Jeg klager ihvertfall ikke
Som Omega eier er det ikke meg imot heller. Vil heller ikke si at det kommer til å hindre meg til å kjøpe flere Omega ur nytt fra forhandler.
Jeg klager ihvertfall ikke
omg solgte min grisestrøkne speedy for 18k, what a chump
Med denne farten er jeg stadig lenger unna målet for sparingen....
Høyere pris gir vel ikke automatsik høyere status. For folk flest (og jeg kan gjerne være en av dem) kan reaksjonen på prisstigningen også bli at man velger andre merker (Rolex?) fordi det oppleves å gi høyere status, når prisforskjellen ikke lenger er så stor.
At prisene går opp er vel bare naturlig (les, ikke morsomt de som skal kjøpe nytt, men selvsagt bare fint for de som har kjøpt til lavere pris før) Sånn sett er det jo likt over hele fjøla, med Rolex, Panerai og nå Omega (samt andre som justerer prisene selvsagt)
Panerai bygger på sin historiske referanse, og vil trolig alltid ha et eget segment uavhengig av om moten skulle tilsi at vi var tilbake på 40-50`talls størrelse på klokker i fremtiden (34mm var nesten stort for herreur) Altså, tror ikke det vil skje, men kun et eksempel hvor trolig Panerai også da vil ha en svoren fan skare.
Rolex får tidvis kritikk for å være lite inovative, og sjelden komme med noe nytt. Dette er jo og en av grunnene til at de "holder seg" så bra, da feks en submariner strengt tatt kun har endret seg et fåtall ganger opp igjennom. Merkenavnet er et av verdens mest kjente, og forbundet med luksus i alle land. Rolex har og stålkontroll på tilbud og etterspørsel, noe som gjør at eksklusiviteten holder seg. Feks er SS Daytona typisk noe som man må stå en stund på venteliste for om man vil kjøpe nytt, og Rolex har selv sagt de har sluttet å markedsføre SS-versjonen, da den selger seg selv ... De kunne lett ha økt produskjonen sin til å mette markedet, men vet at det er kortisiktig markedsføring ...for et merke som er avhengig av eksklusivitet.
Omega lager utvilsomt meget bra klokker, er inovative og generelt sett kvalitet over hele linjen. Men det går ikke veldig lang tid før modeller blir redesignet, og det er vel ikke akkurat vært noe som tyder på at Omega prøver å holde antall produserte ur nede, for å slik øke eksklusiviteten sin.
Omega er mer opptatt av å tilfredsstille styremedlemmer ved å vise til høye salgstall, og tenke kvantitet. For et merke som ønsker å konkurere med Rolex, så holder det ikke å skru opp prisene. De må i såfall, over tid, etablere seg som et tilsvarene eksklusivt merke, som ikke nødvendigvis er å finne på alt av storsenter rundt om (ref Omegas nye policy, at for å være AD må man minst ha et dyrere merke i tillegg, som vel er et tegn på å ville øke eksklusiviteten)
Å endre profileringen sin fra å være et kvalitetsmerke i middelklasse (merk, tenker jo da Rolex til å være helt i toppen av samme segment, mens PP, AP, VC, ALS feks er topp segmentet) vil ta tid, og kreve mer enn kun økning i pris. Personlig tror jeg ikke Omega vil klare å la være å øse ut nye modeller hele tiden, for a quick profit, og derfor heller ikke klare å sementere seg oppe med Rolex. Høyere pris og litt færre utsalgssteder er nok ikke helt nok.
My 2 cents
Synes prisene til Omega begynner å bli uforholdsmessig høye.
Har siklet i 1 år på Omega, og sett prisen bare gå opp, opp og opp igjen.
Og med siste nevnte varsel om 8% økning om noen uker, så gikk det en f... i meg.
Så da tok jeg turen innom Urmaker Christensen på Storo i dag og bestilte. De hadde dessverre ingen igjen på lager, men de kunne levere ny fra Sveits på ca. 1 uke. Har aldri handlet der tidligere, men du verden for en hyggelig service! Det ble med 20 min klokkeprat og prøving før kortet ble satt inn i terminalen.
Så da er det bare å vente på unboxing om ca. 1 uke....
De fleste kan vel gjette hvilket ur dette er (den røde er kun en katalogbok fra Omega):
De hadde ingen Speedy-Pro igjen på lager, fordi jeg kjøpte den siste som de hadde på fredag
Smart å "lekke" kommende prisoppganger, dette får tydeligvis fart på "menigheta"
UNSKYLD!Det var deg som henta ut den siste ja... Thomas der oppe nevnte deg, og det var derfor jeg ikke var heldig nok med å få med meg et eksemplar hjem i dag.