Min tid med Nomosen går mot slutten, så jeg får prøve å skrive noen ord om den.
Alle som har fått med seg mine små utbrudd i Dagens Klokke vet vel at jeg virkelig synes om denne. For det gjør jeg virkelig! Det er et lite sjarmtroll vi har med å gjøre, og jeg kommer til å savne den.
Med sine 38,5 mm kommer sikkert noen til å synes den er liten. Jeg synes den er tilnærmet perfekt. I og med at skiven blir såpass stor, og den ikke har noen bezel, så virker den voksen nok på armen. Den er lett, diskret og elegant. Jeg har brukt den kontinuerlig siden den kom, og skulle gjerne fortsatt med det.
Størrelsessammenligning med Rolex DJ (36 mm) og Omega Speedmaster (40 mm)
Sammen med Rolex DJ (36 mm)
Den mørkegrå skiven er pen som få. Med kremhvite tall og markører samt slanke visere har den et diskret, elegant og faktisk ganske særeget utseende. Jeg elsker det aktum at den "small seconds", dvs sekundviseren i en liten subdial. Det er ikke så ofte man ser det på ikke-kronografer lengre, det gir et visst vintagepreg uten at det virker påtatt eller overdrevet.
Dato klokken 6 er en kjempeidé, særlig når man har sekundsubdialen. Jeg setter dato veldig høyt på armbåndsur, og synes skiven balanseres fint med den plasseringen den har fått.
Verket er Nomos´eget inhouseproduserte
beta, et 23 steners manuelt verk med dato og small seconds. Verket ser riktig bra ut, men det får vi dessverre liten glede av. Denne modellen var på kjøpstidspunktet ikke mulig å få med safirbaklokk.
Verket går jevnt, men er dessverre regulert litt sent. Det taper nokså konsistent 3-5s pr dag. En ulemempe med verket er fravær av quickset date. Dette blir forhåpentligvis ikke noe vi blir plaget av i Passarounden, jeg går ut fra at klokken kommer til å se nok bruk til at datoen ikke blir feil!
Signert krone, en liten, men fin detalj.
Remmen er sort, blank Shell Cordovan, og kler klokken veldig godt. Den virker godt laget, og jeg har stor tro på at den skal holde seg godt gjennom hele runden. Skal jeg trekke for noe, er det at den er lang. Jeg bruker den på innerste hakk, og da er det bare såvidt at ikke den er for stor.
Spennen er såkalt tang buckle, og er signert.
Jeg avslutter med å beklage for dårlige bilder, og sier bare: gled dere til å se denne live! Dette er en såpass flott klokke at jeg nå bare lurer på hvordan jeg kan få finansiert en egen. For dette er så mye ur for pengene at jeg må ha en