Nybegynnertråden

Kan noen klargjøre hva man egentlig ligger i definisjonen NOS. Ser New Old Stock brukes litt forskjellig rundt omkring på verdensveven..

NOS er egentlig veldig enkelt...

Noen kjøper en reservedel i 1978. Den blir liggende på lager eller i en skuff eller i en bod og hentes ut igjen i 2012.

Den er ubrukt (derav New), men ikke ny som i dagsfersk (derav Old Stock).

NOS er egentlig veldig enkelt...

Noen kjøper en reservedel i 1978. Den blir liggende på lager eller i en skuff eller i en bod og hentes ut igjen i 2012.

Den er ubrukt (derav New), men ikke ny som i dagsfersk (derav Old Stock).

Jeg tenker og i den banen, ser bare at begrepet brukes vidt for å si det mildt. Flere innspill?

"New old stock" er i klokkesammenheng eldre ubrukte og usolgte klokker. De har vanligvis originale merkelapper og ligger gjerne i originalembalasje. De er usirkulerte men kan ha spor etter lang lagring i fom av små slitasjemerker. Skivene kan også være påvirket av aldring pga kjemike prosserer etc. På nettet misbrukes dette ofte om pent brukte, ja tom. polerte klokker, så man må være forsiktig hvis man er ute etter slike objekter.

Har sett på flere klokker at det står noe om hvor mange "Jewels" det er i klokken.
På Kemmner klokken som jeg kjøpte av Mogens står det "SEVENTEEN 17 JEWELS".

Hva betyr dette?

Fantastisk FAQ på TZ, takk for link Krille.

Kort annet spørsmål gjeldende Automatiske mekaniske ur (spesifikt en Orange Monster)
Er det naturlig å høre et "skranglelyd" når man rister på klokken (har holdt den uten lenke så det er selve "huset")
-er det fjæren og wind-up-systemet som lager det lydet eller skal jeg frykte at noe løsnet (den holder tiden perfekt og tikker og går)

Fantastisk FAQ på TZ, takk for link Krille.

Kort annet spørsmål gjeldende Automatiske mekaniske ur (spesifikt en Orange Monster)
Er det naturlig å høre et "skranglelyd" når man rister på klokken (har holdt den uten lenke så det er selve "huset")
-er det fjæren og wind-up-systemet som lager det lydet eller skal jeg frykte at noe løsnet (den holder tiden perfekt og tikker og går)

Er vel rotoren du hører tenker jeg. :D
Jeg tar meg selv i å sitte å riste på handa bare for å høre på rotoren. :p
Vær gang kona ser meg så ler hun litt mens hun rister på hue.... :D

Det du hører er rotoren som roterer. De Seiko klokkene med samme urverk jeg har hatt, og har, har alle gitt fra seg litt lyd når jeg svinger dem. Spesielt hørbart er det om du tar den opp mot øret. Det er nok normalt for 7S26 urverket.

Adamskater; det er helt vanlig. Det er lyden av opptrekksloddet som beveger seg. Det er forskjellig hvor mye dette skaper lyd. På speedy reduced vibrerte det veldig og støyet litt

Det du hører er rotoren som roterer. De Seiko klokkene med samme urverk jeg har hatt, og har, har alle gitt fra seg litt lyd når jeg svinger dem. Spesielt hørbart er det om du tar den opp mot øret. Det er nok normalt for 7S26 urverket.

+ 1, er noen skrangle verk det der;)

Tar opp igjen denne tråden da jeg ikke fant svaret andre steder...

I mange annonser på TS står det at klokken har/har ikke "swirls og dings" . Jeg skjønner at det har noe med bruksmerker på klokken, men kan noen gi en enkel definisjon på disse begrepene?