Passaround 2012

Gleder meg til å få den på armen om noen uker. Veldig, veldig synd det ikke var noe glasslokk å oppdrive når den ble kjøpt inn. Mon tro om det er noe som evt. kan skaffes fra Nomos i ettertid?
 
Det er ikke mulig å bestille den med safirbaklokk nå heller, og det er ikke listet til salgs på nettbutikken heller. Men det er jo mulig at det kan skaffes med en hyggelig mail til Nomos. Et prosjekt for vinneren (som skal bli meg).
 
Det er ikke mulig å bestille den med safirbaklokk nå heller, og det er ikke listet til salgs på nettbutikken heller. Men det er jo mulig at det kan skaffes med en hyggelig mail til Nomos. Et prosjekt for vinneren (som skal bli meg).

Det var akkurat min tanke også.... :p.

Nei var egentlig sånn dersom jeg liker disse, ikke vinner og klarer å snuble over en på et eller annet tidspunkt. Nuhvel, gleder meg!
 
Denne klokken ser virkelig nydelig ut. Hvorfor meldte jeg meg ikke på denne runden? (hulk)
 
Så da overtar nr 2 på listen klokken i uke 45? Da skal jeg, som 28 på listen, ha klokken uke 18?

Jeg er altså ikke misfornøyd med min plassering på listen, jeg vil bare være sikker på hvilken uke som er "min",så jeg ikke befinner meg i havet og at klokken derfor blir liggende på postkontoret noen uker.
 
Det er erfaringsmessig komplett umulig å si akkurat hvilken uke som blir din uke. Det blir alltid litt forskyvninger pga overleveringer som skal avtales, postgang osv. Min anbefaling er å være litt "på" når det nærmer seg og evt avtale bytte med noen andre om det ser ut til å skjære seg.
 
Nomosen ute på tur

Fra dagens klokke: Nomosen ute på tur, her på bensinstasjonen ved Mosseporten :)

FE114ADA-71C4-4245-9F6E-03C1C8E8A3E9-401-00000072B52732DB.jpg
 
Uke tre, inntrykk

Inntrykk

Da er Nomosen straks på vei til neste mann. Det har vært et hyggelig besøk synes jeg. Klokken har et moderne utrykk men også med et vintage tilbakeblikk. Eget produsert verk, liten sekund, skive med partall, stor krone for enkelt opptrekk ligner oppskriften som ble benyttet på 50 og 60 tallet. Dato klokken 6 er vel litt uvanlig, men det kan vi også finne det på f.eks. vintage Omegaer.

Den lille datoen klokken 6 er mitt eneste ankepunkt. Jeg blir ikke helt venn med den og den er litt vanskelig for meg å lese. I tillegg skulle jeg nok rent personlig foretrekke den lyse skiven, og da uten dato. På manuelle opptrekksklokker synes jeg det er å foretrekke. Men for all del den mørke skiven er også lekker! Skinnreima synes jeg er veldig fin og behagelig på armen.

Nomosen er vel mer "sveitsisk" enn tysk, hvor såkalt Bauhaus og Max Bill design inspirerer de andre Nomos klokkene synes jeg denne har et mer klassisk preg.

Da jeg skulle ta et bilde med to vintage klokker falt mine to tyske Junghans (Max Bill design) med en gang ut, da de har et annet utrykk. Valget falt da på to vintage sveitsere jeg fant i skuffen, disse også med egne manufaktur verk fra rundt 1960. Riktignok med lyse skiver, den ene med partall, begge med liten sekund, manuell opptrekk, men uten dato.
Til sammenligning koster Nomos i dag 1400 Euro, mens Lemania og Enicar kostet henholdsvis 319 og 210 kroner en gang rundt 1960.

Nøyaktighet

Som nevnt tidligere i tråden er klokken justert til å gå litt for sakte. Rent teknisk er det feil siden klokken bør være justert litt på pluss siden. I løpet av uken jeg har hatt den på armen har den saknet seg 4,6 sekunder i døgnet. Jeg har også målt nøyaktigheten i 6 posisjoner et antall ganger og den viser et maks avvik på 7-12 sekunder mellom de forskjellige posisjonene. Den er ganske spot on i horisontal posisjon (skive opp/ned) og vertikal posisjon med 12 tallet ned. I vertikal posisjonene med 6,9 og 3 ned viser den et litt større negativt avvik på 7-10 sekunder. Jeg måler forskjellige verdier på amplitude, men det er trolig en måleteknisk sak siden klokken går jevnt. I tillegg vet jeg heller ikke hva den såkalte "lift angel" verdien er på verket, noe som bestemmer amplitude verdien på målingen.

Da er det bare å glede seg for de andre på lista, klokka er på vei videre :)

nomos.jpg


nomostest.jpg
 
Redigert:
boenna, jeg vil med vilje hverken se eller høre noe om denne før den er i hus.
Regner med at du tar kontakt før levering -
og regner likeledes med at jeg rekker å få den før vi flytter ut på landet :)
 
boenna, jeg vil med vilje hverken se eller høre noe om denne før den er i hus.
Regner med at du tar kontakt før levering -
og regner likeledes med at jeg rekker å få den før vi flytter ut på landet :)

Den er grei Adam... Sender deg en PM når det er dags..
 
Da overtok jeg klokken i går ettermiddag, men siden jeg måtte skru litt hyller og andre praktiske gjøremål i går kveld kom den ikke på armen før i dag.

Førsteinntrykket er positivt. Er vant til Exp 2, SMP 300 og Shark Diver, så klokken føles veldig lett og behagelig å gå med.
Pent og diskret design, og klokken gjør seg godt til skjorte og dress.
Så etter noen timer på armen syns jeg klokken er fin og behagelig. Og det er jo en god start.
 
Da ble Nomosen overlevert til nestemann på listen i går aftes.
For meg har den trigget behovet for et dressur, da jeg ikke har dette fra før. Det er jo mye mer elegant med et slikt type ur til dressen enn min Exp II. Dog må jeg si at designet nok ikke traff innertier hos meg, og at JLC nok blir min foretrukne leverandør av et ur i denne kategorien (en dag).

Alt i alt et flott og pent ur, men ikke det jeg hadde brukt ca 15k på er altså min konklusjon.

Også fikk jeg prøvd en smurf ved overlevering i går :)
 
Ja som Lyngutt er inne på - Nomosen er nå i mine hender. Den ligger foreløpig trygt og godt hjemme i esken sin.
Mulig jeg har mistet litt gangsynet, men en 38mm klokke av denne typen på armen min virket plutselig veldig, veldig liten. Til det punktet at min samboer spurte om jeg hadde på meg en klokke som egentlig var laget for menn.

Når det er sagt synes hun den var veldig fin, men hadde vel helst sett den på sin egen arm - hvor den forøvrig satt som et skudd.

Får forsøke å bli litt bedre kjent med denne ila uken. Det er absolutt en pen klokke som er forseggjort og ser bra ut til prisen, men mine ankepunkter rundt "rimelige" ur har ikke fått seg noen skudd for baugen enda.

Nå høres kanskje alt dette veldig negativt ut og det er det egentlig ikke da dette er en finfin klokke som man virkelig ikke ser over alt og som har et relativt tidløst og elegant design.

For forsøke å komme tilbake litt sterkere senere med mine opplevelser og hvordan jeg opplever denne klokken.