PO vs PO

Medlem
31. juli 2011
Innlegg
3.678
Sted
Sandnes
Hei. Etter lang tids sug etter IWC er jeg plutselig sugen på en PO istedet. Hva tenker dere om den med ETA vs den litt dyrere med Omega 8500 urverk?

Må bare avslutte med å si at suget oppsto igår kveld etter å ha mistet min kjære Seamaster chrono titan i flisegulvet :(:(:( . Trengs nok reperasjon der ja for x antall tusen.... Men det gjenopplivet isåfall kjærligheten til Omega....
 
Hei. Etter lang tids sug etter IWC er jeg plutselig sugen på en PO istedet. Hva tenker dere om den med ETA vs den litt dyrere med Omega 8500 urverk?

Må bare avslutte med å si at suget oppsto igår kveld etter å ha mistet min kjære Seamaster chrono titan i flisegulvet :(:(:( . Trengs nok reperasjon der ja for x antall tusen.... Men det gjenopplivet isåfall kjærligheten til Omega....

Gå for 8500 du. Har lest at folk har opplevd både det ene og det andre med den forrige modellen. Uflaks med chronoen. Kjenner meg desverre igjen i det å miste klokka i gulvet.
 
Cal 2500 er ikke noe rent ETA-verk, det er bearbeidet av Omega, men det er ikke fullverdig inhouse, slik cal 8500 er. Etter det jeg har forstått har de problemene som var med de tidlige utgavene av 2500 blitt reparert gjennom en "quick fix", slik at det i dag ikke burde være problemer med slike ur, dersom det går bra nå eller har vært reparert.

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med et cal 2500, og det er jo også en ikke ubetydelig prisdiff til cal 8500 også (uten at jeg i fraten husker hvor mye).. :)
 
Cal 2500 er ikke noe rent ETA-verk, det er bearbeidet av Omega, men det er ikke fullverdig inhouse, slik cal 8500 er. Etter det jeg har forstått har de problemene som var med de tidlige utgavene av 2500 blitt reparert gjennom en "quick fix", slik at det i dag ikke burde være problemer med slike ur, dersom det går bra nå eller har vært reparert.

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med et cal 2500, og det er jo også en ikke ubetydelig prisdiff til cal 8500 også (uten at jeg i fraten husker hvor mye).. :)

Helt enig.

Prisdiff er rett i overkant av 10k mener jeg.

Har PO med 2500 selv. Skulle gjerne hatt 8500. Men du skal ikke være bekymret for å kjøpe 2500. Kjøper du ny får du siste versjon som heter 2500d
 
Helt enig.

Prisdiff er rett i overkant av 10k mener jeg.

Har PO med 2500 selv. Skulle gjerne hatt 8500. Men du skal ikke være bekymret for å kjøpe 2500. Kjøper du ny får du siste versjon som heter 2500d

Helt enig i dette om du vil spare de 10k ekstra om du velger den gamle vs den nye. Når det er sagt, nesten alt er endret hos den nye modellen. Ny lenke med skruer istedet for slå stifter, ny kasse, nytt verk cal 8500, nytt baklokk med innsyn til urverket, ny keramisk bezel og ny skive med nytt design. Med andre ord en helt annen klokke med unntak av at den likner jo utseendemessig på den gamle modellen med cal 2500. Om jeg skulle handlet Po i 2012 hadde jeg vel egentlig ikke vært i tvil. Uansett lykke til. Begge to er glimrende valg :D
 
Ja er en 10k mellom dem og velger jeg en PO fremfor en aquatimer så blir det nok 8500 jeg går for. Intr det du sier om oppgraderinger på 8500 utgaven hva bezel osv angår, visste ikke det. Så får vi se om jeg ender på Omega eller går for IWC. Blir årets prosjekt for meg dette. Ingen samler, bare bruker. Evt misbruker ... Først en dyr reperasjon av Omegaen jeg har. ...
 
En kamerat som så på begge her om dagen likte faktisk den gamle best... så sikkert en god ide å ta og føle på begge før du bestemmer deg :).
 
Jeg tror også det er en god idé å se på begge to før man velger en av dem.

En PO frister meg også og ettersom jeg kunne tenkt meg et in-house verk syntes jeg i utgangspunktet at 8500 er det åpenbare valget. Når jeg hadde et par minutter til overs her om dagen var jeg innom en AD og fikk sett på begge to, og etter det så er jeg ikke så sikker lengre...
De to jeg så på var riktignok 45mm utgavene (som er den størrelsen jeg helst kunne tenkt meg) og 8500 virket en god del tykkere enn 2500. Det er mulig dette har å gjøre med plasseringen av lenken også, men det var iallefall nok til at jeg ikke fikk noen umiddelbar kjøpelyst. Den ble litt for høy til at jeg var helt komfortabel med den på armen.
Selv kommer jeg nok til å se nærmere på dem igjen når det blir aktuelt å handle, men synes det er noe som bør nevnes.

Det er også en diskusjon omkring disse to på forumet til watchuseek.com.

Hei forresten!
Dette er min første post her, men jeg har vært en ivrig leser de siste månedene.
Trolig litt vel ivrig ettersom jeg allerede ser på nye klokker etter å ha kjøpt en Speedmaster Date like før jul!
 
Jeg tror også det er en god idé å se på begge to før man velger en av dem.

En PO frister meg også og ettersom jeg kunne tenkt meg et in-house verk syntes jeg i utgangspunktet at 8500 er det åpenbare valget. Når jeg hadde et par minutter til overs her om dagen var jeg innom en AD og fikk sett på begge to, og etter det så er jeg ikke så sikker lengre...
De to jeg så på var riktignok 45mm utgavene (som er den størrelsen jeg helst kunne tenkt meg) og 8500 virket en god del tykkere enn 2500. Det er mulig dette har å gjøre med plasseringen av lenken også, men det var iallefall nok til at jeg ikke fikk noen umiddelbar kjøpelyst. Den ble litt for høy til at jeg var helt komfortabel med den på armen.
Selv kommer jeg nok til å se nærmere på dem igjen når det blir aktuelt å handle, men synes det er noe som bør nevnes.

Det er også en diskusjon omkring disse to på forumet til watchuseek.com.

Hei forresten!
Dette er min første post her, men jeg har vært en ivrig leser de siste månedene.
Trolig litt vel ivrig ettersom jeg allerede ser på nye klokker etter å ha kjøpt en Speedmaster Date like før jul!


Bra (laaaaaang) den tråden på Watchuseek.

Stjeler denne kommentaren :p

Originality means something to me and for better or worse, the 2500 is the original Planet Ocean.
As I said before in a slightly different manner; there will always be a new Planet Ocean but there will only ever be one original.
 
Originality means something to me and for better or worse, the 2500 is the original Planet Ocean.
As I said before in a slightly different manner; there will always be a new Planet Ocean but there will only ever be one original.

Hør hør... Jeg er så enig så enig.
 
Personlig liker jeg designet på den originale hakket bedre enn den nye. Synes 2500 versjonen har penere visere, timemarkører, bezel og mer elegant tykkelse. Har jo akkurat kjøpt en 2500D planet ocean selv, så er litt "biased" da. ;)

Blir ikke feil uansett, men holder en knapp på å spare de ekstra 10k og gå for forrige generasjon.
 
Det siste er jeg faktisk enig i. Den nye er litt mere "klumpete" i designet imho.
Begge verkene er gode. Men 8500 er vel regnet som "bedre".
Alt koker ned til hvor hard core urverk entusiast du er; hvis selve uret og design er viktigst for deg, ville jeg gått for den "gamle". Er verket og teknikk det som trigger deg, ville jeg gått for den nye.

Personlig heller jeg mot den gamle.:D
 
Jeg ville gått for den nye PO i titanium med blå bezel og gummireim.. Namnam!
95FA0A00-orig.jpg
 
Jeg stemmer også for den nye, synes den er litt penere. Inhouse er også et pluss.

Den blå i titan er kjempelekker, men dyr om jeg ikke husker feil.
 
Stemmer det at denne kun kommer i 45.5 ?

Det finnes vel en liquid metal i 42 ? Men den er vel med 2500 og ikke titan ?

Noen som vet pris på de?

Chronographen finnes kun i 45,5 mm. Den analoge med liquid metal finnes i begge str, 42 og 45 mm. 2500 er ikke benyttet i det hele tatt hos de nye utgaven av Po. Den nye seamaster 300 benytter fortsatt dette verket. Chronegraphen benytter 9300. Jeg tror liquid metal utgaven kun er i titan, men her er jeg ikke helt sikker.

Prisene har jeg heller ikke 100% i hodet . Den simpleste versjonen av Po begynner på 38k mens liquid metal utgaven ligger noen tusen opp. Chronoen med liquid metal ligger over 60 k så prisene har økt. Jeg anbefaler deg å ta turen til nærmeste AD for oppdaterte og mer nøyaktig prislister samt katalog med de nye modellene.

Mvh thollefs1 ;)