Passaround MMXIII

Enstavs klokker

Tilltater meg å poste her i tråden sjølv om eg ikkje er med i denne "passaround". Hadde eg funnet tråden tidligare hadde eg truleg spart meg ein 1000ing...:) Mange erfaringar å lese her! Takk for dere som deler!

Har lenge vore fasinert av enstavsUR og var særdeles nær å handle en fin Meistersinger av typen dere nå "tester" her på sonen. Følte likevel at jeg måtte "prøve" / iallefall se et enstavsur før eg handla. Bestilte derfor et billig på Finn.no for å teste ut hvordan det var å lese av tid etc. Før dette kom var desverre Meistersingeren allerede solgt:(

Uret eg handla er et billig Quartzur. Typisk Ebay sak...

Har og sett på andre enstavsur som Luch, Botta Design, Defakto og ikkje minst Schauer(Jørg Schauer) ur. Dette uret syns eg er "uberkult" og vekter det faktisk over Meistersinger...

Har som flere andre her samme erfaring når det gjeld enstavs: det er uvant, det tar tid, og eg tar meg i å seie tida i digitalformat til dei som spør: Klokke er 10:20 seier eg etter å ha nistirra på uret. Likevel trigger det framleis med eit enstavs i samlinga. Om eg får tak i ein Schauer så blir det nok handel....

Igjen takk for erfaringer i denne tråden! Kult at dere gjekk for ein "enstavsklokke":) !

Når er passaroudnen ferdig?

Det kommer litt an på hvor mange som klarer å sende klokka videre så fort uka deres er over. 30 personer skal ha uret ei uke, og vi er vel på nummer 3 eller 4. Ta med noen uker totalt med frakt, så tipper jeg vi snakker mot slutten av 2014.

Av hensyn til tidligere forsinkelser i forhold til tidsskjema, så sender jeg klokken videre allerede i dag. Helgen har jeg stort sett tilbrakt i godstolen og klokken har derfor fått relativt mye armtid.

Mitt førsteinntrykk - nevnt noen poster lenger opp - er bra. For at min vurdering skal være nettopp det - altså min vurdering, så har jeg med hensikt ikke lest de andres vurderinger av klokken.

Først design og utseende slik jeg opplever det:

Fin kasseform, den blå viseren står seg fint mot den enkle, sølvfargede (eller hvite?) skiven. Skiven brytes av datohjulet, noe jeg synes kler denne skiven godt. Liten bezel, derav tilsvarende stor skive. Dette, sammen med det svakt kurvede glasset gir meg litt dressfølelse.

Remmen ville jeg nok raskt byttet ut med en annen. Den ser penere ut på bilder enn i virkeligheten.

Innsyn til urverket kan jeg godt være foruten, men det kler dette baklokket godt. Litt dekorering og navnet, Meistersinger, er enten gravert inn i rotoren, eller så er det påført på annen måte. Helt greit.

På armen:

Førsteinntrykket er at den bærer stort, men jeg har etter hvert kommet frem til at dette er bedrag som følge av mine forventninger til et 38mm ur. Den bærer som Explorer 39mm - som jeg forøvrig ikke klarer å måle til mer enn 38mm. Har Rolex lurt oss? Meistersinger bærer også litt høyt, synes jeg. Dette er i grunnen merkelig, da kassehøyden inkludert glasset etter mine målinger faktisk er ca 1mm lavere enn tilsvarende mål på Explorer. Mer om dette nedenfor.

Datoen er fullstendig uleselig om jeg ikke har godt dagslys. Selv med nye briller. Men, komplikasjonen er som sagt pen.

Kronen passer klokken og den er større enn f.eks kronen på Explorer. Innstilling av tid og dato går som en drøm. Avvik over to - eller er det tre - døgn er ikke lesbart, og jeg har en følelse av den ligger innenfor 10 sek/døgn. Dette vet jeg altså ikke, men så er det heller ikke så nøye for meg på en slik klokke. Selskapsklokke, you know. Lesing av tiden gikk utrolig greit. Ble vant med det etter de første fem minuttene på armen, og opplever at jeg har full kontroll innenfor 5 minutter. Liker det faktisk så godt at jeg kommer til å kjøpe meg en enhånds-klokke den dagen jeg ikke vinner denne.

Savner sekundviser. En stor selvmotsigelse i seg selv på en slik klokke. Savner den ikke på PAM372, så dette skjønner jeg ikke. Jeg bare savner den. Bare litt. Nesten ikke, bare bittelittegranne.

Høyden på kassen er altså lavere på Meistersinger, men baklokket på Explorer flukter med undersiden av lugsene. På Meistersinger ligger lugsene et par mm under baklokket. Totalhøyden på Meistersinger er dermed høyere. Se foto. Hvorfor sammenligner jeg med Explorer, det blir vel litt som epler og pærer - sågar bananer, vil sikkert enkelte hevde. Nei, som dressur mener jeg at sammenligningen er relevant, og det har også en sammenheng med min konklusjon når det gjelder komfort på armen. Lug-lug er på fattige 45,5mm, altså 2mm kortere enn på Explorer. I sammenheng med at lugsene stikker ned under kassen blir den hvilende noe på lugsen på min arm - som altså er på drøye 19cm, men dette har vel mer å gjøre med armens form enn størrelse.

Følgene av dette er at klokken gnager litt og den ligger ikke rolig på armen. Den vil stadig vri seg mot armens utside. Lengden på remmen er identisk med hva jeg bruker på andre klokker, så det kan neppe være låsens plassering som gjør dette.

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli en millimeter-rytter, men i klokkesammenheng har dette tydeligvis større betydning enn jeg trodde ... Beklager også til de av dere som synes dette blir vel detaljert.

Jeg vil gjerne vinne klokken, men det første jeg i så fall kommer til å gjøre er å få på en ny og myk rem som passer mine håndledd bedre. Da holder den kanskje klokken på plass også.

Stor takk til @krille som steller i stand og ordner slik moro for oss.

Ettersom klokken er mer eller mindre gjennomfotografert legger jeg kun med et par bilder i håp om at mine millimeterytringer i teksten over kan bli mer forståelige.

Meistersinger hviler på lugsene:

Explorer er "flat". Den hviler like mye på baklokket som på lugsen. Det er dette jeg tror er årsaken til at denne ligger komfortabelt og ikke minst stødig på min arm:

Redigert av en moderator:
Da var min uke med passaround-uret over. Vi har hatt noen fine dager sammen, og føler den har blitt brukt mye. Selvfølgelig har den hatt litt høyere prioritet enn de andre ettersom dagene er begrenset.

Førsteinntrykket var at den var liten, veldig liten. Ikke bare uret heller, men syntes også remmen var smal. Overgangen kunne selvsagt vært noe mildere enn fra 44mm Panerai med 1950-kasse til 38mm meistersinger, men ble heldigvis mer vant til størrelsen etterhvert.

Synes klokken var pen å se på. Likte svært godt blåfargen på viseren mot den hvite skiven. Fantastisk mange nyanser på skiven. Kunne gå fra helt blank hvit til nesten kremhvit med et litt artig kornaktig mønster i riktig lys. Her er et bilde som viser greit hva jeg mener:

Stemmer i med de andre deltakerne. Remmen er ikke noe særlig å skryte av. Den var ganske stiv, og jeg hadde helt klart byttet til noe litt mykere om jeg hadde vært så heldig og vunnet uret.

Likte godt innsyn til verket, men nå er jeg generelt stor fan av safirglass på baksiden. Ikke noe nevneverdig dekorert, men forsatt pent å se på spør du meg.

Har også veldig sansen for det smålig buede glasset.

I starten synes jeg det var veldig spesielt å lese av klokken, men etterhvert ble det naturlig. Sålenge man nøyer seg med å vite tiden sånn noenlunde. Vi hadde ingen hektiske dager sammen, og da gikk det naturligvis greit. Om jeg derimot skulle vært avhengig av å vite klokken nøyaktig på minuttet hadde jeg foretrekt en klokke med vanlig tidsvisning. Man må konsentrere seg for å lese datoen, selv for en ungfole som meg med godt syn attpåtil. Liker designen, men det blir for smått og anonymt.

Klokken har vært med meg på mye.

På jobb i Geiranger:

Førpremiere på "The Wolf of Wall Street":

Skolearbeid:

Og den satt selvsagt på armen under unboxing av det siste tilskuddet i samlingen, og var dermed heldig nok til å bli fotografert littegranne når kamerat uansett var tatt frem. Slenger med en del bilder:)

Ønsker å takke @krille for et herlig tiltak. Morsomt å få prøvd ut litt spesielle ur som (ihvertfall jeg) man ikke hadde kjøpt sånn uten videre :)

Meistersinger var eit hyggelig bekjentskap. Synest først at klokka var liten, men vart egentlig vant til størrelsen. Avlesing av tid gikk også greitt. Datofeltet synest eg vart til dels vanskelig å lese.

Brukte den på reise til London, og det gjekk greitt, sjølv om eg støtta meg til klokka på iPhone når eg følte for ei nøyaktig tidsavlesing for reisetid. :)

Må nok innrømme at dersom eg hadde nok penger til denne Meistersinger, så er det nok andre klokker som likevel ville stått høgare på lista.

Jeg tror postmannen trenger en ny hest - fem dager underveis sålangt, og fremdeles ikke fremme:

Hendelse Tid Sted
Sendingen er ankommet terminal og blir videresendt
29.01.2014 09:14 4068 STAVANGER
Under transport til terminal.
28.01.2014 19:16 0024 OSLO
Sendingen er sortert og videresendt
28.01.2014 09:42 0024 OSLO
Sendingen er innlevert til terminal og videresendt
27.01.2014 18:16 6025 ÅLESUND
Under transport til terminal.
27.01.2014 18:10 6260 SKODJE
Sendingen er innlevert etter fristen, og vil bli sendt neste virkedag
24.01.2014 16:20 6239 SYKKYLVEN
Sendingen er innlevert på postkontor
24.01.2014 16:20 6239 SYKKYLVEN

Da er en forkortet uke med Meistersingeren snart over for min del. Den har vært et morsomt bekjentskap. Størrelsen er perfekt for denne type ur, mener jeg, ihvertfall for håndledd under gjennomsnittstykkelse. Skulle jeg beholdt klokken, ville jeg laget et ekstra hull i remmen, for den ble hengende litt løst på mitt håndledd og havnet innimellom på siden eller under. Remmen forøvrig synes jeg det er lite å utsette på - stivheten som andre har påpekt har nok gitt seg litt med bruken.

Selvom jeg i utgangspunktet er skeptisk til forsøk på å vise tid på andre måter enn den tradisjonelle - det er en grunn til at toviseroppsettet har holdt seg i et par hundre år - virket tidsangivelsen på denne bedre enn jeg hadde trodd. Det var aldri noe problem å se hva klokken var, og mer nøyaktig minuttvisning har man jo sjelden bruk for. Tidsvisning går med andre ord greit, men tidtaking gjør det ikke. Uten minuttviser var det umulig å koke egg eller ta tiden på ungene rundt hytteløypen.

Datoringen var elegant, men svært vanskelig å lese for en brilleløs middelaldrende mann.

Det er en pen klokke, og den ene viseren gir den et særegent og stilrent utseende. Om det er nok til å kompensere for den omtrentelige tidsanvisningen er jeg usikker på. I motsetning til noen av de andre passaroundurene jeg har vært med på, er dette en klokke jeg godt kunne kjøpt, men ikke som eneste klokke. Som et morsomt og uvanlig tilskudd til en samling passer den imidlertid godt. Skulle jeg vinne den, vil den nok bli beholdt.

I løpet av dagene jeg har brukt Meistersingeren har den hentet ved:

18ef2fa7083fdee2a49ff83c87bf73de.jpg

vært på skitur med bikkja

CFDC7317-5E99-4007-BC36-D92AF93181BF.jpg

og skitur med ungene

745f748edaad169db651f9fa8168e1a6.jpg

og på fest

82dd958533318605ccb6798c36ccc415.jpg

og kjørt med hundeslede og blitt beundret av en diger husky

46baf0b89570f6c89b18041a7f3522ec.jpg

og vært på tur i skogen

2D39879E-739C-482E-BB57-89751E378156.jpg

Meistersingeren brukte imponerende seks dager på turen fra @thetime til meg, så jeg satser på personlig overlevering istedet. Siden @Thomas er offshore, går klokken videre til @r_inge i morgen. Jeg takker for lånet, krysser fingre for utlodningen og takker @krille for at han organiserer dette for oss nok en gang.

I morgen har jeg hatt uret i en uke og den sendes videre!

Jeg har desverre ikke tatt så mange bilder da jeg rett og slett aldri ble særlig komfortabel med mono-singeren og den fikk totalt ca 2t armtid. En travel hverdag og tidsangivelser +/-3min var ingen fruktbar kombo

Regner med at den går videre til @Salvesen?
(send meg adressen på PM så shipper jeg klokka i posten på tirsdag)

Er litt kjedelig å se at det skjer såpass lite i denne tråden må jeg si.. Er man med på et opplegg som passaround synes jeg man bør kunne gjøre en liten innsats for å oppdatere statusen på klokken og si noen ord om hva man synes:) Kreed til dere som gjør jobben deres og på pukkelen til dere som ikke gjøre det!!

Kjære dagbok.

Jeg mottok Perigraphen i dag :)
Føles rart med bare én viser, men man blir ganske fort vant. Datohjulet inkludert den røde pilen er en fin detalj som gir skiven et spennende uttrykk. Skiven har et metallisk sølvaktig preg.

Det blir spennende å se om jeg kommer tidsnok på møter etc denne uken.... :mrgreen:

Skinnremmen er ikke noe å skryte av, helt ok. Den har myknet noe, men jeg får ikke justert den godt nok. Enten er den altfor tight eller så blir den slengende på håndleddet. :(
Heldigvis er det selvsagt ikke noe problem å få byttet til en annen rem for den av oss som vinner denne :)

Med fare for å virke som en gammel grinebiter så hiver jeg meg utpå her.

Har man ikke tid til å ekspedere klokken videre til nestemann i god tid innenfor kravet, eller skrive en minireveiw (tar ti minutter), burde man kanskje ikke melde seg på passaround. Kjedelig for de som tar seg bry/tid med dette, men ikke minst litt respektløst overfor @krille som faktisk har ofret mye av sin surt oppsparte fritid for at vi andre skal ha det gøy.

Med fare for å virke som en gammel grinebiter så hiver jeg meg utpå her.

Har man ikke tid til å ekspedere klokken videre til nestemann i god tid innenfor kravet, eller skrive en minireveiw (tar ti minutter), burde man kanskje ikke melde seg på passaround. Kjedelig for de som tar seg bry/tid med dette, men ikke minst litt respektløst overfor @krille som faktisk har ofret mye av sin surt oppsparte fritid for at vi andre skal ha det gøy.

Og for ikke å legge til at det er veldig hyggelig for "oss andre" også, vi dyra som bare leser om deres erfaringer med denne klokken! Vi er mange her ute som setter stor pris på deres ord! Yepp, mye kredd til @krille som fikk i gang og styrer dette!

+ også til dere andre som beærer oss med gode bilder og tekster! Dere fortjener honnør for dette!
:cool:

Kjenner at skylden tar meg når jeg leser igjennom postene her, har hatt uret innom og enda ikke lagt igjen noen kommentar i denne tråden! Men det kommer! Jeg har ett lass av bilder på kamera hjemme, jeg må bare komme meg hjem for å lage en liten "review" av oppholdet :)

Det var da voldsomt til mas da! :mrgreen:

Klokken kom til meg tirsdag forrige uke og ble overlevert personlig til neste man på listen i går, tirsdag. Det ble en hyggelig klokkeprat ut av dette. :)

Klokken bærer stort selv om den bare er på "stusslige" 38mm. Den sitter fint på armen og den er passe stor. Jeg har tidligere eid en 43mm variant av klokken, jeg må si 38mm passer klokken bedre.

Jeg liker spillet i den sølvfargede skiven, den blå viseren og datohjulet, en vellykket combo. Dette gjør klokken litt dressy. Remma er vel som andre har nevnt av litt kjip kvalitet, jeg fikk dessverre ikke muligheten til å forsøke den på andre remmer eller nato. Kassa og klokken forøvrig virker for meg at den er av ok kvalitet.

Da jeg tidligere har eid en slik énviserklokkesak, vennet jeg meg fort til å lese av tiden på en slik klokke igjen. Dette er som noen også har nevnt tidligere en perfekt "ferieklokke." Det skjer ikke så mye på skiva, noe jeg finner litt kjedelig. En lang dag kan nok fort virke enda litt lenger når viseren går så sakte som på denne. ;)

For å oppsummere så har vært et hyggelig bekjentskap. Det er en herlig annerledes klokke som vekker oppsikt og nysgjerrighet.

Redigert:
TrBUHE9.jpg

Jeg hadde det veldig hektisk i de tider da jeg hadde meistersingeren, så jeg tar referatet nå :)

Størrelse?
Klokken blir litt liten for meg, ikke for liten, men helt i minste laget. Tror heller jeg hadde gått for 43mm. Og kanskje med dag funskjonen i tilegg

Farge?
Jeg er mer fan av enten hvit eller svart skive. Men likevel fungerer denne.
Viseren har en fin blåfarge.

gBW9E3Y.jpg

Reim?
Reimen synes jeg var ok. Har sett at endel folk har klaget litt på reimen, men må si meg litt uenig her. Eneste negative her er at den har spenne istedet for clasp, noe jeg foretrekker

LyiZOOm.jpg

Totalt
Lesing av tid var faktisk noe en ble vant til, men dato derimot var vanskelig å lese av. Spesiellt i dårlig lys. Mulig dette hadde vært lettere om høydeforskjellen på skivene ikke var så stor. Tror kanskje det er lettere å lese av dato på modellen med dagvisning. Det virker hvertfall slik på bilder jeg har sett.
Klokken "mangler" lume. Ikke at jeg bruker lume så mye, men....

Flott at det ikke står "automatic" på skiven, da jeg i det siste har bitt meg merke i at det ikke er noe særlig fint. Ser heller ikke helt "hensikten"

Vinner jeg klokken, tror jeg nok at den blir i boksen.. mye pga faktoren "annerledes".

Jeg vil heller ikke skryte så mye av innpakningen....

Nå kan det virke som det er mye negativt her, men se på det heller som "konstruktiv kritikk".

9MBKIMP.jpg

y7hIoJ1.jpg

qccQUlZ.jpg

Da er klokken på plass hos meg, og den starter sin ferd rundt om i Oslo og siste stopp etter hvert:) Mitt første inntrykk er bra, den tar seg fint ut på armen, men kunne ideelt sett kanskje vært en millimeter eller to større, men den tar seg også godt ut slik den er med sine 38mm:) Skiven synes jeg er fin og den kler så absolutt den blå og ensomme viseren. Og det med å lese av tiden greit, er så og si på plass allerede etter noe timer, og da er det egentlig ganske kult!

Kommer tilbake med litt mer og første inntrykk og sikkert noen bilder ila morgendagen:)