Patek Philippe-tråden

Shitpommfritt!

For to-tre uker siden skaffet jeg meg min etterlengtede PP. Ungdomsmodellen 5167. Godt dokumentert i dagens.

Det har vært et såpass overveldende bekjentskap at jeg seriøst har vurdert å selge den for å betale hele summen for en ny til Bjerke for å få 1) ny klokke 2) egne hairlines 3) mitt navn i sert og 4) norskkjøpt.

Dette blir det ikke noe av. Og iom at jeg hadde en hyggelig samtale med Bjerke nettopp kan jeg øse av min kunnskap for å bekrefte/avkrefte en del informasjoner jeg leser ulike steder ift tilgang til PP.

- Det er ventetid til 2019 for 5167. Tre stk foran i køen.
- Prisen blir ikke 2015-pris, men 2019-pris uavhengig om hele klokken betales eller bare depositum (100% forståelig da Bjerke ville tapt store summer på en slik deal på en klokke som uansett vil bli solgt ila en formiddag).
- Et depositum (ca 10%) kan fås tilbake dersom man ikke orker å vente så lenge, men ønsker å stå i kø.
- PP 5167 er en modell det plutselig kan komme flere av enn en på år, men det vites ikke.
- Nypris på 5167 er 161.000. Men hva betyr det når nypris 2019 er ukjent? Bruktpris omtrent lik nypris...
- Situasjonen nedover i Europa er om mulig enda værre (ref Bjerke).
- Nypris i Stockholm (Bergrren) er SEK 175.700, og lang ventetid.

Sikkert ikke bare meg i en slik valgsituasjon. Skal, skal ikke. Min konklusjon er iallefall tydelig. Jeg er glad for å ha fått tak i den jeg har fått tak i:) Enklere å skifte navn til Anders enn å kjøpe en ny PP! Dette vurderes fortløpende.

God helg:)
 
Ja, og en ting til.

Hvorvidt PP sine sportsmodeller er sportsmodeller har vært diskutert før. Tenkte å dele min erfaring.

På nettsidene beskrives 5167 som "A men’s casual sports watch". I deres katalog (bok) står der å lese at Nautilus og Aquanaut er bygd med ekstrem beskyttelse mot støt, vann og støv:


@TomB kommenterte min test av nato på 5167 med at det ikke er en toolwatch.

For meg er dette en viktig distinksjon. 5167 tåler sport, men er ikke lagd for tømmerhuggere. Og slik bruker jeg klokken. Løper, svømmer, sykler og skifter bleier, men ikke tøffere bruk som oppussing, dekkskift, flytting og hagearbeid.

Selvsagt er dette opp til alle og enhver, men jeg mener at mine løpeturer er ganske så uskyldig for klokker som er lagd for å ristes litt i. Særlig ripete blir de heller ikke.

Samtidig så er det en ganske stor estetisk forskjell på 5711 og 5167. 5711 er mer elegant og ikke like attraktiv som løpevenn med hverken stållenke eller sitt elegante utseende, IMO. Når jeg blir stor håper jeg å kunne kjøpe en 5711 (verden må bare gjennom et par resesjoner så tilgjengeligheten blir større). Men enn så lenge er 5167 min perfekte klokke til allverdens, minus toolwatching, bruk. Tallene på skiven og gummiremen er også med på gi et mer sportslig preg ift 5711.

Konklusjon: 5167 ER en sportsmodell:) Som også passer utmerket til dress og jeans og shorts:)
 
5167 er den perfekte "ONE WATCH" etter min mening. Helt fantastisk klokke, som jeg dessverre har kvittet meg med de gangene jeg har hatt den o_O. 5164 blir litt som 5712... Utrolig lekker, men ikke helt originalen ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Barry2812 og Genta
5164 er nydelig å se på, men hvis jeg først skal ha en PP med komplikasjoner syns jeg 5726 og 5980 er å foretrekke.

Jo flere komplikasjoner jo lengre unna sportsmodell.

Også betyr jo prisene en noe...
 
Ja, og en ting til.

Hvorvidt PP sine sportsmodeller er sportsmodeller har vært diskutert før. Tenkte å dele min erfaring.

På nettsidene beskrives 5167 som "A men’s casual sports watch". I deres katalog (bok) står der å lese at Nautilus og Aquanaut er bygd med ekstrem beskyttelse mot støt, vann og støv:


@TomB kommenterte min test av nato på 5167 med at det ikke er en toolwatch.

For meg er dette en viktig distinksjon. 5167 tåler sport, men er ikke lagd for tømmerhuggere. Og slik bruker jeg klokken. Løper, svømmer, sykler og skifter bleier, men ikke tøffere bruk som oppussing, dekkskift, flytting og hagearbeid.

Selvsagt er dette opp til alle og enhver, men jeg mener at mine løpeturer er ganske så uskyldig for klokker som er lagd for å ristes litt i. Særlig ripete blir de heller ikke.

Samtidig så er det en ganske stor estetisk forskjell på 5711 og 5167. 5711 er mer elegant og ikke like attraktiv som løpevenn med hverken stållenke eller sitt elegante utseende, IMO. Når jeg blir stor håper jeg å kunne kjøpe en 5711 (verden må bare gjennom et par resesjoner så tilgjengeligheten blir større). Men enn så lenge er 5167 min perfekte klokke til allverdens, minus toolwatching, bruk. Tallene på skiven og gummiremen er også med på gi et mer sportslig preg ift 5711.

Konklusjon: 5167 ER en sportsmodell:) Som også passer utmerket til dress og jeans og shorts:)

Fullstendig enig med deg. Aquanaut er sportslig og mer sportslig enn Nautilus. Du skiller mellom sport og tool. Den distinksjonen følger jeg helt ut. Jeg bruker selv å skille på bruk og misbruk. En Patek til tømmerhogst blir feil, men til løping og svømming mener jeg den bør holde. Jeg tar ikke på meg Nautilusen for å trene, men er den først på håndleddet og jeg ikke har noe godt egnet sted å oppbevare den blir den på hånden under en treningsøkt eller en svømmetur. Jeg regner det som sikrere enn på nattbordet på et hotellrom eller i skoen på stranda. Det var kun tilfeldigheter (les tilgjengelighet) som gjorde at jeg endte opp med Nautilus og ikke en Aquanaut. En gang i fremtiden håper jeg også på å ende opp med begge. Frem til det funker Nautilusen både til dress, jeans og shorts. Ja til og med til en skogstur eller en fisketur. Mange bilder fra de mange bruksområdene finnes her http://www.tidssonen.no/forum/threads/nautilus.24806/ :)
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale og Genta
3800 er veldig liten. For min del synes jeg for øvrig 5711 bærer mer som en datejust eller litt større. 3800 bærer omtrent som en polett. Den er så liten at det ikke hjelper at det er en Nautilus, den ser virkelig ut som den koster 1/3 av jumbo.
 
3800 er veldig liten. For min del synes jeg for øvrig 5711 bærer mer som en datejust eller litt større. 3800 bærer omtrent som en polett. Den er så liten at det ikke hjelper at det er en Nautilus, den ser virkelig ut som den koster 1/3 av jumbo.

Da for vi være enige om å være uenige ;) 5711 og originalen 3700 bærer jo mere som en sportsmodell. Å 3800 som en Datejust. Det er ikke en 4700 du har prøvd ;) ?
 
  • Liker
Reaksjoner: johanbjor
Siste melding jeg fikk av selger var at det var fem med bud på 60k. Dette femten min før budfrist 12:00 i dag.