Omegas nye krav til AD

Sett fra kunde sin side .. seriøst..?? :confused::confused:

Er vel få av "oss" som tjener på det, men mindre man eier en Omega av nyere dato man skal selge (LES: bedre bruktpriser)

, så nei, ikke helt seriøst at det er på tide at det skjer, men allikevel så syntes jeg urene dems er mye for pengene, og at de kan ta mer for de! :)

Stemmer nok dette.

AD i Ålesund må også slutte, og årsakene var akkurat de 3 som nevnes.
I denne forbindelse har de faktisk -15% på lagerførte modeller akkurat nå, så er bare å ta kontakt med Urmaker Nelvik. (Prisen er forhandlbar) :)

Stemmer nok dette.

AD i Ålesund må også slutte, og årsakene var akkurat de 3 som nevnes.
I denne forbindelse har de faktisk -15% på lagerførte modeller akkurat nå, så er bare å ta kontakt med Urmaker Nelvik. (Prisen er forhandlbar) :)

Helt tragisk, det betyr det mest exklusive merket å oppdrive i Ålebyen nå er Tag Heuer :(:mad: Hvor skall det slutte ??

Kjente jeg ble småuggen når jeg leste førsteposten i denne tråden. Håpte virkelig at det bare var rykter..

For meg var Omega et av de få merkene jeg forsatt stoppet innom urmaker i Ålesund for å titte på:(

Et annet krav er visstnok at ADer har krav på å kunne skru de forskjellige verkene, med Omegas verktøy, som er relativt kostbart, kontra standardutrustningen urmakere har...

Omega har ett par modeller jeg kunne tenkt meg men jeg må si jeg altid har irritert meg over at de har vært tilgjengelig så og si over alt og i flere butikker på samme sted. For eksklusivetens skyld kan det være et sjakktrekk å sette høyere krav til AD og kravet om at AD må føre ett eller flere merker i et høyere prissjikt er nok også en del av det å heve merket. Å sammenligne kvaliteten til dagens nye Omega med Rolex er nok ikke helt bak mål men merkenavnet Rolex er et mye sterkere prestisjemerke enn Omega. At Omega skal ta igjen og kansje overgå merkenavnet Rolex har jeg virkelig ingen tro på.

Redigert:
Omega har ett par modeller jeg kunne tenkt meg men jeg må si jeg altid har irritert meg over at de har vært tilgjengelig så og si over alt og i flere butikker på samme sted. For eksklusivetens skyld kan det være et sjakktrekk å sette høyere krav til AD og kravet om at AD må føre ett eller flere merker i et høyere prissjikt er nok også en del av det å heve merket. Å sammenligne kvaliteten til Omega med Rolex kan nok bli realitet om ikke lenge men merkenavnet Rolex er et mye sterkere prestisjemerke enn Omega. At Omega skal ta igjen og kansje overgå prestisjemerket Rolex har jeg virkelig ingen tro på.

Dette vil ta livet av mange lokale AD desverre.
Vil tro at det kommer untak for de som har et vis volum.

Neppe.

Da Tidemann var AD på Fagernes var han blant de ADer som solgte mest Tag Heuer her til lands. Noe også hans forgjenger også hadde vært. Han solgte over hele Kongeriket, noe ala Lervik.

Dette hjalp lite den dagen Tag Heuer kom med nye krav og retningslinjer for AD. Det ble blant annet stilt krav om at modellutvalget skulle være slik og slik - uavhengig av om dette var populære (salgbare) modeller eller ikke. I tillegg ble det stilt om krav om et minimumsantall som skulle lagerføres.

Det ble ikke mer salg av TH på Fagernes. Til slutt ble det ikke noe mer Tidemann på Fagernes heller.

Noen som har noen formening om betydelig høyere priser på nyere Omega klokker vil påvirke priser vintage Omega ur?

Regner med at nyere brukte ur som fremdeles blir produsert naturlig nok vil gå opp i pris (Speedy 3750.50, AT, etc), men vil det påvirke gamle 60-talls Omega klokker?

Noen som har noen formening om betydelig høyere priser på nyere Omega klokker vil påvirke priser vintage Omega ur?

Regner med at nyere brukte ur som fremdeles blir produsert naturlig nok vil gå opp i pris (Speedy 3750.50, AT, etc), men vil det påvirke gamle 60-talls Omega klokker?

Jeg er ingen ekspert, men vil tro at hvis Omega klarer å bygge seg opp et bedre/høyere "rykte" eller litt mer prestisje så vil kanskje om 5-10-15 år bruktprisene på vintage gå opp. Ikke det at klokkene blir bedre av at de er gamle, men alle oss tullinger som bare ser på merke vil da se på Omega som et mer attraktivt merke, og dermed vil betalingsviljen være høyere!

Mine 2 cents

Jeg er ingen ekspert, men vil tro at hvis Omega klarer å bygge seg opp et bedre/høyere "rykte" eller litt mer prestisje så vil kanskje om 5-10-15 år bruktprisene på vintage gå opp. Ikke det at klokkene blir bedre av at de er gamle, men alle oss tullinger som bare ser på merke vil da se på Omega som et mer attraktivt merke, og dermed vil betalingsviljen være høyere!

Mine 2 cents

Ikke helt sikker på om jeg er enig. Markedet er jo styrt av tilbud og etterspørsel. Selv om kanskje etterspørselen vil gå marginalt opp så er det så mange vintage Omega på markedet at jeg ikke tror prisene vil ha en betydelig stigning. Ebay flyter jo over av vintage Omega. Riktignok er det en del frankenklokker og re-dials, men her skal man jo ha en viss interesse for å klare å skille klinten fra hveten.

Edit: Ja nå sitter tydligvis ikke hodet helt rett skrudd på i dag siden jeg plutselig bare skulle forbinde vintage Omega med gamle dressklokker :eek: Vil nok heller si meg enig i hva @hxw sier i posten under.

Redigert av en moderator:
Eventuell verdioppgang på vintage Omega tror jeg isåfall vil gjelde de som allerede begynner å bli ganske dyre.
Originale SM300, Ploprof 600, pre-moon Speedmastere, militære ur og andre sjeldne fugler vil nok bare fortsette å øke (dog ikke like mye/raskt som Rolex).

Tror derimot ikke at enhver Seamaster 600 (for å ta et eksempel) vil øke så veldig :)

Jeg kan også si med 100% sikkerhet at dette stemmer.

Systemet til Omega (som de aller fleste merker) er slik at det er delt inn i nivåer. Dvs. at hvis en AD er godkjent for
nivå 1, så har de mulgihet til å kjøpe remmer osv til klokkene.
nivå 2, så har de mulighet til å bestille enkle deler, slik som velle og krone.
nivå 3, så har de mulighet til å bestille deler
nivå 4, så har de lov til å skru på klokkene (så lenge de har en urmaker som er sertifisert av omega)
nivå 5, selge klokker.

Er ikke 100% sikker på rekkefølge, men det er iallefall dette prinsippet.
Over til punkt 3 i første post, så gjelder ikke dette kun dyrere merker, men heller merker som Omega anser som eksklusive. AD må forøvrig også omsette for 1 mill i året, 900K utenfor de store byene, for å kunne fortsette å føre merket.

Slik som denne posten viser, så er det mange AD'r som har mistet muligheten til nivå 5, altså selge klokker, men det som ikke er så lett å merke før man skal serve klokken sin er at det er veldig mange som har mistet muligheten til nivå 3, altså å bestille deler. Dette er rett og slett fordi de ikke skur nok. Mange av disse har fortsatt muligheten til nivå 5.

Selvfølgelig, det er trist for oss forbrukere, men jeg er veldig fan av at Omega gjør dette. Etter det nye Coaxial verket kom, så er det absolutt på høyde med Rolex urverksmessig. Etter min smak også utseendemessig. Derfor syntes jeg det er helt greit at de legger seg rundt Rolex prismessig, samt eksklusivitetsmessig.

Når det gjelder prisen på secondhand-markedet så henger alltid bruktprisene sammen med veil.priser hos AD. Derfor vil jeg tro at det bryr også høyere bruktpriser.

Redigert:
Nå har jeg ihvertfall fått forklaring på hvorfor Omega er på dumpingsalg rundt omkring. Dette kan muligens være et smart trekk på sikt. Som andre her bemerker har man jo tidligere fått kjøpt Omega "overalt". Urene har derfor ikke fremstått som spesielt attraktive eller eksklusive for mange. Når dette er sagt så kan det jo like gjerne være at dette slår tilbake på dem selv. Omega er jo kanskje det mest kjente mekaniske uret etter Rolex og således er det mange WIS-in-spe som entrer klokkeverdenen med en Omega. Antakelig har dette med pris og tilgjengelighet å gjøre. Spørsmålet blir jo i såfall i hvilken retning Omega ønsker å gå. Satser de nå på å tjene sine penger på høyere priser snarere enn høyere volum, eller håper de på begge to i samme slengen?

Problemet slik jeg ser det er at de som oppsøker en eksklusiv klokkebutikk sjelden kommer dit for å handle seg en run-of-the-mill Omega. Da er sjansen betraktelig større for at de ønsker seg en Rolex etc.

Det blir spennende å følge utviklingen, men personlig ville jeg ikke gitt mer for enn Omega enn det de går for i dag. Selv til dagens pris har jeg mine tvil.

Derfor syntes jeg det er helt greit at de legger seg rundt Rolex prismessig, samt eksklusivitetsmessig.

Til syvende og sist er det jo ikke produsenten som bestemmer hvordan et merke skal bli oppfattet "ekslusivitetsmessig", men forbrukerne. Produsenten kan gjøre mange grep for å bli oppfattet mer ekslusivt, men det er forbrukernes tanker og følelser som avgjør hvorvidt det oppfattes som ekslusivt eller ikke.

En gang i tiden var vel Omega oppfattet omtrent på linje med Rolex, men det er mange år siden. Om de klarer å komme opp på samme nivå igjen i forbrukernes hode vil jo tiden vise. Personlig så tror jeg ikke det. Uansett så er prisøkning feil ende å begynne i. Først må de klare å overbevise meg om at de er så ekslusive som de hevder, så kan de evt. sette opp prisen. Å f.eks. betale 50.000,- for en PO eller AT er rimelig uaktuelt.

Omega har et fortrinn i Co-axial verket, sannsynligvis verdens viktigste teknologiske skritt innen faget for tiden. Det er klart de vil melke dette for alt det er verdt. Det er sannsynlig at en Omegaklokke har høyere verdi enn en Rolex, alt tatt i betraktning.
Jeg er uenig med @runes; Omega kan bestemme seg for å bli mer populære enn for eksempel Rolex. Folk er som sauer, det har vi sett om og om igjen i verden. Det handler om penger og god markedsføring. Nå definerer Omege seg selv som likeverdig eller bedre enn Rolex, og her i landet slanker de antallet AD'er ned i 8-10. Det de oppnår er at noen nerder som oss vender dem ryggen, men den gruppen kjøpesterke nordmenn som har råd til en klokke til 60-100 000 kroner, ser ikke forskjellen som vi klokkenerder gjør. Et lysende eksempel på dette for meg er Hublot; Vulgært store klokker med ordinære urverk, men de sponser Manchester United og koster så det merkes...
Dessuten synes jeg Omega rent objektivt har langt på vei de beste urverkene i bransjen om dagen, så hvorfor skulle de ikke prise seg deretter? Det finnes ingen logikk i priser på varer. En vare er verdt det folk vil betale.

Det positive her er at dette åpner for nye spennende merker. Jeg tror det kan gi næring til mindre uavhengige leverandører og nisjeklokker. Det kan bli skikkelig spennende! Tenk om vi kunne gå til ti klokkebutikker uten å se de samme klokkkene i hver eneste en!

Redigert av en moderator:
Håper en av de AD'ene som som mister Omega tar inn Nomos. Har vært innom Franks Ur noen ganger i Stockholm og kikket litt, men er som regel på vei til Arlanda og har alt for dårlig tid når jeg er der.

Jeg har alltid sett på det som positivt med Omega og James Bond koblingen. En Omega i 20-30 Høvdinger klassen er langt mer oppnåelig enn en Rolex i 50-60 klassen. Med andre ord blir det en større gevinst for Omega enn for Rolex. CoAxial er et ess som Omega har. Rolex har sitt inhouse, men det svinger litt mer av egne ideer og konstruksjoner.

Selv håper jeg ikke prisene stiger for mye før jeg får kjøpt meg en.

Om prisen bare skal bli høyere for å bli mer "eksklusiv" blir det litt for dumt. Man bør gi noe mer. Det går da rundt i dag....

:cool: