Oldemors Piquet - der både veien og målet er målet

Ei litta historie på tampen av dagen har vi vel tid til....

Som dere alle vet, er jeg keen på å komme i gang med å styrke klokkegarderoben min. Derfor gikk jeg optimistisk løs på et par annonser, og endte opp med en dialog med en fyr som skulle selge noe jeg der og da syntes så litt spennende ut.

Jeg ba selger om litt mer info om uret han skulle selge, i og med at bildet ikke viste noe særlig detaljer osv. Etter å ha lest litt rundt på TS har jeg jo skjønt at man ikke skal kjøpe bruktklokker blindt, må vite.

Etter noen ærlige forsøk på å få litt mer info via dårlig kjemi på SMS, ba vedkommende meg om mailadressen min. Flott, tenkte jeg...endelig kan vi komme litt videre med noen skikkelige bilder så jeg kan ta en avgjørelse på om dette er noe vits å bruke mer tid på.

Her er mailen jeg mottok (navnet er byttet ut, alt annet likt).

Hei !

Du har i SMS-form fått alle opplysninger jeg kan gi om klokken.
Med min begrensede kunnskap om klokker vil jeg tro dette er
en relativ billig klokke - sier navnet deg noe..?

Du vi antakelig til slutt by meg 50 kr og da er det ikke bryet verd
å fotografere, og sende deg bilde og pakke og sende klokka....

Eneste mulighet er kr 250 + porto 30 i forskudd til min konto så
kommer klokka om 3-4 dager....

Navn Navnesen
Du finner meg på Gule Sider
- der står stort sett bare de med rent mel i posen.

Dagens tusenkroners: Hva skal vi med vandelsattest, når vi har Gule Sider?

Beklager, men her skjønner jeg selger svært godt - selv om jeg ikke vet hvor mye informasjon du har fått per sms eller hvilken informasjon som fremgår direkte i annonsen.

I forhold til kjøp av en klokke til kr. 250 (!) synes jeg du fremstår som ganske slitsom og kverulant – og du fikk vel det svaret du fortjente.

Så fra dagens sure oppgulp til noe mer positivt; du har startet en artig tråd – og det blir spennende å følge historien videre. Lykke til :)

Ei litta historie på tampen av dagen har vi vel tid til....

Som dere alle vet, er jeg keen på å komme i gang med å styrke klokkegarderoben min. Derfor gikk jeg optimistisk løs på et par annonser, og endte opp med en dialog med en fyr som skulle selge noe jeg der og da syntes så litt spennende ut.

Jeg ba selger om litt mer info om uret han skulle selge, i og med at bildet ikke viste noe særlig detaljer osv. Etter å ha lest litt rundt på TS har jeg jo skjønt at man ikke skal kjøpe bruktklokker blindt, må vite.

Etter noen ærlige forsøk på å få litt mer info via dårlig kjemi på SMS, ba vedkommende meg om mailadressen min. Flott, tenkte jeg...endelig kan vi komme litt videre med noen skikkelige bilder så jeg kan ta en avgjørelse på om dette er noe vits å bruke mer tid på.

Her er mailen jeg mottok (navnet er byttet ut, alt annet likt).

Hei !

Du har i SMS-form fått alle opplysninger jeg kan gi om klokken.
Med min begrensede kunnskap om klokker vil jeg tro dette er
en relativ billig klokke - sier navnet deg noe..?

Du vi antakelig til slutt by meg 50 kr og da er det ikke bryet verd
å fotografere, og sende deg bilde og pakke og sende klokka....

Eneste mulighet er kr 250 + porto 30 i forskudd til min konto så
kommer klokka om 3-4 dager....

Navn Navnesen
Du finner meg på Gule Sider
- der står stort sett bare de med rent mel i posen.

Dagens tusenkroners: Hva skal vi med vandelsattest, når vi har Gule Sider?
Er vel begrenset hva man kan forvente når prisen er 250 kroner( 300 inkl porto?).
Kan godt forstå selgers lette frustrasjon.

• Liker
Reaksjoner: Catch22
OK - så hvis valget står mellom å finne gleden i sitatet "Du finner meg på Gule Sider, der finner man stort sett bare personer med rent mel i posen" vs å henge seg opp i resten av mailen - så går vi for sistnevnte. Notert.

Kan noen sende meg en link til Tidssonens humorpolicy? :p:)

(Til info: De 250+porto dukket opp for første gang i denne e-mailen)

OK - så hvis valget står mellom å finne gleden i sitatet "Du finner meg på Gule Sider, der finner man stort sett bare personer med rent mel i posen" vs å henge seg opp i resten av mailen - så går vi for sistnevnte. Notert.
Ikke til vanlig, men i dette tilfellet; helt korrekt.

Se for deg at noen legger ut helsepapirene sine. Han latterliggjør legen pga. feildiagnosering. Helsepapirene inneholder også setningen "Må slutte å være så hardfør med anus". Fokus blir fort lett å miste, selv om de fleste her inne er enige i at Gule Sider ikke er lik god referanse. ;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Ambisiøst prosjekt.

En oldemor piquet må en betale i overkant av 100k og oppover for, sånn generelt sett. Alle ur du kjøper i mellom vil kun være en måte til å lure seg sjølv til å tru at en ikkje bruker so mykje kver gang en legger meir i potten og går opp eit prisnivå.
Så sparing er beste, billigste og raskeste vegen mot målet.
Det med at vegen er en del av målet har eg lita tru på so fremt du alt har definert det endelige mål. Då blir alt anna berre en distraksjon ;)

Og husk 100k pluss er like mykje penger å bruke på en klokke uansett ka framgangsmåte måte du velger.

Se det ja! Fant denne jeg også :)

Nytt læringsspørsmål: finnes det noen form for "startgass" for å lirke i gang en gammel automatic som har stått seg fast? Noe jeg kan gjøre selv?

Nytt læringsspørsmål: finnes det noen form for "startgass" for å lirke i gang en gammel automatic som har stått seg fast? Noe jeg kan gjøre selv?
Du kan dunke den bestemt på glasset, men siden dette er en gammel klokke, antakeligvis tørr olje. Så vil dette bare føre til unødig slitasje. Service er nok tingen.

Nei.

Å lirke i gang en gammel automatisk klokke er ikke særlig hensiktsmessig.
Det er anbefalt med service hvert 5. år (enkelte klokker kan fungere fint i 5-15år uten service)
Grunnen til det er at oljen over tid vil tørke inn og bli seig.
Da må alle delene skrus fra hverandre og bades i en ultralydvasker for å fjerne alle gamle oljeansamlinger/smuss.

For deg som i hovedsak har tenkt å kjøpe/selge med overskudd vil jeg ikke anbefale å ta service på uret. For det første koster dette 3-8 tusen avhengig av verktype og merke. For det andre så har samlere egne kontakter/urmakere som kan ta service for de. Da kan de både spare tid og ha kontroll på hva som har blitt gjort med uret.

Det er også mulig å bare "olje" uret. Da påføres det olje slik at uret går greit, men man har ikke fjernet gamle rester. Dette koster langt mindre. Men servicebehovet frafaller ikke -man har bare kjøpt seg litt tid, og tar samtidig en risiko med at gammel smuss i større grad ødelegger verket. Noe som betyr at en service også kan bli dyrere i takt med at flere deler er såpass ødelagte at det må bestilles nye.

jeg vil anbefale å legge uret tilsalgs med veldig tydelig info om nødvendig servicebehov. Da slipper du kostnaden og evt kjøper føler seg tryggere ved å selv være herre over hvor servicen tas -oghva den innebærer. Men et servicebehov vil også påvirke prisen. Dette til ettertanke hvis du planlegger å kjøpe en seiko til 500kr...og poengtere en utgift på flere tusen er nødvendig.

• Liker
Reaksjoner: Hopalong og UJU

Om den har en Helium ventil på siden merket He, er det sikkert muligheter og tvinge inn noe via denne :p

Edit før en skade skjer: Følg rådet til ErikR du. Tryggere det.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU og ErikR
@Lyngutt
@Loevhagen

Aner et komplisert forhold, snakker vi Brokeback Mountain kvalitet her?

Hvis man skulle anta at det fantes et reelt liv utenom internett, så skal du ikke se bortifra at @Lyngutt og jeg ville sittet rundt et koselig bord i en by en lørdag over en kopp god kaffe og drøset om hverdagslige ting og en eller annen klokkerelatert sideprat.

Så - aldri undervurdér virkeligheten. :)

Forum - og andre sosiale plattformer- er ironisk nok ofte mindre sosiale enn plattformen man søker å skape.

Et bord på en lørdags ettermiddag derimot...

Denne er på vei i posten (lånt bilde fra nett).

Bør denne få beholde sin nåværende lenke, eller kan man trikse og mikse litt? Noen forslag?

N6ArXWW.jpg

• Liker
Reaksjoner: fredskijj
Aldri feil å slenge på en nato men denne har vel integrert lenke så alt annet enn alternative oem løsninger er vel ikke mulig
Det har du kanskje rett i ja. Syntes den var såpass spesiell at den skal få lov til å prøve seg i hus til tross for at det ikke er mekanisk (shame?!). Andre som liker'n? :)

Hvordan er det mulig å være en one-clock-man?!

Allerede noen små uker inn i dette prosjektet, kan jeg nå si at ingenting tyder på at jeg er en one-watch-man i alle fall. Det er jo så utrolig mange flotte, rare, og ikke minst schtøgg-fine klokker der ute - at å sverge til den ene resten av livet foreløpig virker helt usannsynlig.

I går sendte jeg Speedmaster'n på langtur til Sveits, for en full service. Vi åpnet den hos en urmarker her i forkant, og den så egentlig strøken ut...men på grunn av at det enda ikke har blitt gjort i mitt eie - og at forrige eier ikke hadde servicehistorikken på den, tenkte jeg at det ville være vel anvendte kroner. Jeg kunne selvsagt levert den til en lokal som tok seg av servicen, men i og med at prisen virket relativt lik over hele linja - fristet det med en skikkelig Omega-verifisert gjennomgang med gamle deler i retur. Dog synd at det tar 2-4 mnd før den kommer tilbake. Fordelen med å vente i 2-4 mnd på å få tilbake Speedyen er jo at jeg har en god unnskyldning for å teste litt annet i mellomtiden :)

Siden oppstarten har jeg rukket å få tak i en del forskjellige klokker, hvorav flesteparten nå har funnet nye eiere. Noen har jeg fortsatt i hus, som f.eks et par-tre vintage Omega'er og Tissot'en fra første post.

Akkurat nå er det denne som får mest armtid. En liten og elegant Omega Genéve som jeg kjøpte for noen uker siden. Sannsynligvis ikke den beste dealen jeg har gjort med tanke på kroner og øre - men klokken i seg selv er jeg blitt glad i.

IMG_6831.JPG

Jeg tror kanskje jeg skal lage en "mitt klokkeskap"-tråd parallelt, der jeg har oversikten over hvilke ur som er i hus til enhver tid.

Oppsummert kan vi vel foreløpig si:
  • Klokker er farlig gøy! Umulig å tenke seg å ikke ha flere å bytte på
  • Speedmaster'n på vei til Sveits
  • Solgt og kjøpt litt diverse, ingen store summer eller viktige transaksjoner å melde om - men har vel klart å holde det flytende ganske greit foreløpig
  • JBW J6248G er den villeste klokken jeg noensinne har gått med. Så stor at den er for stor, men så for stor at den er fet. Har du tattis, store armer eller skal være med i musikkvideo; er dette klokken for deg!
Ellers la jeg inn et feilbud på eBay her forleden dag, da jeg så etter Orient, og ikke fikk med meg at det stod Oris på søkefeltet før jeg la inn et skambud på en vintageversjon. Der har dere litt å le av i alle fall ;)

Redigert: