Noen ord fra meg om Nomosen.
Mange før meg i rekken har definert denne som en dressklokke. Jeg er uenig. For meg er dette helt klart en robust bruksklokke. Noen har etterlyst mer børstede flater, men jeg synes den er perfekt som den er. Kasse og bezel går i ett uten overganger, noe som betyr at de eneste skarpe kantene er på lugs. I praksis betyr dette to ting:
1. Klokken er utrolig lett å polere opp igjen selv. Har selvsagt ikke gjort det nå, men det er lett å se at denne kan holdes fin og blank til tross for hard bruk, selv for en amatør. Det er mye vanskeligere å vedlikeholde børstede flater, hvis vi da ikke snakker om helt matte flater som f.eks. på Sinn og Zenith Rainbow, men det tror jeg ikke hadde kledd klokken.
2. Klokken har et utrolig rent og upretensiøst design, noe som gjør den til en perfekt beater, jeg vil nesten si tool watch. Med de blanke rene flatene og formen på kronen passer den perfekt på en MOD-nato. Lav profil og egenvekt bidrar også til dette.
Jeg synes i det hele tatt hele klokken er svært vellykket. For det klokken er (eller det jeg selv har valgt å definere den som) kan jeg ikke finne noe jeg ville endret på. Lav profil, perfekt størrelse (den kunne IKKE vært større med dette designet!) og nydelig overgang fra lugs til kasse. Lugs kan se lange og spinkle ut på bilder, men i virkeligheten passer de kassen og håndleddet perfekt. En mer forseggjort krone har blitt etterlyst, men det mener jeg vil bryte helt med klokkens uttrykk. Formen bærer som resten av klokken tydelig preg av Bauhaus-tankegang, altså ikke noe fjas
Skiven har en fin varmgrå farge (med et brunskjær) som gjør at de oransje tallene ikke stikker seg for mye frem. Disse gir en akkurat passe fargeklatt på skiven: Nesten usynlig, men nok til at den ikke blir kjedelig. Ellers fin symmetri og balanse i skiven.
I motsetning til noen andre brukere likte jeg den ikke på brun perlon, det ble for kjedelig. Admiralty grey passer klokken perfekt. Dessverre er det en farge som ikke er lett å tilpasse annen bekledning om vi skal være litt forfengelige. Blå blir for kaldt, men sort fungerer jo alltid. Generelt kler den gråtoner best, og evt diverse brune skinnremmer
Det eneste jeg ikke likte med klokken er at den mangler quick set dato. Spesielt mtp at den er manuell og ikke kan stå i winder. Håper jeg vinner den, hvis ikke er jeg tilbøyelig til å kjøpe en. Her er noen mobilbilder tatt i bilen på vei hjem i dag: