Passaround 2012

Gleder meg til det er min tur, klokken ser jo smashing ut, og det ser ut til at de fleste liker den så langt:)

Absolutt en flott klokke, misforstå meg rett :).

Det er dog en veldig liten klokke som nok passer best inn under en skjortekant i en dress tror jeg. Får se. Liker den egentlig veldig godt, men får ikke helt kjøpslysten. Blir dog ikke lei meg om jeg skulle vinne den på noe tidspunkt :D
 
Jeg tror jeg er i Australia når det er min uke! :( Noen som er litt seint på Oslo-lista som vil bytte? Eirik? Nudge nudge!
 
Absolutt en flott klokke, misforstå meg rett :).

Det er dog en veldig liten klokke som nok passer best inn under en skjortekant i en dress tror jeg. Får se. Liker den egentlig veldig godt, men får ikke helt kjøpslysten. Blir dog ikke lei meg om jeg skulle vinne den på noe tidspunkt :D

Du er jo blitt helt miljøskadet av APen dine, så det kan jeg ikke ta for god fisk :) Jeg tror Nomosen er helt perfekt, for meg i alle fall (derfor må jeg vinne den!)

Jeg husker at jeg fikk stor klokke-angst da jeg fikk 36mm exploreren min. Jeg kom over det, men ble aldri helt den samme igjen, så egentlig er min komfortsone justert ned fra <42mm til <40mm, men det kommer selvsagt litt an på klokketypen. Jeg kan lett ikle meg en Sinn U1 på 44mm.
 
Du er jo blitt helt miljøskadet av APen dine, så det kan jeg ikke ta for god fisk :) Jeg tror Nomosen er helt perfekt, for meg i alle fall (derfor må jeg vinne den!)

Jeg husker at jeg fikk stor klokke-angst da jeg fikk 36mm exploreren min. Jeg kom over det, men ble aldri helt den samme igjen, så egentlig er min komfortsone justert ned fra <42mm til <40mm, men det kommer selvsagt litt an på klokketypen. Jeg kan lett ikle meg en Sinn U1 på 44mm.

Hehe du skal ikke se bort i fra det. Men selv i forhold til en sub opplever jeg denne som ganske liten. Det er noe med den lave, enkle, runde kassen med lugs som stikker ut tror jeg.
 
Jeg tror jeg er i Australia når det er min uke! :( Noen som er litt seint på Oslo-lista som vil bytte? Eirik? Nudge nudge!

Hmm. Ser jo ut som overlevering er rundt 24. desember når du skal ha den, hvis ikke jeg har kikket feil. Jeg er i Oslo fram til 22. desember også blir jeg borte fram til 2. januar.
Jeg kunne godt hatt den i det tidsrommet, men hvis det er noen som er i Oslo rundt den tiden kanskje det passer bedre :)
 
Etter en effektiv overlevering fra Christian N er nå Nomosen ankommet mitt håndledd.

Førsteintrykk: liten, men meeeget lekker...

Lett, tynn, elegant, myk og fin rem, men jeg tror altså at 1,5-2 mm ekstra hadde vært prikken over i'en ift. størrelsen på mitt håndledd.

20121201_191135.jpg


Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg i løpet av uken! :)
 
Liten oppsummering fra meg:

Utrolig fin klokke. Meget bra kvalitet / pris. Blir litt for liten for min del.

Etter nøye ettertanke kan jeg for så vidt kanskje se meg selv med en Nomos i boksen en gang. Meget pen klokke og jeg tror som boenna over her at denne, i 40mm, kan være en innertier.
 
Nå har klokken vært på armen sammenhengende i tre dager, og jeg må si jeg er veldig imponert... Dette er en fantastisk klokke og vinneren blir en heldig mann. Kommentaren fra overleveringsdagen står fortsatt ved lag, og jeg mener fortsatt at 1,5-2 mm ekstra hadde gjort klokken enda mer perfekt på mine sexylubne håndledd på 19 cm, men uansett er dette en flott sak...

Etter en rask titt på Nomos sin nettbutikk ser jeg at det er Club Automat (Datum), Zurich og Tangomat GMT som er på ca 40mm eller over... Tangomat GMT likte jeg ikke noe særlig. Zurich med brun skive syntes jeg er griselekker, men den er da altså ca dobbelt så dyr som vår passaroundklokke. Club Automat er kun et par tusenlapper dyrere, og vil være ett brennhett alternativ. Samme klokke, men med datovisning gir deg enda 1,5 mm for ca 4000,- ekstra (6000,- hvis du skal ha innsyn til urverket)...

Nomos var i mine øyne en perfekt passaroundklokke! Passe ukjent og utilgjengelig her oppe på berget, samtidig som man kan sjekke av nesten hver eneste boks med egenskaper en WIS setter pris på hos en produsent. Nok en gang stor takk til Krille som primus motor for initiativet!

Denne kommer til å være på armen de neste par dagene også, før jeg sender den videre til Adam! Skal forsøke å få tatt noen bilder til dere som venter i spenning...
 
Det ble dessverre ingen bilder, og nå er klokken overlevert til Adam...

Konklusjon: ja takk! Denne hadde gått rett inn i rotasjonen og hadde nok forblitt i klokkeboksen i mange år...
... Og enda viktigere, klokken har åpnet øynene mine for de flotte klokkene fra Nomos! Flotte manufacture-klokker med sitt helt særegne uttrykk!

Nå mangler jeg bare pengene, men når det kommer på plass vil nok en 40mm Nomos komme høyt opp på listen. ;)
 
Æ har'n

Første ufiltrerte inntrykk:
Flott eske og innpakking
Nice finish på kasse og detaljerne er gode
Urverket tikker svært hørbart ..... in a good way so far
Den er lett og slank
Reimen er litt for fløyelsmyk og lett, men behagelig
Dato klokken seks var uvant
 
Har overlevert Nomos til Eski og hatt en svært så hyggelig liten klokkeprat.
Følte meg litt naken når jeg ble bett inn på kaffe med g-shock på armen og det etterhvert kom både
Sub, GMT, Ulysse, Jaeger og Omega på bordet - men greit nok det :)

Skille

Oppsummering av Nomos.
Jeg hadde en festlig anledning å bruke den på om lørdagen forrige uke og den gjorde seg fint til skjorte og genser i 30-årsslag.
Men jeg er desverre (heldighvis?) litt "for ung og sporty" (les: barnslig og bumsete kledt) - opplever jeg i hvert fall - for slike tynne dressete ur.
Særlig i disse oppussingstider og bleieskiftnetter hvor ting må bli litt skittent og møkkete så hadde jeg satt pris på litt mere robuste ting.

Allt som allt - en svært hyggelig anledning å bli kjent med tysk manufaktur og skulle lodden vise at den kommer til meg så er jeg ikke den som er den og kan gjerne se den som tillegg til samlingen men den trigger ikke kjøpslysten for 15 ny (10? brukt) - da er det annet som kommer før på lista



103a5db692997b7c37ba982e40263fb6.jpg
 
Hei.

Cosmo_dud har vært så snill å bytte uke med meg da jeg skal ut og reise, så Eski kan gjerne levere denne til ham isteden for meg. Håper det ikke medfører noen problemer for noen.
 
Etter en rask overlevering i et parkeringshus er nå klokken hos meg. Første inntrykket var ikke så bra. Klokken var dessverre så lite attraktiv at den ikke kom på lanken med det samme, men ble liggende på bordet i åpen boks.

Men.... Dette er tydelig en klokke som trenger modning. Inntrykket vokser, og nå sitter den fint på armen. Størrelsen er perfekt for en slik type klokke. Flere følelser og inntrykk kommer mot slutten av min periode.
 
Min tid med klokken var over for litt tid tilbake, og jeg kjenner jeg kommer til å savne denne.

Det har vært mye snakk om størrelsen på klokken. Her må jeg si meg enig med de som syns den er perfekt. For det er den. Proporsjonene stemmer for min del. Den er ganske slank, så om klokken hadde fått en større diameter, tror jeg ikke den hadde gitt samme godfølelsen? Og så er den manuell! Jeg elsker manuelle klokker. Denne "seremonien" en gjennomfører hver dag, og kanskje oftere, gir meg varme og kjærlighet.

Kassen tror jeg kanskje jeg kunne tenkt meg noe mindre polert. Etter bare kort tids bruk av oss, ser jeg flere tegn til alderdom. Tror noen flere børsta flater ville hindret dette.
Kronen syns jeg kanskje blir litt kjedelig. Da den er så liten som den er, kunne den gjerne vært noe mer forseggjort? Den oppleves veldig sylindrisk og rett avkappet! Noe den faktisk er. Kunne med fordel fått litt "løk"-form.

Skiven kunne jeg gjerne tenkt meg en endring på. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke liker de oransje tallmarkørene "05, 10, 15 osv". Disse kunne jeg tenkt meg i samme farge som timemarkørene, evt. ikke til stede i det hele. Kun byttet ut med en større/bredere minuttmarkør. Viserne kan kanskje se noe puslete ut, men jeg har ikke hatt problem med å lese av tiden. Kontrasten er bra mellom disse og skiven. Jeg var veldig spent på lumen, da den virket noe svak i en svakt belyst stue. Til min store overraskelse er denne mer en nok i et mørk soverom. Så for oss småbarnsforeldre som springer oppe hele natta og skal overbevise barna om at de må legge seg igjen. Er dette en god kompanjong på nattbordet. Timemarkørene 12 strek 2 strek 4 osv har også lume.
Liten sekundviser og dato kl 6. Kunne gjerne tenkt meg at datoen var kl 3, siden det ikke er en "markant" timemarkør her.

Remmen har jeg nesten bare gode ord om. Med unntak av fargen på sømmen som skal matche tallmarkørene på skiva. Den er så myk så myk, at en kjenner nesten ikke at en har klokke på armen. Nydelig! Noen har vel nevnt tidligere at de syns den var for myk. Selv mener jeg det passer bra til en slik klokke som har lav egenvekt. Jeg likte den så godt at jeg tenkte ikke engang på å prøve klokken med en annen rem.

Håper jeg vinner denne!
 
Jeg har hatt klokka i et par dager nå, og inntrykket mitt er svært godt.

Størrelsen og fasongen på kassen syns jeg er bortimot perfekt for denne typen klokke. Lav profil, pen polering, myke former. Verket virker ganske nøyaktig, og klokka er en fryd å trekke opp.

Dette er den første av passaround-klokkene jeg virkelig har fått lyst på.

Jeg har, for alles glede eller skrekk, prøvd et lite utvalg av remmer.

5A23B6A7-B5BE-4494-AE3F-16DD428E564D-20040-000006E44DE33105.jpg


85DC99B0-1CCE-4F88-8CC2-FCB3EA755482-20040-000006E4586BA826.jpg


0F17F2B9-0F37-41A9-8374-FC24B49ED96F-20040-000006E4632FB96F.jpg


67280118-0118-43DE-87B3-5829193F9406-20040-000006E47033460D.jpg


3D04BE1D-C38A-4CC1-848B-9D6D25F255B9-20040-000006E4787EB217.jpg


8C4DEB4A-DF6B-40FC-981F-6806DC7E4A49-20040-000006E4838EFC59.jpg


D2CD0532-E998-421C-8C23-EB1E343C7A74-20040-000006E48BB08934.jpg


610B6F28-21EB-4CE9-994C-B582263A2897-20040-000006E495646A03.jpg


B3F350F8-EF92-42DE-B607-CB9C4820BEAF-20040-000006E4B024C440.jpg


DCAAA9FE-0DCB-4E94-8C52-59983EF1B9CF-20040-000006E4BB6543E6.jpg


C800DFAF-F94E-459A-B586-3A01BAA3836C-20040-000006E4C27202FD.jpg


Tror min konklusjon er at dette er en klokke man heller bør dresse opp enn ned. En mørk brun croco tror jeg hadde vært perfekt, men utvalget mitt av skinnremmer er begrenset. Originalremmen er både pen og svært behagelig, men dessverre veldig lang. Hvis (når) jeg vinner denne, så ville jeg nok prøvd å finne en sånn foldespenne som putter "halen" under resten av remmen.

Konklusjon: Pen klokke, hvis du vil ha en pen klokke.
 
Klokka er ikke lenger hos meg, den ble overlevert til Alinoe fredag kveld. Dessverre har jeg hatt det travelt i det siste og siden jeg ikke bruker dressklokke på jobben, lå den stort sett hjemme alene hele dag:( Har ikke hatt tid til skrive noe review
men klarte å tvinge meg selv til å ta noen bilder av klokka og selv om jeg føler at det toget er gått, her er de.

Nomos001-2.jpg


Nomos006-2.jpg


Nomos007-2.jpg


Nomos002-2.jpg


Nomos014-2.jpg


Nomos016-2.jpg




Nomos010-2.jpg


Nomos009-2.jpg


Nomos015-2.jpg


Nomos040-2.jpg


Har ikke mye erfaring med dressklokker men jeg likte denne. Størrelsen var fin for mine håndledd og klokka er veldig pen og diskret, akkurat sånn en dressklokke skal være. Dato er litt uleselig for meg men jeg tror det skyldes alderen.:)
Skinnreimen er utrolig myk og behagelig, faktisk så har jeg aldri hatt en så myk skinnrem.
Hvis jeg noengang vurderer å kjøpe en dressklokke i den prisklassen, vil jeg absolutt vurdere noe fra Nomos.
Dessverre, må jeg si at klokka allerede har fått en del riper (foreløpig ikke noe som litt Cape cod ikke klarer å fikse)og jeg er bare nr 11. Vinneren må regne med en liten poleringsjobb. Det er kanskje lurt å ha en annen finish på passaround klokke.
Nomos034-2.jpg


Nomos024-2.jpg
 
Redigert: