Noe mange er opptatt av og har sterke meninger om...

Jeg kaller ikke 95k for markedspris, jeg sier at det må være lov å prøve seg. All den tid solgt pris ikke oppgis hverken her eller på finn, vet ikke den jevne bruker hva som er markedspris. Alle er ikke entusiaster som sjekker Chrono24 eller henger i denne tråden ..

Og nei, jeg ville selvfølgelig ikke betalt 95k for den nevnte klokken, men jeg lar meg heller ikke nevneverdig irritere over at selger forsøker å få mest mulig penger for den.

• Liker
Reaksjoner: PerØ
Jeg har ikke vært i Wall-Street Business Universitetet men jeg må si meg enig med @Andreaskh angående definering av "markedsprisen" og hvordan den burde oppfattes.
På enkelte gjenstander som er antatt som unike eller sjeldne og går ut på eksklusive auksjoner kan vi vel si at det er kjøperen som definerer markedsprisen.
Det er også et vel kjent fenomen at non eksklusive biler som har årevis på ventelistene sine selger seg på høyere pris lett brukt enn de ble solgt for fra manufaktur.
Og det har alt å gjør med at de rikeste i verden gidder ikke å vente tre til fem år for å kjøre disse biler og er villige til å betale en premium for å få en lett bruktbil NÅ.

Men nå snakker vi om Rolex Submariner som er fortsatt produsert på store mengder og hvis man kan ikke få den fort ny i norske butikkene, kan man alltid ta en kort tur i utland på en annen butikk.
Jeg har nettopp snakket med Rolex butikk manageren i Galleries Lafayettes i Paris: hun sier at de selger mest av alle sportsmodeller i stål på bestilling og har hatt ventelister på stål Submariner som er fra noen måneder til et år og det i allerede en del år: det er normalt.
Disse modeller er populære og representerer de største salg hos Rolex.
Men der snakker vi om en butikk som er daglig frekventert av utallige mengder turister fra alle verdens hjørner i en 12 millioner by i et 70 millioner innbyggers land.
Er du villig til å kjøpe brukt, skal du fortsatt finne rimelige priset Submariners på verdensmarkedet.
Men hvis man vil for enhver pris ha en norsk kjøpt Sub i Norge, kan man fort møte en del spekulanter.
Lignende spekulering som skjer nå i Norge er ikke kjent i Frankrike i følge butikkselgeren: hun var faktisk overrasket.
Hun har også ikke hørt om at Rolex skal minske produksjonen sin på sportsmodellene.

At Norge har en liten del spekulanter på markedet sitt betyr ikke at en lettbrukte Rolex Submariner er allerede snart verdt 100K på verdensmarkedeto_O
På tid å komme ut fra boblen?

Det var vel kanskje nettopp det (ihvertfall i starten) denne tråden handlet om, nemlig at vi ikke ønsket at en kremmerkultur der det ‘ å prøve seg’ skulle få lov å trives på TS

Ser absolutt poenget, men hvem skal sette grensen for hva som er innenfor og utenfor av prising? Er det "slut-shaming" i denne tråden som er beste virkemiddel?

Klokker, biler...
Det ser ut som det starter å utvikle seg en marokkansk kultur i Norge.
Maroc.jpg

Men var det ikke planen fra starten av?:D

Kom akkurat hjem fra for-salget hos Bjerke. Mange hyggelige TS’r møtt og mange fine klokker på salg.
Litt Texas blant enkelte invIstorer:D Overhørte en som spurte selger om ytterboksen var viktig å ta med siden han skulle selge klokken videre:D:mad::D
Tenker det kommer mye til salgs neste uke, med noen fete påslag i forhold til pris i kveld :D:mad::D

Er det "slut-shaming" i denne tråden som er beste virkemiddel?
Om det er det som må til for å bremse den idiotiske prisgaloppen på BRUKT Rolex, så gjerne for meg.
Å ta 15k i påslag på nypris, på ei klokke som har blitt brukt et år, er som @andres poengterer, svært lite sjarmerende.
For all del, folk må få gå i null og gjerne tjene en slant eller tre, men det finnes vel grenser? Det har ingenting med klokker som hobby å gjøre i hvert fall. I en hobby er det lite og ikke fokus på fornuft og økonomi, og mest fokus på nerdingen i det hele, a la utpakkingen @Qwestern foretok her forleden dag. Herlig små nyanser, som er helt løk for alle utenforstående å betale et premium for, men som man gladlig betaler for om man har det rette fokus. IMHO.

Kom akkurat hjem fra for-salget hos Bjerke. Mange hyggelige TS’r møtt og mange fine klokker på salg.
Litt Texas blant enkelte invIstorer:D Overhørte en som spurte selger om ytterboksen var viktig å ta med siden han skulle selge klokken videre:D:mad::D
Tenker det kommer mye til salgs neste uke, med noen fete påslag i forhold til pris i kveld :D:mad::D

Kjøp med rabatt, selg som i Rabat:D

Poster denne her og:

Jeg har ikke noe imot at folk selger sine klokker til markedspris. Og tilsynelatende har Rolex-moderskipet strammet inn på produksjonen, med den følge at det er ventelister på alle sportsmodeller i stål, med den konsekvens at bruktprisene i enkelte tilfeller er høyere enn nyprisen. Sykt, men so far so good. Det er jo dette som er situasjonen feks med Daytona 116500.

Det jeg derimot misliker er jo disse invistorene som nokså åpenbart setter seg på ulike ventelister for umiddelbart flippe klokken videre til en høyere pris. Jeg kan selvsagt ikke vite akkurat hvorfor det gjøres, og det kan selvsagt være andre årsaker enn rene profitthensyn, men jeg gjør meg nok en tanke om at vedkommende ikke er på Tidssonen for å dyrke sin lidenskap for mekaniske ur. Og det er vel derfor de fleste av oss er her; for å lese innsiktsfulle poster om ur man ikke kjente til eller ikke visste så mye om, og se lekre bilder og danne seg nye favorittklokker og "grails"...?

Når Klokkeriet etter hvert har fått 37 000 medlemmer and still counting, samtidig som vi har etterspørselen etter Rolex, så tror jeg dessverre vi er dømt til å måtte leve med disse invistorene. Jeg skylder ikke på Klokkeriet. Det er bare slik at man når ut til flere via Facebook, og det har sannelig de gjort.

Den uskyldrene tiden kommer nok ikke tilbake ;)

På samme tid; disse invistorene løper jo samtidig en risiko for at de ikke få solgt med fortjeneste og de fyller vel også et slags behov i markedet, lik det eller ei. Jeg har derfor sluttet å irritere meg veldig. Og det blir jo fryktelig vanskelig å skille mellom god/ond ;)

Så får vi som fortsatt er på TS av andre grunner fortsette å lage entusiastposter og ta bilder, slik at dette forumet ikke reduseres til K/S.

:)

Poster denne her og:

Jeg har ikke noe imot at folk selger sine klokker til markedspris. Og tilsynelatende har Rolex-moderskipet strammet inn på produksjonen, med den følge at det er ventelister på alle sportsmodeller i stål, med den konsekvens at bruktprisene i enkelte tilfeller er høyere enn nyprisen. Sykt, men so far so good. Det er jo dette som er situasjonen feks med Daytona 116500.

Det jeg derimot misliker er jo disse invistorene som nokså åpenbart setter seg på ulike ventelister for umiddelbart flippe klokken videre til en høyere pris. Jeg kan selvsagt ikke vite akkurat hvorfor det gjøres, og det kan selvsagt være andre årsaker enn rene profitthensyn, men jeg gjør meg nok en tanke om at vedkommende ikke er på Tidssonen for å dyrke sin lidenskap for mekaniske ur. Og det er vel derfor de fleste av oss er her; for å lese innsiktsfulle poster om ur man ikke kjente til eller ikke visste så mye om, og se lekre bilder og danne seg nye favorittklokker og "grails"...?

Når Klokkeriet etter hvert har fått 37 000 medlemmer and still counting, samtidig som vi har etterspørselen etter Rolex, så tror jeg dessverre vi er dømt til å måtte leve med disse invistorene. Jeg skylder ikke på Klokkeriet. Det er bare slik at man når ut til flere via Facebook, og det har sannelig de gjort.

Den uskyldrene tiden kommer nok ikke tilbake ;)

På samme tid; disse invistorene løper jo samtidig en risiko for at de ikke få solgt med fortjeneste og de fyller vel også et slags behov i markedet, lik det eller ei. Jeg har derfor sluttet å irritere meg veldig. Og det blir jo fryktelig vanskelig å skille mellom god/ond ;)

Så får vi som fortsatt er på TS av andre grunner fortsette å lage entusiastposter og ta bilder, slik at dette forumet ikke reduseres til K/S.

:)
De uskyldige tidene kommer tilbake så snart en Rolex som nettopp er tatt ut fra forhandler faller i verdi som før igjen. Da vil invistorene flakse videre til nye jaktmarker, og roen vil senke seg over TS og klokkehobbyen nok en gang.

Spekulanter er intet nytt fenomen, alt dette kommer av en kombinasjon av høy interesse for Rolex kombinert med høye ventetider fra ADer i et lite men levende norsk marked. Spekulanter trekkes mot slike tilstander som haier trekkes mot blod. Jeg forstår irritasjonen i tråden her, fordi invistorene utnytter den godviljen og romsligheten som entusiaster i små samfunn som dette naturlig har utviklet seg i mellom, da vi er her av andre grunner enn penger.

Når boblen sprekker er det over. Når er vanskeligere å si, men det kan ikke vare evig.

Om det er det som må til for å bremse den idiotiske prisgaloppen på BRUKT Rolex, så gjerne for meg.
Å ta 15k i påslag på nypris, på ei klokke som har blitt brukt et år, er som @andres poengterer, svært lite sjarmerende.
For all del, folk må få gå i null og gjerne tjene en slant eller tre, men det finnes vel grenser? Det har ingenting med klokker som hobby å gjøre i hvert fall. I en hobby er det lite og ikke fokus på fornuft og økonomi, og mest fokus på nerdingen i det hele, a la utpakkingen @Qwestern foretok her forleden dag. Herlig små nyanser, som er helt løk for alle utenforstående å betale et premium for, men som man gladlig betaler for om man har det rette fokus. IMHO.
Var kun en #invistering for meg dette :p

• Liker
Reaksjoner: Preacher