Peneste bakside

Jeg må sette meg ned å prente inn igjen at det er derfor prisen er "fornuftig" på GO :p

Hmmm... Der må du nesten forklare deg mer.


Til halge-johnny:

Jeg oppfordrer deg til å finne et urverk som er slik. Uansett prisklasse. Jeg ser både Patek og ALS har skruene vilkårlig skrudd inn.
 
Hadde de tenkt over "alle" detaljer hadde prisen lagt nærmere 150k enn den alt gjør :)

Jeg leste på et annet forum at GO har lav finish på den siden urskiven er montert på. Dette var et argument for at GO lå rimelig i pris. Jeg postet også dette i GO-tråden.

Etter litt research så stiller jeg meg veldig kritisk til denne påstanden. Har snakket med en som skrur på GO, og jeg personlig har inntrykk av at GO blir laget av folk som virkelig legger sjela si i arbeidet og utfører med mye kjærlighet. GO har også en prestisjefull skole hvor de utdanner urmakere. Disse elevene blir håndplukket til GO. ALS ansetter også en del av disse elevene.

Virker som at GO faktisk har veldig mye value for money. Selvsagt veldig subjektiv mening da :)

Den aktuelle modellen som er avbildet over, ligger vel på ca 90k for stålmodellen. Fornuftig er vel relativt, hehe..
 
GO framstår som ekstrem value for money for mine øyne. :p
Er nettopp derfor man kan se gjennom fingrene for masse detaljer som vanligvis er på plass hos produsenter med tilsvarende finish.
 
Jeg nominerer gamlemor og Co-Axial :)


50d5608a-6eea-ced5.jpg


Kun den ene er in-house, men begge syns jeg er lekker!
 
Jo, men hvorfor legge så mye arbeid i en nydelig arkitektur, når disse blå skruene peker alle veier?
Lager man først symmetri, så bør det være gjennomført.
På mine to rypehagler hadde denne tilfeldige skruehode-posisjoneringen vært reklamasjonsgrunn.

Vil kanskje tro at rypehaglene ikke har det samme kravet til presisjon som dette urverket???
 
Hmmm... Der må du nesten forklare deg mer.
Til halge-johnny:
Jeg oppfordrer deg til å finne et urverk som er slik. Uansett prisklasse. Jeg ser både Patek og ALS har skruene vilkårlig skrudd inn.

Godt jeg ikke heter Johnny ;)
Dette handler jo ikke om klokker eller blå skruer, men design-elementer.
Lager man først et slikt utsøkt urverk, er det helligbrøde i mine øyne å ødelegge den synkrone balansen i denne nydelige arkitekturen med skruer som står på kryss og tvers.

Håndlagede våpen er, som det nevnes over, noe grovere bygget, men designelementene er derimot perfeksjonert.
Ta en titt på på hvordan skruene i denne kaliber 20-haglen er tilpasset.
Man kødder vel ikke med slikt?

Purdey%2020ga.%20OU%2030330%20c.JPG
 
Godt jeg ikke heter Johnny ;)

Hehe... Beklager den ;)

Jeg har noen kollegaer som driver med jakt, og de kan fortelle meg at man får rifler i millionklassen, så at det finnes utsøkt håndverk på den siden er det ingen tvil om. Det var heller det at du forventer noe som ikke de beste av de beste klarer å levere.

Det er og forskjell på et urverk på 350+ uliker deler som skal samarbeide, og et våpen med kun en brøkdel av dette.

I tillegg skal det forventes at et urverk som har 691.200 beats i døgnet (det er den vanligste frekvensen), så skal man forvente maks 48 beats avvik. Normalt ligger dette på 8-16 beats på et veljustert verk.

Skal ikke engang gå inn på ulike komplikasjoner som leveres med urene. At noen skruer ikke er symetrisk skrudd inn er neppe et ankepunkt for folk flest ;)
 
Jeg forstår ikke dette. Skruer skrus inn på moment, enten målt eller på håndfølelse. Da kan man ikke bestemme hvor skruen ender opp....?????? I min estetiske virkelighet ser oppstilte skruer rart ut siden det er helt unaturlig. Skruer skal stå vilkårlig. AP RO er et unntak fordi det ikke er skruer, men gjengebøssinger låst med sekskanthode. (Dvs, i realiteten er det vel skruen som står fast og bøssingen som skrus fra baksiden om jeg ikke husker feil.)
 
Helt rikig Tore. Skruesporene på en AP er bare dekorasjon.

Det er mulig å tilpasse hvordan skruehodet står når skruen er skrudd inn om en produserer skruen selv..
 
sitter nå og iriterer meg grovt over manglende symetri på skruehoder..

Hvilken iwc spitfire klokke var det som har slik bakside? jeg er ikke kjent med den modellen desverre, mer info!
 
Helt rikig Tore. Skruesporene på en AP er bare dekorasjon.

Det er mulig å tilpasse hvordan skruehodet står når skruen er skrudd inn om en produserer skruen selv..

Synes likevel det ser unaturlig ut. Litt som symmetrisk nips på peishylle :)
 
... At noen skruer ikke er symetrisk skrudd inn er neppe et ankepunkt for folk flest ;)

For meg handler dette om formspråk og hvilke ambisjoner man har.
Når man først har konstruert denne nytelsen av et urverk, visuelt bygget over myke buer, symmetri og balanse, er det uforståelig for meg at man ødelegger uttrykket med disse rette skruesporene i blått som peker alle veier.

Dette kunne for eksempel enkelt vært løst med et nydelig 8-kantet mutterhode med en mykt avrundet topp, så hadde det arkitektoniske inntrykket av verket vært preget av fullkommen og spennende harmoni.

Jeg anser et urverk med denne visuelle konstruksjonen som et studie i intrikat ingeniørkunst
og ”a masterpiece of hightech”. Det samme tenker jeg ikke om å konstruere en mer passende skrue.
 
Mange fine bilder av sapphire casebacks og urverk i denne tråden, men ærlig talt er jeg en enkel sjel, og setter pris på enkle design detaljer. Jeg er ikke sikker, men jeg mener at det var i JoLus berømte Explorer tråd at det var et bilde av en Rolex Explorer med et slags verdenskart inngravert på caseback. Det synes jeg var tøft :)
 
For meg handler dette om formspråk og hvilke ambisjoner man har.
Når man først har konstruert denne nytelsen av et urverk, visuelt bygget over myke buer, symmetri og balanse, er det uforståelig for meg at man ødelegger uttrykket med disse rette skruesporene i blått som peker alle veier.

Dette kunne for eksempel enkelt vært løst med et nydelig 8-kantet mutterhode med en mykt avrundet topp, så hadde det arkitektoniske inntrykket av verket vært preget av fullkommen og spennende harmoni.

Jeg anser et urverk med denne visuelle konstruksjonen som et studie i intrikat ingeniørkunst
og ”a masterpiece of hightech”. Det samme tenker jeg ikke om å konstruere en mer passende skrue.

For så vidt ingen dum ide, men skulle man ha "skjult" det helt burde man kanskje ha laget en skrue med samme mekanisme som baksiden av en Rolex tror jeg. Da ville det ha sett mer eller mindre helt riktig ut.
 
For så vidt ingen dum ide, men skulle man ha "skjult" det helt burde man kanskje ha laget en skrue med samme mekanisme som baksiden av en Rolex tror jeg. Da ville det ha sett mer eller mindre helt riktig ut.

dere kan gå i retningen hi-tech à la RM

Richard-Mille-RM-033-2.jpeg


men i en mer tradisjonel retning finner du ikke en eneste med "symetriske" skruer, ikke engang Dufour gjør det :

CRW_5672-1024x768.jpg
 
Får vel få i gang klagingen her jeg da... Denne tråden ble alt for seriøs..
Hublot-Tourbillon-watch-back-Chaplin-gears1.jpg


syntes også den her var fantastisk kul:
hublot-aero-bang-morgan-back.jpg

Noen som vet hva slags materiale som er brukt inni den klokken!? ser ut som titan eller.no?