Patek Philippe-tråden

De som gikk i fjor var trivelig priset.

Regn med ~100 for en pent brukt Aquanaut i 40mm.
Mindre for en 38mm.

Begge eksisterer enda (40mm og 38mm), men det er en "ny" og en "gammel" type.
Ny type er estetisk, for meg, vesentlig penere enn gammel type.
 
Når skal Patek oppgradere låsen på Nautlis-lenka? Den hadde blitt så mye finere om de hadde kuttet ut fliplock...

Kanskje de kan bli inspirert av VC og AP? :p

Når de først er i gang kan de kanskje skifte ut datoskiven fra hvit med sorte tall til blå med hvite tall? Og plassert vinduet litt lenger mot senter av skiven? Men da må de enten lage større kasser, eller revidere urverket...
 
Redigert:
Når skal Patek oppgradere låsen på Nautlis-lenka? Den hadde blitt så mye finere om de hadde kuttet ut fliplock...

Kanskje de kan bli inspirert av VC og AP? :p

Når de først er i gang kan de kanskje skifte ut datoskiven fra hvit med sorte tall til blå med hvite tall? Og plassert vinduet litt lenger mot senter av skiven? Men da må de enten lage større kasser, eller revidere urverket...

Ah, men Nautilus-låsen er jo så mye mer komfortabel på hånden :D Fliplock er kanskje ikke så sexy, men låsen er tynn og passer utmerket til den myke lenken.

DSC_3751.jpg


Når det gjelder datoskiven er jeg helt enig, men problemet kan jo omgås ved å velge en 5712 i stedet ;)

DSC_3749.jpg
 
Når skal Patek oppgradere låsen på Nautlis-lenka? Den hadde blitt så mye finere om de hadde kuttet ut fliplock...

Kanskje de kan bli inspirert av VC og AP? :p

Når de først er i gang kan de kanskje skifte ut datoskiven fra hvit med sorte tall til blå med hvite tall? Og plassert vinduet litt lenger mot senter av skiven? Men da må de enten lage større kasser, eller revidere urverket...


Tatt en vel sterk julegløgg, Thomas?:p

Du vil bli tilfredsstilt på ett punkt i din innsigelse, og det gjelder farven på datohjulet. Min 5980 har den originale Nautilus-blå dial. Man tuller ikke med den. Originalen.
Men PP har en alternativ versjon av 5980 med sort dial. Denne har datohjulet i sort farve og hvite tall, slik du etterspør.

"...plassert vinduet litt lenger mot senter av skiven?..."
Nope.
Datohjulet sammenfaller elegant med lengde og plassering av 5-minuttindeksene, slik at disse danner ønsket symmetri. Endring vil forstyrre balanse på dial.

Kassen - både på 5712 og 5980 - er "store nok", med hhv 40 og ca 41mm. Men, med det rektangulære preget i form er begge klokkene i området 43/44mm.

"Kanskje de kan bli inspirert av VC og AP?"....
"..revidere urverket"...
*sukker oppgitt*


Nei, her er alt som det skal være.
Bortsett fra en hullete jeans.
Men den skal faktisk være slik.
Den også.
:cool:

God jul!


IMG_0010.jpg


DSC_0248.jpg


DSC_0247-2.jpg
 
Når det gjelder datoskiven er jeg helt enig, men problemet kan jo omgås ved å velge en 5712 i stedet ;)

Du har så rett. 5712 er nydelig, men den er ikke for alle :)


Du vil bli tilfredsstilt på ett punkt i din innsigelse, og det gjelder farven på datohjulet. Min 5980 har den originale Nautilus-blå dial. Man tuller ikke med den. Originalen.
Men PP har en alternativ versjon av 5980 med sort dial. Denne har datohjulet i sort farve og hvite tall, slik du etterspør.

Den hvite 5711 som ble introdusert nylig har en fin kombinasjon med hvit urskive / hvit datoskive. Hverken den hvite eller den svarte finner veien til alle hjerter. Personlig er jeg av den oppfatning at blå er veien å gå, spesielt om man bare skal ha ett eksemplar av sorten. Others may disagree :p


"...plassert vinduet litt lenger mot senter av skiven?..."
Nope.
Datohjulet sammenfaller elegant med lengde og plassering av 5-minuttindeksene, slik at disse danner ønsket symmetri. Endring vil forstyrre balanse på dial.

Der har du et veldig godt argument, Moore. Jeg har ikke sett på det den måten :)

Kassen - både på 5712 og 5980 - er "store nok", med hhv 40 og ca 41mm. Men, med det rektangulære preget i form er begge klokkene i området 43/44mm.

Her misforstår du meg. Jeg kunne aldri drømt om en større kasse på Nautilusen. Den er perfekt slik som den er. Men hvis Patek skulle flyttet datovinduet en touch mot senter uten å modifisere urverket, må Patek, som Audemars Piguet gjorde med 15400, lage kassen litt større. Men etter ditt gode argument har jeg fått et nytt syn på saken.


Ny lås og nytt datohjul. Og om man får være kravstor så hadde det vært fint med en ny lumemaling som er hvit i dagslys. Ser ut som den hvite 5711 har dette? It's all in the details :eek:
 
Redigert:
Synes faktisk låsen på Nautilus er veldig fin slik den er; tynn og fin. Ser for meg at den er komfortabel i lengden også :).
 
OT:

Når jeg ser bildene dine Moore så kan jeg ikke skjønne at klokkene dine faktisk blir brukt, hvordan i alle dager holder du de såå strøkene? Ikke et eneste merke på låsen f.eks. Alltid under skjorta?
 
Det er det eneste problemet med klokkene til Moore. Man tør jo ikke å bruke de.. Limt inn silke i alle mansjetter? Ikke noe dekkskift på bilen med de der.
 
OT:

Når jeg ser bildene dine Moore så kan jeg ikke skjønne at klokkene dine faktisk blir brukt, hvordan i alle dager holder du de såå strøkene? Ikke et eneste merke på låsen f.eks. Alltid under skjorta?

Det er det eneste problemet med klokkene til Moore. Man tør jo ikke å bruke de.. Limt inn silke i alle mansjetter? Ikke noe dekkskift på bilen med de der.

Kult:p

First things first; - joda, klokkene blir brukt.
Men som man forstår; - pent brukt.
Jeg tar generelt godt vare på mine babes, og ting som betyr noe for meg.
Og den regelen står så definitivt ikke i noe motsetningsforhold til å "bruke klokkene".

Ellers kan det være betimelig å dra inn litt empiri.
Når jeg først får muligheten.
Jeg har nemlig lært meg å ta noen forholdsregler for å unngå de største fellene.
Av erfaring kan jeg kategorisere mine skarpeste oppdrag med klokke på hånden - i tilfeldig rekkefølge - som når jeg...

a) ...er Gentleman og åpner døren(e) for damene.
Settingen blottlegger klokken med ditto risiko for ufrivillige "hits" med påfølgende dings&dangs på klokken. De fleste åpner rent intuitivt døren med armen rett i 90 grader ift kroppen. Løsningen (for noen) er selvsagt å gi pokker og la damene klare seg selv. For meg er det selvsagt uaktuelt, så jeg justerer hånden opp i minimum hodehøyde og eliminerer risikoen.
Responsen er umiddelbar gjennom et meget imøtekommende smil og blikk. Merverdien er selvsagt ikke til å undervurdere heller; - du får et hyggelig påskudd til å både vise muskler og muligheten for å blottlegge et vakkert forførende ur.
b) ...inntar arbeidsposituren på kontoret og min daglige deskdive-combat.
Hittil har jeg alltid vunnet. Fordi jeg selvsagt unngår å hvile underarmen på bordet. Enten har jeg en behagelig bakoverlent positur i stolen, eller så er jeg så foroverlent at jeg hviler meg på albuen. Alternativt bare bruker jeg hendene, og spesielt klokkearmen, rett og slett for å "prove a point".
c) ...må ut i våte oppdrag.
Dette er en kritisk fase, ettersom forflytning i "til-og-fra-bilen-mens-nedbøren-pisker-mot-meg"-fasen kan medføre redusert fokus og uoppmerksomhet på klokken, i iveren etter å løse oppdraget raskest mulig. Det går som regel bra. Selvsagt godt hjulpet av kort avstand mellom bolig-garasje og jobbgarasje-kontor.
d) ...befinner meg i trengsel, og da i særdeleshet under offentlig transport som tog/buss/T-bane.
Derfor unngår jeg trengsel.
Og bruker heller bil og taxi.
e) ...har sex.
I et uoppmerksomt øyeblikk - Gud forby - kan jeg ha glemt å ta av klokken (hvilket er et graverende brudd på hovedregel nummer 1). Dette gir åpenbart økt risiko for uforutsette støt på/med klokken. Alternativt kan det tas et aktivt og bevisst valg i å beholde klokken på.
Dog, gjennom slik beslutning kan man risikere å undervurdere behovet for å beskytte den godt nok. Nærkontakt med annet "hardere materialer" kan da øke risikoen for de uønskede skader...

Noe sånt.
Men man lærer så lenge man "lever".
Jeg og mine babes er godt enige om premissene for et ripefritt forhold.
Det funker fint.
Enn så lenge.
:rolleyes:




PS!
Dekkskift og klokke er en "no-go" her.
 
Skulle ønske jeg var genetisk skrudd sammen på en annen måte når det kommer til klokker. Er desverre utstyrt med "gorilla armer" og da drukner de fleste "classy" klokkene.
Spesielt irriterende er det når man synes PP Nautilus er en fantastisk flott klokke. Nå da armhårende med årene er blitt lysere, prøvde jeg atter en gang hos Bjerke på KJ i sommer. Må bare innse at det løpet er kjørt. Nautilus vil aldri kunne komme til rette på meg...:(
 
Moore; Hva er så din stilling til manskjettknapper? Og er evt løsning beskyttelsepå innsiden av skjorten?
 
Moore; Hva er så din stilling til manskjettknapper? Og er evt løsning beskyttelsepå innsiden av skjorten?

Jeg har høy bruksfrekvens på mansjettknapper, og utnytter enhver anledning til å bruke dem. Det være seg til dress som til jeans/skjorte/jakke.
Trenger ingen beskyttelse eller spesielle forholdsregler ift klokkene. Som hovedregel hviler klokken foran mansjetten. Så langt har det vist seg å funke helt utmerket for meg.:eek:
 
Hver gang jeg ser bilder av den klokken kommer jeg på hvorfor jeg begynte å studere igjen. En dag skal jeg ha en PP Aquanaut.