Nybegynnertråden

Tudor var et datterselskap av Rolex tidligere. Et billigere alternativ til Rolex. Tudor ble levert med ETA verk, men med Rolex sine kasser. Nå står Tudor på egne ben, og har ingen relasjoner til Rolex (såvidt jeg har forstått).

Tudor var et datterselskap av Rolex tidligere. Et billigere alternativ til Rolex. Tudor ble levert med ETA verk, men med Rolex sine kasser. Nå står Tudor på egne ben, og har ingen relasjoner til Rolex (såvidt jeg har forstått).

Det siste tror jeg ikke er riktig.

Wikipedia:
Tudor

Rolex sells less expensive watches under the Tudor brand name, which was introduced by Rolex founder Hans Wilsdorf in 1946. Tudor is actively marketed and sold in most countries around the world including Australia, Canada, most of Europe, India, Mexico, and in South Asia, the Middle East, South Africa and most countries in South America (Brazil, Argentina and Venezuela in particular). Sales of the Tudor line were discontinued in the United States in 2004.[19]

Så det er fortsatt Rolex som eier og styrer. Se også likheten i hjemmesiden - som en kuriositet.. :)

Kan selvsagt være feil, men jeg har tenkt på Tudor i nyere tid som Talkmore til Telenor. Heleid datterselskap som juridisk og praktisk opererer helt på egenhånd, dog innenfor sin eiers mandat.

Eg brukar ofte urverket.no som oppslag for å få ein peikepinne på nypris på klokker eg kikkar på - og ser at ein del andre og referer til prisane der.
Finnes det andre slike "oversiktlege" sider som gir tilsvarande info, sidan urverket.no har begrensa utval av produsentar?

Eg brukar ofte urverket.no som oppslag for å få ein peikepinne på nypris på klokker eg kikkar på - og ser at ein del andre og referer til prisane der.
Finnes det andre slike "oversiktlege" sider som gir tilsvarande info, sidan urverket.no har begrensa utval av produsentar?

Jeg bruker chrono24.no en del. Der selges det både nye og brukte klokker :)

http://www.prestigetime.com/ har mye, jeg slår gjerne opp der for å finne ut hva noe koster. Ikke bare det heller, men hva slags modeller som finnes å få i praksis fra produsentene. Det er jo så mange dårlige produsent-nettsider, for de skal være så fancy, og så havner funksjonaliteten i bakgrunnen. Provoserende for en profesjonell datanerd :-x

urverket.no har godt påslag på veil utsalgspris hvertfall på omega
det stemmer ikke i forhold til den norske omega prislisten
jeg kjøpte speedmasteren min på protid sandefjord og med rabatt fikk jeg den for ca samme pris som urverket.no
selger den for

urverket.no har godt påslag på veil utsalgspris hvertfall på omega
det stemmer ikke i forhold til den norske omega prislisten
jeg kjøpte speedmasteren min på protid sandefjord og med rabatt fikk jeg den for ca samme pris som urverket.no
selger den for

trukket

Takkar for tips.
Bruker som sagt dette for å finne omtrentleg pris på ny klokke. Lettare å vurdera pris på forum og ebay når ein veit ca utsalgspris på nytt:)

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

Takkar for tips.
Bruker som sagt dette for å finne omtrentleg pris på ny klokke. Lettare å vurdera pris på forum og ebay når ein veit ca utsalgspris på nytt:)

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

Det er mange av de WIS gutta på TS som ofte selger klokker til fornuftige priser jeg ville absolutt handlet med den fremfor ebay.com

Du vet aldri om du får en stein i posten.. :)

...

Det er nok rykter i så få fall. Jeg har handlet med urverket og det gikk smertefritt. Hadde de solgt fake og tyvegods hadde de nok ikke vært lenge i bransjen, gitt. Så man handler trygt derfra imho.

Man bør imho også være forsiktig med å gjengi slike rykter, dersom man ikke sitter på noen form for dokumentasjon.

Edit: For øvrig er det legitimt og heller ikke "snuskete" å selge "gråmarkedsur". Ikke forveksle gråmarked med tyvegods og fake!

Det er da faktisk også sånn at mange ADer selv er avhengig av å lempe ut en del ur til gråmarkedsselgere - uten å fortelle det til produsent antagelig - for å få sirkulasjon på utvalget/bli kvitt tungsolgte ur/oppfylle salgskvoten osv.

Det er nok rykter i så få fall. Jeg har handlet med urverket og det gikk smertefritt. Hadde de solgt fake og tyvegods hadde de nok ikke vært lenge i bransjen, gitt. Så man handler trygt derfra imho.

Man bør imho også være forsiktig med å gjengi slike rykter, dersom man ikke sitter på noen form for dokumentasjon.

+1

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Enig.

Påstander om at noen driver ulovlig og kriminell virksomhet er i seg selv direkte oppsiktsvekkende, og må ikke fremmes på TS som rykte eller på annen måte uten bedre grunnlag/dokumentasjon enn dette.

Generelt er det nok mange som ikke kan like gråsonemarkedet - av ulike årsaker og motiver.
Markedet er imidlertid høyst "legit", hvorenn mye det kan irritere at det er der.

Jeg vil mene - generelt - det kan være sunt å ta et litt mer kritisk blikk på sine kilder, enn å ta for "god fisk" når noen beskriver aktører som dette.

Enig.

Påstander om at noen driver ulovlig og kriminell virksomhet er i seg selv direkte oppsiktsvekkende, og må ikke fremmes på TS som rykte eller på annen måte uten bedre grunnlag/dokumentasjon enn dette.

Generelt er det nok mange som ikke kan like gråsonemarkedet - av ulike årsaker og motiver.
Markedet er imidlertid høyst "legit", hvorenn mye det kan irritere at det er der.

Jeg vil mene - generelt - det kan være sunt å ta et litt mer kritisk blikk på sine kilder, enn å ta for "god fisk" når noen beskriver aktører som dette.

Trodde ikke uret.se solgte gråsone ur!? Trodde det var en ordentlig klokkebutikk jeg! :)

Joda, det er en gråsone forhandler! Og for dere som har fulgt med der en del, har dere sikkert sett at de bla ikke selger Seiko lenger! Og det er fordi de ikke sitter på rettigheter til å selge merket i Norge/Svergie og importøren har, via juridisk hjelp, påvist dette ovenfor urverket.no/se og merkevaren er nå fjernet fra deres sortiment!

Kan hende det er besvart andre plasser men søk på ordet gir alt for mange treff:

Hva ligger i ordet 'Beater' - er det en klokke som går og går og funker til all slags hverdagsligheter eller er det en klokke som faktiskt fått seg noen slag eller er tenkt å få det?
(og er ordet subjektivt - kan en Rolex Explorer noen gang bli en beater om resten av samlinge er ALS/GO?)

Litt samme som Desk Diver (dykkerur som aldri er i vannet) og det "å få en desk dive" på klokken sin.

Personlig får jeg faktisk litt dårlig smak i munnen av "beater" begrepet - noens "beater" er andres drømmeklokke og det kan oppleves litt kjipt å få det stempelet på noe man har spart opp til og gledet seg til å få.

Men det har jo noe å gjøre med definisjonen min; min egen beater er den klokken som blir med når det skal beises, skrus på motorer eller andre skitne oppgaver som innvolverer materialer jeg ikke nødvendigvis tror er heldig for en klokke og alle dens pakninger osv.

For meg er en beater noe som kan gå i stykker uten at man bryr seg nevneverdig om det.

Er samlingen utelukkende ALS og PP er det kanskje naturlig at en sub blir en beater, men virker litt meningsløst mtp hvordan jeg personlig definerer det hele...

Min forståelse av en "Beater" er en klokke man kan bruke til mer uvørn bruk og ikke trenger å bekymre seg for riper osv som følge av bruk. Den kan være billig eller dyr, det avhenger av budsjettet ditt. Den er ofte solid bygget, for å "take a licking and keep on ticking". Jeg synes ikke nødvendigvis at begrepet er negativt ladet. Jeg tror mange ser på en "Beater" som en klokke som vil tjene deg trofast i enhver situasjon...to hell and back.

Jeg forstår vel begrepet som Dharma bum.

Dessuten er det vel mange her som ofte bruker ordet med glimt i øyet, selv om vi ikke alltid husker den riktige smileyen ;) Jeg har vel omtalt både min PO og Sub Date som beater, og det betyr først og fremst at det er ur som brukes mye. De hadde riper da jeg kjøpte dem, har fått mange flere i mitt eie og jeg sørger for å trykkteste dem hvert år. Kjøpte en Seiko SKX007 som "beater", men det er oftere en av de overnevnte som blir med ut på eventyr :D