Ny Breitling: Emergency 2

Dette er bare helt sinnsykt. Får håpe det er en party-svenske som utløser en på Aker-brygge i sommer da:eek:

Dette er bare helt sinnsykt. Får håpe det er en party-svenske som utløser en på Aker-brygge i sommer da:eek:

Hehe, hadde vært litt artig.
Men er det som i reklamefilmene til Breitling at signalene blir "oppfattet" hos en slags satelitt-sentral løsning?
Veldig dårlig forklart, men jeg trodde at klokken opererte med en standardisert nød frekvens som man må "søke etter".
F.eks at ingen kommer hvis du bare utløser den uten noe mer, men hvis du blir savnet å vidda, og fruen vet at du har en Emergency, så blir letearbeidet noe enklere da man kan søke etter savnede?

Ikke vet jeg, men klokke er kul og historien du må fortelle til damene som spør om den er enda kulere

*nerd*

Faren til en venn av meg har en Emergency. Han hevder den fungerer som en epirb.

Ikke vet jeg om det stemmer, men han måtte ha spesialtillatelse for å få lov til å kjøpe klokken tydeligvis.

Faren til en venn av meg har en Emergency. Han hevder den fungerer som en epirb.

Ikke vet jeg om det stemmer, men han måtte ha spesialtillatelse for å få lov til å kjøpe klokken tydeligvis.

Usikker på dette selv, men tror ikke man trenger spesialtillatelse for å kjøpe klokken. Man må dog skrive under en kontrakt ved kjøp som sier at eier står ansvarlig for all bruk og missbruk av klokken.*

*Med forbehold.

Redigert:
Den gamle emergencyen sender på 121,5 MHz som etter det jeg har hørt egentlig er en frekvens som er på vei ut, eller som allerede er faset ut. Den nye sender både på 121,5 MHz og 406 MHz som er den nye standarden.

Det kan nok godt være det var litt skryting og overdrivelse inn i bildet. Det var bare noe som ble nevnt kjapt uti de sene nattetimer! :)

Den gamle emergencyen sender på 121,5 MHz som etter det jeg har hørt egentlig er en frekvens som er på vei ut, eller som allerede er faset ut. Den nye sender både på 121,5 MHz og 406 MHz som er den nye standarden.

Er ikke 406 MHz forbeholdt militære? Trodde ikke privatpersoner fikk lov til å eie sånt utstyr?

Er ikke 406 MHz forbeholdt militære? Trodde ikke privatpersoner fikk lov til å eie sånt utstyr?

Så vidt jeg vet så er det nye standardfrekvensen for alle nødpeilesendere. Dersom man skal ha en personlig nødpeilesender så må man søke til post- og teletilsynet.

Så vidt jeg vet så er det nye standardfrekvensen for alle nødpeilesendere. Dersom man skal ha en personlig nødpeilesender så må man søke til post- og teletilsynet.

Om denne skal ha noen reell nytteverdi så bør den sende på 406Mhz , en trenger i så fall et eget identifikasjonsnummer som følger eier og klokke og som er helt unikt. Ved slag må selvfølgelig dette oppdateres.
Uret må ogå inn til service med noen få års mellomrom .

Helt ærlig så ser jeg ikke nødvendighetene av dette annet en for enkelte å vise den frem i afterskien eller på bryggen. De som har behov for slikt kjøper naturligvis mye sikrere og kraftigere sendere.

Men for all del , når trengte noe å være fornuftig ;)

Her er en liten presentasjon av monsteret til over 100k.

[video=youtube;4YfRf1ipqno]http://www.youtube.com/watch?v=4YfRf1ipqno[/video]

Selv så tøff den er, så er den nok litt for stor for min del. :eek: