Jon Henrik
Grunnlegger
Det har kanskje mer med å gjøre at man får svært få venner i klokkemiljøet ved å holde på sånn og jeg er enig i at måten han har "hengt seg opp" i moderne Panerai på fremstår jo ikke om spesielt sympatisk...... men det gjør jo ikke moderne Panerai heller, ha ha ha.....
Det mest fasinerende med Jose er jo at han veldig pragmatisk tok utgangspunkt i det enkleste, nummereringen og utviklingen av Rolex urverkene. Og beskrive det som bastante konklusjoner på usikkert grunnlag er litt spesielt fra en klokkemann.
Bakgrunnen var jo at han avdekket at veldig mye av det som ble solgt som vintage Panerai i miljøet var frankenklokker satt sammen av diverse deler fra forskjellige perioder. Da brant han samtidig endel broer i Panerai miljøet for de færreste klokkefolk liker å høre at de sitter på ikke er det de tror og sier det er. Men hvis du har en annen kilde som bedre beskriver og dokumenterer opprinnelige Panerai fra 1940 til 1968 er jeg imponert. Det samme går vel for perioden fra 1993 til 1997.
Sier ikke at alt er bastante konklusjoner på usikkert grunnlag - bare at jeg har observert noen tilfeller av det. Først og fremst på mer generelle klokketing (som jeg har peiling på), og ikke de delene som går helt i dybden på Panerais opprinnelige historie og de tidlige "moderne" år (som jeg ikke har noe særlig kunnskap om).
Det har gjort meg naturlig litt skeptisk til måtene han tolker funnene sine, men ser jo absolutt verdien i siden og de undersøkelsene han gjør.