Uke tre, inntrykk
Inntrykk
Da er Nomosen straks på vei til neste mann. Det har vært et hyggelig besøk synes jeg. Klokken har et moderne utrykk men også med et vintage tilbakeblikk. Eget produsert verk, liten sekund, skive med partall, stor krone for enkelt opptrekk ligner oppskriften som ble benyttet på 50 og 60 tallet. Dato klokken 6 er vel litt uvanlig, men det kan vi også finne det på f.eks. vintage Omegaer.
Den lille datoen klokken 6 er mitt eneste ankepunkt. Jeg blir ikke helt venn med den og den er litt vanskelig for meg å lese. I tillegg skulle jeg nok rent personlig foretrekke den lyse skiven, og da uten dato. På manuelle opptrekksklokker synes jeg det er å foretrekke. Men for all del den mørke skiven er også lekker! Skinnreima synes jeg er veldig fin og behagelig på armen.
Nomosen er vel mer "sveitsisk" enn tysk, hvor såkalt Bauhaus og Max Bill design inspirerer de andre Nomos klokkene synes jeg denne har et mer klassisk preg.
Da jeg skulle ta et bilde med to vintage klokker falt mine to tyske Junghans (Max Bill design) med en gang ut, da de har et annet utrykk. Valget falt da på to vintage sveitsere jeg fant i skuffen, disse også med egne manufaktur verk fra rundt 1960. Riktignok med lyse skiver, den ene med partall, begge med liten sekund, manuell opptrekk, men uten dato.
Til sammenligning koster Nomos i dag 1400 Euro, mens Lemania og Enicar kostet henholdsvis 319 og 210 kroner en gang rundt 1960.
Nøyaktighet
Som nevnt tidligere i tråden er klokken justert til å gå litt for sakte. Rent teknisk er det feil siden klokken bør være justert litt på pluss siden. I løpet av uken jeg har hatt den på armen har den saknet seg 4,6 sekunder i døgnet. Jeg har også målt nøyaktigheten i 6 posisjoner et antall ganger og den viser et maks avvik på 7-12 sekunder mellom de forskjellige posisjonene. Den er ganske spot on i horisontal posisjon (skive opp/ned) og vertikal posisjon med 12 tallet ned. I vertikal posisjonene med 6,9 og 3 ned viser den et litt større negativt avvik på 7-10 sekunder. Jeg måler forskjellige verdier på amplitude, men det er trolig en måleteknisk sak siden klokken går jevnt. I tillegg vet jeg heller ikke hva den såkalte "lift angel" verdien er på verket, noe som bestemmer amplitude verdien på målingen.
Da er det bare å glede seg for de andre på lista, klokka er på vei videre