Noen med erfaring med 996 911 ?

Medlem
5. mai 2009
Innlegg
6.022
Sted
Oslo
Bare en vag ide jeg leker med, men vet det er div folk her med mye morsome interesser, kanskje også noen med 911? :D

Leker med tanken på en 996, fokus på leker... vet ikke om banken er enig, men det får vi se på senere.

Så, er det noen her som har noe erfaring med disse bilene? Hva går skeis? Hva må man se på?

Evt - hvor bør jeg faktisk stille disse spørsmålene? Har holdt på med bil i ganske mange år men det har så og si bare vært Audi og BMW så jeg har ikke helt koll på hvilke fora som er gode for Porsche :). Finnes vel kanskje en porsche owners group i norge med gode forum og bra folk?
 
911

Hei,

Har hatt 911 (996) tidligere og har gjort meg noen erfaringer. Helt generelt er jo 996 den Porschen som kanskje har minst fanskare, og blir av mange sett på som et hvileskjær i en lang rekke med 911´er... Bilen bærer litt preg av at Porsche hadde noen tøffe år, og det er en rekke "billige løsninger". De tidligste modellene (frem til 2001/2002) hadde også en del motorproblemer (3,4 l) med blant annet RMS (rear main oil seal), og med lekkasje av kjøleveske. Dette er jo også biler som brukes en del, så se nøye over bremser og hjuloppheng.

Kjøp kun bil som har komblett servicehefte eller veldokumentert servicehistorikk. Jeg ville ikke kjøpt en USA bil, men det er jo smak og behag. Kjøp en bil som har det riktige utstyret, det gjør den utrolig mye lettere å selge igjen

Mitt kanskje beste råd er å søke hjelp i Porsche klubben, her finnes det veldig mange flinke og kunnskapsrike folk, som kanskje til og med kjenner bilen du har sett på i detalj.
http://cms.porsche-clubs.com/Porsch...main.nsf/web/C125773E003AA067C12571ED0053EA99

Litt høyere brukskostnader og verditap må du regne med - men det oppveies av utrolig mye moro. Har selv byttet ut 996´en med en 997 4S og koser meg glugg i hjel:)

Lykke til:)
 
Ja se der, tusen takk for god tilbakemelding!

RMS problemet husker jeg for så vidt dukket opp når jeg lekte litt med tanken på en Boxter for noen år siden, men interessant at det problemet også var på 911.

Smaken er vel som baken, jeg har alltid hatt sansen for 996 men det er som du sier kanskje ikke den tøffeste av dem alle :).

Ser det ligger en på finn.no fra 97 som har fått ny motor i 2007. Det er jo for så vidt en god indikasjon på hva som kan skje på disse og hvor lenge de lever (den gikk i ca 120.000 kmfør den tok kvelden ser det ut som).

USA bil er jeg også litt skeptisk til, om enn mest fordi magefølelsen er litt feil.

Brukskost og verditap er strengt tatt bare slik det er med disse, men det kan jo muligens gjøre det enklere å få tak i et greit eksemplar til en ok pris. Finnes mange av dem på finn om dagen i hvert fall!

Tviler ikke på at du koser deg i 997'en :D. Fantastiske biler, men dessverre utenfor mine potensielle økonomiske rammer i denne omgang.

Takk for linken til klubben, helt gull :)
 
Hei Christian

Fant litt mer info, som kanskje kan være til hjelp. På engelsk riktignok:p

Some of the more common failure/maintenance points:

Rear Main Seal: The C2 and C4 engine is prone to rear main seal leaks. While the internet makes it seem like a huge deal, it is not as common as one might think. It is definitely something to look for when purchasing a 996 though. Cost of replacement can typically run upwards of $1500 since you replace the clutch while you are in there. The updated seal used is a 997 part number. Typically, if the engine does not show a leak at the RMS by 15k miles, then it will not likely occur. The RMS issue does not exist in the turbos, as the engine is the traditional flat six, split case design. I am sure they still occur on occasion, but not nearly as often. When should you replace the seal? When the oil drips on the driveway start to annoy your wife. Will it hurt anything? No, but a severe leak will obviously lead to decreased oil in the engine over time, and could lead to engine failure if you do not add the oil it is losing.

Clutch: Typically clutch life will be around 50-60k miles. This will all depend on the driver of the vehicle though. I have seen clutches go out around 30k miles, and some cars with 70k miles on the original clutch. Cost to replace is roughly $1500 for C2/4. For the turbo, expect around $2500-3000 due to twice the labor rate (18 hours), and a more expensive clutch.

Stiff Clutch Pedal: Typically a very stiff clutch pedal in the C2/4 is indicative of a bad throw out bearing guide arm. There is an updated arm and release bearing which will alleviate this problem. Again, you are looking in that $1500-1600 range to have it replaced.

Tires: Porsche put quite a bit of negative camber and resultant toe into the rear suspension, and along with the weight of the engine being over the rear tires, tire life is much shorter than a standard car. Typically 15k-20k miles out of a set of rear tires is doing very well. Due to the negative camber/toe, the insides will wear out first, while the outside tread will still look good. Front tires will last longer, and typically you will get twice the life of the fronts versus the rears. You can realign the car to a more neutral toe setting in the rear and extend the life a bit.

Brakes: At roughly 30-40k miles you will probably need at least brake pads in the front. They wear almost twice as fast as the rear pads, so typically you can get a set of rears to last per 2 sets of front pads. At 60k miles, expect to replace the rotors at all corners. To replace everything front and back, expect around a $1200 bill.

Oil Changes: Typically the engines will use a Mobil 1 0w-40, 5w-40, or castrol 5w-40 full synthetic oil. Usually it will take roughly 8.5 quarts of oil, and a paper cartridge oil filter (Mahle #OC128). Some dealers will charge $60, some will charge $250 or more!.

Tune-ups: Tune ups are done every 15k miles, with major services done at 30k, 60k, and 90k miles. Minor services can range from $500 for an oil change, pollen filter change, air filter change, and inspection of the vehicle. A major service will include the aforementioned, along with spark plugs, and a much more thorough inspection of every aspect of the car. A major service can easily run over $1200.

Engine: Intermediate shaft failure. I like to call this catastrophic engine failure, because it typically will require a new engine. Some of the C2/4's have had serious failure due to the intermediate shaft failure. Is it all that common? Not really, but it still does occur on occasion. This is where a warranty will save you, as it will typically run well over $10k for a rebuilt engine to be put in the car. Porsche dealers do not even try and fix the engine, they are boxed up and sent back to Germany where they are inspected. Porsche will install a remanufactured engine which should not suffer the same fate. Having talked to some dealer techs recently (as an independent, I have only seen 1 or 2 failures in the last 5 years), the techs have told me that Porsche has replaced a lot of engines that could have been easily repaired at the dealer. There is a fix to the intermediate shaft issue if it is caught early enough. If you hear the engine making an odd ticking at start up (something you don't normally hear), and you shut it down, chances are the IMS can be repaired. Porsche wanted to be known as having great customer service, so they decided replacing the engine was far better for that. Unfortunately for a dealer tech, you get paid more to repair items, than to replace items under a warranty/good faith type claim. UPDATE: LN engineering has come out with a bearing replacement/upgrade kit for these motors. Recent evidence is suggesting that the failure is happening to LOW mileage cars that are not driven enough. Condensation builds up in the oil, seeps past the IMS bearing seal, and erodes the bearing internally. The higher mileage cars are not seeming to be affected by this at all. I recently pulled a bearing out of a 100k mile 996, and it was like new. LN has a ceramic bearing which does not use an outer seal which allows oil to flow freely through the bearing to keep it lubricated and prevent erosion.

Wheel Bearings: I have replaced quite a few wheel bearings now in the 996/boxsters. The sealed bearing will start to growl, like excessive road noise or cupped tires when they go. Since they are a 2 piece sealed system, they will not exhibit typical bearing play in the wheel. Not a huge deal, but it does happen.
 
Wow, det var fantastisk bra. Et par gode punkter der min egen googling ikke hadde funnet.

Ser ut til at man bør finne en som på et eller annet tidspunkt har byttet motor i hvert fall. Da sparer man seg mye hodepine tror jeg.

Fortsatt mye som kan gå galt men det hjelper jo veldig med en motor som bare er noen år gammel :).
 
Om du ikke er låst på 996 kan jeg komme med to råd. 993 eller vente til neste generasjon kommer og 997 vil dette en hundrelapp ellerno i pris. Kansje den da er realistisk?

993 fordi det er siste luftkjølte porsche, og riktig kombinasjon vil holde seg sterkt i pris, være morsom å eie og ikke minst litt kortere og "riktigere" enn nyere avkom.

997 fordi det vil være en bil som folk ønsker å eie, kontra 996. Smaken er som baken, men mitt syn er at noen har brukt baken til å sette seg på 996`ens frontlykter.

Har kjørt noe 993 4s med turbo på Våler og fytti grisen så mye mer morro det var enn å kjøre 996`en jeg har fått låne.. (mye grunnet mye knirking i plasten i interiøret på 996.... så sjenerende.)

Uansett. Jeg håper du får til regnestykket og ender med Porsche. Er ikke eier selv, men en dag... en dag... :)
 
Hehe, det er absolutt gode poenger.

Problemet slik jeg ser det er, for min del, at en luftkjølt 911, typisk en 993, er i all hovedsak en entusiastbil. Det er på alle måter en "eldre" modell og interiøret er like kjipt på de siste som på de første, det er i hvert fall slik jeg har opplevd de jeg har vært innom ;).

Jeg tror det fort kan bli litt ala en vintage Rolex Sub med plexi og full pakke - nydelig klokke med masse sjarm og personlighet og historie, men kanskje ikke det absolutt mest praktiske man kan ha i hverdagen.

Der kommer 996'en inn i bildet - som en Rolex 16610 er den mye mindre spennende, det finnes en del av dem til salgs og de er ofte billigere enn sine vintagebrødre.

Sammenligningen er for så vidt litt vag, men kanskje ikke så alt for langt ute alikevel.

En 993 vil nok som du sier holde seg mye bedre i verdi og være ganske skuddsikker, sånn alt tatt i betraktning.

Oppsiden med 996 er at de er upopulære, som strengt tatt betyr at de er billige. 997 har litt for mange år igjen før de er i nærheten for min del, jeg vet jo enda ikke engang om jeg og banken blir enige om ting og tang her som gjør at jeg kan begynne å vurdere mer seriøst ;).

Forøvrig er jeg en av de rare som faktisk liker 996'ens utseende :smile:.

Nei vi får se. Morsom sak å tenke på uansett :).
 
Jeg skal ikke debattere smak, hehe.

Det skal sies at jeg klarer noen 996`er mer enn andre. 4s og turbo er mer spiselige i utseende synes jeg. En bil som kansje kan være verdt å komme over hva Porsche 996 angår er targaen. Kan hende den vil stå seg bedre.

Også for guds skyld manuell kasse..
 
På de nyere vet jeg det er flere som anbefaler den semiautomatiske kassen. Da de er såpass gode og clutchen såpass tung at det er verdt det når det skal være en hverdagsbil.

Jeg har, desverre, ingen egen erfaring....
 
Manuell, eller den nye PDK kassen er mine valg, i den rekkefølgen:)

Som prippa sier: en 996 4S ser bra ut og er en grom bil...
 
Ikke uenig! Vanskelig å få inn i mitt potensielle budsjett som jeg fortsatt er særs usikker å om jeg overhodet har til å begynne med enda :p.
 
Porsche har vært en lang drøm som har kommet sterkere den siste tiden. 996 karroseriet har aldri tiltalt meg noe særlig og snur meg sjeldent etter det på gata. Selv kunne jeg tenkt meg en klassisk bil til fine sommerdager. Har siklet lenge på denne og har vanskelig for å se hvorfor den ikke blir solgt: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28117742

Men såklart skulle bilen bli mer brukt til hverdags, er nok 996 en glimrende bil. Prismessig ligger de jo veldig bra an nå, 993 er jo ofte høyere priset.
 
Siklet litt på den gule der selv faktisk, én del av meg har veldig sansen for de "virkelig" gamle 911'ene og elsker veterankonseptet. Akkurat den der ser jo virkelig nydelig ut.

Tror også "total cost of ownership" er vesentlig koseligere på noe slikt, veteranforsikring alene gjør jo sitt pluss at det er en enklere verden med litt mer mekanikk og litt mindre elektronikk. Forsikring på den gule der vil koste meg i underkant av 5000,- i året for fullkasko... og da er det ikke veteranforsikring engang.

(Det er ca 15k mindre i året enn en 996 :roll:)

Nei du, mange aspekter ved en veteran som er fristende.

For så vidt enig i at en helt standard 996 kan grense mot kjedelig i utseende.
 
Siklet litt på den gule der selv faktisk, én del av meg har veldig sansen for de "virkelig" gamle 911'ene og elsker veterankonseptet. Akkurat den der ser jo virkelig nydelig ut.

Tror også "total cost of ownership" er vesentlig koseligere på noe slikt, veteranforsikring alene gjør jo sitt pluss at det er en enklere verden med litt mer mekanikk og litt mindre elektronikk. Forsikring på den gule der vil koste meg i underkant av 5000,- i året for fullkasko... og da er det ikke veteranforsikring engang.

(Det er ca 15k mindre i året enn en 996 :roll:)

Nei du, mange aspekter ved en veteran som er fristende.

For så vidt enig i at en helt standard 996 kan grense mot kjedelig i utseende.

Ja forsikringsprisene på en veteran Porsche er jo virkelig levelige, så akkurat det setter ingen demper på drømmene om å en dag eie en sånn. En annen ting er jo verditap. En 996 er jo som tidligere nevnt her en "kjedelig" 911 og kommer til å tape seg mye fremover, også mye grunnet ett stort antall av dem langs veien. En sånn som jeg linket til, tror jeg at med mye pleie og fint bruk sikkert kan holde på verdien for ikke å si stige over en viss tid.

Ps: klokken sitter nå på armen og den føles og oppfattes som ett røverkjøp. Er storfornøyd:) Takk nok en gang for en storveis handel...
 
Knallbra å høre! Jeg har alltid hatt sansen for den selv, men bare aldri fått "godfølelsen". Den sitter godt på armen og er overraskende godt detaljert på skiven med forskjellig finish i de forskjellige delene og nedsenkede områder osv. Tror nok ikke det var det dårligste kjøpet man kan gjøre :D.

Var og prøvekjørte en 996 i går, det gikk jo ganske så knallbra. For en bil :). Får se om jeg kan bli enig med selger og få utført en tilstandsrapport. Blir noen spennende uker fremover.... :D