Avslutter med A og B serien som ble lansert når Vendome (Nå Richemont) kjøpte Officine Panerai. Vendome kjøpte OP i 1997 og i 1998 relanserte de 44 mm klokkene (bettarini kassen) med Unitas/ETA 6497 og med følgende modeller (nå med PAM #):
PAM 001:
PAM 002:
PAM 003:
PAM 004:
PAM 005:
PAM 009:
PAM 010:
Det var var også et par Mare Nostrum modeller, men de er det jo ingen som liker så jeg droppa de. Kunne kanskje droppa 003 og 010 også for ingen liker jo de hvite skivene heller, men men......
De resterende 001, 002, 004, 005 og 009 representerer sådan de "orginale" Vendome 44mm modellene. Av disse er vel 004 uten sammenligning den mest ettertraktede, for det er den eneste som er helt lik en pre-vendome modell, 5218-203/A. I tillegg har det så vidt jeg vet aldri vært laget noen reissue og kommer vel heller ikke til å bli det, først og fremst fordi det sorte PVD belegget på dem var ganske dårlig og ble fort stygt.
Så når man snakker om historisk tilknytning på en 44mm er det jo først og fremst disse pluss de tre pre-Vendome modellene som er referansen til en moderne historie som begynte i 1993. Design messig er både skive og kasse inspirert av de gamle modifiserte Rolex Panerai 6152/1 klokkene. Ingen av disse "orginale" 44mm klokkene hadde for eksempel Sandwich skive.
I ettertid har i min mening OP begynt å sause sammen elementer fra disse, 3646 og 6152/1 på kryss av modeller og kasser på en måte som har laget et komplett virvar av PAM modeller og limited editions som de fleste finner litt utfordrende å navigere. Jeg syntes fortsatt det "orginale" designet holder seg godt og de er svært få av de som har kommet etterpå som matcher disse i noen grad.