Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Jaguar og Land Rover ble absorbert av Tata Motors i 2008, og Blackrock er tungt investert i Tata Power (Renewable Energies) etter avtaler som kom i trinn fra 2022 til 2024.
Noe som er observert: Tilfeldigvis, alle som åpner døren til Blackrock(eller de store investorene som ligger bak) får ofte samme "ekstravagant" PR behandling(basert på ESG/DEI), og svir på samme måte når det møter publikumet.

-Værsågod, og brenn huset ned om du vil.
Det er ikke pengene mine.
Vis vedlegg 385270
Lærte de ingenting av Bud Light?

i know i know. denne gangen varer ikke jula helt til påske - ja: jula varer ikke engang helt til jul ✨
1000008056.jpg

Franskmennene har nå gjenoppbygget Notre-Dam katedralen i Paris som brant i 2019. Dette har de klart på bare 5 år og innenfor budsjettet - det kan jeg like.

Reparasjonen av Notre-Dame har kostet syv milliarder kroner. Det er 300.000 kroner mer enn hva Helse Midt-Norge hittil har brukt på utviklingen av Helseplattformen, men tre milliarder mindre enn hva Nationaltheatret mener å trenge for å få til noe brukbart på Johanne Dybwads plass og Tullinløkka i Oslo - dette kan jeg ikke like.

Franskmennene har nå gjenoppbygget Notre-Dam katedralen i Paris som brant i 2019. Dette har de klart på bare 5 år og innenfor budsjettet - det kan jeg like.

Reparasjonen av Notre-Dame har kostet syv milliarder kroner. Det er 300.000 kroner mer enn hva Helse Midt-Norge hittil har brukt på utviklingen av Helseplattformen, men tre milliarder mindre enn hva Nationaltheatret mener å trenge for å få til noe brukbart på Johanne Dybwads plass og Tullinløkka i Oslo - dette kan jeg ikke like.
Å bruke 7 mrd på å restaurere den steinhaugen er like nyttig som å pisse i motvind. De pengene hadde vært bedre brukt på annet og mer fornuftige kulturtilbud imho. Da det brant, burde de bare jevnet driten med jorden.

Å bruke 7 mrd på å restaurere den steinhaugen er like nyttig som å pisse i motvind. De pengene hadde vært bedre brukt på annet og mer fornuftige kulturtilbud imho. Da det brant, burde de bare jevnet driten med jorden.
De har allerede prøvd i 1977 å bygge et modern kulturell senter.
Og det ga det:oops:
cf2a01d7e7aa93dc709eb548ae8ef25d-1836975748.jpg

Notre Dame er historisk, og det handler ikke om penger.

De har allerede prøvd i 1977 å bygge et modern kulturell senter.
Og det ga det:oops:
Vis vedlegg 386231

Notre Dame er historisk, og det handler ikke om penger.
Men hvorfor skal historien bevares for enhver pris? Jeg har vært der, sett den inne og ute. Den er jo ikke noe særlig mer imponerende enn Nidarosdomen?
Jeg syns 7mrd brukt på denne kirken er kraftig bortkastete penger. Men, min mening.

• Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Men hvorfor skal historien bevares for enhver pris? Jeg har vært der, sett den inne og ute. Den er jo ikke noe særlig mer imponerende enn Nidarosdomen?
Jeg syns 7mrd brukt på denne kirken er kraftig bortkastete penger. Men, min mening.
Den sitter på "Ile de la Cité" øya , og det er ikke tilfeldig. Det er symbolsk preget, og det hele stammer fra langt før landet ble kalt for Frankrike. Kirken symboliserer også den etableringen av kristendom i Frankrike på noen måte.
Folk bodde der allerede i neolittisk tiden, og øya ble kalt for Lutetia under Romerikes tid.
Det ble bygget forsterkninger rundt øya i omtrent året 300.
Det var et handelssenter og et strategisk punkt.
Paris er født der, fra den keltiske stammen fra området som var kalt for Parisii, langt før romerne kom.
Du får ikke folk bort fra røttene sine....Til og med med en full blåst kommunistisk revolusjon. Sånn er det bare.

jeg er nær målløs, men innser at ingen argumenter vil kunne tilfredsstille dine spørsmål her.

Selv om man i dagens samfunn skal ha det til at vår historie og kultur ikke har noen betydning, så er ikke det tilfellet. Historien er hva hele vårt samfunn er et resultat av. Å ta vare på de historiske monumentene har enorm betydning for et samfunn selv om man i det daglig ser på de som bare en bygning og en turistatraksjon. Som Hammerfjord så fint har forklart det er Notre Dame selve hjertet i Paris, og et viktig monument både for Frankrike, Europa og den vestlige verden. Prisen for gjenreisningen er helt ubetydelig i en slik sammenheng. Det finnes andre penger å kaste bort på moderne kulturtilbud.

jeg er nær målløs, men innser at ingen argumenter vil kunne tilfredsstille dine spørsmål her.
Det er selv folket som bestemmer om de vil forlate kulturen, og historien sin for å ta imot noe nytt.
Ingen andre, uansett hvordan det er presentert.
Og etter brannen, var avgjørelsen fort tatt og under stort trykk.
-Noen stykker hadde "moderne planer" for sin gjenoppbygging...Men rispapir ideen ble instant satt fyr på.
Macron hadde lite valg, for å si det sånn.
Da var guillotinen klar :LOL:

Selv om man i dagens samfunn skal ha det til at vår historie og kultur ikke har noen betydning, så er ikke det tilfellet. Historien er hva hele vårt samfunn er et resultat av. Å ta vare på de historiske monumentene har enorm betydning for et samfunn selv om man i det daglig ser på de som bare en bygning og en turistatraksjon. Som Hammerfjord så fint har forklart det er Notre Dame selve hjertet i Paris, og et viktig monument både for Frankrike, Europa og den vestlige verden. Prisen for gjenreisningen er helt ubetydelig i en slik sammenheng. Det finnes andre penger å kaste bort på moderne kulturtilbud.
Man skal ikke glemme hvor og hva man kommer fra, men å på død og liv tviholde på en, etter brannen, ruinhaug? Beklager, men der er vi nok uenige.
Hadde pyramidene rast sammen, ville de blitt gjenreist?
Hva med alle de historiske monumentene som ble bombet sønder og sammen av IS under deres fremrykk?

Man skal ikke glemme hvor og hva man kommer fra, men å på død og liv tviholde på en, etter brannen, ruinhaug? Beklager, men der er vi nok uenige.
Hva med alle de historiske monumentene som ble bombet sønder og sammen av IS under deres fremrykk?
Det var bare strukturen laget av tre og som holdt en del tak områder som brant ned.
Resten ble igjen.
1000008373.jpg

1000008374.jpg

1000008375.jpg

Pyramidene befinner seg også i en helt annen del av verden, med en annen kultur enn vår egen. Hvordan folket der ville stilt seg til en gjennoppbygging er det vanskelig å svare på. Men det er viktig å ha med seg at et folkeslag har sine sett med verdier, og disse er forskjellige i ulike deler av verden. For noen folkeslag kan det virke helt meningsløst å drive med en slik gjennoppbygging. De vil heller se på det som en gylden mulighet til å bygge noe nytt. For andre vil det være helt utenkelig å ikke bygge det opp igjen slik det var. Franskmennene tilhører den siste gruppen og det har aldri vært noen stor diskusjon om Notre Dame skulle gjennoppbygges eller ikke. Man så også at det raskt kom mange private bidrag. Dette viser grunnverdier hos det europeiske folkeslaget. Vi verdsetter vår historie og ønsker å ta vare på den. En ulempe med det er at vi er godt på vei å livnære oss på å bli hele verdens turistmuseum :p. Et annet godt eksempel på den samme typen reaksjon var flommen som rammet Firenze på sekstitallet. Her strømmet folk til for å hjelpe til med å unngå at viktig europeisk kunst og kulturarv gikk tapt.

Nå er Syria fortsatt et ustabilt området, men uavhengig av det ser vi ikke den helt store iveren etter å ta vare på det som har vært utover det som kan karaktriseres som plyndringer. Jeg har lest i en artikkel om at det var snakk om gjennoppbygging av Palmyra, men jeg tror ikke på det før jeg får se det.

Jeg sier ikke at vår måte å gjøre dette på er det som er den riktige måten å gjøre det på. Oljenasjonene i midtøsten er våre strake motsetninger som går all inn på å bygge opp en ny og moderne kultur. De er ikke opptatt av å ta vare på sin gamle historie. De er mer opptatt av historien de er i ferd med å lage i dag. Det er fullt mulig at det er de som gjør dette på korrekt måte, men jeg tror vi skal vente noen hundre år før vi konkluderer med det. Det går trått i Europa for tiden, men det er ikke bare fryd å gammen i andre deler av verden heller. Mye skal også endre seg i tiårene som kommer. Rent historisk har vi europeere fått det til, så jeg velger å tro at vi er i en bølgedal som vi kommer oss opp av igjen. Da blir våre verdier og historie viktig :)

Redigert:
Men hvorfor skal historien bevares for enhver pris? Jeg har vært der, sett den inne og ute.
Men har dine barn vært der? Dine barnebarn? Eller oldebarn?
Skal vi rive hver kulturgjenstand når du er ferdig med å se det for da trenger vi det ikke?

Historie må bevares. Lite er verre enn å være historieløse. Av vår historie kan vi lære.

Jeg har vært i Notre Dame og det var en fantastisk opplevelse. Religiøs eller ikke. Jeg vil garantert tilbake å besøke den nye også.

Det håper jeg da virkelig. Og tror det ville blitt gjort.

Jeg håper da det når regionen igjen er sikker og landet har økonomi til det igjen.

Her er du på bærtur @Preacher 🤪 Det er heldigvis lov å ha egne meninger, men det er ikke alltid man burde dele de😅
Moderne bygg i glass og med lilla lys har sin plass i andre steder i denne verden😂 Dubai feks og det som skjer der nede.