Panerai-kaféen - løst og fast om Panerai

Skremmende lesing, men er det ikke en trend i tiden? Omskrive historien?
Ikke bra at et firma som Panerai skusler med fake/alternative news, bare trist. Hadde de holdt fokus og vært tro mot sin egen historie, så kunne dette vært et firma hvor alle nye modeller hadde blitt samlerverdige klassikere.

Ny CEO var ikke positivt for oss som har sansen for historikken, enig med @Gluke at det hadde vært flott om de holdt seg til historiske modeller- og utvikling. Det er dessverre et sørgelig faktum at firmaet må tjene penger og ikke bare ha fokus på oss nerder. Det er også fort gjort å se seg blind på de som promoterer høylytt - enhver sak har alltid minst 2 parter som må vurderes.
Hadde de dyrket «kulten» og vært sannferdige, så hadde antall nerder blitt langt flere og alle - inkludert aksjonærer vært happy.

Penger må og skal tjenes. Men så er det måten man får det til på. Med særpreget Panerai har, så er det litt elsk og hat, og selv om klokkene blir både mindre og lavere, så er utseendet særs gjenkjennelig. Spesielt Luminor, 1950 og Radiomir. 1940 får meg på Rolextanker, men det er muligens bare meg. Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er mulig å fri til begge leirer i litt større grad enn i dag. Tech i alle mulige former er for meg et svar på et spørsmål som ingen har stilt. Hvor kom de fra? Hvem skal man trigge? Vippe over fra et annet merke? Jeg klarer ikke helt å se det, og etter flere varsler om materialbrudd under det som vel må kunne kalles lett belastning blir det enda mindre forståelig. Den ideelle modellpaletten sett under ett har jeg ikke helt klart for meg, men litt mindre å forholde seg til, og kanskje ikke putte 9010 inn absolutt over alt? Kjør debatt:)
Markeds-penetrering vs utvikling av allerede eksisterende etablerte markeder er i all markedsførings-litteratur definert som den tyngste vei å gå for å oppnå vekst. Ergo, Panerai skulle ren-dyrket historien og fortsatt sin utvikling av Paneristi samfunnet.

Redigert:
YES! En korrekt historic collection basert på oversikten til Jose, så er mitt klokkebudsjett disponert de kommende årene.

Ja, jeg skjønner ikke helt at det er win/win å heller ha en historic og en modern collection. Da kan de snike seg tilbake i hjerte til alle Paneristi og fortsatt selge overprisede karbonklumper til folk med for mye penger.

• Haha
Reaksjoner: hagsve
Noen som har noen råd å dele vedrørende kjøp av ny Panerai hos Bjerke…? Har nå spart en god stund og modellen jeg ønsker begynner å komme innen rekkevidde. Er det mulig med et lite prisavslag, eventuelt vente på «Bjerke-salget»? Eller er det fullpris som gjelder? Modellen jeg har bestemt meg for er en PAM1028. Dersom Chrono24 er til å stole på, ser jeg at det bør være mulig å få kjøpt klokken ny fra USA for ca. 75` - inkl mva. Men ønsker jo helst å kjøpe lokalt. Noen som har noen erfaringer å dele?

Noen som har noen råd å dele vedrørende kjøp av ny Panerai hos Bjerke…? Har nå spart en god stund og modellen jeg ønsker begynner å komme innen rekkevidde. Er det mulig med et lite prisavslag, eventuelt vente på «Bjerke-salget»? Eller er det fullpris som gjelder? Modellen jeg har bestemt meg for er en PAM1028. Dersom Chrono24 er til å stole på, ser jeg at det bør være mulig å få kjøpt klokken ny fra USA for ca. 75` - inkl mva. Men ønsker jo helst å kjøpe lokalt. Noen som har noen erfaringer å dele?

Var i samme situasjon for 14 måneder siden vedrørende min 1392. Etter hyggelig prat, prøving av ulike modeller og en tenkepause luftet jeg temaet. Fikk et hyggelig avslag, men fikk med to OEM reimer på kjøpet. Synes det var en hyggelig gest, da jeg bare har gjort ett klokkekjøp hos Bjerke tidligere.

Tror ikke man skal forvente rabatt, da de i utgangspunktet ikke driver basar. Handler vel om tilfeldigheter, kjøpshistorikk og tonen med selger.

Særdeles god erfaring med Bjerke, etter kjøp av to Paneraier der. De jeg har hatt med å gjøre er "Momo" og Snorre. Meget behagelig bekjentskaper begge to. Jeg forhandler alltid når jeg kjøper, og spør du ikke får du heller ikke noe. Bjerke har hatt en utrolig reise etter min mening hva kundeservice angår. Mitt første besøk der i 2009 ble det ikke noe handel av, og det tok lang tid før jeg tok turen tilbake. Nå er servicen på et nivå man kan forvente av en butikk som selger dyre varer, og de har vært særdeles imøtekommende med meg. 10/10 er min vurdering, og blir det kjøp av nytt igjen vil jeg ikke nøle.

Hei. Er på utkikk etter en Brushed Steel 20mm Panerai foldespenne til min 42mm Pam1392. Om noen har en til overs ta gjerne kontakt:)

Nå er det lenge siden jeg hadde Panerai i samlingen, men det begynner å klø skikkelig.
Egentlig har jeg hatt en forkjærlighet for 682/683 og de nydelige 42mm Submersible kassene.

Meeeen, jeg er åpen for 47 mm Luminor av de med litt mer «korrekt» look. 372 fås jo til en grei sum, og jeg er ikke på Fiddy budsjett. Alt mellom vil vurderes. Noen tanker?
Gode forslag til referanser mottas gjerne!

• Liker
Reaksjoner: Hvermansen
Spørsmål til ekspertene på Panerai. Finnes det en modell med følgende specs?:

- 44mm bettarini kasse i titan
- sandwichdial
- uten small seconds subdial.
- bare Panarai og Luminortekst på skiven.

Om den eksisterer, er den fortsatt i produksjon og tilgjengelig?

- sandwichdial

Pam176, men det er vel en del år siden den gikk ut av produksjon

- sandwichdial

Da tror jeg 562 er det nærmeste du kommer.
D1324B41-7BBA-4962-9524-5F8C2FF5B2B1.png

• Liker
Reaksjoner: Run AC og TomB
Takk for svar. Kikket litt på Chrono24 og der var det ingen 176 til salgs. Men 177 var å få tak i. Er det samme med subdial?

562 ser ikke verst ut den heller? Har den sandwich dial?
9A1974E3-88DF-43D4-A1E4-26E9EC73AA96.jpeg
A0C84A3F-572E-478D-A3B6-D8BE89EB505D.jpeg

177 er samme, bare «marina», altså med subdial-sekunder.
562, som 176, er produsert både med og uten sandwichdial. Noen produksjonsår med og noen uten.
fordelen, slik jeg ser det, men 176, er at den ikke har inhouse, noe som gjør den særdeles lett å serve (ikke at det er noe man trenger å bekymre seg for de 10-20 første årene.

Morsomt at det er så mye kunnskap rundt de forskjellige modellene. Men jeg har forstått det riktig når 176 og 177 har gått ut av produksjon mens 562 forsatt er å få tak i ny? Og hvilken kasse har den; bettarini eller 1950? Jeg går meg litt vill her merker jeg :D

Morsomt at det er så mye kunnskap rundt de forskjellige modellene. Men jeg har forstått det riktig når 176 og 177 har gått ut av produksjon mens 562 forsatt er å få tak i ny? Og hvilken kasse har den; bettarini eller 1950? Jeg går meg litt vill her merker jeg :D
562 og 564 tok over for 176 og 177 som har gått ut av prod. De nye har in-house og skiven er i en litt annen farge (Tobacco vs sort på de gamle). Kassene er like. Mulig de gamle bygger noe lavere grunnet urverket. Og ja, de er bettarini. Firkantede og fine