Prisendring pga. svak norsk krone

Rolex driver jo masse research og utvikling. Er ikke mange andre som tilbyr urkasse i 904 stål og parachrom blue hair spring. Er andre tekniske innovasjoner i urverkene også, men kanskje ikke så mye som hos Omega. Når det er sagt mangler Omega fortsatt mye på Rolex hva gjelder opplevd kvalitet. Er mer skranglefølelse på deres klokker med lenke enn Rolex. Med Rolex på armen er jeg aldri redd for at den skal skades, med Omega føler jeg at jeg ikke helt kan stole på akkurat det. Det kan meget vel være at Omega er vel så solide, og mitt inntrykk av de nye urverkene er positivt. Det er allikevel noe som ikke rekker helt opp til Rolex. Vanskelig å sette ord på det. En eller annen form for X faktor som ikke Omega har.

Jeg tror uansett Omega graver sin egen grav med denne prisstigningen. De selger til et helt annet segment. Rolex tjener masse på gullklokker med bling, og har et større spekter av kunder. De som kjøper Omega er Ola og Kari. Ikke mange som hoster opp 200k for en gull-Omega. Jeg skjønner heller ikke hvorfor Omega prøver seg på samme strategi som Rolex. De bør finne på noe unikt, ikke prise seg ut av kundegrunnlaget sitt og leke snobbemerke som er for fint til å selges i annet enn boutiques.

Oj @KMK9000...
Jeg kan lese at din meninger er ganske følelseladet...For Rolex.
Personlig, tar jeg det rett på fakta:

904L Stainless Steel er ikke noe innovasjon fra Rolex: Men det du vet sikkert.
Så langt som den 316: Det er bare en av de mange stål som fins og som ble utviklet for forskellige bruk.
904L er ofte brukt i korrosivt miljø: Rolex sitt valg. Men 316 gjør jobben uten problem på klokker: Bevist i mange år.
Der snakker vi om en irrelevant forskjell for en man som ligger ikke på bunnen av sjøen, år etter år...(Spist av krabber?)

Parachrom(blue hairspring) fra Rolex er ikke mer "paramagnetic" eller mer solid enn den Silicon Hairspring fra Omega: Helt ærlig, når det gjelder om å gjør jobben...Different color,different smell, different name....Same shit.
Hvis du tror meg ikke: Bevis meg det motsatte.

Du sier: "Når det er sagt mangler Omega fortsatt mye på Rolex hva gjelder opplevd kvalitet."
Jeg har hatt en del Rolex i hendene og bortsett ifra den ny regulerbar foldespenne som jeg skryttet av tidligere: Er det ingen som banker flat den andre på generelt "finish" i de siste modeller...Same shit, different name. Rolex eller Omega briller har jeg ikke.
Der kan jeg si på side at min Seahawk2Pro fra Girard-Perregaux står faktisk høyere enn Omega eller Rolex på variasjon/kompleksitet av "finish".

Du sier: "Med Rolex på armen er jeg aldri redd for at den skal skades, med Omega føler jeg at jeg ikke helt kan stole på akkurat det."
Jeg er glad for at astronauter/cosmonauter tenker ikke som deg...Eller hadde de sendt Nasa og Roskosmos til helvete og kjøpt seg (personlig) en Rolex for sine EVA(extravehicular activity) i sted av den Speedmaster-Pro som er klokken som er gitt(lånt) til dem og godkjent av begge organisasjoner.
Ikke bli skremt å bruke en Omega du: De tåler det... Rolex har ikke monopol på solide klokker. Ikke Omega heller...Så det blir klart.
De klokkene jeg har mest misbrukt var med enkelte ETA urverk inn i seg: Swatch-Group eier ETA(Eterna teknologi) og Omega bla...
Omega fikk seg i siste helle teknologi de trengte til å bygge noe som var solid nok til å tåle så mye som Rolex gjør for å si det sånn.

Du sier også. "Det er allikevel noe som ikke rekker helt opp til Rolex. Vanskelig å sette ord på det. En eller annen form for X faktor som ikke Omega har."
Og der setter vi fingeren på det...Det kalles for "prestisjen" Rolex har oppnåd hos deg og mange andre.
Hvis du ser på Omega sin historie, er det ikke så mye dårligere enn Rolex. Spørsmål er hvordan du ser på den...
Men når man tenker med hjertet og bare hjertet... Kjære Rolex vinner...?
Heldigvis ikke for alle eller Omega hadde gått konkurs lenge siden;)

Jeg er ikke enig med Omega sin "ny politik" og ingen trenger å bli det...
Jeg er ikke enig med Rolex sin politik heller: Den skaper for mange følelser...
Jeg vil ikke kjøpe Rolex fordi etter min mening de vil ha for mye penger for hva de gir meg: "Prestisjen" berører meg ikke der.
Dagen Omega ligger på samme pris/klokkefaktor ratio som Rolex, da blir det ingen Omega på meg heller.

Redigert av en moderator:
Skulle vel nesten ha flyttet denne tråden over til klokkeforumet? Det er en interessant diskusjon som forsvinner litt her inne i "sikker handel" forumet.

Rolex driver jo masse research og utvikling. Er ikke mange andre som tilbyr urkasse i 904 stål ....

@KMK9000
Det er flere som antar at 904-stål er bedre og mye dyrere stål enn 316L. Med mindre du bader i kulper på Island over lang, lang tid så har denne stålforskjellen ingen som helst betydning (904 er mer sulfatresistent).
I innkjøp så er 904-stål noe dyrere. Tipper at dette utgjør ihvertfall 50øre for hver kasse som blir produsert....

EDIT : Ser jo nå at @Hammerfjord har allerede skrevet det samme som meg:mrgreen:
Note to myself: les gjennom alle innlegg før du svarer.

@KMK9000
Det er flere som antar at 904-stål er bedre og mye dyrere stål enn 316L. Med mindre du bader i kulper på Island over lang, lang tid så har denne stålforskjellen ingen som helst betydning (904 er mer sulfatresistent).
I innkjøp så er 904-stål noe dyrere. Tipper at dette utgjør ihvertfall 50øre for hver kasse som blir produsert....

EDIT : Ser jo nå at @Hammerfjord har allerede skrevet det samme som meg:mrgreen:
Note to myself: les gjennom alle innlegg før du svarer.

Er det ikke også forskjellige egenskaper på poleringsevnen til disse stål typer?

Er det ikke også forskjellige egenskaper på poleringsevnen til disse stål typer?

Mulig.
Må innrømme at de innkjøpene av stål jeg er med på så er man ikke så veldig opptatt av poleringsevne:p

Når det er sagt så får jeg meg ikke til å si at 904-stål ser bedre behandlet ut enn 316 av de klokkene jeg har eiet. Synes absolutt at Aquanauten jeg eide ser mer forseggjort ut en Sub'ene jeg har eiet angående polering/kvalitetsfølelse. Samtidig har Sub'ene sett mer forseggjort enn IWC'ene jeg har eiet. Min konklusjon slik sett er at ferdig utseende/kvalitetsfølelse er mer avhengig av mannetimene som er lagt ned på utarbeidelse enn på selve stålet.

@Hammerfjord @The Player

Hensikten med kommentaren var å fremheve at Rolex ikke er helt fremmed for nyvinninger.

Jeg er allikevel med på at Rolex ikke nødvendigvis er de raskeste til å slippe nye designer eller andre drastiske nyvinninger. Hvorfor skulle de det? Min submariner har gått 5 sekunder feil etter 3 ukers bruk. At den ikke er antimagnetisk til >15,000 Gauss gjør ikke at jeg sover dårlig om natten av den grunn ;)

Nyvinning og innovasjon er positivt, men det skal ha en betydning for hvor nøyaktig klokke er. Her har Omega gjort det bra med 8500 og 9300 verkene sine. Meget forseggjorte verk, både teknisk og utseendemessig, så all ære til dem for det. Jeg tar allikevel en Rolex hvilken som helst dag, og det går på følelser, ikke skummel hjernevasking ala Illuminati eller Bildenberg ;)

Er det nødvendig med nytt design da? :mrgreen:

5E212C02-AF69-47AD-973B-4FC513C57613_zpsrdf0dwlq.jpg

@Hammerfjord @The Player

Hensikten med kommentaren var å fremheve at Rolex ikke er helt fremmed for nyvinninger.

Jeg er allikevel med på at Rolex ikke nødvendigvis er de raskeste til å slippe nye designer eller andre drastiske nyvinninger. Hvorfor skulle de det? Min submariner har gått 5 sekunder feil etter 3 ukers bruk. At den ikke er antimagnetisk til >15,000 Gauss gjør ikke at jeg sover dårlig om natten av den grunn ;)

Nyvinning og innovasjon er positivt, men det skal ha en betydning for hvor nøyaktig klokke er. Her har Omega gjort det bra med 8500 og 9300 verkene sine. Meget forseggjorte verk, både teknisk og utseendemessig, så all ære til dem for det. Jeg tar allikevel en Rolex hvilken som helst dag, og det går på følelser, ikke skummel hjernevasking ala Illuminati eller Bildenberg ;)

Jeg bare mener at når prisene går opp hver år som piler i himmel, blir det lettere å svelge hvis man får seg en "bonus" på klokken.
Der snakker jeg ikke spesielt om utseendemessig/design "bonus" men egentlig mer teknisk "bonus".
Klart det at ingen varemerke kan komme med noen stor innovasjon hver år som går, men i hvert fall burde det bli på regelmessig måte: Stor eller små.

Å gå feil 5 sekunder på vanlig bruk etter 3 uker er en veldig god performanse som kan ses egentlig på som en variasjon av + og - som kommer til en heldig kompensert resultat: Det jeg mener er at din klokke gikk ikke på en regelmessig avvik av 0.24 sekunder /dag i 3 uker og at en enkelt måling på bare 5 dager kan bli preget av større avvik, alt avhengig av når den femte dag faller i avvik variasjonen.
Jeg tviler sterk at mange har en Rolex som presenterer så bra resultater...
Du er bare heldig siden COSC sertifiseringen er ikke så nøyaktig eller krevende.

Jeg har selv målt en -2 sekunder avvik etter 26 timer med temperature variasjon 50/50 delt mellom -13 Celsius og +25 Celsius på en enkelte 2824-2 ETA. Ikke så dårlig heller for en 1000Nok urverk.

Nok om kronometring...
Rolexboys skal alltid komme med ekstraordinær referenser og Omegaboys skal også gjør det samme.
For min del, det handler mer om hva man liker best: Pris, utseende, kvalitet og god følelse må bli der.
Rolex gir meg ikke noen spesiell eller uvanlig følelse og når jeg ser på prisen, jeg forblir faktisk mer følelsesløs enn noe annet.

Denne tråden synes jeg begynner å bli interessant, @Hammerfjord. Den begynner dog å bli ekstremt "off topic"....:mrgreen:
At man velger klokke etter "følelser" har jeg absolutt all respekt og forståelse for. Dette kan være drevet av design, familereferanser (far/bestefar hadde bestandig...), prestisje (som strengt tatt er et resultat av reklame og kanskje litt historie) og hvordan de forskjellige klokkemerkene blir oppfattet av andre (jobb, det annet kjønn, klokkenerder osv.)

Problemet synes jeg ofte er når man skal argumentere objektivt for sitt valg.
...(sett inn favorittmerke) er bedre enn (hovedkonkurrent) fordi...
Med en gang man skal argumentere objektivt så må man kunne vise til målbare parametre. Hvor mange inhouse-verk er virkelig mer nøyaktig enn de serieproduserte ETA-verkene? Hvor mye bedre er materialet i produkt A kontra produkt B? Hvis vi legger de objektive argumentene til grunn så hadde vi alle hatt quartzdrevne Seiko-klokker(eller tilsvarende).

Jeg synes at det er helt greit at man legger følelser til grunn. Det er derfor vi har et så stort utvalg av klokker å velge mellom.

Personlig så kjøper jeg ikke Rolexer pga. det mekaniske, men 99% bare på grunn av utseendet. Jeg skal ha klokka på armen og se på klokka - ikke skru på den og studere den innvending.

Hilsen

Shallow Sam.

Personlig så kjøper jeg ikke Rolexer pga. det mekaniske, men 99% bare på grunn av utseendet. Jeg skal ha klokka på armen og se på klokka - ikke skru på den og studere den innvending.

Hilsen

Shallow Sam.

+1 (bortsett fra at jeg ikke kjøper Rolex da:) ) Det store flertall baserer vel kjøp hovedsakelig på utseende, selv om urverk og eventuell historie også definitivt er faktorer. Hvis man ikke liker utseende på klokken man har, hjelper det lite at den har et eksklusivt inhouse-verk som er ekstremt avansert med all verdens komplikasjoner. Det ville i alle fall ikke gitt meg noen særlig glede. Overfladiskhet lenge leve.

Så må den sitte godt. Er noen klokker som ser bra ut på papiret, men når den kommer på håndleddet så er det totalt krasj.

Design
Urverk/teknologi
Passform
Historie
Verdi
Merkevare

Hilsen

Shallow Sam.

Jeg verken skru eller studere min klokkes urverk... Som mest av alle her.
Vi er mest etter de beste mekanisk performance for prisen når det gjelder urverket alene.
Å kunne se urverket er også en bonus: Spesielt når utseenden er bearbeidet.
Men å vite hva som er inn i klokken er nok for mange klokke entusiaster og det kan jeg forstå.

Det ultimate spørsmålet for meg til "Rolex folk" er: Hadde du kjøpt en viss Submariner modell hvis Rolex hadde selv skapte den uten logo/merking på tallskive? Altså som en "steril" militær type for eksempel.
Svaret kan si veldig mye om hva slags Rolex-kunde man er...

Personlig, jeg hadde kjøpte den hvis den var uten dato og for 20000Nok maks og helt ny.

Denne tråden synes jeg begynner å bli interessant, @Hammerfjord. Den begynner dog å bli ekstremt "off topic"....:mrgreen:
At man velger klokke etter "følelser" har jeg absolutt all respekt og forståelse for. Dette kan være drevet av design, familereferanser (far/bestefar hadde bestandig...), prestisje (som strengt tatt er et resultat av reklame og kanskje litt historie) og hvordan de forskjellige klokkemerkene blir oppfattet av andre (jobb, det annet kjønn, klokkenerder osv.)

Problemet synes jeg ofte er når man skal argumentere objektivt for sitt valg.
...(sett inn favorittmerke) er bedre enn (hovedkonkurrent) fordi...
Med en gang man skal argumentere objektivt så må man kunne vise til målbare parametre. Hvor mange inhouse-verk er virkelig mer nøyaktig enn de serieproduserte ETA-verkene? Hvor mye bedre er materialet i produkt A kontra produkt B? Hvis vi legger de objektive argumentene til grunn så hadde vi alle hatt quartzdrevne Seiko-klokker(eller tilsvarende).

Jeg synes at det er helt greit at man legger følelser til grunn. Det er derfor vi har et så stort utvalg av klokker å velge mellom.

Er mye enig med deg og ja, vi er "off-topic" på noen måte...
Min mening om in-house spørsmål har jeg allerede postet der ;)
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?t=9636&page=12&p=411729#post411729

Fullstendig off topic ja :mrgreen:

Interessant dette med at man må argumentere med tekniske spesifikasjoner for hvorfor man kjøpte akkurat denne klokken. Jeg tror det heller er en indre stemme som sier at man må kunne forsvare et latterlig dyrt kjøp med en logisk forklaring. Personlig mener jeg at de aller fleste klokkekjøp går på følelser. Hvorfor snakket akkurat den klokken til meg? Det er ikke alltid lett å svare på det. Utseende og opplevd kvalitet har nok litt å si, men ofte kjøper man jo klokker brukt uten å ha engang prøvd den eller sett den IRL. Det er vel derfor dette forumet er så interessant også. Følelser vekker folket og fører til interessante diskusjoner. Noen ganger kanskje litt for livlige?

Tilbake til topic, jeg er enig i det du sier når det gjelder prisstigning @Hammerfjord. Produsenten må etterhvert kunne forsvare de stadig høyere prisene. Før eller siden går det en smertegrense for svært mange. Jeg er ikke positiv til de store prisutviklingen som har skjedd det siste året. Både Omega og Rolex fremstår som verstingene i klassen. Hvordan det vil slå ut fremover er usikkert, men spennende. Vi har en spennende hobby :D

Det ultimate spørsmålet for meg til "Rolex folk" er: Hadde du kjøpt en viss Submariner modell hvis Rolex hadde selv skapte den uten logo/merking på tallskive? Altså som en "steril" militær type for eksempel.
Svaret kan si veldig mye om hva slags Rolex-kunde man er...

Personlig, jeg hadde kjøpte den hvis den var uten dato og for 20000Nok maks og helt ny.

Hvis det de facto det ultimate spørsmålet, så er man egentlig ferdig snakket. :)

Hvis det de facto det ultimate spørsmålet, så er man egentlig ferdig snakket. :)

Ikke sant... Uten den internasjonale utbredt og alminnelig skrytt man får fra meste av de folk som gjenkjenne den berømte "Krone" på en Rolex klokke sin tallskive, blir det veldig lite mening igjen til å kjøpe den.
Takk for ditt ærlig svart @Loevhagen
Eller Shallow Sam...
Du lever etter dine meninger i hvert fall: Det kan jeg like.

Ikke sant... Uten den internasjonale utbredt og alminnelig skrytt man får fra meste av de folk som gjenkjenne den berømte "Krone" på en Rolex klokke sin tallskive, blir det veldig lite mening igjen til å kjøpe den.
Takk for ditt ærlig svart @Loevhagen
Eller Shallow Sam...
Du lever etter dine meninger i hvert fall: Det kan jeg like.

Du ser ikke klokka for bare krona @Hammerfjord. Du tror du vet svaret, men din énsporhet leder egentlig til premature konklusjoner.

Trist egentlig. Men, jeg respekterer din kunnskap. Jeg respekterer derimot ikke din forutinntatthet.

Du ser ikke klokka for bare krona @Hammerfjord. Du tror du vet svaret, men din énsporhet leder egentlig til premature konklusjoner.

Trist egentlig. Men, jeg respekterer din kunnskap. Jeg respekterer derimot ikke din forutinntatthet.

Hehehe, du har peket deg selv ut i mange måneder på forum @Loevhagen.
Gir oss svaret da: Bevis fra A til Å at jeg er en kategorisk idiot som forstår ikke hele "Finesse" om Rolex.
Jeg antydet svaret med en små provokasjon og du gikk rett i det.
Så lenge vi skal ikke møttes i 4 øynene: Alt av det der blir bare en katt og mus spill og det vet du selv.

Det ble nok "off topic" der : Og fortsatt ingen tilstår om sin overfladisk kjærlighet til Rolex da er det bare å la det være som vanlig.