Litt i forlengelsen av dette med påslag lurer jeg litt på hva folk tenker om oppgitt butikkpris i stedet for å oppgi hvor mye man faktisk betalte i butikken. Er det ikke litt misvisende når man påberoper seg for eksempel 20% i forhold til listeprisen når klokken er kjøpt ny med like stor eller større rabatt? Så vidt jeg har skjønt er det ikke uvanlig at noen merker nesten uten unntak operer med 10-15-20% av «listepris». For en som ikke vet hvilke rabatter man kan forvente seg på tilsvarende klokke ny fra AD sparer man kanskje ikke de kronene man trodde man skulle spare ved å kjøpe brukt, og det kan som noe sleip markedsføring?
Jeg har et eksempel fra ganske nylig. En kamerat som er på utkikk etter ny klokke, og som bl.a. har sett på en Breitling. Nypris er på 74k. Det lå visst en på finn til 55k. I butikk fikk han imidlertid oppgitt at han kunne få denne modellen ny for 47.5k (en solid rabatt med andre ord).
Jeg finner ikke annonsen på finn nå, så da er den vel kanskje solgt med noen tusen i påslag...
Kjøper må jo ta litt ansvar for research selv, men er likevel vanskelig å komme unna at dette er litt god gammeldags "sleip markedsføring", ja...