Jeg kan også si med 100% sikkerhet at dette stemmer.
Systemet til Omega (som de aller fleste merker) er slik at det er delt inn i nivåer. Dvs. at hvis en AD er godkjent for
nivå 1, så har de mulgihet til å kjøpe remmer osv til klokkene.
nivå 2, så har de mulighet til å bestille enkle deler, slik som velle og krone.
nivå 3, så har de mulighet til å bestille deler
nivå 4, så har de lov til å skru på klokkene (så lenge de har en urmaker som er sertifisert av omega)
nivå 5, selge klokker.
Er ikke 100% sikker på rekkefølge, men det er iallefall dette prinsippet.
Over til punkt 3 i første post, så gjelder ikke dette kun dyrere merker, men heller merker som Omega anser som eksklusive. AD må forøvrig også omsette for 1 mill i året, 900K utenfor de store byene, for å kunne fortsette å føre merket.
Slik som denne posten viser, så er det mange AD'r som har mistet muligheten til nivå 5, altså selge klokker, men det som ikke er så lett å merke før man skal serve klokken sin er at det er veldig mange som har mistet muligheten til nivå 3, altså å bestille deler. Dette er rett og slett fordi de ikke skur nok. Mange av disse har fortsatt muligheten til nivå 5.
Selvfølgelig, det er trist for oss forbrukere, men jeg er veldig fan av at Omega gjør dette. Etter det nye Coaxial verket kom, så er det absolutt på høyde med Rolex urverksmessig. Etter min smak også utseendemessig. Derfor syntes jeg det er helt greit at de legger seg rundt Rolex prismessig, samt eksklusivitetsmessig.
Når det gjelder prisen på secondhand-markedet så henger alltid bruktprisene sammen med veil.priser hos AD. Derfor vil jeg tro at det bryr også høyere bruktpriser.