I det hele tatt trist at to gamle klokkemerker som før produserte klokker man rasjonelt kunne forsvare å bruke som ekte hverdagsbeatere begynner å prise seg selv fullstendig opp i skyene. En submariner er utrolig godt laget, tåler mye og er en fantastisk dykkerklokke, men ærlig talt når vi begynner å snakke over 60k så har den sementert seg godt som en ren luksusgjenstand.
Dette er selvsagt ikke noe galt i seg selv, det blir opp til hver enkelt å ta valget om det er verdt prisen, men reklamene som spiller på "utforskning av dyp eller fjellklatring" begynner å miste mer og mer bakkekontakt. Båndene tilbake til æraen hvor disse klokkene fremdeles hadde en forankring til denne typen bruk blir tynnere og tynnere, og den romantiske følelsen av å bruke en Rolex som hverdagsbeater i ordets rette forstand er forlengst forbi for de aller fleste av oss, spesielt om denne trenden fortsetter. Det koster MYE om uhellet er ute nå, en bezelinsert på nye subs ligger vel nærmere 10k? Mer?
Skjønner at det koster med markedsføring, in-house produksjon, garantert tilgjengelighet av deler i tiår fremover og alt det der, men dette fikk de da til før også. Det begynner å gå over stokk og stein nå etter min mening.
Blir kanskje sutring som treffer siden av poenget fra min side. Alt jeg vet er at for min del så begynte det å koste mer enn det smakte. Klokkegleden jeg får av en Hamilton til 7k er farlig nær den jeg hadde av en Explorer til godt over 40k. Og denne vil jeg bruke og ha med på alt i årene fremover, og skulle den trenge en reparasjon en gang blir det billig, og deletilgangen er ikke noe problem da Hamilton er en del av Swatch Group. Det blir ikke som å kjøpe en micro-brand klokke hvor det å skaffe en ny krone-hals 10 år senere blir umulig fordi merket enten ikke finnes mer, modellen ikke produseres lengre, eller de rett og slett ikke tilbyr å lage nye deler til den... Kanskje 3d printing blir redningen en gang i fremtiden der, men det er en annen diskusjon.