Nybegynnertråden

Tar opp igjen denne tråden da jeg ikke fant svaret andre steder...

I mange annonser på TS står det at klokken har/har ikke "swirls og dings" . Jeg skjønner at det har noe med bruksmerker på klokken, men kan noen gi en enkel definisjon på disse begrepene?

Swirls - eller ofte kallt hairlines - overfladiske "riper" som lett kan pusses vekk (Cape Cod polermiddel fra TS webshop f.eks)
Dings - kakk eller punktvise skader.

Den første stresser de færreste men dings kan være verre å bli kvitt

@Utinaturen
 
Redigert av en moderator:
Swirls - eller ofte kallt hairlines - overfladiske "riper" som lett kan pusses vekk (Cape Cod polermiddel fra TS webshop f.eks)
Dings - kakk eller punktvise skader.

Den første stresser de færreste men dings kan være verre å bli kvitt

@Utinaturen

Aha:rolleyes: Takker så mye! Greit å vite før man putter inn ordene i en annonse en gang;)
 
Redigert av en moderator:
Swirls - eller ofte kallt hairlines - overfladiske "riper" som lett kan pusses vekk (Cape Cod polermiddel fra TS webshop f.eks)
Dings - kakk eller punktvise skader.

Den første stresser de færreste men dings kan være verre å bli kvitt

@Utinaturen
Liten språklig presisering:
  • Hairline: Rett (hårliknende) ripe
  • Swirl: Virvelformet ripe
 
Redigert av en moderator:
Vet ikke helt om dette er rett sted å spørre, men helt på jordet er vel jeg ikke.

Det er et par begreper jeg ikke har klart å få helt teken på, og det er blant annet kaliber og manufaktur. Har noen en enkel forklaring på hva dette betyr?
 
Kaliber er et annet ord for urverk. Brukes som regel sammen med en typebetegnelse, f.eks. Rolex Caliber 3135 som du finner i en Submariner.

Det finnes mange definisjoner på hva manifaktur er, og diskusjonen er eviglang. Kort forklart betyr det at produsenten lager sitt eget urverk, og ikke kjøper det fra en urverksprodusent ala ETA, Valjoux etc.
 
Vet ikke helt om dette er rett sted å spørre, men helt på jordet er vel jeg ikke.

Det er et par begreper jeg ikke har klart å få helt teken på, og det er blant annet kaliber og manufaktur. Har noen en enkel forklaring på hva dette betyr?

Kaliber er et annet ord for urverk men ofte spesifisert inn mot et spesifikt urverk. F.eks. Kaliber 9300 vil være Omega sitt nyeste in-house kronografverk.

Manufaktur brukes om et merke som produserer alle sine egne deler. Altså det som også refereres til som in-house. Dette kan også brukes om et bestemt kaliber så om vi skal ta Omega-eksempelet videre vil f.eks. Kaliber 9300 være et "Manufacture movement" mens Kaliber 2500 vil være ETA-basert og hentet fra en tredjepart. Nå eier jo Swatch både ETA og Omega så det gjør jo tingene igjen litt komplisert men ETA-verket selges også til andre produsenter for å ha i sine klokker.

Edit: Hehe, ser @KMK9000 var før meg men vi svarte ca. det samme :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
Videre kan vi ta diskusjonen om hva som kan regnes som et manufaktur.
Hvor mange av delene er virkelig produsert in-house for å gi den betegnelsen?
Er urverket utviklet internt, men satt sammen av deler fra underleverandører?
Her er det rom for mye krangling.:mrgreen:
 
Videre kan vi ta diskusjonen om hva som kan regnes som et manufaktur.
Hvor mange av delene er virkelig produsert in-house for å gi den betegnelsen?
Er urverket utviklet internt, men satt sammen av deler fra underleverandører?
Her er det rom for mye krangling.:mrgreen:

inhouse = designet og alle klokkens deler laget innenfor produsentens 4 vegger.
 
inhouse = designet og alle klokkens deler laget innenfor produsentens 4 vegger.

Jeg er ganske enig i denne forklaringen. Det er ikke ekte in-huse hvis delene er laget in-house, mens designet er noen andres. Men er det et krav om at materialene er produsert av produsenten selv? En må jo til slutt starte helt på begynnelsen med å lage verktøyene og maskinene som produserer materialene, og en må ha produsert materialene til å lage de igjen osv, osv.
 
inhouse = designet og alle klokkens deler laget innenfor produsentens 4 vegger.

Som sagt er det en eviglang diskusjon. Snart kommer noen til å nevne oljen til å smøre urverket med og at Seiko er det eneste manufakturet som produserer sin egen olje og derfor er det eneste sanne manufaktur ;)
 
Mer info om "in-house" begrep
http://www.ablogtowatch.com/truth-watch-movement-advertising-defining-watch-caliber-origins/
"There are very few companies – if any – that truly make all the parts necessary to produce a complete watch case and movement. The Swatch Group can probably claim to be one, but that is simply because they own so many companies that do so much. Another exception might be Seiko in Japan, that even produces synthetic sapphire for watch case crystals. Aside from those two, and perhaps a few exceptions, almost all watch companies rely on at least some parts from outside suppliers."
 

Takk @olem... Jeg tok den før i TS tror jeg... Men det skader aldri å ta den igjen: Masse nyttig info der for disse som vet ikke helt hvordan det fungerer.
Seiko er vel den eneste jeg vet om som gjør "alt" selv.
Jeg tror at siden Japan er ei isolerte øy langt unna fra europa, Seiko hadde tenkte seg å bli totalt uavhengig ganske tidlig for å ta ned kostnadene og gjør sine klokker tilgjengelig til den alminnelig man i Japan....
Alt av det der var sikkert tenkt langt før den "Kina deler" invasjon på verdensmarked: Heldigvis.
 
Redigert av en moderator:
Her er en gammel tråd hvor TS' medlemmer en gang forsøkte å finne ut om noen av selskapene er/har vært rene inhouse-manufakturer. Spoiler alert: ikke mange som slapp gjennom nåløyet....:)
 
For meg er ikke den in-house spørsmål basert på at den eller den andre er bedre.
En del samarbeid mellom 2 varemerker kan ofte gi ut noen fantastiske urverk og det er utvilsomt.
For meg det in-house spørsmålet er basert på kreftene og pengene et varemerket har investert over tid for sin uavhengighet, eksklusivitet og ønske til å utvikle sitt eget produkt for sin kundekrets.
Å utvikle et in-house urverk krever mange investeringer: En team som skal jobbe til utvikling og mange prototyper i løp av 4 til 5 år.
En lansering som skal koste og alt i alt pengene som skal komme tilbake etter en 15-20 år totalt lange løp hvis uverket er suksessfullt.
Det inspirerer respekt.
Også er prisen man betale for produktet en avgjørende faktor.
Å utfører modifiseringer eller pynting på en ferdig gjort urverk eller såkalte ébauche fra en annen produsent er langt unna i å koste så mye som et in-house urverk utvikling og er av lite risiko.
Hvis man skal betale for eksempel 50.000NoK for en klokke og man er foran 2 fristende valg med samme pris: En som har et in-house urverk og en som har en modifisert ébauche...
Hvor man får seg mest klokke for pengene?
Og hvor man blir mest behandlet med respekt?
Jeg verdsetter hardt arbeid, innovasjon og er gladere i å betale for det enn å gi samme summe for et mellom hånd arbeid.