Prisendring pga. svak norsk krone

€ / nok

Jeg fikk oppgitt pris på 96000,- for SS Daytona av Bjerke i dag. De setter opp prisene pga kronekursen 1. februar, men de nye prisene gjelder for alle klokker som er bestilt etter 1. januar 2015.
Først fikk jeg oppgitt at jeg kunne få klokka for ca. 87000 hvis jeg betalte før 1. februar, men de ringte opp igjen 10 minutter senere og sa at det ikke gikk. Da ble det ingen handling hos Bjerke!

"Alle" bransjer som kjøper i valuta taper store summer om de ikke justerer.
8-10 % er egentlig ikke nok til å dekke valutatapet de siste mnd. Europris uttalte at de justerer alt som f.eks koster 69,- opp til 79,-. Bildelebransjen fra 5 - 13 % fra januar eller februar.

Skulle bare mangle om ikke klokker også gikk opp tilsvarende. Helt fair, i mine øyne.

"Alle" bransjer som kjøper i valuta taper store summer om de ikke justerer.
8-10 % er egentlig ikke nok til å dekke valutatapet de siste mnd. Europris uttalte at de justerer alt som f.eks koster 69,- opp til 79,-. Bildelebransjen fra 5 - 13 % fra januar eller februar.

Skulle bare mangle om ikke klokker også gikk opp tilsvarende. Helt fair, i mine øyne.

Det sier seg selv at ingen som importerer varer kan leve med 10-15 % dårligere dekningsbidrag over tid.
Spørsmålet er heller om man skal stå inne for det man først opplyser kunden om. I min verden bør slike beslutninger forankres internt i det man har tatt dem, vingling og kontrabeskjeder virker lite profesjonelt.

@andersp - helt enig, har en selger sagt en pris, bør de holde den. Du kunne muligens stått på ditt og sagt avtale er avtale?

Redigert av en moderator:
@andersp - helt enig, har en selger sagt en pris, bør de holde den. Du kunne muligens stått på ditt og sagt avtale er avtale?

Fikk tak i hos en annen forhandler, så det gikk fint for meg!
Jeg har aldri hatt noe å utsette på service'n hos Bjerke, dette var mest ment som info om den kommende prisøkningen.
Hvis kronen er like svak i april så vil Daytona SS koste over 100k og 116110LN godt over 70k....

Jeg fikk oppgitt pris på 96000,- for SS Daytona av Bjerke i dag. De setter opp prisene pga kronekursen 1. februar, men de nye prisene gjelder for alle klokker som er bestilt etter 1. januar 2015.
Først fikk jeg oppgitt at jeg kunne få klokka for ca. 87000 hvis jeg betalte før 1. februar, men de ringte opp igjen 10 minutter senere og sa at det ikke gikk. Da ble det ingen handling hos Bjerke!

Om du har fått oppgitt en pris på 87 K, så mener jeg det er uakseptabelt at de ringer deg og endrer dette til 96K. Tragisk kundebehandling i min bok.

Må bare stemme i og si meg enig med @Rød og @Tek her, jeg hadde kjørt "avtale er avtale"-argumentet ...Meeeen, det hadde og vil trolig ikke holde, da Bjerke vet VELDIG godt at en SS Daytona kommer til å ryke ut av døren før de har fått plukket plasten av den. Så de har vel mer å tjene på å gå for nypris, enn å holde lovnader. Kjøpere finnes det flust av, dessverre.

Og må si at mine nykker om salg av min SS Sorte 116520 forsvant som dugg for solen :) Greed is good:cool:

Kan godt forstå at Bjerke m.fl må prisjustere utifra kronekurs/valutaendringer. Spørsmålet er bare om de noensinne har nedjustert sine priser pga sterke kronekurs noengang? er det lettere og gjøre prisøkningen større enn den burde ha blitt pga eurokrisen etc? bare en digresjon...

Det interessante nå blir jo selvfølgelig hva bruktprisene kommer til å ligge på fremover. Utifra det som har kommet frem i denne tråden vil en sub gå opp drøye 8% og Daytona drøye 10% i nypris.

Da jeg kjøpte min Daytona brukt kostet den 55 og nypris var 72, altså 23% under nypris. Hvis bruktprisen holder seg tilsvarende etter prisoppgangen vil en brukt Daytona gå for 74 .. ergo god grunn til å vente @Nessuno79 ;)

Kan godt forstå at Bjerke m.fl må prisjustere utifra kronekurs/valutaendringer. Spørsmålet er bare om de noensinne har nedjustert sine priser pga sterke kronekurs noengang? er det lettere og gjøre prisøkningen større enn den burde ha blitt pga eurokrisen etc? bare en digresjon...

Hvis kronen styrker seg tror jeg de må justere seg for å opprettholde konkurransekraften mot resten av europa.
De er avhengige av å ha en viss markedsandel, og det klarer de neppe om prisene er 15 % for høye i Norge.
Med Euro'n i 8,30 mot krona, så er mitt inntrykk at prisene har vært nesten like i alle euroland.

Merkelig kundeservice :confused:

Jeg bestilte Rolex hos en lokal forhandler sist uke. Fikk gammel pris, pluss min faste rabatt. Betalte depositum da klokken måtte bestilles. Vi skrev en enkel og grei avtale ned på et A4 ark med avtalt pris, signert med dato og underskrift fra forhandleren. Kunne ta opptil 6 uker med levering.

Føler jeg har gjort et godt kjøp :)

Om hodet ikke svikter helt nå så har de nok etter norsk avtalerett lov til å endre prisen på denne måten, så lenge det ikke allerede foreligger en avtale om handel der det foreligger aksept fra begge parter.
Det grenser dog til dårlig kundeservice, og vi ser jo alle at det ble en historie der de ikke bare gikk glipp av 9000 kroner nå, men hele salget og potensielt flere salg fremtiden? Et godt rykte og kundeforhold er i alle bransjer ofte verdt veldig mye, spesielt når vi snakker om stykkgods med, i mitt hode, en svimlende høy kilopris.

Hva det å sette ned prisen når krona er sterk angår, så mener jeg på at jeg leste i en tilsvarende tråd (potensielt under Rolex seksjonen) der prisene enten ble satt ned, eller så ble ikke prisene justert opp på nyåret som normalt. Som forbruker der man ønsker lavest mulig pris høres dette supert ut. For forhandlere som taper mer og mer salg til internet er de ekstra kronene man kan snike til seg ved ikke å justere ned prisen ved sterk krone sikkert kjærkomne.

CHF opp 28%. Da skal vel prisende enda lengre opp, men det gjelder jo da også for resten av verden så spørs om klokke produsentene tør det.....?

Noen tjener XX penger på salg av hver Y produkt: All day long, all year long...
Noen vil tjene XXX penger på salg av hver Y produkt: Noen dager...Og få dager i året

Er man for grådig og tror at pengene vokser i lommen av kundene dine, tjener man lite over den lange løp.

Bjerke trenger en lekse: Ny tider kommer...

Det er alltid noen som har mer enn nok penger til å kjøpe Rolex om den koster 50-60-70-80 eller 90k.

Det er vel her kundemassen til Bjerke ligger og ikke i Ola som tjener 600k i året hvor en prisåkning på 10-15k faktisk har noe å si.

Det er alltid noen som har mer enn nok penger til å kjøpe Rolex om den koster 50-60-70-80 eller 90k.

Det er vel her kundemassen til Bjerke ligger og ikke i Ola som tjener 600k i året hvor en prisåkning på 10-15k faktisk har noe å si.

Ja...Etter min mening, det som har gjort at Bjerke har solgt mange Rolex de siste årene er egentlig mest at Ola har hatt en del god årslønn økning i de siste 10 år.
Disse som har Mer en Nok penger kjøper oftere andre klokker enn Rolex... Valget er stor hos Bjerke når man har nok $.$$$.$$$.

Når rekylen kommer mot neste vinter, vil du få svar på det spørsmålet. For bjerkes del tror jeg svaret er "lite sannsynlig".
Men Norge er nå engang heldigvis ikke det eneste landet i verden.

Nå har denne tråden vært mest om Rolex, men regner med at alle de andre sveitsiske urmerkene også vil øke i pris etter hvert? Hva tror medsonere om Omega? Vil de følge "normal" prosentøkning eller tror dere de vil skru litt ekstra hardt til?

Nå har denne tråden vært mest om Rolex, men regner med at alle de andre sveitsiske urmerkene også vil øke i pris etter hvert? Hva tror medsonere om Omega? Vil de følge "normal" prosentøkning eller tror dere de vil skru litt ekstra hardt til?

Vanskelig å si, nå vet jeg ikke hvor innbitte omegatilhengere er kontra rolexklubben, men i prisklassene de har begynt å komme opp i har de virkelige premiummerkene vært lenge, og jeg tror omega merker følgene på salget.

Når jeg tenker meg om, lurer jeg på hvordan omega skal komme ut av uføret. Boutique-overgangen har ikke vært smertefri for salgstallene.

Redigert: