Perlon

Min rangering: Lenke - Perlon - Skinn - Nato.

Min rangering: Lenke.
For all del gøy å eksperimentere, fått hjem min første Perlon med men var ikke noe kjærleik ved første forsøk.
Vet ikke om det er stor forskjell på kvaliteten blandt leverandørene, men min rimelige fra cheapestnatostraps.com blir ganske skarp i kantene, føles litt "hard plast".
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Min rangering: Lenke.
For all del gøy å eksperimentere, fått hjem min første Perlon med men var ikke noe kjærleik ved første forsøk.
Vet ikke om det er stor forskjell på kvaliteten blandt leverandørene, men min rimelige fra cheapestnatostraps.com blir ganske skarp i kantene, føles litt "hard plast".

Det er kvalitets-forskjell på forskjelliga perlonprodusenter. En billigreim jeg kjøpte strakk seg og ble slakkere i våt tilstand. Bruker å vaske perlonreimene når de er nye. Virker som de er satt inn med et eller annet fra fabrikk som gjør de stive og som irriterer huden min. Skal sies at det er en stund siden jeg har handlet perlon. Brukes kun ved hard fysisk aktivitet og i sydligere strøk. Er enig i at lenke er suverent best til vanlig.
 
Perlon er kult visuelt sett, kan se fresht ut i en knall farge, men bærekomfort og kvalitetsfølelse er så som så. Før perlon ble hippt i kule farger var det noe jeg assosierte med arbeidsur som skulle ha en billig rem som varte lenge. Spennene klarer jeg fortsatt ikke å like, selv om de forsterkede er noe bedre.

Sitter uansett igjen med den følelsen av at det kanskje er litt feil å sette på en perlon til 100kr på et dyrt ur til 50k+. Hadde dere satt på en ebay "skinn"rem til 50kr på luksusuret deres? I tillegg gnager jo disse nylonremmene på baklokket.

Kan hende det bare er jeg som ikke har opplevd en perlon av skikkelig bra kvalitet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Perlon er sikkert vel og bra,- husker et par ti-år tilbake da disse var populære, men ble likevel ofte betraktet som "billige og simple"....

Kort tid tilbake fikk NATO-/Zuluremmene en slags renessanse, og "alle" skulle ha slike, gjerne i ulike fargevarianter og til "alle" typer ur.....
Jeg har brukt slike anvendelige NATO remmer i forbindelse med bl.a. jobber jeg har hatt, (Forsvaret og dykking) bl.a. for å "sikre" uret. Barretter kan som kjent både bøyes og knekkes.

Derimot har skinnremmene, i flere ulike varianter, vært numero uno for meg. Og slik blir det nok framover også!

 
Jeg hadde høye håp for Perlon - men milde himmel så billig det kjennes ut. Jeg har prøvd forskjellige, og alt føles som - pardon my french - billig dritt. Det er ukomfortabelt, tynt og plastisk. Hvorfor noen ønsker å benytte noe slikt på vakre ur til stor penge forstår jeg fint lite av - men det er heldigvis en fri verden. Fargespillet er jo artig, antar jeg. Men nei - ikke for meg.
 
Født og oppvokst på bondegård her med smed til far. Perlon fulgte hans ur gjennom livet. Ikke særlig fargerike men holdbare så det holdt.

En gjenganger hos eldre arbeidsfolk og kjernekarer...:)
Jeg har sans for perlon. Den ser kul ut, spenna er under enhver kritikk og kvaliteten høyst diskutabel, omtrent som en eldre Oysterlenke med andre ord. Perlon vil vel ende som hipsteraccessoir akkurat som NATO-reima, men inntil da bærer jeg min flettede nylon med glede. Jeg har bestilt fra flere ulike kilder og har ikke merket noen voldsomme kvalitetsforskjeller, men vil man ha en surrealistisk kjøpsopplevelse er det Eulit fra Yelly's Watch Corner som gjelder!

IMG_6930.jpg
 
Liker godt utseendet på perlon. I likhet med andre må jeg uttrykke misnøye over spennen; den er praktisk i det en kan endre lengde på reima - men grusom kvalitet. Har ingen formening om holdbarhet, i det jeg ikke har brukt mine perlons nok til å ødelegge dem ved slitasje. Går dog ut ifra at det er noe i samme gaten som NATO.

Angående komfort har jeg blandede erfaringer. Bruker perlon tidvis på både små og store ur, og det må sies at Helson SD42 Brass kan bli litt topptungt og "gnikkende" ubehagelig etter mange timer på armen ved bruk av perlon. Lettere og mindre ur som Orient Bambino eller Longines MC Chrono er derimot fantastisk behagelig - knapt merkbart at en har uret på armen.

Og som alltids: hva er vel en tråd uten bilder?

Myx0iRMl.jpg


VSHcPMkl.jpg


WHWRqZcl.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Frost og Oddemann
Husker jeg ofret en grå Eulit til bristepunktet for å teste hvor mye den tålte da jeg også følte spennen virket veldig spinkel. Festet den til en pull-up bar og dro nedover med mer og mer kraft, og uten å vite eksakt så tipper jeg belastningen nærmet seg 50+kg da noe begynte å gi etter - det var selve vevingen i remmen som begynte å revne ettersom den ble "kuttet" av spennen. Da jeg sluttet så jeg at den tynne metallpinnen hadde blitt noe bøyd også, men det var altså stoffet som ga seg først. Selv etter en såpass hard påkjenning holdt fremdeles remmen seg intakt, og klokken ville blitt værende på armen.

Fikk mer tillit til remmene etter dette da jeg tenkte at om klokken noengang utsettes for denne typen kraft imens den sitter på armen, da har jeg andre ting å bekymre meg for... :)
 
En gjenganger hos eldre arbeidsfolk og kjernekarer...:)
Jeg har sans for perlon. Den ser kul ut, spenna er under enhver kritikk og kvaliteten høyst diskutabel, omtrent som en eldre Oysterlenke med andre ord. Perlon vil vel ende som hipsteraccessoir akkurat som NATO-reima, men inntil da bærer jeg min flettede nylon med glede. Jeg har bestilt fra flere ulike kilder og har ikke merket noen voldsomme kvalitetsforskjeller, men vil man ha en surrealistisk kjøpsopplevelse er det Eulit fra Yelly's Watch Corner som gjelder!

IMG_6930.jpg


Hvor kjøper man flettet nylon?
 
Ok, så ut som om den han har på bildet er mye tettere flettet enn "standard" perlon.
Det er fordi trådene brukt i vevingen i denne grå perlonreimen fra Eulit har to farger i seg. En av dem er lysere enn den andre, og dette gir den visuelle effekten av at det ser ut som den er vevd dobbelt så tett. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Dingle
Mine 5 eurocent om perlon: i tillegg til artige fargeklattmuligheter og for meg god bærekomfort, frydes jeg over ironien i å kunne bære relative høyt prisede klokker på billigremmer.

Pogue Colonel: Marine, what is that button on your body armor?
Private Joker: A peace symbol, sir.
Pogue Colonel: Where'd you get it?
Private Joker: I don't remember, sir.
Pogue Colonel: What is that you've got written on your helmet?
Private Joker: "Born to Kill", sir.
Pogue Colonel: You write "Born to Kill" on your helmet and you wear a peace button. What's that supposed to be, some kind of sick joke?
Private Joker: No, sir.
Pogue Colonel: You'd better get your head and your ass wired together, or I will take a giant shit on you.
Private Joker: Yes, sir.
Pogue Colonel: Now answer my question or you'll be standing tall before the man.
Private Joker: I think I was trying to suggest something about the duality of man, sir.
Pogue Colonel: The what?
Private Joker: The duality of man. The Jungian thing, sir.























 
Perlon er Nice det, men jeg ble skikkelig skuffet over kvaliteten på lås og ikke minst at selve remmen ikke er mer enn 1mm tykk... Skikkelig cheap følelse å ha på armen, i hvert fall når pinen som holder låsen dingler hver gang du tar den av... Skulle fantes noe i litt bedre kvalitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Tenkte jeg skulle holde kjeft for en gangs skyld, men siden @ChrisHarberg først nevner det, så må jeg si meg enig i at perlon-reimene føles for simple og pinglete for mitt vedkommende. Har en del forskjellige farger og har eksperimentert litt, men blir mest for moro skyld - liker ikke å gå rundt med perlon, og i så fall må det være på en liten og lett klokke. Friske farger, da, det skal de ha!



Edit: Etter å ha lest gjennom hele tråden, ser jeg at det visst ikke var så nytt eller kontroversielt å synes at perlon føles litt simpelt og pinglete. Siden mange også rangerer og bidrar til lenkehysteriet her, legger jeg til min:
Skinnreim - Lenke - Nato - Perlon
 
Redigert: