Noe mange er opptatt av og har sterke meninger om...

Litt i forlengelsen av dette med påslag lurer jeg litt på hva folk tenker om oppgitt butikkpris i stedet for å oppgi hvor mye man faktisk betalte i butikken. Er det ikke litt misvisende når man påberoper seg for eksempel 20% i forhold til listeprisen når klokken er kjøpt ny med like stor eller større rabatt? Så vidt jeg har skjønt er det ikke uvanlig at noen merker nesten uten unntak operer med 10-15-20% av «listepris». For en som ikke vet hvilke rabatter man kan forvente seg på tilsvarende klokke ny fra AD sparer man kanskje ikke de kronene man trodde man skulle spare ved å kjøpe brukt, og det kan som noe sleip markedsføring?

Jeg har et eksempel fra ganske nylig. En kamerat som er på utkikk etter ny klokke, og som bl.a. har sett på en Breitling. Nypris er på 74k. Det lå visst en på finn til 55k. I butikk fikk han imidlertid oppgitt at han kunne få denne modellen ny for 47.5k (en solid rabatt med andre ord).

Jeg finner ikke annonsen på finn nå, så da er den vel kanskje solgt med noen tusen i påslag...

Kjøper må jo ta litt ansvar for research selv, men er likevel vanskelig å komme unna at dette er litt god gammeldags "sleip markedsføring", ja...
 
Kjøper må jo ta litt ansvar for research selv, men er likevel vanskelig å komme unna at dette er litt god gammeldags "sleip markedsføring", ja...

At man må gjøre research er jeg helt enig i. Problemet med rabatter er at det kan være vanskelig å finne ut av om en klokke selges med rabatt og eventuelt hvor mye uten å gå i den fysiske butikken å få en pris.
 
At man må gjøre research er jeg helt enig i. Problemet med rabatter er at det kan være vanskelig å finne ut av om en klokke selges med rabatt og eventuelt hvor mye uten å gå i den fysiske butikken å få en pris.

Eller be om å se kvittering dersom det er en konkret annonse du sikter til.
 
Eller be om å se kvittering dersom det er en konkret annonse du sikter til.
Det hadde jeg, med all respekt, nektet å fremvise. Kjøpsbevis fra nevnte AD, ja. Men ikke kjøpskvittering. Hva jeg gav for den, er deg som kjøper revnende likegyldig. Du kjøper brukt, og forholder deg således til min pris. Mitt gode kundeforhold med en AD, skal komme meg til gode, ikke deg som kjøper. Men jeg er kanskje et fryktelig menneske som tenker slikt.
Pytt sann..
 
Det hadde jeg, med all respekt, nektet å fremvise. Kjøpsbevis fra nevnte AD, ja. Men ikke kjøpskvittering. Hva jeg gav for den, er deg som kjøper revnende likegyldig. Du kjøper brukt, og forholder deg således til min pris. Mitt gode kundeforhold med en AD, skal komme meg til gode, ikke deg som kjøper. Men jeg er kanskje et fryktelig menneske som tenker slikt.
Pytt sann..

Du har helt rett. Er naturligvis ingen menneskerett å få rabatt. Kjøper må selv vurdere om bruktprisen stemmer overens med hva man synes det er fornuftig å betale sett i forhold til veiledende nypris. Dersom man mener at bruktprisen burde være lavere fordi selger muligens har fått rabatt, får man kjøpe nytt selv og benytte seg av den rabatten man da eventuelt får.
 
Men da snakker vi igjen om "invistorer", folk som selger klokker til over nyprisen de selv betalte/klokkens reelle verdi. Ironisk.

Og med reell verdi mener jeg utsalgspris, ikke markedspris.
 
Jeg har et eksempel fra ganske nylig. En kamerat som er på utkikk etter ny klokke, og som bl.a. har sett på en Breitling. Nypris er på 74k. Det lå visst en på finn til 55k. I butikk fikk han imidlertid oppgitt at han kunne få denne modellen ny for 47.5k (en solid rabatt med andre ord).

Jeg finner ikke annonsen på finn nå, så da er den vel kanskje solgt med noen tusen i påslag...

Kjøper må jo ta litt ansvar for research selv, men er likevel vanskelig å komme unna at dette er litt god gammeldags "sleip markedsføring", ja...
Ble litt nysgjerrig på hvilken modell det var snakk om? Det er ingen hemmelighet at Breitling selges med meget store rabatter hvis det er utgående eller tungsolgte modeller, samme med Omega. Det er vel knapt noen som betaler fullpris på noen av disse merkene. Det ihvertfall aldri jeg gjort...Har selv oppnådd særdeles gode priser på Breitling og Omega fra AD. Til og med på de mest populære modellene får du ihvertfall 10% avslag bare ved å spørre pent.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Ser at man nå kan kjøpe Zenith og Tag fra nettsiden til david andersen, alle DNB-kunder med mastercard kan få 10% avslag på merkene de fører.
 
Det hadde jeg, med all respekt, nektet å fremvise. Kjøpsbevis fra nevnte AD, ja. Men ikke kjøpskvittering. Hva jeg gav for den, er deg som kjøper revnende likegyldig. Du kjøper brukt, og forholder deg således til min pris. Mitt gode kundeforhold med en AD, skal komme meg til gode, ikke deg som kjøper. Men jeg er kanskje et fryktelig menneske som tenker slikt.
Pytt sann..
Du har selvfølgelig akkurat like rett til å gjøre det som du har rett til å kjøpe en klokke her og umiddelbart selge med påslag. Om dette er noe som hører hjemme på et entusiastforum er vel en helt annen vurdering.
 
Om dette er noe som hører hjemme på et entusiastforum er vel en helt annen vurdering.
Så du mener at mine goder skal være noe kreti og pleti skal nyte godt av? Som om ikke nestemann som kjøper min klokke, som jeg antatt har priset lavere(som følge av mine opprinnelige rabatter), gjør nettopp det du sier her i forrige setning?
å kjøpe en klokke her og umiddelbart selge med påslag
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Hvalrossen
Så du mener at mine goder skal være noe kreti og pleti skal nyte godt av? Som om ikke nestemann som kjøper min klokke, som jeg antatt har priset lavere(som følge av mine opprinnelige rabatter), gjør nettopp det du sier her i forrige setning?
Jeg forstår det slik at du betaler helt andre priser enn den jevne klokkekjøper, men jeg siktet her mest til merker eller modeller der enhver som møter opp fysisk får en special price for you med 20% avslag, og der bruktannonsen påberoper seg å være rimeligere enn nyprisen.
 
Jeg forstår det slik at du betaler helt andre priser enn den jevne klokkekjøper, men jeg siktet her mest til merker eller modeller der enhver som møter opp fysisk får en special price for you med 20% avslag, og der bruktannonsen påberoper seg å være rimeligere enn nyprisen.
Jeg betaler nok ikke mindre enn den jevne hvermansen gjør over disk, altså de "vanlige" prosentene AD har å spille på. Men det kan hvem som helst spørre om å få, så da tenker jeg at om jeg da annonserer den 20% lavere enn nypris, og jeg går i null, og ny eier kan sikre seg noe h*n har ønsket seg, til en litt hyggeligere pris enn ny, så vinner alle.
Hvordan man oppnår større avslag enn dette, får noen med større turnover enn meg svare på.
 
  • Liker
Reaksjoner: PerØ
Jeg betaler nok ikke mindre enn den jevne hvermansen gjør over disk, altså de "vanlige" prosentene AD har å spille på. Men det kan hvem som helst spørre om å få, så da tenker jeg at om jeg da annonserer den 20% lavere enn nypris, og jeg går i null, og ny eier kan sikre seg noe h*n har ønsket seg, til en litt hyggeligere pris enn ny, så vinner alle.
Hvordan man oppnår større avslag enn dette, får noen med større turnover enn meg svare på.
Ikke dra @Hvermansen inn i dette, hehe ;)