Patek Philippe-tråden

Vel, det morsomme her er vel mer hvordan han fremstår som noe.... krenket(?)...med en sånn kommentar til pressen ;)
Joda, det kan du ha rett i. Men jeg digger jo at han er såpass cocky at han fyrer av ett leggspark mot Casioene som mener mye om noe de aldri kommer til å legge fingrene sine på uansett :mrgreen:

My man!
 
Den skulle være sin egen firkant design helt uten Nautilus "porthole/hatch" hengsler og lås.
Denne designen stammer fra ubåt (Nautilus ubåt fra Jules Verne sin roman) og ingen sånn luka er såpass firkant.
På en båt/yacht kanskje, men ikke en ubåt, og det handler om høy trykk fordeling.
Derfor designet føles så unaturlig, og feil hos meg.
Det handler om ubevisst assosiasjon tenker jeg, og PP har tydeligvis ikke tenkt på det, eller gitt faen på hele tankegangen som stådd bak Nautilus sitt opprinnelig design.
Helt enig. Fikk opp dette kappede bilde her om dagen i feeden og dette er jo med en gang noe helt annet.
IMG_3570.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord og uret
Man trenger ikke å være en "Hater" for å mene at modellen mangler sjarm, eller har et design problem (med hengslene à la Nautilus).
Skulle jeg ha pengene i morgen, vil jeg ikke kjøpe denne modellen.
Også, over årene som klokkesamler, har jeg oppfattet at firkante kasser er ikke akkurat det mest populært på markedet.
Men selv hadde jeg en Zenith en del år siden, og har fortsatt en Revue Thommen i firkant kasseform.
Det er helt innafor for meg.
Faktisk giftet jeg meg med denne sjelden Revue Thommen som har eget inhouse NOS urverk fra 60 tallene.
Jeg vil påstå at et rent firkant design er best, og at Stern har bommet ved å overføre Nautilus "porthole" designet til denne.
1000007600.png

IMG_20230517_161108154.jpg
 
Jeg får en sånn fornemmelse av "keiserens nye klær" her?

Stern i førersetet som turer på med egne ideer, egentlig uten å ha den rette kompetansen, med svake rådgivere rundt seg som bare nikker og smiler. For verken Twenty~4 eller Cubitus er vel strengt tatt noe han kan (les: bør, om man ser på ALLE andres reaksjoner og ikke sin egen) være så enormt stolt av?
 
Jeg får en sånn fornemmelse av "keiserens nye klær" her?

Stern i førersetet som turer på med egne ideer, egentlig uten å ha den rette kompetansen, med svake rådgivere rundt seg som bare nikker og smiler. For verken Twenty~4 eller Cubitus er vel strengt tatt noe han kan (les: bør, om man ser på ALLE andres reaksjoner og ikke sin egen) være så enormt stolt av?
Får viben "hvor langt lar forbrukerne seg blende av merkevaren vår?" - åpenbart ganske langt
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos
Bare en liten betraktning.

Først og fremst er jeg ingen fanboy av merket, men jeg respekterer og beundrer det.
Jeg lar meg imidlertidig forundre av denne voldsomme nedsablingen av den nye serien.
Den er muligens ikke alles kopp te, men blir utvilsomt solgt alle som en. Det er vel mer enn man kan si om AP's code 11:59. De er jo hyllevarmere over hele verden. Og kritikken de fikk var knapt verdt å nevne i forhold til dette.

Er ikke det litt spesielt? Har Patek blitt lagt i samme "hat-hylla" som Rolex? Og i såfall hvorfor?

Selv synes jeg den er helt middels, har ikke noe spesielt behov for å kritisere den - ei heller å like den spesielt godt. Det som får meg til undres er denne voldsomme blesten.

Og dette er jo også bare de første utgavene. Det kommer både quartz og muligens modeller i mindre dimensjoner. Er det like ille da?

Og Stern er jo den eneste i dynastiet som ønsket å beholde merket i familien så jeg tror ikke han er likeglad ift veien videre.

Bare et par tanker. Og selvfølgelig skal alle få ha sin mening, noen ganger så oppleves bare enkelte ting så uproposjonalt.
 
Det er interessant å observere dette på sidelinjen. Som en som i større grad finner magi i IWC ingenieur enn i PP Nautilus, så skal jeg være forsiktig med å mene noe om sistemann.

Men det er liten tvil om at folk har skyhøye forventninger til alt et slikt merke foretar seg, og da blir vel også reaksjonene proporsjonalt like sterke? :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: Suften og Matsmet
Bare en liten betraktning.

Først og fremst er jeg ingen fanboy av merket, men jeg respekterer og beundrer det.
Jeg lar meg imidlertidig forundre av denne voldsomme nedsablingen av den nye serien.
Den er muligens ikke alles kopp te, men blir utvilsomt solgt alle som en. Det er vel mer enn man kan si om AP's code 11:59. De er jo hyllevarmere over hele verden. Og kritikken de fikk var knapt verdt å nevne i forhold til dette.

Er ikke det litt spesielt? Har Patek blitt lagt i samme "hat-hylla" som Rolex? Og i såfall hvorfor?

Selv synes jeg den er helt middels, har ikke noe spesielt behov for å kritisere den - ei heller å like den spesielt godt. Det som får meg til undres er denne voldsomme blesten.

Og dette er jo også bare de første utgavene. Det kommer både quartz og muligens modeller i mindre dimensjoner. Er det like ille da?

Og Stern er jo den eneste i dynastiet som ønsket å beholde merket i familien så jeg tror ikke han er likeglad ift veien videre.

Bare et par tanker. Og selvfølgelig skal alle få ha sin mening, noen ganger så oppleves bare enkelte ting så uproposjonalt.

Gode betraktninger. Personlig hater jeg den absolutt ikke, men (som jeg skrev tidligere) forstår jeg den ikke. Ei heller liker jeg den.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41 og GrimReaper
Bare en liten betraktning.

Først og fremst er jeg ingen fanboy av merket, men jeg respekterer og beundrer det.
Jeg lar meg imidlertidig forundre av denne voldsomme nedsablingen av den nye serien.
Den er muligens ikke alles kopp te, men blir utvilsomt solgt alle som en. Det er vel mer enn man kan si om AP's code 11:59. De er jo hyllevarmere over hele verden. Og kritikken de fikk var knapt verdt å nevne i forhold til dette.

Er ikke det litt spesielt? Har Patek blitt lagt i samme "hat-hylla" som Rolex? Og i såfall hvorfor?

Selv synes jeg den er helt middels, har ikke noe spesielt behov for å kritisere den - ei heller å like den spesielt godt. Det som får meg til undres er denne voldsomme blesten.

Og dette er jo også bare de første utgavene. Det kommer både quartz og muligens modeller i mindre dimensjoner. Er det like ille da?

Og Stern er jo den eneste i dynastiet som ønsket å beholde merket i familien så jeg tror ikke han er likeglad ift veien videre.

Bare et par tanker. Og selvfølgelig skal alle få ha sin mening, noen ganger så oppleves bare enkelte ting så uproposjonalt.
For min del handler det om at dette er en produsent øverst i næringskjeden (bortsett fra noen ‘independents’), så foventningene er derfor høye når de lanserer en ny ‘familie’. Og så lanserer de en klokke som deler lenke, skive, timemarkører og vel også visere med en ’familie’ de i praksis avsluttet med brask og bram for kort tid siden. Lenken, med sine avrundede former, bryter i mine øyne med kassens rette linjer. Elementer av kassen er også direkte kopiert fra Nautilus.
Et lite, rundt urverk i en stor firkantet kasse forundrer også fra en produsent av dette kaliber.

De lager altså en slags firkantet Nautilus-kopi som skal erstatte Nautilus, som de ikke ville bli avhengige av.
Dette påstår Stern de har jobbet med i fire år. Han påstår også at han har designet skiven. Hele intervjuet fremstår mest av alt som en parodi.

Mulig Stern faktisk ønsket en kjip klipp og lim kopi av Nautilus, for å gi fansen noe, når Nautilus forsvinner. I så fall har han lykkes. Men noen stor designer er han vel neppe.
 
Bare en liten betraktning.

Først og fremst er jeg ingen fanboy av merket, men jeg respekterer og beundrer det.
Jeg lar meg imidlertidig forundre av denne voldsomme nedsablingen av den nye serien.
Den er muligens ikke alles kopp te, men blir utvilsomt solgt alle som en. Det er vel mer enn man kan si om AP's code 11:59. De er jo hyllevarmere over hele verden. Og kritikken de fikk var knapt verdt å nevne i forhold til dette.

Er ikke det litt spesielt? Har Patek blitt lagt i samme "hat-hylla" som Rolex? Og i såfall hvorfor?

Selv synes jeg den er helt middels, har ikke noe spesielt behov for å kritisere den - ei heller å like den spesielt godt. Det som får meg til undres er denne voldsomme blesten.

Og dette er jo også bare de første utgavene. Det kommer både quartz og muligens modeller i mindre dimensjoner. Er det like ille da?

Og Stern er jo den eneste i dynastiet som ønsket å beholde merket i familien så jeg tror ikke han er likeglad ift veien videre.

Bare et par tanker. Og selvfølgelig skal alle få ha sin mening, noen ganger så oppleves bare enkelte ting så uproposjonalt.
Har hverken hat for Rolex eller PP, men er leit når de "store" skal presentere noe nytt også får man bare en ny farge på skiven eller en gammel modell i nytt "skin". Gruer meg allerede til de 200 000 gangene jeg kommer til å se denne på instagram.
Er som JHH sier, ingen ville sett på denne 2 ganger dersom det stod IWC på skiva.

Skulle gjerne ønsket en firkantet sportsklokke som var en mellomting mellom 5109 og RM016, ikke en "wish-Nautilus".

1729545567689.png

1729545582959.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og Henrik C
Gode betraktninger. Personlig hater jeg den absolutt ikke, men (som jeg skrev tidligere) forstår jeg den ikke. Ei heller liker jeg den.
Jeg forstår den ikke jeg heller. Og ikke greier jeg helt å finne strategien bak serien. Den er heller ikke noe jeg ville brukt penger på. Men det stopper liksom der for meg.

Jeg synes også at det er litt paradoksalt at når f.eks Swatch lanserer en grusom plastkopi av en speedy så blir det hyllet unisont av en helt verden. Mens når en av verdens mest anerkjente klokkehus lanserer et ny modell med et flott urverk blir totalt slaktet. Det gir ingen mening for meg personlig ihvertfall.
 
Gode betraktninger. Personlig hater jeg den absolutt ikke, men (som jeg skrev tidligere) forstår jeg den ikke. Ei heller liker jeg den.
det er ingenting å forstå - klokken er ubegripelig - ikke som enigma - bare ren skjær meningsløshet. et tomt stusselig skall med fravær av glede. stern med sitt voldsomme ego vil dra patek ned til bunnivå på rekordtid: etter dette kommer det noe verre. jeg hater ikke cubitus. jeg liker ikke cubitus. jeg forakter den og all toskeskap som ligger bak hele det mislykkede patetiske konseptet. her blottstilles for åpen scene hvordan storhet pulveriseres. man kan gråte smaragder for mindre :cry::ROFLMAO:
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Matsmet og Callahan
Cubitus. Like fremtidsrettet som Jules Verne var da han skrev om Nautilus. Essensen av Patek. Leverer design få i samtiden forstår, men som med tiden blir uendelig ettertraktet. Jeg er en av de få som evner å se dette. Jeg skulle så inderlig ønske at jeg fikk stå på kjøperlisten når Cubutis lanseres i 41mm med blå skive. Paul Gunnar, du har telefonnummeret mitt! Cubitus blander på en unik måte både dristighet og eleganse. Ikke alle kjenner meg annet enn en Pink Floyd-avatar, men jeg sier ofte ublygt det samme om meg selv de gangene jeg bærer bart. Som jeg gjør i disse dager for å hedre PP sitt røffe designvalg. Jeg tolker mangfoldet av materialer som en mulighet til å hengi seg til "casual chic". Hvem elsker ikke det! Den karakteristiske formen til den firkantede kassen, med en elegant slank profil, fremheves av kontrasten mellom polerte og vertikale sateng-børstede finish. Dette er fremtiden. Ikke sikker vi vil leve leng nok til å oppleve at ubåtene får firkanta hull og boksematen kommer i firkanta bokser. Mønster i skiva er et kapittel i seg selv og som matcher bevegelsen i mini-rotoren.
Oppsummert: It´s hip to be square! Jeg digger Cubitus og håper den plutselig kommer i litt mindre utgave. Jeg selger både svigermor og samlingen min for en slik.

(innlegg skrevet med punktum og etterfølgende stor bokstav)