forskjell" , ja disse finnes, vet om en i nærheten av meg akkurat nå......
 
Å på én dags varsel måtte stå opp klokken 04:00 i morgen for å rekke 06:00-flyet til et møte i Amsterdam hvor jeg står i spissen mot en haug advokater og kranglevorne og svært fiendtlig innstilte motparter med veletablert historikk for psykopatisk atferd, inkludert overdrevet høylydthet og bruk av profaniteter, når jeg i mitt stille sinn hadde frydet meg over å slippe å delta på dette tiårets aller verste forhandlingsmøte. Jeg får ta på meg GSARen min. Og jeg er hjemme igjen 22:30 i morgen :(
Marijuanakjeks på forhandlingsbordet?
 
Å på én dags varsel måtte stå opp klokken 04:00 i morgen for å rekke 06:00-flyet til et møte i Amsterdam hvor jeg står i spissen mot en haug advokater og kranglevorne og svært fiendtlig innstilte motparter med veletablert historikk for psykopatisk atferd, inkludert overdrevet høylydthet og bruk av profaniteter, når jeg i mitt stille sinn hadde frydet meg over å slippe å delta på dette tiårets aller verste forhandlingsmøte. Jeg får ta på meg GSARen min. Og jeg er hjemme igjen 22:30 i morgen :(

Jøss! Dette høres ut som stoff for sonens manusforfatter til TV komedie/drama (@mutriakis ?)
 
TOLLVESENET! Nå er det tredje pakka de sender til nabobygda! Trodde hun på Posten hadde fått ordnet opp, men det ser ikke slik ut.

Til alt overmål har de ingen e-mailadresse!

:mad:
 
privatfortolling[snabel-a]posten.no Jeg regner med det egentlig er Postens tollavdeling du vil til, siden tollvesenet ikke sender noe noe sted.