Omega Seamaster-tråden

Kjedelig som GMT. Artig og frisk uten GMT og med oransje detaljer. Og, hvis man skal tenke litt for kategorisk; hva skal man med 600m WR på ei GMT-klokke?

Omega sier det best selv på sin hjemmeside: The stylish OMEGA Seamaster Planet Ocean 600M Master Chronometer GMT pays homage to OMEGA’s dive watch heritage.

Vurderer en av disse to, noen innspill?



 
Vurderer en av disse to, noen innspill?



Tja.
Ingen vinner noen av de for meg.
Todelt bezel not my thing. Hadde den vært sort hadde eg stemt for GMT.

Oransje detaljer er nok ok, men blir liksom litt kun "sommerklokke" preg for min del.

Subjektive meninger dette da...
 
Tja.
Ingen vinner noen av de for meg.
Todelt bezel not my thing. Hadde den vært sort hadde eg stemt for GMT.

Oransje detaljer er nok ok, men blir liksom litt kun "sommerklokke" preg for min del.

Subjektive meninger dette da...

+ 1

Synes det blir vel mye sirkus, foretrekker de "vanlige" modellene/fargene :)

Seamaster blå.png
Seamaster sort.png
 
Var og så etter 42mm titan PO 8500 for noen dager siden, og fikk da prøve de nye 43mm kassene, og sammenlignet en 42mm i stål, med ny 43mm samt 39mm og 45mm i stål. Angrer på jeg ikke tok et sammenligningsbilde av alle skivene sammen, for 42mm fremstod helt klart for meg som den best balanserte skiven. Utrolig at 1 mm kan gjøre SÅ mye med utseende på en klokke. Hadde på en sub, og den er jo kun 1mm større enn 39mm`eren, men så ut som den skulle spise den opp. Har jo akkurat der med lugs å gjøre sikkert.

Baklokket har blitt marginalt tynnere på de nye 43mm, men den er fortsatt i overkant topptung synes jeg (derfor jeg solgte min 8500 42mm i stål) Dette er jo HØYST subjektivt, men for meg så fremstod de nye 43mm`erne som mye mindre atraktive enn de "gamle" 8500. Liker hverken den blanke skiven eller den nye bezelen. Matt var mye penere synes jeg. Så det, kombinert med at Omega dessverre spyr ut nye varriasjoner på løpende bånd, gjør at jeg nok ikke er en fremtidig kunde. I allefall ikke på de nye PO`ene. Omega klarer seg nok greit åkke som, med meg eller ikke på laget;)

-Føler litt med deg her, jeg fant ut at denne føltes litt stor og tung for mitt håndledd.
-------------------------------------------------------------------------------

Kjedelig som GMT. Artig og frisk uten GMT og med oransje detaljer. Og, hvis man skal tenke litt for kategorisk; hva skal man med 600m WR på ei GMT-klokke?

Omega sier det best selv på sin hjemmeside: The stylish OMEGA Seamaster Planet Ocean 600M Master Chronometer GMT pays homage to OMEGA’s dive watch heritage.

-Her tenker jeg følgende, liker GMT varianten og dens ur skive, lett å lese tiden i en annen tidssone, men dens bezel insert klarte jeg ikke å bli venn med. -Tallene "6" og "18" ble ikke helt så gjennomtenkt i mine øyne akkurat her. Samt så likte jeg også oransje varianten, kanskje mest for at jeg liker dykking og pleier å lese av dykketiden på uret først. (Oransje farge under saltvann er enklere å lese en mange andre farger) Det blir igjen for meg som noen nevnte her mer typisk "sommer klokke" og den vil funke utmerket til ferie og slikt.
Konklusjonen ble at jeg valgte å la tiden fordøye kjøpelysten og vi får se hva Omega finner på videre, blir vel ikke så lenge til nye modeller dukker opp tenker jeg.. -På godt og vondt :)
 
-Føler litt med deg her, jeg fant ut at denne føltes litt stor og tung for mitt håndledd.
-------------------------------------------------------------------------------



-Her tenker jeg følgende, liker GMT varianten og dens ur skive, lett å lese tiden i en annen tidssone, men dens bezel insert klarte jeg ikke å bli venn med. -Tallene "6" og "18" ble ikke helt så gjennomtenkt i mine øyne akkurat her. Samt så likte jeg også oransje varianten, kanskje mest for at jeg liker dykking og pleier å lese av dykketiden på uret først. (Oransje farge under saltvann er enklere å lese en mange andre farger) Det blir igjen for meg som noen nevnte her mer typisk "sommer klokke" og den vil funke utmerket til ferie og slikt.
Konklusjonen ble at jeg valgte å la tiden fordøye kjøpelysten og vi får se hva Omega finner på videre, blir vel ikke så lenge til nye modeller dukker opp tenker jeg.. -På godt og vondt :)

Jeg reagerte også på 6 og 18 tallene da jeg først så den på Baselworld i vår. Jeg spurte derfor om hvorfor de var slik. Svaret som kom overrasket meg. Dette er tilsynelatende første gang en tofarget keramisk bezel er laget i ett stykke keramikk. Andre klokker med tilsvarende har en svart (eller annen farge) ring hvor halvparten er freset ned også er det montert en annen farge keramisk halvsirkel oppå. Hvorfor de ikke greide å renske hulrommene i tallene fikk jeg imidlertid ikke svar på, men det er vel fordi at de tallene er midt i skillet mellom de to fargene. Omega syns det var veldig stas at de hadde greid å lage den slik og de må jo berømmes for sin innsats med å komme med nyvinninger som for eksempel liquid metal og ceragold. Om det stemmer med andre merker vet jeg ikke, men jeg vil tro at informasjonen fra Omega er korrekt.
 
Skal nok stemme det @JørgenO, har hørt veldig mange som sier akkuret det samme. :)
Ganske imponerende prosess for å få det til, liker også farge kombinasjonen veldig godt -minner meg om min gamle SM 50års jubileums utgave ref. 2234.50
 
Kjedelig som GMT. Artig og frisk uten GMT og med oransje detaljer. Og, hvis man skal tenke litt for kategorisk; hva skal man med 600m WR på ei GMT-klokke?

Dette er kombinert GMT og diver "done right":

Screen%20Shot%202017-01-18%20at%208.56.46_zpsakpemxon.png


Unødvendig med to-farget bezel for å få full nytte av GMT-funksjonen. Muligheten til å lese av en tredje tidssone ved å vri bezelen er vel også en funksjon som de færreste trenger. Nå - dersom Omega hadde brukt dette designet på stålmodellene også, så kunne vi snakket sammen..
 
Jeg hadde jo egentlig tenkt å kjøpe en Explorer, men tror jeg legger det litt på is og går for å prøve en SMPc...

Vis vedlegg 26592
Er på tredje Seadweller og ender opp med å bruke SMP som jeg kjøpte i 1998. Har også hatt Explorer II en liten periode. SD4000 ligger i skapet med deler av plasten fremdeles på. Neste nye klokke blir nok en Seamaster av et slag. Liker nedtoningen med Omega i tillegg til DNA og et fantastisk serviceapparat.