Omegas nye krav til AD

CC Vest Heyerdahl -30%

Det jeg så var følgende klokker
Omega PO 8500 42mm
Par varianter av Omega Seamaster
Par speedmaster
Par dama Omega klokker

Var innom jeg også. Den PO'en hadde oransje tall og lenke; 26 700 for den er bra pris.
De hadde i tillegg en Seamaster AT GMT på lenke. Den var fet. De skulle ha 30 % til alt var borte nå sa damen bak disken.
 
Vet ikke om det er tatt opp her tidligere, men urverket.no klarer vel ikke de nye kravene fra omega??? Forstår ikke helt hvordan de kan føre mangen av merkene de allerede har....
 
Vet ikke om det er tatt opp her tidligere, men urverket.no klarer vel ikke de nye kravene fra omega??? Forstår ikke helt hvordan de kan føre mangen av merkene de allerede har....

Urverket er vel en gråmarkedsforhandler? De er ingen AD.

Ja de kan betegnes som gråmarkedforhadlere.

Etter gjennomført bestilling så kjøper de den respektive klokken hos en eller annen AD om det er i Sverige, Norge eller Jamaica. De ordner alt som heter MVA osv og du har klokken i postkassen/postkontoret.

Forretningsideen til urverket er at du betaler de mer enn det de betaler sine kontakter for uret du kjøper av de.
De har noen lagerklokker inne som de selger tilsynelatende veldig billig.

Hvordan de har endt opp med et lager aner jeg ikke, men jeg kan spekulere meg fram til at det skyldes kanskje 2 ting. 1, returnerte varer (garantisak, angrerett osv), eller 2, de har fått et enormt bra tilbud av en AD som ønsker å tømme varebeholdning sin. Men for alt jeg vet finnes det andre forklaringer.
 
En annen variant er de som kjøper opp klokker som ikke har blitt solgt i high-end markeder i Gulfstatene, Malta etc. der markedet "krever" at man har det siste inne til enhver tid.
Samt de som kjøper opp det som er igjen hos de som har bukket under pga. økonomikollapsen i mange land sør i europa. Disse annonserer ofte på sider som Chrono24.

Og det er muligheter til å gjøre helt greie kjøp om man leter etter noe spesielt, vet hva man gjør og ikke absolutt må kunne vise til dette med norsk AD.
 
Som nevnt tidligere så tror også jeg at Omega sin nye offensive holdning er helt riktig. De kutter tilgjengeligheten og øker prisen. Det blir ikke lenger noe du ser hos den lille gullsmeden på torget og på senteret ved siden av.
De har levert nye teknologier og innovasjoner som plasseres i et kjent merkenavn. Dette er ting som ligger bak prisøkningen. Omega er et kjent og sterkt merkenavn for hvermansen, og det er ikke alle kunder som vil relatere seg eller har positive holdninger til Rolex. Derfor tror jeg det Omega gjør for tiden er veldig riktig.
 
Urmaker Næss Byhaven Trondheim

Hei. Hva med Urmaker Næss på Byhaven i Trondheim? Skal de slutte og selger de ut med rabatter?
Kan ikke huske å ha sett at de har noen like eksklusive merker som måler seg med Omega i sortimentet. Det nærmeste er vel Tag Heuer og Longines, men de regnes vel som mindre eksklusive..
 
Vet ikke om det er blitt snakket om her på TS. Men en positiv ting med de nye kravene fra Omega er at Moss har fått en Breitling AD.
Så om ca. 2 uker vil Urmaker B.Andresen i Moss ha Breitling i sitt sortiment.
 
Mulig jeg husker feil men var ikke Omega en av Swatch Groups High Range brands tidligere? Tror nok mye av grunnen til endringene i krav ikke kommer av Omegas ønsker isolert men for å bygge et luksusbrand som også har en del volum som en del av porteføljen til Swatch Group.

Swatch Group - Luxury watch brands
 
Mulig jeg husker feil men var ikke Omega en av Swatch Groups High Range brands tidligere? Tror nok mye av grunnen til endringene i krav ikke kommer av Omegas ønsker isolert men for å bygge et luksusbrand som også har en del volum som en del av porteføljen til Swatch Group.

Swatch Group - Luxury watch brands

Spørsmålet blir jo i såfall om Omega er nærmere Breguet enn Longines. Vil vel påstå at Omega kvalitetsmessig og historisk er nærmere Longines enn Breguet.
 
Spørsmålet blir jo i såfall om Omega er nærmere Breguet enn Longines. Vil vel påstå at Omega kvalitetsmessig og historisk er nærmere Longines enn Breguet.

Enig. Men på klokker må man bare først som sist innse at kvalitet/produksjonskost aldri kommer til å henge på greip med pris.

Dessverre for Omega er de nok for mainstream til å bli ansett som et high end luksusbrands med for standard design og deres historikk. Synes dog Omega er nærmere Rolex enn Longines, men der Rolex har bygget mer et brand på å ha høy pris enn bare kvalitet. Nå vil jeg ikke rokke ned på Rolex da jeg synes mange av deres tradisjonelle design som ikke har endret seg nevneverdig på maaaaange år er utrolig bra, men ser ikke helt at kvalitet vs kost henger helt på greip. MEN det endrer ikke at en av mine grails er Explorer II med hvit skive. For å sitere Jeremy Clarkson med en Omega på armen: "The only thing worse than a fake Rolex, is a real one" :)
 
Blir litt oppgitt når jeg leser deler av innholdet i denne tråden. For såvidt også når jeg leser kommentarer i Seamaster 300 tråden....

Man blir jo helt vill av begeistring når Steinhart klarer å karre sammen nok teknologi til å skrape logoen sin inn i ETA-rotoren de får i posten med en spiker. Samme begeistring når andre merker finner på å ville øke kvaliteten på produktene sine.

Hvorfor ikke samme begeistring når et tungt merke som Omega gjør det samme? Estetikk blir man selvfølgelig aldri enige om men den som måtte mene at det som ruller ut fra Omegafabrikken idag ikke er seriøst håndverk ... Ja hva skal man si uten å bli moderert?

Nye Seamaster 300 er en sinnsyk heftig pakke. Jeg vet om nok av crap som lett overstiger en slik i pris..
 
Blir litt oppgitt når jeg leser deler av innholdet i denne tråden. For såvidt også når jeg leser kommentarer i Seamaster 300 tråden....

Man blir jo helt vill av begeistring når Steinhart klarer å karre sammen nok teknologi til å skrape logoen sin inn i ETA-rotoren de får i posten med en spiker. Samme begeistring når andre merker finner på å ville øke kvaliteten på produktene sine.

Hvorfor ikke samme begeistring når et tungt merke som Omega gjør det samme? Estetikk blir man selvfølgelig aldri enige om men den som måtte mene at det som ruller ut fra Omegafabrikken idag ikke er seriøst håndverk ... Ja hva skal man si uten å bli moderert?

Nye Seamaster 300 er en sinnsyk heftig pakke. Jeg vet om nok av crap som lett overstiger en slik i pris..

...hmmm øker Omega sin allerede akseptable kvalitet, eller er det kun prisen som de øker?
Havner de i samme prisleie som Rolex, så må jo Omega fan's finne seg i at det da sammenlignes med dette merket, uten å bli oppgitte av den grunn.
Jeg har hatt mange Rolex, men dessverre ingen Omega, dette rett og slett fordi "godfølelsen" har aldri kommet, når jeg har prøvd disse flotte ur hos AD'n.
 
Da kan du gjøre to ting, @Gin!

A) Prøve en som bare koster mer. Kanskje den føles bedre ut.
B) Vente og prøve en av de nye (og opprinnelig dyrere) modellene som kommer. Kanskje de føles bedre ut.

Det vil jo være et interessant eksperiment!

(Personlig tror jeg nok at sannsynligheten for å lykkes er størst for alternativ B!)

:cool:
 
Redigert av en moderator:
Reduserte AD's for Omega

Hei. Jeg har vært litt rundt hos de forskjellige AD i det siste. Kommende år blir tøft ifølge urmaker Lian. De må holde et rimelig stort lager for å få lov til å være forhandler av Omega. De blir også eneforhandler nord for Dovre, etter at Omega har kommet med nye krav etc. Dette betyr at butikkene må holde lager av modeller som de kanskje selger lite eller ingenting av, på lik linje med de modeller de har god omsetning av. De må også handle for et visst beløp per år (ganske mye), noe som presser de små forhandlerne bort fra markedet. Om det på sikt blir en prisendring på hele Omega sin linje, visste de ikke sikkert, men det er sikkert at Omega prøver å flytte seg over i et mer ekslusivt skikt. I Danmark vil de sitte igjen med bare 3 urmakerbutikker med Omega etter endringen (!), ifølge Lian.

Den andre AD som har solgt Omega her nord for Dovre, sitter igjen med et lite lager, de holder kortene tett til brystet og vil ikke gi noe info om mulige rabatter, annet enn hvis man allerede har bestemt seg for å kjøpe. Man må altså si at man skal ha den eller den klokka, og så håpe på en god pris, eventuelt deponere og så få en pris, så kan man spare sammen, til man har nok da;) En noe merkelig tilnærming, men det får så være. Ser at det skrives at enkelte butikker på Østlandet har solgt med 30 % rabatt etc. Noen her på sonen som har handlet med tilsvarende hos den nevnte AD her oppe?
 
Var innom en butikk i Sandefjord for noen måneder siden. Der hadde de 30% på utvalgte modeller om jeg ikke husker helt feil. Det fristet veldig med en ny Omega PO XL 8500 Titan på tilbud, men dessverre tok fornuften overhånd :p Akkurat nå angrer jeg nesten litt :eek:
 
Dessverre for Omega er de nok for mainstream til å bli ansett som et high end luksusbrands med for standard design og deres historikk. Synes dog Omega er nærmere Rolex enn Longines, men der Rolex har bygget mer et brand på å ha høy pris enn bare kvalitet.


Å si at omega har bygd seg opp på annet enn speedmasteren og meningsløse james bond tie-ins, selv om fyren originalt brukte rolex, er en ganske solid overdrivelse. Det er i alle fall ikke urverkene.
 
Redigert:
Omega har satset tungt på teknologi de siste årene og utviklingen av de 8500 og 9300 caliber beviser det fullstendig.
Toppen av utviklingen viser seg på den ny 8400 caliber som fins in den siste Seamaster 300.
Med de 3 etasjer co-axial "escapement" hjul fra den 9300 og den fremste anti-magnetisk teknologi som tåler 15000 gauss, kommer vi etter min mening til den mest avanserte og mest stabilt urverk som er "lommeboka tilgjengelig" uten å selge en nyre på den kinesisk svarte marked.
Det 8400 skal senere finnes i alle Omega klokker i 3 visere konfigurasjon: Aqua-terra, De-Ville etc...
Den info fikk jeg i Paris fra en Omega ansatt i siste påsketid.
Da skal mange bli fornøyd med utseende av disse modeller og ikke bare ha den SM300 som opsjon med det bannebrytende urverk.
Urverket i seg selv gjør også meningsløs den 1000 gauss fra Rolex for disse som jobber i høy magnetisk felt områder.
Men det skal ikke stoppe de som gir bestandig mer erkjennelse til Rolex enn Omega...
Vi må vel godkjenne at Omega er snart ferdig med sin ETA relasjon som uansett at den var veldig vellyket i soliditet, hadde en baksmak av billig teknologi for mange.
Omega kommer seg i en ny in-house era og skal nok vinne en ny prestisje over de neste 10-20 årene som skal overraske mange.
De skal bare bruke større mengder $ på advertizing og vinner enda mer hjerter: Alle kjenner oppskriften nå...